Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI 6.1؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شیائومی و سامسونگ دو کمپانی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند هستند و دستگاه‌های آنها از سخت‌افزارهای قدرتمندی برخوردارند، اما بخش نرم‌افزاری آنها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شود؟! اگرچه HyperOS و One UI هر دو مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید هستند، اما از نظر شخصی‌سازی، طراحی و ویژگی‌های هوش مصنوعی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های عمده بین دو پوسته سفارشی محبوب HyperOS شیائومی و One UI سامسونگ خواهیم پرداخت. با اِروتِک همراه باشید.

رابط کاربری HyperOS جدیدترین ایده شیائومی است که پس از سال‌ها کار منتشر شده و تفاوت‌های زیادی با رابط کاربری قبلی MIUI شیائومی دارد. در این مطلب ما HyperOS را با جدیدترین نسخه پوسته سفارشی سامسونگ یعنی One UI 6.1 مقایسه کرده‌ایم.

۶ ویژگی برتر HyperOS که نباید آنها را از دست بدهید!

۶ ویژگی شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در رابط کاربری One UI 6.1 سامسونگ!

1. صفحه قفل

شما هر روز بارها , بارها صفحه قفل گوشی خود را می بینید، بنابراین منطقی‌تر است که با این بخش شروع کنیم. هر دو رابط کاربری HyperOS و One UI 6.1 گزینه‌های زیادی برای صفحه قفل گوشی ارائه می‌دهند. با این حال، HyperOS طرح‌بندی‌های صفحه‌قفل زیادی برای انتخاب دارد و همچنین به شما امکان اضافه کردن افکت‌های عمقی را می‌دهد.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

از طرف دیگر، One UI 6.1 به شما این امکان را می‌دهد که چندین ویجت را به صفحه قفل خود اضافه کنید و نیز امکان نمایش تصویر زمینه در صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) را فراهم می‌کند. با این حال، در حال حاضر این ویژگی فقط به سری گلکسی S24 محدود شده و برای دیگر گوشی‌های این کمپانی در دسترس نیست!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

یکی از مواردی در مورد HyperOS بیشتر جلب توجه می‌کند این است که AOD برای انیمیشن صفحه قفل بسیار بهتر از One UI 6.1 عمل می‌کند.

2. صفحه اصلی

One UI 6.1 ویجت‌های صفحه اصلی بیشتری را نسبت به HyperOS در اختیار شما قرار داده و گزینه‌های بیشتری برای سفارشی کردن صفحه اصلی را به شما ارائه می‌دهد. شما حتی می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر و صرفه‌جویی در فضا برای نمادها و ویجت‌های بیشتر، چندین ویجت را روی هم قرار دهید. این ویژگی در آیفون‌ها نیز وجود دارد!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

در مقابل HyperOS دارای سوپر فولدرهاست که راه‌های زیادی برای مرتب کردن برنامه‌ها در پوشه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر برنامه‌های زیادی در صفحه اصلی دارید، این ویژگی می‌تواند بسیار مفید باشد. با این حال One UI 6.1 چنین ویژگی را به شما ارئه نمی‌دهد اما به شما این امکان را می‌دهد رنگ پس زمینه پوشه‌های برنامه را تغییر داده تا آنها را سریع‌تر شناسایی کنید.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

3. مرکز کنترل

HyperOS دارای یک مرکز کنترل الهام‌گرفته از iOS با کلیدهای بزرگ برای Wi-Fi و داده‌های تلفن همراه در بالاست. نوارهای لغزنده روشنایی و صدا نیز بسیار بزرگ هستند تا بتوانید آنها را به سرعت شناسایی کنید. به‌طور پیش‌فرض، برچسب‌های برنامه پنهان هستند که می‌تواند تشخیص اینکه کدام نماد چه کاری انجام می‌دهد، تا زمانی که به آن عادت نداشته باشید، چالش‌برانگیز باشد، اگرچه گزینه‌ای در تنظیمات وجود دارد که آنها را قابل مشاهده می‌کند.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

در مقابل One UI 6.1 پنل سریع (مرکز کنترل) را به چندین قسمت تقسیم می‌‌کند. دو میانبر بزرگ در بالا وجود دارد و سپس بخشی که اکثر میانبرها را در خود جای می‌دهد. در زیر آن نیز بخش کوچکی به انتخاب سیم‌کارت برای تماس‌ها، پیام‌ها و داده‌های تلفن همراه اختصاص داده شده است.

