Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری ها و پشتیبانی ها

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری و پشتیبانی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این روزها، وقتی که دنبال گوشی هوشمند اندرویدی می‌گردید، به‌سختی می‌توان از سوال “شیائومی یا سامسونگ” اجتناب کرد. هنگامی که صحبت از بهترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی به میان می‌آید، این دو کمپانی دائماً برای کسب رتبه‌ی اول در حال مبارزه هستند. با اِروتِک در ادامه‌ همراه باشید تا این دو رقیب قدرتمند را از زوایای مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

در فهرست محبوب‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، هم شیائومی و هم سامسونگ دقیقاً در جایگاه‌های بالا قرار دارند. در حالی که بیش از یک دهه است که سامسونگ با طیف وسیعی از گوشی‌های سری گلکسی خود به پادشاهی بازار گوشی‌های اندرویدی رسیده، شیائومی همچنان یک شرکت نسبتاً جدید محسوب می‌شود. با این وجود، غول فناوری چینی اخیراً توانسته است سهم بزرگی از بازار غرب را به خود اختصاص دهد.

هر دو کمپانی در ساخت محصولاتشان از اندروید بهره می‌گیرند و محدوده‌ی قیمتی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، این مقاله را به سه دسته‌ی قیمتی گوشی‌های پرچم‌دار، میان‌رده و مدل‌های سطح پایه و ارزان‌قیمت تقسیم می‌کنیم. علاوه‌بر این، به وضعیت اکوسیستم این دو برند خواهیم پرداخت و به نحوه‌ای که سامسونگ و شیائومی از اندروید برای طراحی رابط کاربری خود استفاده می‌کنند، اشاره می‌شود.

شیائومی در مقابل سامسونگ

گوشی‌های پرچم‌دار

اخیراً شاهد عرضه‌ی جهانی سری شیائومی 14 که همزمان با نمایشگاه MWC 2024 صورت گرفت بودیم. سامسونگ نیز در ماه ژانویه از سری گلکسی S24 خود رونمایی کرد. بنابراین، در حال حاضر شناخت خوبی از گوشی‌های پرچم‌دار هر دو کمپانی در سال 2024 داریم و می‌توانیم این دو سری پرچم‌دار را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در یک سمت این رقابت، کمپانی شیائومی با گوشی‌های شیائومی 14، شیائومی 14 پرو و در نهایت شیائومی 14 اولترا قرار گرفته است. مدل‌های پرچم‌دار سامسونگ نیز از نام‌های نسبتاً مشابهی برخوردارند و سه گوشی گلکسی S24، گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 اولترا به‌عنوان رقبای اصلی گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در سال 2024 معرفی شده‌اند.

هر دو سری از صفحه‌نمایش‌های اولد با نرخ نوسازی 120 هرتزی، چندین دوربین با رزولوشن بالا و استانداردهای بی‌سیم فعلی مانند 5G، بلوتوث 5.3 یا 5.4 و وای‌فای 6E یا 7 بهره می‌برند. سیستم‌عامل اندروید 14 و پشتیبانی چند ساله از آن را نیز نباید از قلم انداخت.

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری ها و پشتیبانی ها

با این حال، همچنان چند فرق اساسی میان این دو سری وجود دارد که لایق توجه هستند. به‌طور مثال، شیائومی در زمینه‌ی شارژ سریع و عملکرد باتری از سامسونگ جلوتر است. در عوض، سامسونگ با کمپانی سازنده‌ی تراشه‌های اسنپ‌دراگون، کوالکام، قراردادی بست تا نسخه‌های اورکلاک‌شده‌ی این تراشه‌ها که ابتدا در گوشی‌های شیائومی معرفی شده بودند را در گوشی‌های گلکسی خود ارائه دهد.

سامسونگ از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری و انتشار به‌روزرسانی‌ها همچنان بهتر از رقیب خود عمل می‌کند. در حالیکه شیائومی اکنون چهار سال به‌روزرسانی اندرویدی و پنج سال پچ‌های امنیتی را به کاربران گوشی‌های پرچمدار خود وعده می‌دهد، سامسونگ در این زمینه با تضمین پشتیبانی 7 ساله از گوشی‌های پرچم‌دارش از طریق پچ‌های امنیتی و ارائه‌ی هفت آپدیت مهم اندروید، پیشی گرفته است.

