Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

اسنپدراگون 8 نسل 3 از راه رسید؛ آیا A17 پرو اپل زانو خواهد زد؟!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

روز گذشته سرانجام کوالکام از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 3 رونمایی کرد. این تراشه پرچم‌دار که بر اساس فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است، به‌شکل قابل‌توجهی بر قابلیت‌های پیشرفته “فناوری‌های هوش مصنوعی، بازی، صدا و دوربین” تمرکز دارد. برای آشنایی بیشتر با این تراشه قدرتمند با اِروتِک همراه باشید.

از نظر عملکردی چیپست جدید کوالکام پیشرفت‌های چشمگیری را نسبت به نسل قبلی (اسنپدراگون 8 نسل 2) ارائه داده و گزارش‌ها حاکی از آنند که این تراشه عملکردی 30 درصد سریع‌تر و 20 درصد راندمان بهتر را ارائه می‌دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 3 شامل هشت هسته بوده که جزئیات آنها به شرح زیر است:

  • 1 هسته اصلی Cortex-X4 با سرعت حداکثر 3.3 گیگاهرتزی
  • 5 هسته با سرعت حداکثر 3.2 گیگاهرتزی
  • 2 هسته راندمانی با سرعت حداکثر 2.3 گیگاهرتزی

اسنپدراگون 8 نسل 3 از حافظه LPDDR5x با حداکثر ظرفیت 24 گیگابایت و حداکثر سرعت 4800 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این تراشه از دارای فناوری وای فای 7 (Wi-Fi 7) شامل انواع “802.11be ،802.11ax ،802.11ac و 802.11a/bg/n” با فرکانس حداکثر 6 گیگاهرتز نیز می‌باشد. ضمناً اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای یک مودم X75 فایوجی (5G) بوده که از دو آنتن Sub-6 GHz و mmWave نیز پشتیبانی خواهد کرد.

همان طور که پیش‌تر نیز مطرح شد، در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3، هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار دارد. موتور هوش مصنوعی (AI Engine) یکی از اجزاء کلیدی این تراشه است که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چندوجهی و مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) به منظور تشخیص گفتار پشتیبانی می‌کند. این تراشه قادر است تا حداکثر 20 توکن در ثانیه را برای ارائه پاسخ‌های لحظه‌ای دستیار هوش مصنوعی به کاربر، پردازش کند. علاوه بر این، کوالکام مدعی است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با ارائه سریع‌ترین عملکرد در Stable Diffusion (موتور تبدیل متن به تصویر) در جهان قادر است تا در کسری از ثانیه، تصاویر را خلق کند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

علاوه بر این، قابلیت “Sensing Hug” کوالکام با دسترسی ایمن به داده‌های شخصی مانند “فعالیت‌های ورزشی مورد علاقه، سطح تناسب اندام و موقعیت مکانی” کاربران، قادر است به کیفیت پاسخ‌های ارائه‌شده توسط دستیار هوش مصنوعی بهبود بخشد.

همچنین مطالعه کنید
اینتل تاندربولت 5 را با پهنای باند حداکثر 120 گیگابیت بر ثانیه ای معرفی کرد

هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دوربینی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 ایفا می‌کند. فناوری “تقسیم‌بندی معنایی/Semantic Segmentation” سرزندگی و جزئیات تصاویر در زمان واقعی را بهبود می‌بخشد و قابلیت “ویدیو دید در شب/Night Vision Video”نیز با روشن کردن صحنه‌های تاریک، دید بهتری را در مکان‌های تاریک یا در هنگام شب تضمین می‌کند. علاوه بر این، این تراشه دارای یک پاک کن اشیاء برای ویدیوها است که این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا تصویر اشیاء یا افراد ناخواسته در ویدیو خود را حذف کنند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

از سوی دیگر، قابلیت “دید وی‌لاگر/Vlogger’s View” قابلیت فیلمبرداری همزمان از طریق دوربین‌های اصلی و سلفی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. قابلیت “گسترش عکس/Photo Expansion” نیز با استفاده از هوش مصنوعی مولد، مرزهای فیزیکی اطراف تصاویر ثبت شده را جا‌به‌جا کرده و گسترش می‌دهد. علاوه بر این، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با ارائه گزینه‌ای برای ثبت تصاویر با قابلیت HDR (محدوده دینامیکی بالا) قادر است به کیفیت تصاویر بهبود ببخشد.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

شایان ذکر است که جدیدترین تراشه کوالکام با پشتیبانی از نرخ فریم 240 (فریم در ثانیه) روی نمایشگرهای 240 هرتزی قادر است بازی‌های ویدیویی “در سطح کنسول” را پخش و اجراء نماید. علاوه بر این، این تراشه از موتور حرکت فریم آدرنو 2.0 (Adreno Frame Motion Engine 2.0) به منظور پخش روان‌تر فریم‌های تصویر و موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5.2 نیز پشتیبانی می‌کند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

ضمناً، پردازنده گرافیکی (GPU) تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با 25 درصد سرعت مضاعف در ارائه عملکرد، 40 درصد بهبود در فناوری رهگیری بلادرنگ پرتو (ری تریسینگ) در بازی‌های ویدیویی و 25 درصد کاهش مصرف انرژی به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر این، این تراشه با قدرت پخش بدون افت موسیقی 24 بیتی (96 کیلوهرتزی) از طریق بلوتوث، توانسته است توجه شیفتگان دنیای موسیقی را نیز جلب کند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های خیره‌کننده خود، از راه رسید

به گفته کوالکام گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در هفته‌های آتی به بازار معرفی و عرضه خواهند شد. لازم به ذکر است که این سازنده بزرگ با طیف وسیعی از کمپانی‌های صاحب‌نام از جمله “شیائومی، ایسوس، سونی، ویوو، ریلمی، ردمی، اوپو، وان پلاس، نوبیا، نیو، iQOO، آنر، رد مجیک، Meizu و ZTE” همکاری کرده است.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>