در حالی که HyperOS و One UI 6.1 امکان تنظیم مجدد میانبرها را در مرکز کنترل فراهم می‌کنند، اولی همه میانبرها را در یک صفحه قابل پیمایش نشان می‌دهد ولی در دومی باید انگشت خود را به راست یا چپ بکشید!

4. سفارشی سازی

One UI 6.1 مزایای زیادی نسبت به HyperOS از نظر سفارشی سازی دارد. در مرحله اول، یک گزینه پالت رنگ وجود دارد که با تغییر طرح رنگ، به نوعی کل تجربه کاربری را تازه می‌کند. این گزینه را در HyperOS پیدا نمی‌کنید!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، این رابط کاربری تنظیمات صفحه‌نمایش همیشه روشن (AOD) و صفحه اصلی بیشتری دارد. یکی از مواردی که در مورد One UI 6.1 بیشتر جلب توجه می‌کند ویژگی “حالت ها و روال (Modes and Routines)” آن است که می‌توانید از آن برای فعال/غیرفعال کردن ویژگی‌های انتخاب‌شده در یک زمان یا مکان خاص استفاده کنید!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

5. عملکرد

هر دو سیستم عامل HyperOS و One UI 6.1 تجربه‌ای جذاب را ارائه می‌کنند. با این حال، HyperOS برتری جزئی نسبت به One UI دارد، اگرچه تفاوت‌های آن بسیار کم است.

6. ویژگی‌های هوش مصنوعی

این بخش همان جایی است که One UI 6.1 سایر پوسته های سفارشی اندروید، از جمله HyperOS را در معرض خطر قرار می‌دهد. این رابط کاربری ویژگی‌های هوش مصنوعی فراوانی را ارائه می‌دهد که برخی از آنها ممکن است در زمان شما صرفه‌جویی کنند. به جز برخی از ویرایش‌های هوش مصنوعی در برنامه گالری، هیچ یک از این ویژگی‌های هوش مصنوعی در HyperOS یافت نمی‌شوند!

با این حال ذکر این نکته ضروری است که این قابلیت‌ها فعلاً به پرچمداران این کمپانی محدود شده‌اند و بر اساس شایعات، احتمالاً برای استفاده از آنها در آینده باید به‌صورت ماهیانه هزینه اشترک پرداخت کنید!

Circle to Search

با این قابلیت شما می‌توانید بدون باز کردن برنامه‌ای دیگر، هر چیزی را که روی صفحه نمایش شما نشان داده می‌شود را جستجو کنید. فقط دکمه صفحه اصلی یا نوار پیمایش را فشار داده و نگه دارید و دور هر چیزی را روی صفحه خود می‌بینید یک دایره بکشید. HyperOS این ویژگی یا چیزی مشابه را ارائه نمی‌دهد!

همچنین مطالعه کنید
شیائومی 14 یا آیفون 15؛ دوئل پرچمداران کوچک!

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

اپلیکیشن قدرتمند گالری

برنامه گالری در One UI 6.1 از هوش مصنوعی بهره می‌برد تا به شما کمک کند افراد و اشیاء موجود در عکس‌ها را جابه‌جا، حذف یا اندازه آنها را تغییر دهید. این برنامه به‌طور خودکار پس‌زمینه مناسب را برای پر کردن بخش‌های از دست‌رفته نیز ایجاد می‌کند. پوسته سفارشی هم پیشنهادهای ویرایش خودکار را به شما ارائه می‌دهد.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

در این بخش HyperOS نیز چندان ضعیف نیست، زیرا قابلیت پر کردن مولد و امکان برش یک سوژه از یک تصویر را برای حذف پس‌زمینه یا ذخیره آن به عنوان یک برچسب ارائه می‌دهد. هر دو رابط کاربری HyperOS و One UI 6.1 به شما امکان می‌دهند که پس‌زمینه تصویر را تغییر دهید.

یکی از موارد اضافه‌شده عالی به One UI 6.1 این است که می‌توانید هر ویدیویی را در حالت آهسته و فقط با نگه داشتن آن مشاهده کنید. حتی می‌توانید سرعت آن را تغییر داده و ویدیو را ذخیره کنید.