همان‌طور که می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد، شیائومی و سامسونگ در بازار گوشی‌های پرچم‌دار آن‌قدرها تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هر دو شرکت با مدل‌های جدید خود، آخرین فناوری‌های دنیای گوشی‌های هوشمند را به نمایش می‌گذارند.

گوشی‌های میان‌رده

اگر هنوز در بازار گوشی‌های هوشمند فقط به گران‌ترین مدل‌ها توجه دارید، دستگاه‌های جذاب زیادی را از دست می‌دهید. از سال 2021 تاکنون، گوشی‌های میان‌رده همواره هیجان‌انگیزترین بخش بازار گوشی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. هم شیائومی و هم سامسونگ در دو سال گذشته دستگاه‌های میان‌رده‌ی بسیار محبوبی را روانه‌ی بازار کرده‌اند و تقریباً تمامی این گوشی‌ها نسبت قیمت‌به‌عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند و مقرون‌به‌صرفه هستند.

علی‌رغم تمامی توجهاتی که نصیب گوشی‌‎های پرچم‌دار این دو کمپانی می‌شود، احتمالاً حساس‌ترین نبردها در فضای میان‌رده اتفاق می‌افتد. با دوئل‌هایی همچون «ردمی نوت 12 پرو پلاس» شیائومی در مقابل «گلکسی A54» سامسونگ، این دسته شامل برخی از پرفروش‌ترین مدل‌های هر دو برند می‌شود.

شیائومی معمولاً به‌عنوان تولیدکننده‌ای با بهترین نسبت قیمت‌به‌عملکرد در دنیای گوشی‌های هوشمند شهرت دارد. این شرکت چینی نه‌تنها مشخصات فوق‌العاده‌ای را در سری ردمی نوت 13 خود ارائه می‌کند، بلکه روی برند فرعی پوکو نیز برای ارائه گوشی‌های پرچم‌دار با قیمت‌های میان‌رده حساب باز کرده است.

با این حال، سیاست به‌روزرسانی نرم‌افزاری شیائومی با وجود پیشرفت‌های اخیر کمی عقب‌تر از سامسونگ است و رابط کاربری پیش‌فرض MIUI حاوی تعداد زیادی نرم‌افزار اضافی و حتی تبلیغاتی است که شما را ملزم به غیرفعال کردن آن‌ها به شیوه‌ی ناخوشایندی می‌کند.

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری ها و پشتیبانی ها

در طرف دیگر، سامسونگ خود را به‌عنوان یک برند مخصوص گوشی‌های باکیفیت در بازار میان‌رده معرفی می‌کند. مدل‌های گلکسی A52 فایوجی، A52 ،A52s ،A72 و A32 که در سال 2021 معرفی شدند با یکی از طولانی‌ترین ضمانت‌های به‌روزرسانی و پشتیبانی در بازار گوشی‌های هوشمند خوش درخشیدند. سامسونگ این روند مثبت را حالا با گوشی‌های گلکسی A35 و گلکسی A55 ادامه می‌دهد.

با تمام این صحبت‌ها، گوشی‌های میان‌رده‌ی این دو برند از نظر مشخصات و سخت‌افزار نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در این رده‌ی قیمتی، می‌توان شاهد نمایشگرهای باکیفیت امولد، سیستم‌های دوربین سه‌گانه یا چهارگانه با لرزشگیر اپتیکال تصویر و پردازنده‌های پرسرعت و مناسب دستگاه‌های میان‌رده بود. با این وجود، سامسونگ در زمینه‌ی شارژ سریع از شیائومی بسیار عقب است، خصوصاً اگر این موضوع را نیز در نظر بگیریم که مدل‌های A گلکسی سامسونگ از سال 2022 به این طرف بدون داشتن شارژر در جعبه‌های خود روانه‌ی بازارها شده‌اند!

گوشی‌های ارزان و پایین رده

طی سال‌های اخیر، می‌توان در این محدوده‌ی قیمتی شاهد پیشرفت هیجان‌انگیزی بود. مدت‌هاست که شیائومی گوشی‌های هوشمندی با برچسب قیمتی زیر 200 دلار را روانه‌ی بازار می‌‎کند و سامسونگ نیز به این موضوع واکنش نشان داده است تا شاهد گوشی‌های ارزان‌قیمتی مانند گلکسی A14 از این کمپانی باشیم. اساساً همان نقاط ضعف و قوت گوشی‌های میان‌رده‌ی این دو برند در بخش ارزان‌قیمت و سطح پایه‌ی بازار نیز صادق است.

