Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ممکن است یک دانه یخ تنها چیزی باشد که ما برای شناسایی حیات بیگانه نیاز داریم!

ممکن است یک دانه یخ تنها چیزی باشد که ما برای شناسایی حیات بیگانه نیاز داریم!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان به‌طور فزاینده‌ای به دنبال بخش‌های دیگر منظومه شمسی در جستجوی حیات بیگانه میکروبی هستند. به عنوان مثال، ماموریت اروپا کلیپر ناسا، اقیانوس وسیع زیر پوسته بیرونی یخی قمر مشتری را بررسی خواهد کرد. این ماموریت قرار است اواخر سال جاری میلادی راه‌اندازی شود. البته قمر اروپا تنها نامزد در جستجوی حیات فرازمینی نیست. زحل و مشتری نیز چندین قمر یخی دارند که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

اکنون، یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان می‌دهد که دانه‌های یخی که توسط این قمرها به بیرون پرتاب می‌شوند، می‌توانند کلید یافتن حیات بیگانه باشند. این به این دلیل است که ابزارهای Europa Clipper به اندازه کافی قدرتمند هستند تا علائم حیات را در این دانه‌های ریز تشخیص دهند.

کاوش در قمرهای یخی برای یافتن حیات بیگانه!

ماموریت کاسینی ناسا که در سال 2017 به پایان رسید، توده‌هایی از گاز و دانه‌های یخ را که از شکاف‌های قمر زحل، انسلادوس سرچشمه می‌گرفت، کشف کرد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک دانه متوسط یخ که توسط این قمرهای یخی به بیرون پرتاب می‌شود می‌تواند حاوی مواد کافی برای تشخیص حیات بیگانه باشد. دانشگاه واشنگتن در سیاتل و دانشگاه فری برلین رهبری این مطالعه را بر عهده داشتند و یافته‌های خود را در مجله Science Advances منتشر کردند.

فابیان کلنر، نویسنده ارشد و محقق فوق دکتری دانشگاه واشنگتن در زمین و علوم فضایی، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت:

برای اولین بار نشان دادیم که حتی بخش کوچکی از مواد سلولی را می‌توان با یک طیف‌سنج جرمی روی یک فضاپیما شناسایی کرد. این نتایج به ما اطمینان بیشتری می‌دهد که با استفاده از ابزارهای آینده، می‌توانیم شکل‌های حیاتی شبیه به موجودات روی زمین را که به‌طور فزاینده‌ای معتقدیم می‌توانند در قمرهای اقیانوس‌دار وجود داشته باشند، شناسایی کنیم.

مطالعه جدید انواع یافته‌هایی را که ممکن است از مأموریت‌های آینده، مانند Europa Clipper ببینیم، بررسی می‌کند. نویسندگان تصمیم گرفتند تا سناریویی را شبیه‌سازی کنند که در آن ابزارهای Europa Clipper دانه‌های یخ را از فضا تشخیص می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید
معرفی هواپیمای عمودپرواز PANTALA Concept H با بال‌های متحرک

ممکن است یک دانه یخ تنها چیزی باشد که ما برای شناسایی حیات بیگانه نیاز داریم!

این تیم از یک مجموعه آزمایشی استفاده کردند که یک پرتو نازک آب مایع را به قطرات داخل خلاء تبدیل می‌کند. سپس از پرتو لیزر برای تحریک قطرات بهره گرفتند. در نهایت، آنها از تجزیه و تحلیل طیف جرمی برای تقلید آنچه که ابزارهای Europa Clipper در فضا انجام خواهند داد، استفاده کردند.

این مطالعه نشان می دهد که ابزار تحلیل گرد‌و‌غبار سطحی اروپا کلیپر بسیار موثر است و می‌تواند مواد سلولی را در یکی از صدها هزار دانه یخ تشخیص دهد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل تک‌دانه‌های یخ موثرتر از تلاش برای شناسایی مولکول‌های مختلف در نمونه‌های بزرگتر از میلیاردها دانه است. این به این دلیل است که فرآیندهای مشاهده‌شده در این قمرها می‌توانند مواد زیستی را در یک دانه متمرکز کنند.

یافتن حیات بیگانه ممکن است “ساده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کردیم”

برای آزمایش خود، دانشمندان از یک باکتری رایج به نام Sphingopyxis alaskensis به عنوان یک مولکول بیگانه استفاده کردند. این باکتری تک سلولی در آلاسکا رایج است و در محیط‌های سرد زندگی می‌کند و با مواد مغذی کمی زنده می‌ماند.

کلنر توضیح داد:

آنها بسیار کوچک هستند، بنابراین از نظر تئوری می‌توانند در دانه‌های یخی که از یک دنیای اقیانوسی مانند انسلادوس یا اروپا ساطع می‌شوند، قرار بگیرند.

نتایج دانشمندان نشان داد که اروپا کلیپر (که انتظار می‌رود در سال 2030 به مشتری برسد)، شانس خوبی برای کشف حیات دارد. البته اگر در آن قسمت از منظومه شمسی حیات وجود داشته باشد.

فرانک پستبرگ، نویسنده ارشد و پروفسور علوم سیاره‌ای در دانشگاه فری برلین، می‌گوید:

با ابزارهای مناسب، مانند تحلیلگر غبار سطحی در کاوشگر فضایی اروپا کلیپر ناسا، یافتن حیات یا آثاری از آن در قمرهای یخی، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم. البته اگر زندگی در آنجا وجود داشته باشد!

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>