ترجمه زنده

One UI 6.1 دارای قابلیت ترجمه زنده (بلادرنگ) در طول تماس‌های تلفنی است. این یک ویژگی مفید برای برقراری ارتباط با مردم از سراسر جهان است.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

شما می‌توانید زبانی را که خود و طرف مقابل به آن گوش می‌دهید انتخاب کنید. بهترین بخش این است که طرف مقابل به گوشی سامسونگ نیاز ندارد!

تولید تصویر زمینه هوش مصنوعی

One UI 6.1 به شما امکان تولید تصاویر پس زمینه را می‌دهد. اگرچه این یک گزینه عالی برای تولید تصاویر پس زمینه بر اساس نیازهای شما است، اما مجموعه محدودی از کلمات کلیدی برای انتخاب وجود دارد.

دستیار مرورگر

ویژگی کمک مرورگر (Browser Assist) در One UI 6.1 می‌تواند به سرعت صفحات وب را خلاصه و ترجمه کند. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید بدون نیاز به خواندن کل مقاله، مطالب را به سرعت درک کنید. همچنین می توانید یک صفحه وب را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید.

دستیار یادداشت

برنامه Notes در One UI 6.1 از قابلیت قالب‌بندی خودکار یادداشت‌ها، ترجمه زبان، خلاصه‌سازی متن و تصحیح اشتباهات گرامری با کمک هوش مصنوعی برخوردار است. این ویژگی‌های هوش مصنوعی بسیار مفید هستند و در صورت یادداشت‌برداری زیاد می‌توانند در زمان شما صرفه‌جویی کنند.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

مترجم

ویژگی مترجم در One UI 6.1 به شما کمک می‌کند با شخصی که زبان شما را نمی‌فهمد رو در رو صحبت کنید. در این قابلیت زبان خود و زبان شخص دیگر را انتخاب کنید و مکالمه را شروع کنید.

یوتیوب‌برها پادکست‌ها و مصاحبه‌های زیادی را انجام می‌دهند که در آن مترجم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد!

7. ناچ پویا (داینامیک ناچ)

مانند جزیره پویا یا داینامیک آیلند اپل، گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل HyperOS دارای یک ناچ پویا هستند که وقتی شارژر را وصل می‌کنید، بهینه‌سازی باتری را روشن می‌کنید، حالت مزاحم نشوید (DND) را فعال می‌کنید، به حالت بی‌صدا می‌روید و نقطه اتصال را روشن می‌کنید، فعال می‌شود.

رابط کاربری HyperOS در مقابل One UI؛ بررسی تفاوت های کلیدی!

ناچ پویا در HyperOS فقط با چند عمل کار می‌کند، اما یک عنصر بصری جالب است که One UI فاقد آن است.

HyperOS یا One UI؛ کدام بهتر است؟

هر دو رابط کاربری HyperOS و One UI عالی هستند، اما انتخاب یکی از آنها واقعاً به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. HyperOS با سفارشی‌سازی صفحه قفل بهتر و ادغام با محصولات شیائومی، تجربه مینیمالیستی را به شما ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، One UI 6.1 سفارشی‌سازی ها، ویجت ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی بیشتری را ارائه می دهد. نکته آخر اینکه گوشی های سامسونگ با One UI 6.1 بهتر با ویندوز ادغام می‌شوند. با این حال مشکل اصلی رابط کاربری جدید سامسونگ این است که بیشتر قابلیت‌های هوش مصنوعی آن به گوشی‌های پرچمدار این کمپانی محدود شده و حتی شایعاتی مبنی بر اشتراکی شدن این قابلیت‌ها در آینده وجود دارد!

شاید اگر از یک گوشی غیرپرچمدار سامسونگ استفاده می‌کنید بهتر باشد ویژگی‌های هوش مصنوعی این کمپانی را برای مقایسه این دو رابط کاربری در نظر نگیرید!