به عبارت دیگر، شیائومی معمولاً عملکرد و قابلیت‌های بیشتری را با قیمت مشابهی ارائه می‌دهد، در حالی که سامسونگ با سخت‌افزار و بدنه‌ی باکیفیت، همراه با رابط کاربری مبتنی‌بر اندروید One UI، نظر کاربران را به سمت خود جلب می‌کند. با این وجود، باید به نکته‌ی خاصی درباره‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی نیز اشاره کنیم؛ این غول فناوری چینی، برخی از گوشی‌هایی که نسبت قیمت‌به‌عملکرد مناسبی دارند را تحت برند پوکو (Poco) به فروش می‌رساند تا بهترین سخت‌افزار ممکن را با کمترین قیمت ممکن در دسترس قرار دهد.

گوشی‌های تاشو

از سال 2018، یک دسته‌ی کاملاً جدیدی در قالب گوشی‌‌های تاشو با صفحه‌نمایش‌های لمسی خاصی که به‌سادگی از وسط تا می‌شوند، به بازار گوشی‌های هوشمند اضافه شد. اگرچه شیائومی و سامسونگ اولین گوشی‌های تاشو خود را خیلی سریع معرفی کردند، اما سامسونگ در اینجا به وضوح از سایر رقبا جلوتر است. از سال 2021 تاکنون، گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ همچنان به‌طور واضحی بیش از سایر گوشی‌های مشابه پیشنهاد می‌شوند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که گوشی‌های هوشمند تاشو قیمت بالایی دارند. در حالی که گوشی گلکسی زد فولد 5 طوری طراحی شده که یک گوشی معمولی را بعد از باز شدن به تبلت تبدیل می‌کند، گوشی گلکسی زد فلیپ 5 بیشتر یادآور یک گوشی تاشو کلاسیک است. با تا کردن گلکسی زد فلیپ 5، اندازه‌ی گوشی شما نصف می‌شود و به‌راحتی در جیب قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید
ناتینگ فون 2a در مقابل پوکو X6 شیائومی؛ جدال نفس‌گیر دو میان رده!

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری ها و پشتیبانی ها

شیائومی گوشی می میکس فولد را در سال 2021 معرفی کرد و پس از آن، می میکس فولد 2 در سال 2022 و میکس فولد 3 در سال 2023 عرضه شدند. این سری تاشو از طراحی و ایده‌ای مشابه سری گلکسی فولد سامسونگ پیروی می‌کند، اما تاکنون به‌طور رسمی در خارج از چین در دسترس قرار نگرفته است.

نرم‌افزار و حریم خصوصی

بالاتر اشاره شد که سامسونگ از نظر فراهم کردن به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نسبت به شیائومی در موقعیت بهتری قرار دارد. برای اینکه درک بهتری از این مسئله داشته باشیم، باید نگاه نزدیک‌تری به رابط کاربری و سیستم‌عامل هر دو برند بیندازیم.

رابط کاربری One UI سامسونگ

همان‌طور که از نام آن پیداست، One UI سامسونگ در تمامی دستگاه‌های اندرویدی این تولیدکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. رابط کاربری بهینه‌شده‌ی مبتنی‌بر اندروید سامسونگ یکی از زیباترین رابط‌های کاربری به حساب می‌آید و ویژگی‌های بیشتری مانند قابلیت‌های چندمنظوره‌ی گسترده، پشتیبانی از قلم S Pen و پشتیبانی از سرویس‌های مختلف سامسونگ مانند S Cloud را ارائه می‌دهد.

رابط کاربری One UI

غیر از قابلیت‌های متعدد رابط کاربری One UI سامسونگ نیز باید گفت که نرم‌افزارهای اضافی و Bloatware بسیار کمی به‌طور پیش‌فرض بر روی گوشی‌های این برند نصب هستند و گاهی اوقات می‌توان انتظار پشتیبانی طولانی سامسونگ از گوشی‌هایش را داشت. همان‌طور که اشاره شد، سامسونگ وعده‌ی پشتیبانی 7 ساله از گوشی‌های پرچم‌دار جدیدش را داده است و هم از نظر آپدیت‌های اندروید و هم پچ‌های امنیتی، از گوشی‌های قدرتمند خود پشتیبانی خواهد کرد.

