Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

9 کاری که فقط در گوشی های اندرویدی می توانید انجام دهید!

9 کاری که فقط در گوشی های اندرویدی می توانید انجام دهید!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

بحث بین اندروید و iOS بر سر اینکه کدام سیستم عامل بهتر است هرگز پایان نخواهد یافت. در طول سال‌ها، هر دو سیستم‌عامل به‌روزرسانی‌ها و تغییرات رابط کاربری (UI) زیادی داشته‌اند و ویژگی‌های مشابه بسیاری را از یکدیگر قرض گرفته‌اند. اما پس از تمام این به‌روزرسانی‌ها، هنوز مواردی منحصر به گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که گوشی‌های آیفون فاقد آنها هستند. برای کمک به تصمیم گیری بین این دو، در اینجا لیستی از بهترین ویژگی های سیستم عامل اندروید که یک آیفون فاقد آن است آورده شده است. با اِروتِک همراه باشید.

1. ایجاد چندین حساب کاربری و حساب مهمان!

چند حساب کاربری و حالت مهمان، یک ویژگی عالی برای کاربرانی است که گوشی‌های هوشمند خود را با سایر اعضای خانواده یا دوستان به اشتراک می‌گذارند. این ویژگی در دستگاه های اندرویدی با اندروید 5.0 معرفی شد، در حالیکه اپل در طول سال‌ها این ویژگی را کاملا نادیده گرفته است.

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که اگر فرزندان یا دوستانتان از تلفن شما استفاده می‌کنند، حریم خصوصی خود را حفظ کنید. بنابراین می‌توانید وارد حساب کاربری یا مهمان دیگری شوید و سپس دستگاه را تحویل دهید. هر کاربر می‌تواند رمز عبور، داده‌ها و برنامه های جداگانه خود را نیز داشته باشد.

ویژگی چند کاربره همچنین گزینه‌ای برای سفارشی کردن تماس‌های تلفنی و تنظیمات پیامک دارد و می‌‌توانید انتخاب کنید که تماس‌ها و اعلان‌های پیامکی برای سایر کاربران مجاز باشد. همچنین می‌توانید به‌جای دانلود مجدد، برنامه‌ها را مستقیماً از سایر کاربران نصب کنید و اگر یک کاربر آن را به‌روزرسانی کند، یک برنامه برای هر کاربر به‌روزرسانی می‌شود.

2. دسترسی به حافظه داخلی از طریق کابل USB!

هنگامی که آیفون از طریق کابل به رایانه متصل می‌شود، فقط امکان دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها را به شما می‌دهد. اما از سوی دیگر، یک گوشی اندرویدی دسترسی به کل حافظه داخلی شما را فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد هر فایلی را بین گوشی اندرویدی و دسکتاپ به اشتراک بگذارید.

با کابل USB، می‌توانید دستگاه اندرویدی را به هر وسیله نقلیه پشتیبانی‌شده به اندروید اتو (Android Auto) نیز متصل کرده تا از برنامه‌ها و مسیریابی مختلف استفاده کنید. همچنین با استفاده از گزینه USB Tethering، گوشی شما می‌تواند اتصال اینترنت خود را با رایانه شخصی به اشتراک بگذارد.

علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید از هیچ یک از ویژگی‌ها استفاده کنید، می‌توانید گزینه بدون انتقال داده (No data transfer) را انتخاب کرده تا فقط در صورت اتصال به رایانه، گوشی خود را شارژ کنید.

3. شخصی سازی کامل صفحه اصلی!

گزینه های سفارشی سازی و شخصی سازی صفحه اصلی همیشه در آیفون ها محدود بوده است. با iOS 14، اپل برخی از ویژگی‌ها مانند کتابخانه برنامه و ابزارک صفحه اصلی را معرفی کرد، اما هنوز هم از چیزی که یک گوشی اندرویدی ارائه می‌دهد بسیار عقب‌تر است.

از تغییر بسته‌های آیکون گرفته تا استفاده از لانچرهای مختلف، یک گوشی اندرویدی امکان تغییرات زیادی را برای صفحه‌های اصلی فراهم می‌کند فروشگاه گوگل پلی نیز بسته‌های آیکون‌های شخص ثالث زیادی برای صفحه اصلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از گوشیهای اندرویدی حتی یک برنامه تم از پیش نصب شده دارند که به کاربران اجازه می‌دهد تم‌های کل سیستم را اعمال کنند و فونت‌ها یا بسته‌های نماد را تغییر دهند، همه در یک مکان!

