Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در حالت کلی، هر زمان که یک خودرو هم در نسخه احتراق داخلی و هم در نسخه تمام الکتریکی عرضه می‌شود، نسخه الکتریکی آن کمی ضعیف‌تر از موتور احتراق داخلی است. با این حال، مرسدس بنز با کانسپت CLA کلاس (Concept CLA-Class) خود که در رویداد IAA 2023 مونیخ برای پیش‌نمایش پلتفرم جدید خودروی برقی این شرکت رونمایی شد، قرار است این سناریو را تغییر دهد. برای آشنایی بیشتر با این خودروی جذاب بنز با اِروتِک همراه باشید.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

بر اساس معماری ماژولار مرسدس بنز (MMA)، کانسپت CLA کلاس دارای طراحی زیبا، مواد داخلی پایدار و بردی حدوداً 750 کیلومتری بر اساس مقیاس WLTP است. اگرچه جزئیات قوای محرکه و باتری این خودرو هنوز به طور کامل اعلام نشده، اما این خودروساز می‌گوید CLA از کانسپت Vision EQXX برای این خودروی دو موتوره الکتریکی و سیستم سرگرمی سوپراسکرین (Superscreen) که در سرتاسر داشبورد امتداد یافته، الهام گرفته است.

مدرن و باشکوه!

کانسپت CLA کلاس، شکل آشنای سدان (“کوپه چهار در”) مرسدس را به خود می‌گیرد که از زمان معرفی آن در سال 2014، یک ویژگی برجسته این نام تجاری بوده است. با این حال، طراحان ظاهر آن را با یک کاپوت بلندتر و درب عقب کوتاهتر برای تناسبات اسپرت‌تر، با رنگ درخشان قرمز اناری، بهبود بخشیده‌اند. یک عنصر جلوپنجره بسیار جسورانه‌تر که شکل آن از رودستر AMG SL مرسدس و خودروی اسپرت GT اقتباس شده است، کانسپت CLA را از پیشنیان خود متمایز می‌کند. یک کهکشان از ستاره‌های سه بعدی روشن با آرم سه‌پر مرسدس نیز از پنل جلوپنجره بدنه این خودرو بیرون زده‌اند که نمایی جلوی این طرح مفهومی را به یک جعبه جواهر تبدیل کرده است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

زبان طراحی Sensual Purity (لطافت حسی) مرسدس به وضوح در بدنه صاف و منحنی عقب کانسپت CLA مشهود است، اما این زبان طراحی کمی با سپرهای برجسته که زیر یک نوار کروم قرار گرفته‌اند و به طور یکپارچه در چراغ های جلو و عقب ادغام می‌شوند، اصلاح شده است. چراغ‌های جلو و عقب هر دو دارای نور LED تمام عرض و چراغ‌های روز سه‌پر بنز هستند که برخلاف همیشه در یک شیار قرار گرفته‌اند و نه زیر یک ورق شیشه یا پلاستیک! این به CLA ظاهری شیب‌دار در جلو می‌دهد که با عدم همخوانی با طراحی زیبایی جلوپنجره ممکن است تنها اشتباه ظریف طراحی این خودرو باشد.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

در داخل کابین، کانسپت CLA ویژگی‌های زیادی را از Vision EQXX قرض گرفته است، از جمله این موارد می‌توان به مواد پایدار و نمایشگر سوپراسکرین (Superscreen) های‌تک آن اشاره کرد. روکش صندلی‌های نقره‌ای و سفید این خودرو با چرم ناپا انجام شده که با استفاده از کاه قهوه، یک محصول جانبی غیرقابل استفاده از صنعت نوشیدنی، دباغی شده و پارچه زینتی بنفش درخشان آن از پلاستیک PET بازیافتی ساخته شده است. نوارهای ابریشم آزمایشگاهی در داخل جیب‌های درها ظاهر می‌شوند، کفپوش ها از بامبو ساخته شده‌اند و دستگیره‌های در و روکش آرماتور ساتین نقره‌ای آن نیز در واقع از کاغذ قابل بازیافت ساخته شده‌اند. عناصر طراحی داخل خودرو شامل تاج لورل کلاسیک بنز است که بزرگ‌تر شده و روی صندلی‌ها هم گلدوزی شده است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

نمایان‌ترین ویژگی داخل کابین کانسپت CLA مرسدس بنز، سطح تمام شیشه‌ای با ستاره‌های سه‌پر بنز و یک سیستم سرگرمی و اطلاعات عظیم و عریض سوپراسکرین (Superscreen) بوده که از سه نمایشگر جداگانه تشکیل شده است: یک صفحه کیلومترشمار و صفحه‌های لمسی در مرکز و جلوی صندلی مسافر. آنچه که به‌نظر می‌رسد دریچه‌های HVAC توربین مرسدس بنز در واقع نشانگرهای کنترل تهویه مطبوع دو منطقه‌ای‌اند و جریان هوا در اصل از شکاف‌های پشت این نمایشگر جذاب می‌آید. این سیستم اطلاعات و سرگرمی و توسط MB.OS، سیستم عامل جدید این خودروساز اجرا می‌شود و دارای یک پردازنده مایع خنک‌کننده برای عملکرد سریعتر، گرافیک واضح‌تر و عملکرد بهبود‌یافته است.