با این حال، جنبه‌ی نرم‌افزاری سامسونگ کاملاً هم ایده‌آل نیست و معمولاً حجم بالای سیستم‌عامل‌های این کمپانی در بررسی‌ها ذکر می‌شود. به همین خاطر، تا حداکثر 15 درصد از فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را در همان ابتدا و بدون نصب برنامه و فعالیت دیگری از دست می‌دهید.

سامسونگ همچنین به‌طور فزاینده‌ای مشغول پیاده‌سازی اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود است. به‌عنوان مثال، ویژگی جفت شدن چندگانه‌ی گلکسی بادز پرو سامسونگ را تنها می‌توان با سایر دستگاه‌های سامسونگ مورداستفاده قرار داد.

رابط کاربری HyperOS شیائومی

رابط کاربری MIUI از یک کاستوم رام سابق برای گوشی‌های اندرویدی روت‌شده شکل گرفت و شیائومی این رابط کاربری را از آن زمان به‌طور قابل توجهی توسعه داده است. با این حال، این کمپانی چینی در حال حاضر سراغ رابط کاربری دیگری رفته و پرچم‌داران جدیدش را به رابط کاربری HyperOS خود مجهز کرده است.

رابط کاربری HyperOS

شیائومی همچنین سیاست‌های به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود را به‌ویژه برای گوشی‌های پرچم‌دار با پنج سال به‌روزرسانی امنیتی به‌طور قابل توجهی بهبود بخشید و حالا همان پشتیبانی سامسونگ برای مدل‌های میان‌رده‌ را ارائه می‌کند. در بازار گوشی‌های میان‌رده نیز شیائومی اکنون وعده‌ی به‌روزررسانی‌های امنیتی 4 ساله را داده است که برای اکثر افراد کافی تلقی می‌شود. از سوی دیگر، شیائومی بارها با تبلیغات و Bloatware روی گوشی‌های خود، توجهات منفی زیادی را به سمت محصولاتش جلب کرده است.

امنیت رابط کاربری شیائومی برای بسیاری از افراد سوالات زیادی را به همراه داشته است، چرا که نحوه‌ی مدیریت داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن کاملاً شفاف نیست. به‌عنوان یک شرکت چینی، شیائومی باید به‌شدت از مقررات حفاظت از داده‌های کشور خود پیروی کند. بنابراین، اگر نگران افشای اطلاعات و از دست رفتن حریم خصوصی خود هستید، شاید بخواهید به‌دنبال گوشی‌های برند دیگری بگردید.

گجت‌های پوشیدنی و سایر محصولات

هم شیائومی و هم سامسونگ، خود را تنها “رقبایی در بازار گوشی‌های هوشمند” نمی‌دانند و این رقابت فراتر از گوشی نیز ادامه دارد. با خرید یک گوشی جدید، دریچه‌ای به اکوسیستم دستگاه‌های دیگر نیز به‌دست می‌آورید. هر دو کمپانی در واقع ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های پایش سلامت و تناسب اندام، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، هدفون‌های بلوتوثی و حتی ماشین لباس‌شویی یا صندلی توالت هوشمند را هم ارائه می‌دهند. به‌طور کلی، هر دو برند به‌قدری لوازم جانبی و دستگاه‌های متنوعی را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که اگر با محصولات یکی از این دو کمپانی راحت‌تر هستید، می‌توانید به‌راحتی عضو اکوسیستم آن‌ها شده و به خرید سایر دستگاه‌هایشان نیز ادامه دهید.

قیمت و طول عمر

شیائومی نمونه‌ی بارز تولیدکننده‌ای است که “گوشی‌های سریع‌المصرف!” عرضه می‌کند. به عبارت دیگر، گوشی‌های این برند ارزان هستند و پس از حدود دو سال به پایان چرخه‌ی عمر خود می‌رسند. این شرکت فناوری‌های شارژ سریع را در گوشی‌های خود ارائه می‌دهد که بر طول عمر باتری تأثیر می‌گذارند و دوره‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه‌تری نیز برای اکثر محصولات شیائومی در نظر گرفته شده است. تنها گران‌ترین گوشی‌های هوشمند شیائومی با 3 سال به‌روزرسانی امنیتی، ضمانت به‌روزرسانی طولانی‌تری را شامل می‌شوند.