سفارشی سازی در اندروید به اینجا ختم نمی‌شود. با تنظیمات صفحه اصلی، می‌توانید اندازه شبکه برنامه را تغییر دهید، نمادهای برنامه را پنهان کنید و تعداد اعلان‌ها را روی نمادهای برنامه نشان دهید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید از جایگزینی مانند Nova Launcher استفاده کنید که سفارشی‌سازی‌های بیشتری را ارائه می‌کند، می‌توانید لانچر پیش‌فرض را نیز تغییر دهید.

4. استفاده از چندین نسخه از یک برنامه (کلون)!

در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید برنامه‌ها را شبیه‌سازی کرده و از چندین حساب در آن‌ها استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از دو اکانت واتس‌اپ در گوشی خود استفاده کنید، می‌توانید از برنامه اصلی واتس‌اپ یک کلون بسازید و از حساب دیگری در کلون استفاده کنید.

سازندگان گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ، وان پلاس و شیائومی این ویژگی را در نرم‌افزار خود قرار داده اند. همچنین اگر دستگاه اندرویدی شما از قبل این سرویس را ارائه نمی‌دهد، می‌توانید یک برنامه شبیه‌سازی شخص ثالث را از گوگل پلی دانلود و استفاده کنید.

5. تغییر برنامه های پیش فرض سیستم!

برای برنامه‌های پیش‌فرض، نمی‌توانید چیز زیادی را در آیفون خود شخصی‌سازی کنید. پس از به‌روزرسانی iOS 14، آیفون‌ها این گزینه را داشتند که برنامه‌های پیش‌فرض خود را تغییر دهند، اما فقط برای برنامه‌های ایمیل و مرورگر! اما یک دستگاه اندرویدی چیزهای بیشتری ارائه می‌دهد.

با این حال در اندروید می‌توانید همه برنامه‌های پیش‌فرض مانند تلفن، پیام‌ها، دستیار دیجیتال و برنامه‌های خانگی را به هر برنامه شخص ثالثی با رابط کاربری بهتر و ویژگی‌های بیشتر، تغییر دهید. همچنین می‌توانید برنامه‌های شخص ثالث را طوری تنظیم کنید که پیوندهای خاصی را مستقیماً باز کنند، نه اینکه آنها را در مرورگر باز کنید.

همچنین مطالعه کنید
چرا نباید پسورد خود را در مرورگر ذخیره کنیم؟

6. نصب کاستوم رام ها و دسترسی به ریشه (روت)!

کاستوم رام ها نسخه های اصلاح شده سیستم عامل اندروید هستند که عملکرد بهتر و گزینه های سفارشی سازی زیادی را ارائه می‌دهند. کاستوم رام ها مزایای زیادی دارند که بزرگترین آنها افزایش عمر گوشی اندرویدی شما با دسترسی به جدیدترین نرم افزار است.

دسترسی روت نیز به شما این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی بر روی دستگاه اندرویدی خود داشته باشید. هنگامی که دستگاه خود را روت کردید، می‌توانید مدهای مختلفی را برای سفارشی سازی نصب کنید، پردازنده را اورکلاک یا آندرکلاک کنید تا عملکرد یا عمر باتری را افزایش دهید، یا حتی از مقداری از حافظه داخلی خود به عنوان رم اضافی استفاده کنید.

نزدیک‌ترین چیزی که آیفون به روت کردن دارد، جیلبریک است، اگرچه انجام این کار سخت‌تر است و سطح دسترسی یکسانی به دستگاه شما فراهم نمی‌کند.

7. انجام چند کار (وظیفه) از طریق نمای تقسیم صفحه (Split-Screen View)!

اندروید ویژگی‌های زیادی را برای انجام چند کار (Multitask) بر روی گوشی شما ارائه می‌کند و یکی از این ویژگی‌ها، نمای تقسیم صفحه است. همانطور که از نام آن پیداست، این قابلیت نمایشگر را به دو نیم تقسیم می‌کند و به شما امکان می‌دهد از دو برنامه به‌طور همزمان استفاده کنید!

برای مثال، می‌توانید Google Sheets را در بالا و برنامه ماشین حساب را در پایین داشته باشید تا بتوانید هنگام مراجعه به صفحه‌گسترده خود، محاسبات را انجام دهید. یا می‌توانید یک مرورگر وب در بالا و یک برنامه یادداشت‌برداری در پایین داشته باشید تا در حین تحقیق در مورد چیزی در وب، یادداشت‌برداری کنید.

