Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا کوالکام با کاهش هسته‌های راندمانی در اسنپدراگون 8 نسل 4 ریسک زیادی را متقبل می‌شود؟

ریسک عجیب کوالکام در تراشه پرچمدار آینده خود، اسنپدراگون 8 نسل 4!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پیش‌بینی می‌شود در اکتبر سال 2024 میلادی، در حدود یک هفته پیش از برگزاری جشن هالووین، کوالکام از جدیدترین نسخه پردازنده کاربردی خود، یعنی تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون 8 نسل 4 رونمایی کند. این تراشه با نام رمز “Sun” و بر اساس فرآیند 3 نانومتری صنایع نیم‌رسانای تایوان (TSMC) تولید خواهد شد. علاوه بر این، از آنجایی که کوالکام قصد دارد برای نخستین بار از هسته‌های پردازشی سفارشی Oryon (توسعه‌یافته شده توسط کوالکام) در تراشه پرچم‌دار خود بهره بگیرد، موفقیت یا عدم موفقیت این پردازنده، چالشی بسیار بزرگ برای کوالکام خواهد بود.

با استناد به یک پست به اشتراک گذاشته شده توسط حساب کاربری دیجیتال چت استیشن (DCS) بر روی پیام‌رسان ویبو، این تراشه با شماره مدل “SM8750” به 2 هسته بزرگ “Phoenix” و 6 هسته متوسط “Phoenix” مجهز خواهد شد. با این حال، عدم وجود هسته‌های CPU کوچک در این تراشه کمی تعجب‌بر‌انگیز است! هسته‌های CPU کوچک یا راندمانی در واقع هسته‌هایی کم‌مصرف اما با راندمان بالا هستند که مسئولیت “اجراء وظایف نیمه سنگین” و “صرفه‌جویی در عمر باتری” را برعهده دارند.

در شرایطی مشابه، رقیب دیرینه کوالکام یعنی مدیاتک، در حال حاضر در میانه یک چالش بزرگ قرار دارد. جدیدترین تراشه پرچم‌دار مدیاتک، دایمنسیتی 9300، به 4 هسته اصلی “Cortex-X4” و 4 هسته عملکردی “Cortex-A720” مجهز می‌باشد. فقدان هسته‌های راندمانی در این تراشه، نگرانی برخی از صاحب‌نظران نسبت به داغ شدن بیش از حد این چیپست را برانگیخته است. علاوه بر این، در طی انجام تست استرس جدید بر روی دایمنسیتی 9300، این تراشه به دلیل داغ شدن بیش از حد، با کاهش شدید راندمان مواجه شد و عملکرد خود را تا 46 درصد کاهش داد.

همچنین مطالعه کنید
سامسونگ: پنل‌های 14 اینچی OLED با نرخ نوسازی 90 هرتزی برای لپ‌تاپ‌ها، به تولید انبوه می‌رسند

با این حال، کمپانی مدیاتک زیر بار نتایج به‌دست آمده از این تست نرفته است و این تست را “ناقص” خوانده است! طراح تراشه دایمنسیتی 9300 مدعی است که این تراشه در هنگام اجرا وظایف معمولی و سنگین، تا 15 درصد مصرف انرژی خود را کاهش می‌دهد و در شرایط مشابه نسبت به تراشه پرچم‌دار پیشین (دایمنسیتی 9200) تا 33 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

سابقه کاهش هسته‌های راندمانی در تراشه‌های کوالکام، به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 باز می‌گردد. تعداد هسته‌های راندمانی این تراشه، نسبت به 4 هسته راندمانی در تراشه پیشین خود، یک عدد کاهش یافت. این فرآیند کاهشی، شامل حال اسنپدراگون 8 نسل 3 (جدیدترین تراشه پرچم‌دار کوالکام که تا سال 2024 در گوشی‌های اندرویدی رده بالا تعبیه می‌شود) نیز شد و این تراشه از 2 هسته راندمانی بهره می‌برد. اگر دلیل اصلی داغ شدن بیش از حد دایمنسیتی 9300 عدم وجود هسته‌های راندمانی در این تراشه باشد، بدون شک نیاز است تا کوالکام برای مواجه نشدن با این مشکلات، در رویه خود برای ساخت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 تجدید نظر کند.

انتظار می‌رود چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4 در سال 2025 میلادی و در گوشی‌های رده بالایی همچون گلکسی S25 اولترا سامسونگ (یا حتی سایر مدل‌های سری گلکسی S25) استفاده شود. علاوه بر این، می‌توان همکاری دو منبع مهم، یعنی TSMC و Samsung Foundry، در ساخت چیپست اسنپدراگون 8 نسل 5 (برای استفاده در گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی S26 سامسونگ) در سال 2026 میلادی را نیز پیش‌بینی کرد.

منبع: Phonearena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>