Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

جدال اپل برای ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی منحصر به فرد در iOS 18!

تلاش اپل برای ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی منحصر به فرد در iOS 18!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در طی یک سال گذشته شاهد گسترش چشمگیر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم به طوریکه دو غول بزرگ دنیای گوشی‌های هوشمند، یعنی گوگل و سامسونگ، در توسعه جدیدترین پرچم‌داران خود (سری پیکسل 8 گوگل و سری گلکسی S24) به‌شدت بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تلفن‌ها تمرکز داشته‌اند. این در حالی است که تقریباً تمامی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه‌شده در گوشی‌های اندرویدی شبه‌پرچم‌دار و پرچم‌دار توسط هوش مصنوعی جمینای (Gemini) گوگل پشتیبانی می‌شوند. کمی پیش‌تر نیز شایعاتی مبنی بر مذاکره اپل با گوگل برای ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جمینای در آپدیت سیستم‌عامل iOS 18 به گوش می‌رسید.

این در حالی است که مارک گورمن (خبرنگار مجله بلومبرگ و کارشناس محصولات کمپانی اپل) به‌تازگی از مذاکره اپل با OpenAI برای ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT به اکوسیستم iOS خبر داده است. از این رو، احتمال می‌رود قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه‌شده در آپدیت iOS 18 توسط هر دو مدل هوش مصنوعی جمینای و چت جی‌پی‌تی پشتیبانی شوند!

لازم به ذکر است، این نخستین باری نیست که اپل برای ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به سمت مذاکره با OpenAI گام بر می‌دارد. در اوایل سال جاری میلادی نیز، شایعاتی مبنی بر شکل‌گرفتن مذاکرات میان اپل و OpenAI به گوش می‌رسید. با این حال، بنا به گزارشات منتشرشده این مذاکرات متوقف شدند و اپل مذاکرات خود را با گوگل از سر گرفت. به گفته گورمن در حال حاضر اپل و گوگل همچنان در این مذاکرات به یک توافق واحد نرسیده‌اند.

همچنین مطالعه کنید
اندروید 12 به‌زودی برای پرچمداران شیائومی منتشر می‌شود

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد اپل در پی آن است تا “بهترین کیفیت” و “بیشترین سود مالی” را از خدمات ارائه‌شده توسط این دو کمپانی به دست آورد. با این حال بدیهی است که اپل تمایلی به ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مشابه با آنچه در سری پیکسل و گلکسی S ارائه شده است، در آپدیت iOS 18 را ندارد. از این رو، این کمپانی حداقل به چند قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی منحصر به فرد برای آیفون‌ها نیاز دارد. در این شرایط احتمال دارد گوگل امکان (یا حتی تمایلی به) مرتفع‌سازی این نیازها را نداشته و از این رو اپل به سمت OpenAI متمایل شده باشد.

متأسفانه در حال حاضر گورمن هیچگونه اطلاعاتی در رابطه با قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مورد نظر اپل را دست ندارد. با این حال، مشاهده برخی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه‌شده در سری‌های “پیکسل 8 و گلکسی S24” به همراه برخی از قابلیت‌های جدید توسعه‌یافته‌شده توسط OpenAI در آپدیت iOS 18 چندان دور از انتظار نیست!

با این حال نباید فراموش کرد که اپل به مدل زبان بزرگ (LLM) خودساخته خود نیز دسترسی دارد و از این رو ممکن است این کمپانی در ارائه برخی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای iOS 18 به مدل خود توسعه‌یافته خود نیز اتکاء داشته باشد. احتمال می‌رود در ماه ژوئن و در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان در سراسر جهان (WWDC) اپل اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

منبع: Androidauthority

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>