Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

پرچم‌داری که دنیا انتظارش را می‌کشید؛ گلکسی S24 اولترا رونمایی شد

هوشمندترین گوشی دنیا معرفی شد؛ گلکسی S24 اولترا!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

روز گذشته کمپانی سامسونگ از گوشی‌های سری گلکسی S24 رونمایی کرد. در این مطلب از اِروتِک به شرحی از مشخصات، طراحی ظاهری و قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی گلکسی S24 اولترا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

از نظر طراحی بصری، گلکسی S24 اولترا شباهت بسیار زیادی با نسخه نسل پیشین خود (گلکسی S23 اولترا) دارد. با این حال تغییرات قابل توجهی نیز بر روی این دستگاه اعمال شده است. قاب گلکسی S24 اولترا، برخلاف قاب آلومینیومی گلکسی S23 اولترا، از جنس آلیاژ تیتانیوم است. در حالت کلی، تیتانیوم نسبت به آلومینیوم پایدارتر است و در برابر خط و خش مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد. لازم به ذکر است، اعمال این تغییرات در بدنه این دستگاه تاثیر چندانی بر روی وزن آن نداشته است و گلکسی S24 اولترا یک گرم نیز سبک‌تر از گلکسی S23 اولترا است. در ویدیو زیر نمایی از طراحی ظاهری گلکسی S24 اولترا را مشاهده می‌کنید:

علاوه بر این، به لطف حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک‌تر، حالا جدیدترین گوشی پرچم‌دار سامسونگ از نظر ابعاد در حدود “0.3 میلی‌متر” نازک‌تر و “1.1 میلی‌متر” کوتاه‌تر از گلکسی S23 اولترا است. لازم به ذکر است هر دو قاب جلویی و پشتی گلکسی S24 اولترا از شیشه محافظ گوریلا گلس جدید (Gorilla Glass Armor) پوشانده شده‌اند. این نسل از گوریلا گلس، نسبت به مدل پیشین خود، در برابر ترک خوردن 4 برابر مقاوم‌تر بوده و بازتاب نور را تا 75 درصد کاهش می‌دهد.

در حالیکه در گلکسی S23 اولترا خمیدگی صفحه نمایش به حد بسیار کمی رسیده بود، حالا سامسونگ صفحه نمایش کاملاً تختی را برای گلکسی S24 اولترا تدارک دیده است. گلکسی اس 24 اولترا از یک صفحه نمایش دینامیک آمولد (2X) 6.8 اینچی با “رزولوشن +QHD، نرخ نوسازی متغیر (1 تا 120 هرتزی)، حداکثر روشنایی 2600 نیتی و تقویت‌کننده دید بهبودیافته” بهره می‌برد.

صفحه نمایش گلکسی S24 اولترا

این دستگاه برخلاف برادرانش (گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس) در سراسر جهان با جدیدترین تراشه کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3، به بازار عرضه می‌شود. با این حال، انتظار می‌رود که مشابه با روند سال‌های گذشته، کمپانی کوالکام نوع جدیدی از تراشه پرچم‌دار خود را برای سری گلکسی S24 تدارک دیده و هسته پرایم (Prime) و اصلی با نرخ کلاک بالاتری را در این تراشه‌ها گنجانده باشد. لازم به ذکر است کمپانی سامسونگ با تعبیه یک محفظه بخار تقریباً دو برابری (نسبت به نسل قبل) در گلکسی S24 اولترا به عملکرد حرارتی و دفع گرما این دستگاه در حین انجام تمامی وظایف محول شده به آن، بهبود بخشیده است.

تراشه جدید طیف وسیعی از قابلیت‌های هوش مصنوعی از جمله: “ترجمه زنده، مترجم و نگارنده مکالمات و دستیار چت” را به روی گلکسی S24 اولترا باز کرده است. این قابلیت‌ها با هدف تسهیل “ترجمه دو طرفه صدا و متن” در گلکسی S24 اولترا گنجانده شده‌اند. در حالیکه قابلیت “ترجمه زنده/Live Translate” که در اپلیکیشن تلفن دستگاه به صورت بومی ادغام شده است به ترجمه مکالمات در زمان واقعی می‌پردازد، قابلیت “مترجم و نگارنده مکالمات/Interpreter” با تقسیم صفحه نمایش، مکالمات صوتی زنده ترجمه شده میان دو فرد که با زبان‌های غیریکسانی با یک‌دیگر صحبت می‌کنند را یادداشت‌برداری می‌کند. در ویدیو زیر می‌توانید با قابلیت “مترجم و نگارنده مکالمات/Interpreter” زنده گلکسی S24 اولترا بیشتر آشنا شوید:

