Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

طرح مفهومی مار رباتیک ناسا می تواند به دنبال حیات در قمر زحل باشد

طرح مفهومی مار رباتیک ناسا می تواند به دنبال حیات در قمر زحل باشد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

زمان عبور از ربات های چرخدار یا پادار سنتی فرا رسیده است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) یک طرح مفهومی رباتیک را توسعه داده است که به نظر می رسد مستقیماً از یک داستان علمی تخیلی استخراج شده و این پتانسیل را دارد که اکتشافات فضایی را به سطحی جدید برساند. در چند سال گذشته دانشمندان در حال کار بر روی ارسال یک ربات مار مانند (مار رباتیک) برای کشف و جستجوی اَشکال مختلف حیات فرازمینی در منظومه شمسی بوده اند. این ربات یک نقشه بردار حیات موجود برون زیستی (EELS) است که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) توسعه یافته است.

قابلیت های ربات مار مانند

این مار رباتیک می‌تواند از سوراخ‌ها، حفره ها و شکاف‌های موجود در اجرام آسمانی و سیارات منظومه شمسی عبور کرده و مکان های عمیق و صعب العبور را کاوش کند.

جالبت ترین بخش این طرح مفهومی این است که این ربات، به صورت یک مار خودکششی طراحی شده است تا به راحتی از مناطق مختلف مانند آب، شن، سنگ و یخ عبور کند. این قابلیت از توانایی مار رباتیک برای تغییر و تطبیق شکل در پاسخ به شکل مکان هدف ناشی می شود. این ربات همچنین دارای پیچ های چرخان برای گرفتن و حرکت در ساختارهای یخی است. طبق گفته JPL ربات EELS از اولین واحدهای پیشران دوار برای مسیریابی، مکانیسم‌های دستگیره و اتصال و همچنین پیشرانش ملخی در زیر آب استفداه کرده که ربات را قادر می‌سازد تا به انتهای بدنه خود دسترسی داشته و حتی خود را منابع اقیانوسی برساند.

طرح مفهومی مار رباتیک ناسا می تواند به دنبال حیات در قمر زحل باشد

بر اساس یک گزارش، این تیم اخیراً آزمایش‌های آنالوگ زمینی این ربات را در یخچال طبیعی آتاباسکا کانادا و آتشفشان Mount Meager انجام داده است. این اولین گام در تجزیه و تحلیل انعطاف پذیری و قابلیت های ناوبری ربات از طریق زمین های ناهموار و اصلاح بیشتر طراحی ماموریت نهایی بود.

همچنین مطالعه کنید
پس از رفع مشکلات، فرایند پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب از سر گرفته شد

مقصد احتمالی: یکی از قمرهای زحل به نام انسلادوس

ابتکار این مار رباتیک EELS در پس زمینه اکتشافات انجام شده توسط کاوشگر کاسینی انجام می شود که نزدیک به 13 سال زحل، حلقه ها و قمرهای آن را کاوش کرده است. این ماموریت نمادین در سپتامبر 2017 با برخورد فضاپیما به جو زحل به پایان رسید.

کشف قابل توجه توده‌های بخار آب که توسط قمر کوچک یخی زحل، انسلادوس به فضا پرتاب می‌شود، باعث ایجاد این مار رباتیک EELS شد. این امر، احتمال وجود یک اقیانوس مایع قابل سکونت در زیر پوسته یخ زده این قمر را افزایش داد و علاقه جامعه فضایی را برای کاوش در آن برانگیخت.

دانشمندان و مهندسان امیدوارند با فرستادن این ربات به شکاف ضخیم این قمر، آن را مطالعه کنند.

JPL همچنین توضیح داد که شکاف های موجود در این قمر، جنبه های مختلف معماری EELS را هدایت کرده‌اند تا آن را با چالش‌هایی که ممکن است در این سفر از سطح به اقیانوس با آن مواجه شود سازگار کند. سازگاری این سیستم، مقاصد دیگری مانند کلاهک های قطبی مریخ و شکاف های نزولی در صفحات یخی روی زمین را نیز باز می کند.

علاوه بر این، این طرح مفهومی می تواند به فضانوردان آینده کمک کند تا احتمالاً یک کمپ پایه آرتمیس را در طول ماموریت های آینده ایجاد کنند. این مار به راحتی می تواند به لوله های گدازه یا دهانه های ماه نفوذ کرده و تعیین کند که کجا و چه مقدار آب در سطح این قمر به دام افتاده است. دسترسی به این مکان‌های دوردست دشوار است، اما این ربات می‌تواند کارآمدی بسیاری داشته باشد و داده‌های زیادی را به زمین بازگرداند.

تیم JPL در حال حاضر بر روی تکمیل اصلاحات ربات EELS کار می کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این احتمال وجود دارد که شاهد حرکت این مار در سطح یخی قمر زحل باشیم.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>