همچنین مطالعه کنید
بی ام و از خودروی Concept Touring Coupe رونمایی کرد

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

باتری قدرتمند!

با توجه به اینکه کانسپت CLA هنوز یک طرح مفهومی است و نه یک نمونه اولیه در حال اجرا، مشخصات آن خیلی به بیرون درز نکرده و بیشتر یک تخمین است از آنچه می‌توانیم از مدل تولید انبوه انتظار داشته باشیم که قرار است تا پایان سال 2024 به بازار عرضه شود. با این حال، این مشخصات نظری هنوز هم بسیار امیدوارکننده هستند. این خوررو دارای یک باتری خنک‌شونده با آب بوده که با باتری خنک‌شونده با هوای EQXX تفاوت دارد. این باتری به همراه سایر ویژگی‌های طراحی، به کانسپت CLA کمک می‌کنند تا بهره‌وری و پایداری بیشتری داشته باشد.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

مرسدس بنز دو نوع مختلف باتری برای کانسپت CLA ارائه خواهد کرد:

  • لیتیوم یون فسفات (LFP) با قیمت مقرون به صرفه و انرژی پایین‌تر
  • سیلیسیوم اکسید (SiOx) با انرژی بالاتر اما قیمت بیشتر

باتری‌های LFP از صفحات گرافیت و یون‌های لیتیوم ساخته شده‌اند. این باتری‌ها ارزان‌تر و ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی / کوبالت هستند، اما چگالی انرژی آنها نیز کمتر است. باتری‌های SiOx از صفحات سیلیسیوم و یون‌های لیتیوم ساخته شده‌اند. این باتری‌ها چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری‌های LFP دارند، اما گران‌تر نیز هستند. باتری‌های این خودرو به جای پیچ با استفاده از چسب در جای خود قرار می‌گیرند. این کار باعث صرفه جویی در وزن، مواد و هزینه می‌شود و همچنین استحکام ساختاری بهتری را ارائه می‌دهد. مرسدس بنز ظرفیت باتری کانسپت CLA را اعلام نکرده است، اما با توجه به برد ادعا‌شده 750 کیلومتری و مصرف انرژی 8.3 کیلومتر بر کیلووات ساعتی، می‌توان محاسبه کرد که این باتری دارای ظرفیتی 89.6 کیلووات ساعتی است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

معماری برقی 800 ولتی به کانسب CLA کلاس امکان شارژ سریع جریان مستقیم (DC) 250 کیلوواتی را می‌دهد که با آن می‌تواند با 15 دقیقه شارژ، برد تخمینی 400 کیلومتر را طی کند. هنگامی که CLA در حال حرکت است، باتری آن قدرت را به یک واحد درایو الکتریکی جمع و جور Mercedes-Benz (MB.EDU) می‌فرستد که موتور الکتریکی، گیربکس دو سرعته و اینورتر و الکترونیک مرتبط را یکپارچه می‌کند. هر واحد 110 کیلوگرم وزن دارد و 175 کیلووات انرژی تولید می‌کند و نکته جالب آن، استفاده از فلزات نادر در درایو الکتریکی برای پایداری بیشتر از موتورهای قبلی مرسدس است.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

در کاسنب CLA، واحد کنترل در محور عقب نصب شده است، و پلتفرم MMA نیز قادر به کنترل قدرت دو موتور است، به این معنی که تولید CLA باید همراه قابلیت تمام چرخ محرک برقی باشد. البته مرسدس بنز هنوز تأیید نکرده است که آیا نسخه بنزینی CLA نیز به صورت تمام چرخ محرک در دسترس خواهد بود یا خیر. با این حال، به نظر می‌رسد که این احتمال وجود دارد زیرا پلتفرم MMA قادر به پشتیبانی از آن است.

زمان تولید

با صحبت از قابلیت تمام چرخ محرک، پلتفرم معماری ماژولار مرسدس بنز (MMA) حداقل سه نوع دیگر به غیر از CLA تولید خواهد کرد: دو کراس اوور و یک واگن استیشن. مانند نسخه‌های چهار در، سایر اتومبیل‌ها نیز احتمالاً از قوای محرکه احتراق داخلی برخوردار خواهند بود، اگرچه احتمالاً نسخه EV باید ابتدا زودتر وارد بازار شود. سایر جزئیات مربوط به خودروهای MMA هنوز مشخص نشده است، اگرچه انتظار می رود که CLA shooting brake، GLA و GLB به‌زودی پس از CLA اولین نمایش خود را داشته باشند.

مرسدس بنز کانسپت CLA کلاس با فناوری EQXX رونمایی شد

قیمت

واضح است که روند قیمت‌گذاری این محصولات هنوز به تعادل نرسیده است، اما مرسدس بنز در گذشته صریحاً گفته است که احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا خودروهای برقی به تعادل هزینه با خودروهای احتراق داخلی برسند. ما مطمئناً قبل از اینکه کانسپت CLA کلاس تولیدی در پایان سال آینده به جاده‌های جهان برسد، اطلاعات بیشتری از آن خواهیم شنید، اگرچه تا آن زمان، نکات بیشتری از این کانسپت مرسدس بنز برای جهانیان مخابره خواهد شد.

منبع: Motor1

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>