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

8 پاسخ

  1. فقط شیائومی👌⭐🌟✨💥💪،سامسونگ یک دستگاه سردو بی روحه! چیزی برای گفتن نداره؛!آپدیتاش افتضاح! بین موبایل هاش فرق میزاره!؟
    هر گوشی که دلشون میخاد آپدیت میدهند!؟ تضاد طبقاطی!؟
    موقعی که مشکلی پیش میادافراد که باید مشکل گوشی برطرف کنند بی سوادند!؟
    شرکت سامسونک در اقبال مشتریهایش صلب مسئوللیت می کنند و در رفع مشکل گوشیها پاسخگو نیستند!! متاسفم برا سامسونگ😡😠

    1. آفرین نظر منم همینه چرا سامسونگ باید فقط برای پرچمداران قابلیت بزاره.
      من همیشه با کسایی که طرفدار سامسونگ هستن مخالفم شاید چیزی خوبی داشته باشه ولی توی باتری و آدابتور و کارت گرافیک ضعیفه .

    2. کی گفته ما چنین چیزی ندیدیم همه حرفای شما چپه و برعکسه کاملا شما از سامسونگ ممبرز امتحان نکردی والا تا مشکلی دیدم هر بار سری تر از ۲۴ ساعت جواب دادن راهنمایی کردن

  2. برای مجله های تازع کاری مث شما فرقی در عملکرد نیست اما افراد کهنه کار و متخصصین مثل زومیت و دیگر… بزرگان ایران مث مهدی شجری اهورا نیازی.. فرق های زیادی هست همین باگ های زیاد شیائومی پایداری مدت زیاد سامسونگ دریای امکانات لقب سامسونگ بوده خیلی از کارای شیائومی سامسونگ انجام داده بود یا ترجیح داده نکنه از اندروید تبعیت میکند شیائومی از کپی و نداشتن ی چیز هاص مستقل از خودش ضعف ها اینجا لمس میشه

    1. سلام دوست عزیز، ممنون از اینکه مطالب ما رو مطالعه می‌کنید.
      بحثی که در مورد عملکرد مطرح شده مربوط به توانایی اجرایی دستگاه و رابط کاربری هست که با بنچمارک‌هایی مثل آنتوتو، گیک‌بنچ و … سنجیده میشه و واقعاً نمیشه بین گوشی‌های این کمپانی‌ها از این نظر خیلی تفاوتی قائل شد!
      حتی در بعضی از موارد گوشی‌های شیائومی عملکرد بسیار بهتری دارن ولی قاعدتاً طول عمر گوشی‌های سامسونگ و پایداری اونا خیلی بیشتره!
      برای مقایسه، نتایج و امتیاز بنچمارک گوشی‌های پرچمدار تازه معرفی‌شده این کمپانی‌ها که هر دو از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 کمپانی کوالکام استفاده می‌کنند رو خدمت‌تون ذکر می‌کنیم:
      * شیائومی 14 اولترا (HyperOS):
      1. آنتوتو (V10): 2014262
      2. گیک‌بنچ (V6): 7060

      * گلکسی S24 اولترا (One UI 6.1):
      1. آنتوتو (V10): 1823822
      2. گیک‌بنچ (V6): 7076

      در ضمن ما در سایت‌مون مطالب زیادی در مورد مزایای گوشی‌های سامسونگ ذکر کردیم که می‌تونید اونا رو در سایت جستجو و مطالعه بفرمایید.
      در این مطلب هم صرفاً تفاوت‌ها و ویژگی‌های جالب این دو رابط کاربری مقایسه شدن و مقایسه کاملی بین محصولات این برندها انجام نشده.

  3. مرسی از شما که چنین مقاله خوبی نوشتید. راستش من خیلی کنجکاو بودم ببینم قابلیت های رابط کاربری جدید شیائومی چیه. مرسی که این مقایسه رو بین سامسونگ و شیایومی گذاشتید ولی کاش به این نکته هم اشاره می کردید که
    رابط کاربری سامسونگ برگ برنده ای به گودلاک داره. من خودم با برنامه گودلاک بهترین صفحه قفل رو روی گوشی نوت ۲۰ اولترا تجربه کردم. برنامه های دیگه ای هم داره که اونا هم تجربه کار با رابط کاربری رو لذت بخش‌تر می‌کنن.

    1. ممنون از شما
      بله نظر شما کاملاً درسته، ولی هدف این مطلب بیشتر مقایسه قابلیت‌های جدید این دو رابط کاربری بوده و قبلاً در مقاله چرا باید از اپلیکیشن “Good Lock” در گوشی‌های گلکسی سامسونگ خود استفاده کنیم؟ به مزایای قابل‌توجه این برنامه اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>