Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

برنامه دفترچه یادداشت گوگل با هوش مصنوعی از راه رسید!

برنامه دفترچه یادداشت گوگل با هوش مصنوعی از راه رسید!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از جمله مدل‎های زبانی بزرگ (LLM) می‌توان به چت‌بات‌های مفیدی مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) و کوپایلت مایکروسافت (Copilot) اشاره کرد که کاربردهای فراوانی دارند. اما با افزایش محبوبیت این هوش‌های مصنوعی و چت‌بات‌ها، استفاده‌های بالقوه‌ی بیشتری برای آن‌ها نیز پیدا می‌شود.

اوایل سال جاری میلادی بود که کمپانی گوگل از برنامه‌ی دفترچه یادداشت گوگل با نام «NotebookLM» رونمایی کرد. این برنامه که در زمانی معرفی نوید یک دفترچه یادداشت ارتقایافته و قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی را می‌داد، اکنون در حال خارج شدن از دوره‌ی آزمایشی خود و دریافت قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این برنامه‌ی یادداشت‌برداری با اِروتِک در ادامه همراه باشید.

برنامه‌ی «NotebookLM» اخیراً به طور رسمی در کشور آمریکا در دسترس قرار گرفت و همراه با انتشار گسترده‌ترش، ویژگی‌های جدیدی نیز به این برنامه‌ی یادداشت‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی اضافه شده تا آن را کاربردی‌تر از همیشه بکند.

برای شروع می‌توان گفت که دفترچه یادداشت جدید گوگل قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی جمینای (Gemini) است که اتفاقاً به‌تازگی از آن رونمایی به عمل آمد. این هوش مصنوعی که ویژگی مهمی برای دفترچه یادداشت گوگل به حساب می‌آید، نقش بزرگی در برنامه‌های آینده‌ی این کمپانی نیز دارد چرا که گوگل می‌خواهد آن را به عنوان رقیبی برای مدل هوش مصنوعی قدرتمند GPT-4 کمپانی OpenAI معرفی کند.

یکی دیگر از موارد جدیدی که به دفترچه یادداشت گوگل اضافه شده، ویژگی خاصی تحت عنوان «Noteboard» است. این ویژگی از بالای کادر چت قابل دسترسی خواهد بود و از یک رابط کاربری مبتنی بر کارت بهره می‌برد تا به کاربران اجازه دهد پاسخ‌های برنامه‌ی «NotebookLM»، گزیده‌های منابع و یادداشت‌های شخصی خود را ذخیره کنند. اکنون به کمک این ویژگی می‌توانید چندین یادداشت مختلف را انتخاب نمایید و از برنامه‌ی «NotebookLM» بخواهید تا اقدامات مختلفی نظیر خلاصه کردن، ترکیب کردن تمامی یادداشت‌ها در قالب یک متن واحد، یادداشت‌برداری از طرح کلی متن، راهنمای مطالعه یا حتی تبدیل یادداشت‌ها به فرمت‌های مختلفی مثل خبرنامه‌های ایمیل را برای شما انجام دهد.

همچنین مطالعه کنید
یک برنامه هوش مصنوعی می‌تواند خط میخی را ترجمه کند

ویژگی دیگری که به برنامه‌ی «NotebookLM» اضافه شده، حالا می‌تواند به کاربران به‌صورت پویا اقدامات مناسبی را پیشنهاد دهد. به طور مثال، وقتی کاربر بخشی از متن را از یک منبع انتخاب می‌کند، دفترچه یادداشت گوگل به شکل خودکار پیشنهاد می‌دهد که آن متن را در قالب یک یادداشت جدید خلاصه نماید یا در درک اصطلاحات سخت‌تر و فنی‌‎تر به کاربر یاری برساند. همان‌طور که اشاره شد، این قابلیت «پویا» است و بسته به کاری که انجام می‌دهید، پیشنهادات متفاوتی را دریافت خواهید کرد و این پیشنهادات به‌صورت پراکنده ظاهر می‌شوند تا به بهبود گردش کار شما کمک کنند. در صورتی هم که نیازی به بهینه‌سازی روند کار خود ندارید، این ویژگی برای بهبود کاری که در آن لحظه‌ی به‌خصوص مشغول انجام دادنش هستید، به شما کمک خواهد کرد. ابزار جدیدی که گوگل برای دفترچه یادداشت خود تدارک دیده، بسیار کاربردی و جمع‌وجور است و باعث بهبود روند کاری شما و سازمان‌دهی بهتر منابعتان می‌شود.

در صورتی که تمایل دارید این برنامه را همین حالا مورداستفاده قرار دهید، به صفحه‌ی رسمی گوگل برای برنامه‌ی «NotebookLM» سر بزنید، شرایط و قوانین را بپذیرید و این برنامه‌ی یادداشت‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای خودتان بررسی کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که این برنامه هر از گاهی ممکن است پاسخ‌های نادرستی ارائه بدهد. از آن‌جایی که هوش مصنوعی دفترچه یادداشت گوگل نیز بر پایه‌ی همان مدل زبانی بزرگی ساخته شده که بعضی‌وقت‌ها در ChatGPT، گوگل بارد (Google Bard) و سایر چت‌بات‌ها اطلاعات نادرستی را با کاربران در میان می‌گذارد، در برنامه‌ی «NotebookLM» نیز باید انتظار چنین خطاهایی را داشته باشید. علاوه بر این موضوع، باید خاطرنشان کرد که بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این برنامه نیز مدتی طول می‌کشد تا منتشر شوند و به‌مرور در دسترس همگی کاربران قرار بگیرند، پس از همان ابتدا به تمامی ویژگی‌های جدید و جالب توجه‌ی دفترچه یادداشت گوگل دسترسی ندارید.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>