این مسئله برای گوشی‌های سامسونگ کمی متفاوت است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از گوشی‌های این برند اکنون به‌روز‌رسانی‌ها و پشتیبانی طولانی‌مدتی را دریافت می‌کنند. به‌طور مثال، دستگاه‌های جدید سری S24 را می‌توان تا سال 2031 مانند گوشی‌های پیکسل اخیر با خیال راحت استفاده کرد. کیفیت این گوشی‌ها تا حدی بالاست که با کمی دقت و احتیاط بیشتر می‌توانند تا آن زمان دوام بیاورند. با این حال، حتی سامسونگ نیز برای گوشی‌های ارزان‌قیمت خود پشتیبانی کوتاه‌مدت‌تری را ارائه می‌دهد. قانون کلی درباره‌ی پشتیبانی سامسونگ این است که هرچه قیمت گوشی بالاتر باشد، سامسونگ از آن بیشتر و طولانی‌تر پشتیبانی خواهد کرد.

شیائومی یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی ها، رابط کاربری ها و پشتیبانی ها

با این حال، هیچ‌یک از این دو برند تولید‌کننده‌های پایدار و بدون کمبودی نیستند. سامسونگ قرار دادن شارژر در جعبه‌های بسیاری از گوشی‌های هوشمند گران‌تر خود را در نظر نمی‌گیرد و به قطعات پلاستیکی ساخته‌شده از تورهای ماهیگیری بازیافتی در سری S22 رو آورده است. شیائومی نیز در سری Mi 11 قصد انجام کار مشابهی را داشت اما در نهایت تصمیم گرفت که شارژر را از جعبه‌ی گوشی‌های خود برای بازار غرب حذف نکند.

جمع‌بندی

در نهایت کدام تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، ویژگی‌های بهتری را ارائه می‌دهد؟ شیائومی یا سامسونگ؟ پاسخ به این سوال احتمالاً برای این دو برند در مقایسه با هر جفت برند دیگری سخت‌تر باشد. هر دو کمپانی مدل‌هایی را از گوشی‌های ارزان‌قیمت گرفته تا بازارهای پیشرفته‌تر یا گران‌تر و حتی بازارهای خاص مانند گوشی‌های تاشو شامل می‌شوند.

با این حال، سامسونگ همچنان در سال 2024 به شهرت خود به‌عنوان تولیدکننده‌ی گوشی‌های پرچم‌دار و باکیفیت با مدل‌هایی مانند گلکسی S24 اولترا و جدیدترین گوشی‌های تاشو ادامه می‌دهد. شیائومی حتی با وجود پرچم‌دار جدید شیائومی 14 اولترا خود، هنوز بیش از هر چیز دیگری در بازار میان‌رده پیشنهاد می‌شود و در این رده‌ی قیمتی عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد. یکی از نقاط قوت شیائومی، تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ای است که کاملاً ارزشی پولی که برای آن‌ها پرداخت می‌کنید را دارند.

در طرف دیگر، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سامسونگ، رابط کاربری One UI و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدتی است که برای گوشی‌های خود، چه میان‌رده و چه پرچم‌دار، در نظر می‌گیرد. بنابراین، سامسونگ در سال جاری می‌تواند وجهه‌ی خود به‌عنوان یک برند برتر را همچنان تقویت کند. شیائومی نیز به تلاش برای کاهش این شکاف ادامه می‌دهد و پرچم‌داران سری شیائومی 14 توانسته‌اند در بیشتر مشخصات با سری جدید گلکسی S سامسونگ مطابقت داشته باشند.

رقابت بین این دو غول بزرگ فناوری همچنان هیجان‌انگیز است، اما شما کدام برند را بیشتر ترجیح می‌دهید؟ مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن گوشی‌های شیائومی یا پشتیبانی طولانی‌مدت سامسونگ از گوشی‌های مختلفش؟ نظرات خود را با اِروتِک به اشتراک بگذارید.

منبع: NextPit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>