نمای تقسیم صفحه (و به طور کلی انجام چند کار) در دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ، به‌ویژه تلفن‌های تاشو مانند گلکسی زد فولد 5 که امکان استفاده همزمان از سه برنامه را در حالت تقسیم صفحه‌ای فراهم می‌کند، بیشترین حس را دارد. همچنین می‌توانید برنامه چهارم را در یک نمای پاپ‌آپ اضافه کنید تا واقعاً به چندوظیفه‌گی مسلط شوید. از سوی دیگر، آیفون‌ها هنوز در این زمینه به گوشی‌های اندرویدی نرسیده‌اند.

8. تغییر سبک و اندازه فونت های سیستم!

نکته جالب دیگر در مورد گوشی‌های اندرویدی این است که به شما اجازه می‌دهند رابط کاربری را سفارشی کنید و آن را دقیقاً به همان شکلی که می‌خواهید به نظر برسانید. یکی از این سفارشی‌سازی‌هایی که می‌توانید در دستگاه‌های سامسونگ و برخی دیگر از گوشی‌های اندرویدی انجام دهید، اما در آیفون انجام نمی‌شود، تغییر فونت سیستم است.

اگرچه فونت سیستم پیش‌فرض برای اکثر افراد کاملاً مناسب است، اما همچنان باید این گزینه را داشته باشید که اندازه آن را برای بهبود دید، به ویژه برای کاربران مسن تغییر و حتی سبک آن را تغییر دهید تا گوشی خود را مطابق با سلیقه خود سفارشی کنید.

حتی اگر هیچ یک از فونت های سیستم از پیش نصب شده موجود در تلفن خود را دوست ندارید، همیشه می‌توانید یک فونت شخص ثالث را از فروشگاه گوگل پلی یا هر منبع دیگری دانلود کنید.

9. انتقال فایل ها به حافظه خارجی!

آیفون‌ها هرگز با حافظه خارجی عرضه نشده‌اند و شما را مجبور می‌کند حدس بزنید چقدر فضای ذخیره‌سازی روی گوشی خود نیاز دارید و شاید برای شما کافی نباشد. با این حال، برخی از گوشی‌های اندرویدی دارای اسلات کارت SD هستند، بنابراین در صورت نیاز می‌توانید فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشید و مجبور نیستید برنامه‌ها و فایل‌های خود را حذف کنید تا فضای ذخیره‌سازی آزاد شود.

کارت‌های SD همچنین انتقال فایل‌های شما را از یک گوشی به گوشی دیگر آسان می‌کنند، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارت را در بیاورید و آن را در گوشی دیگر قرار دهید.

با این حال، توجه داشته باشید که اگر یک گوشی اندرویدی با اسلات کارت SD می‌خواهید، ممکن است مجبور باشید به یک گوشی میان رده بسنده کنید، زیرا بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی امروزی قابل ارتقا نیستند.

دلیل آن این است که حافظه داخلی گوشی‌های پرچمدار با جدیدترین استانداردهای ذخیره‌سازی فلش مانند UFS 4.0 ارائه می‌شود که سرعت خواندن و نوشتن بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود گوشی شما بسیار پاسخگو و عالی باشد.

یک کارت SD شخص ثالث به‌سادگی نمی‌تواند با آن سرعت مطابقت داشته باشد که ممکن است به کاربران این تصور منفی را بدهد که گوشی پرچمدار جدید آنها عملکرد ناسازگاری دارد. بنابراین، تولیدکنندگان از آن اجتناب می‌کنند.

لذت شخصی سازی بیشتر با یک گوشی اندرویدی!

اندروید یک سیستم عامل قدرتمند است که توسط جامعه گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود و به‌طور مداوم بر روی بهبود پایداری، عملکرد و ویژگی‌های آن کار می‌کنند.

ما ویژگی‌های منحصربه‌فردی که فقط در گوشی‌های اندرویدی یافت می‌شوند را بررسی کرده‌ایم. آیفون بی سر و صدا پیش می‌رود، اما سخت است که بگوییم با سطح آزادی که یک گوشی اندرویدی ارائه می‌دهد، برابری می‌کند. اکنون این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا می‌خواهید با سیستم‌عامل گوشی خود انعطاف‌پذیری کامل داشته باشید یا نه!

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>