Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا سلول های خورشیدی جدید جایگزین باتری ها می شوند؟

آیا سلول های خورشیدی جدید جایگزین باتری ها می شوند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در میان سیل اخبار مرتبط با حوزه انرژی در رویداد IFA 2023 شهر برلین، به نظر می‌رسد که یک استارت‌آپ کوچک، در آینده ای نه چندان دور، زندگی روزمره ما را کاملاً دگرگون کند. در این رویداد، کمپانی امبینت فوتونیکس (Ambient Photonics) از سلول خورشیدی فتوولتائیک (photovoltaic) کم نور با بازدهی بالا رونمایی کرده است. این سلول‌های خورشیدی، ضمن ارائه بهره‌وری تقریباً سه برابری، نسبت به سلول‌های سیلیکونی آمورف فعلی (a-Si) در محیط‌های داخلی، راه را برای آینده‌ای خالی از باتری‌های یک‌بار مصرف هموار می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوآوری پیشگامانه، با اِروتِک همراه باشید.
آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

اگر‌چه نمی‌توان اذعان داشت که به‌کار‌گیری از فناوری سلول‌های خورشیدی، پدیده‌ای نوین و نو‌ظهور است چرا که مدتی می‌شود که گجت‌های خورشیدی مانند ماشین‌حساب‌های جیبی رایج در اختیار انسان‌ها قرار دارند و اخیراً نیز شرکت‌هایی مانند لاجیتک و سامسونگ، از دستگاه‌هایی مانند “صفحه کلید بی‌سیم و ریموت کنترل تلویزیون” مجهز به فناوری سلول‌های خورشیدی؛ رونمایی کرده‌اند.

اما می‌توان اظهار داشت که این سلول فتوولتائیک LLI جدید، پتانسیل آن را دارد که مرز‌های کاربردی خود را گسترش دهد و به واسطه بهره‌وری کافی خود، انرژی دستگاه‌های الکترونیکی روزمره را با استفاده از نور محیط تامین نماید. با گسترش به‌کار‌گیری از سلول فتوولتائیک LLI، دیگری نیازی به استفاده از باتری‌های یک‌بار مصرف یا حتی باتری‌های قابل شارژ لیتیومی نخواهد بود. علاوه بر این، این نوآوری تاثیری چشمگیر بر کاهش زباله‌های الکترونیکی و ترویج استفاده از منابع انرژی پایدار؛ بگذارد.

آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

در طی رویداد IFA 2023 کمپانی Ambient Photonics ضمن مطرح کردن ادعا‌های خود، از چندین نمونه اولیه فناوری نیز رونمایی کرد. این شرکت اظهار داشت که فناوری LLI جدید، در حیطه مهار و استفاده از نور داخلی، در مقایسه با سلول‌های خورشیدی سنتی a-Si، از باز‌دهی سه برابری برخوردار می‌باشد. به همین سبب، توسعه‌دهندگان این فناوری قادرند تا ضمن کاهش اندازه ناحیه سلولی، نیاز به ذخیره‌سازی داخلی انرژی در دستگاه را نیز به حداقل برسانند. در نتیجه، با کاهش اثر‌گذاری دستگاه‌ها، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای توسعه دستگاه‌های فشرده‌تر و کارآمد‌تر فراهم خواهد شد.

آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

به تازگی، کمپانی Ambient Photonics از همکاری خود با یک شرکت مستقر در تایوان به نام “Chicony” خبر داد. این همکاری، بر پایه فناوری LLI و در راستای توسعه یک صفحه کلید بی‌سیم و بدون نیاز به باتری صورت می‌پذیرد. هدف این همکاری ایجاد صفحه‌کلیدی است که نیاز به استفاده از باتری را از بین می‌برد و طراحی ساده‌تر و کم‌حجم‌تر آن صرفه‌جویی در فضای بسته‌بندی را نیز به ارمغان می‌آورد.

همچنین مطالعه کنید
اوپو قصد دارد سال آینده یک تبلت روانه بازار کند؛ کار بر روی گوشی‌های رول‌شدنی و تاشو، هنوز ادامه دارد

آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

در فناوری LLI، دستگاه، به جای باتری از یک ابر‌خازن به منظور ذخیره‌سازی مقدار اندکی از انرژی بهره می‌برد. به عنوان مثال، این فناوری به ریموت کنترل تلویزیون اجازه می‌دهد تا در غیاب نور محیطی، مانند مشاهده فیلم در شب، همچنان عملکرد مناسبی را از خود به نمایش بگذارد. فناوری LLI به کار‌گرفته شده در این دسته از دستگاه‌ها، با طیف کاملی از نور محیط نظیر “نور شمع، LED، هالوژن، ریسه‌ها و فلورسنت (CFL)” سازگار است و قادر است تا عملکرد خود را در این شرایط نیز ارائه دهد.

آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

شهرت کمپانی Ambient Photonics تنها از فناوری سلول‌های خورشیدی‌اش نشات می‌گیرد و این کمپانی به تولید دستگاه‌های مصرفی نمی‌پردازد. از این رو، Ambient Photonics نمی‌تواند جدول زمانی مشخصی را برای در دسترس قرار داده شدن دستگاه‌هایی که بر مبنای این فناوری توسعه یافته‌اند، را اعلام کند. با این حال، با استناد به اعلانیه همکاری این کمپانی با شرکت Chicony، پیش‌بینی می‌شود که عرضه صفحه کلید مجهز به LLI در اوایل سال 2024 میلادی صورت بگیرد.

پیش از تمرکز بر توسعه صفحه کلید و عقد همکاری، کمپانی Ambient Photonics، با استفاده از پلتفرم‌های Eterna UEI به ارائه طراحی‌های مرجع کنترل از راه دور به منظور کنترل از راه دور بلوتوث تلویزیون‌های اندرویدی (Android TV) می‌پرداخت. این ریموت‌های کنترل‌کننده از ویژگی‌های مصرف‌کننده انرژی‌ای مانند “کنترل نور پس‌زمینه و صدا” بهره می‌برند.

آیا سلول‌های خورشیدی جدید جایگزین باتری‌ها می‌شوند؟

علاوه بر کنترل از راه دور و صفحه کلید، این استارت آپ کالیفرنیایی، بر این باور است که از فناوری LLI جدید آنها در دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) نظیر برچسب قیمت و مشخصات محصولات در فروشگاه‌های خرده فروشی؛ استفاده می‌شود. با امکاناتی که با پروتکل‌های بی‌سیم کم مصرف از خود ارائه می‌دهند، هیچ‌کس نمی‌تواند چشم‌انداز دقیقی را از به‌کار‌گیری از این فناوری و فعال‌سازی آن در دسته‌بندی‌های جدیدی از محصولات روزمره، ارائه کند. نظر شما در این رابطه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: NextPit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>