Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

پلت‌فرم اسنپدراگون X پلاس کوالکام با سریع‌ترین NPU جهان رونمایی شد

پلت‌فرم اسنپدراگون X پلاس کوالکام با سریع‌ترین NPU جهان رونمایی شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از چند افشاگری اخیر، روز گذشته کوالکام از پلت‌فرم اسنپدراگون X پلاس برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد. این پلت‌فرم که بر اساس فرآیند 4 نانومتری توسعه یافته است، در یک پله پایین‌تر از پلت‌فرم اسنپدراگون X الیت (دارای 12 هسته) قرار می‌گیرد. این تراشه در واحد پردازش مرکزی (CPU) خود به 10 هسته Oryon با حداکثر نرخ کلاک 3.4 گیگاهرتزی مجهز بوده و از رم نوع LPDDR5x با حداکثر ظرفیت “64 گیگابایتی” و پهنای باند “135 گیگابایت بر ثانیه” پشتیبانی می‌کند. کوالکام مدعی است که پردازنده Oryon تعبیه‌شده در پلت‌فرم اسنپدراگون X پلاس کوالکام در مقایسه با برخی از رقبا (که نامی از آن‌ها برده نشده است!) 37 درصد عملکرد سریع‌تری را ارائه داده و تا 54 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

اسنپدراگون X پلاس به حافظه کش (Cache) 42 مگابایتی مجهز بوده و از “نمایش هم‌زمان بر روی 3 نمایشگر خارجی با کیفیت 4K HDR (اما با حداکثر نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی)”، “اتصال به شبکه بی‌سیم Wi-Fi 7 و بلوتوث 5.4″، “پخش همه‌جانبه صدا (پخش در تمامی جهان، بدون اتلاف و افت کیفیت صدا)” و اتصال به دوربین پیشرفته مجهز به پردازشگر سیگنال تصویر (ISP)” پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این به ادعای کوالکام اسنپدراگون X پلاس با ارائه توان 45 تاپس (TOPS) در واحد پردازش عصبی (NPU) خود، سریع‌ترین عملکرد NPU تعبیه‌شده بر روی لپ‌تاپ‌ها در جهان را ارائه می‌دهد. از این رو، انتظار می‌رود این پلت‌فرم “عملکرد استثنایی” را از خود به نمایش گذاشته و عمر باتری طولانی‌تر و قابلیت‌های پیشرو در صنعت هوش مصنوعی بر روی دستگاه” را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید
رونمایی اپل از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max؛ ابرتراشه‌ها وارد می‌شوند!

در ارتباط با بسترهای فراهم‌شده انحصاری حوزه “هوش مصنوعی”، کوالکام قابلیت‌های زیر را به کاربران اسنپدراگون X پلاس وعده می‌دهد:

  • تولید کدهای جدید از طریق پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی Codegen (تعبیه‌شده بر روی دستگاه) با استفاده از نرم‌افزار “Visual Studio Code”
  • تولید قطعات موسیقی جدید از “دستورات نوشتاری” ارائه‌شده از سمت کاربر یا از طریق “الهام‌گیری از قطعات موسیقی از پیش تولید‌شده” توسط پلت‌فرم “Audacity” مبتنی بر هوش مصنوعی Riffusion (تعبیه‌شده بر روی دستگاه)
  • تولید زیرنویس زنده در پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی OBS Studio
  • ترجمه خودکار و زنده 100 زبان گفتاری و تبدیل آن‌ها به زیرنویس‌های زنده (به 100 زبان) از طریق پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی Whisper (تعبیه‌شده بر روی دستگاه) در حین پخش زنده محتوا

انتظار می‌رود سازندگان پیشرو در صنعت لپ‌تاپ‌، محصولات مجهز به پلت‌فرم اسنپدراگون X پلاس (و حتی اسنپدراگون X الیت) خود را از اواسط سال میلادی جاری به بازار عرضه نمایند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>