جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
تلاش برای انتقال انرژی خورشیدی به زمین به‌صورت بی سیم!

تلاش برای انتقال انرژی خورشیدی به زمین به‌صورت بی سیم!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک استارت آپ مستقر در بریتانیا، پیشرفت قابل‌توجهی در راستای هدف خود برای رساندن انرژی پاک به زمین با استفاده از آرایه‌های عظیم خورشیدی قرارگرفته در مدار داشته است. Space Solar از پیشرفتی در فناوری انتقال انرژی بی‌سیم خبر داده که گامی حیاتی در تحقق مفهوم جاه‌طلبانه انرژی خورشیدی مبتنی بر فضاست.

پتانسیل انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا

ایده استفاده از انرژی خورشیدی در فضا، جایی که نور خورشید تقریباً بدون وقفه ‌م‌تابد، پتانسیل بسیار زیادی را برای رفع نیازهای جهانی انرژی ارائه می‌دهد. برخلاف انرژی خورشیدی زمینی، این انرژی محدود به شرایط آب‌و‌هوایی، فصول یا زمان روز نیست. اگرچه این مفهوم مدتی است که وجود داشته است، اما تا همین اواخر هزینه‌های پرتاب های فضایی یک مانع بزرگ برای این نوع پروژه‌ها بود. با این حال خوشبختانه، ظهور موشک‌های قابل استفاده مجدد و کاهش هزینه‌های پرتاب که توسط شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس رهبری می‌شود، علاقه را به این تغییر بالقوه دوباره احیا کرده است.

پیشرفت کلیدی؛ انتقال برق بی سیم

همانطور که RECHARGE گزارش می‌دهد، سیستم توسعه داده‌شده توسط Space Solar که HARRIER نامیده می‌شود شامل یک سیستم انتقال انرژی بی‌سیم 360 درجه‌ای است. HARRIER در اصل یک جهش تکنولوژیکی را نشان می‌دهد و به رفع یک چالش بزرگ در ذخیره و انتقال انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا می‌پردازد. سیستم‌های سنتی به اتصالات چرخان بزرگی نیاز دارند تا به‌طور پیوسته آرایه‌های خورشیدی را هم با خورشید و هم با گیرنده‌های مبتنی بر زمین هماهنگ کنند. اما HARRIER امکان انتقال انرژی را در تمام جهات بدون نیاز به قطعات متحرک فراهم کرده و عملکرد و قابلیت اطمینان آن را بهبود می‌بخشد.

تلاش برای انتقال انرژی خورشیدی به زمین به‌صورت بی سیم!

انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا چگونه کار می‌کند؟

Space Solar ماهواره‌ای با عرض یک کیلومتر مجهز به پنل‌های خورشیدی و سیستمی از آینه‌ها برای متمرکز کردن نور خورشید را در نظر می‌گیرد. در نهاتی الکتریسیته تولید‌شده به امواج رادیویی با فرکانس بالا تبدیل شده و به یک گیرنده ثابت زمینی ارسال می‌شود. این فرآیند می‌تواند برق پاک و بدون وقفه در مقیاس گیگاوات را فراهم کند.

چالش ها و ملاحظات

با وجود پتانسیل بسیار زیاد این طرح، انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا چالش‌های منحصر‌به‌فردی را ایجاد می‌کند. مقیاس پروژه، چه از نظر ساخت و چه از نظر انتقال انرژی، نیاز به نوآوری فناوری قابل‌توجهی دارد. علاوه بر این، نگرانی‌ها در مورد ایمنی انتقال بی‌سیم پرقدرت و اثرات بالقوه بر زباله‌های فضایی باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.

تلاش برای انتقال انرژی خورشیدی به زمین به‌صورت بی سیم!

چشم‌انداز آینده

این پیشرفت Space Solar، حمایت دولت بریتانیا و آژانس فضایی اروپا را به دست آورده است و به حرکت در جهت تحقق انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا کمک می‌کند. این نوآوری می‌تواند چشم‌انداز انرژی جهانی را به‌شکل قابل‌توجهی متحول کند و آینده‌ای را رقم بزند که در آن انرژی پاک و قابل‌اعتماد از فضا دریافت می‌شود. از آنجایی که Space Solar و دیگر پیشگامان این حوزه همچنان به حرکت در مرزهای فناوری ادامه می‌دهند، رویای انرژی خورشیدی بی‌حد‌و‌حصر از مدار ممکن است به‌زودی به واقعیت تبدیل شود!

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *