Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کشف جدید؛ قمر یخی مشتری روزانه 1000 تن اکسیژن تولید می‌کند!

کشف جدید؛ قمر یخی مشتری روزانه 1000 تن اکسیژن تولید می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

فضاپیمای جونو ناسا به‌تازگی داده‌های جدیدی را منتشر کرده است که می‌تواند امکان سکونت‌پذیری “قمر اروپا” مشتری را تقویت کند. داده‌ها نشان می‌دهند که این ماه یخی در هر 24 ساعت 1000 تن اکسیژن تولید می‌کند. جالب اینجاست که این مقدار برای زندگی یک میلیون انسان برای یک روز کافی است!

جونو زمانی که در سپتامبر 2022 در فاصله 220 مایلی قمر اروپا پرواز کرد توانست داده‌های حیاتی را با ابزار آزمایش توزیع شفق جوویان (JADE) جمع‌آوری کند. ابزار JADE به‌طور خاص گازهای خروجی هیدروژن از سطح پوشیده از یخ این قمر را مورد مطالعه قرار داده است.

قمر اروپا در هر ثانیه 26 پوند اکسیژن تولید می‌کند!

داده‌های ابزار JADE به دانشمندان این ماموریت اجازه می‌دهند تا نرخ تولید اکسیژن در قمر اروپا را اندازه‌گیری کنند. این داده‌ها نشان داد که اروپا در هر ثانیه حدود 26 پوند (12 کیلوگرم در ثانیه) اکسیژن تولید می‌کند.

طبق بیانیه مطبوعاتی، مطالعات قبلی نرخ تولید اکسیژن را از چند پوند تا بیش از 2000 پوند در ثانیه (بیش از 1000 کیلوگرم در ثانیه) گزارش کرده‌اند.

دانشمندان فرض می‌کنند که مقداری اکسیژن ممکن است به اقیانوس زیرسطحی این ماه راه پیدا کرده و به عنوان منبع بالقوه انرژی متابولیک عمل کند. این انرژی برای موجودات زنده برای انجام فعالیت‌های مختلف سلولی ضروری است.

یافته‌های جدید در تعیین قابلیت سکونت قمر اروپا و امکان ایجاد شرایط حیاتی در زیر سطح یخی این ماه بسیار مهم است.

کشف جدید؛ قمر یخی مشتری روزانه 1000 تن اکسیژن تولید می‌کند!

اما این اکسیژن چگونه تولید می شود؟

جیمی زالای، دانشمند JADE از دانشگاه پرینستون در نیوجرسی در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

قمر اروپا مانند یک توپ یخی است که به آرامی آب خود را در یک جریان جاری از دست می‌دهد. علاوه بر این، در این مورد خاص، این یک جریان سیال از ذرات یونیزه‌شده است که در اطراف مشتری توسط میدان مغناطیسی خارق‌العاده‌اش جاروب شده است.

زالای در ادامه توضیح داد:

وقتی این ذرات یونیزه‌شده به قمر اروپا برخورد می‌کنند، مولکول آب-یخ را به مولکول در سطح می‌شکنند تا هیدروژن و اکسیژن تولید کنند. به نوعی، کل پوسته یخی به‌طور مداوم توسط امواج ذرات باردار که روی آن پاشیده می‌شوند، فرسایش می‌یابد.

ماموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) این قمر یخی را از نزدیک مطالعه خواهد کرد

این قمر بزرگ برای علم اهمیت بسیار زیادی دارد. دانشمندان پیش از این شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمال وجود یک اقیانوس شور زیرسطحی در زیر پوسته یخی قمر اروپا وجود دارد. به همین دلیل است که دانشمندان به‌طور گسترده در حال مطالعه این ماه برای ارزیابی وجود شرایط مساعد برای حمایت از حیات بوده‌اند.

همچنین مطالعه کنید
معرفی هواپیمای عمودپرواز PANTALA Concept H با بال‌های متحرک

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو نیز در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

توانایی ما برای پرواز نزدیک به ماهواره‌های گالیله در طول مأموریت طولانی‌مان به ما این امکان را داد که دست به کار شویم تا با گستره‌ای از علم، از جمله فرصت‌های منحصربه‌فرد برای مشارکت در تحقیق در مورد قابلیت سکونت قمر اروپا همکاری کنیم.

تیم ماموریت جونو پروازهای نزدیک بیشتری را در اطراف قمرهای یخی در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده است. به غیر از اروپا، قمر گانیمد (Ganymede) مشتری نیز دارای یک اقیانوس زیرزمینی آب شور است.

پرواز بعدی قمر آتشفشانی آیو (Io) مشتری نیز برای 9 آوریل (21 فروردین) برنامه‌ریزی شده است

در طول این پرواز، جونو به اندازه 16500 کیلومتر بر فراز سطح Io اوج می‌گیرد. ماموریت آتی اروپا کلیپر ناسا به ویژه به یافتن شرایط حیاتی در قمر اروپا اختصاص خواهد داشت. این ماموریت هنوز پرتاب نشده است و انتظار می‌رود در سال 2030 به مشتری برسد.

این یافته‌ها در مجله Nature Astronomy منتشر شده‌اند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>