قابلیت “دستیار چت/Chat Assist” که در صفحه‌کلید سامسونگ گنجانده شده است، مکالمات متنی را به صورت طبیعی و واقع‌گرایانه ترجمه و ویرایش می‌کند. در ویدیو زیر می‌توانید با نحوه عملکرد این قابلیت بیشتر آشنا شوید:

علاوه بر این، دستیار شخصی اندروید اوتو (مبتنی بر هوش مصنوعی) در گلکسی S24 اولترا قادر است در هنگام رانندگی، پیام‌های دریافتی کاربر را به صورت خلاصه‌سازی شده به وی تحویل و پاسخ‌های احتمالی کاربر را به او پیشنهاد دهد. در این شرایط کاربر می‌تواند با انتخاب یکی از پاسخ‌های پیشنهادی (به عنوان مثال زمان تقریبی رسیدن خود به مکان ملاقات) به پیام دریافتی خود پاسخ مناسبی را ارائه دهد. این قابلیت با هدف “راحتی هر چه بیشتر راننده، پیشگیری از حواس‌پرتی در هنگام رانندگی و بروز حوادث و سوانح ناشی از حواس‌پرتی راننده” در گلکسی S24 اولترا ارائه شده است.

اما قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی اس 24 اولترا تنها به این موارد محدود نمی‌ماند. این دستگاه از “دستیار یاد‌داشت‌برداری/Note Assist” و “دستیار رونویسی/Transcript Assist” نیز پشتیبانی می‌کند. دستیار یادداشت‌برداری گلکسی S24 اولترا، یادداشت‌های نوشته شده در اپلیکیشن Samsung Notes را خلاصه‌سازی کرده، برای یادداشت‌ها “قالب و جلد” ایجاد می‌کند و با قرار دادن متون نوشته شده توسط کاربر در قالب‌های از پیش ساخته‌شده، محتوا نوشتاری را به شیوه‌ای ساده و قابل درک به کاربر تحویل می‌دهد. در سمت مقابل، دستیار رونویسی فایل‌های صوتی ضبط شده را با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری گفتار به متن “رونویسی، خلاصه و ترجمه” می‌کند.

علاوه بر این، سامسونگ در همکاری خود با کمپانی گوگل از یک قابلیت جدید مبتنی بر ژست تحت عنوان “Circle to Search” در گلکسی S24 اولترا رونمایی می‌کند. برای استفاده از این قابلیت، با نگه داشتن دکمه خانه (Home) برای چند ثانیه متوالی می‌توانید نتایج به دست آمده از جستجو خود را مطالعه کرده، موارد مورد نظر خود را هایلایت کنید، موارد غیرضروری را خط بزنید و در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، با ضربه زدن روی نقطه مورد نظر (به عنوان مثال تصویر پس‌زمینه عکس پروفایل یک کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام) اطلاعات دقیق‌تری را در رابطه با آن نقطه (مثلاً نام مکان تاریخی موجود در پس‌زمینه عکس پروفایل) دریافت کنید.

البته دوربین‌های گلکسی S24 اولترا نیز از قابلیت‌های هوش مصنوعی در امان نمانده‌اند، اما بهتر است که در وهله اول نگاهی به جزئیات سخت‌افزاری ماژول دوربین این دستگاه داشته باشیم. گلکسی S24 اولترا به یک دوربین تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی (115 میلی‌متری/بزرگ‌نمایی 5 برابری) با دیافراگم f/3.4 و تثبیت‌کننده اپتیکال مجهز می‌باشد. این سنسور (که احتمالاً سنسور IMX854 کمپانی سونی است) نسبت به سنسور 1/3.52 اینچی گلکسی S23 اولترا با وضوح 10 مگاپیکسلی و بزرگ‌نمایی 10 برابری، بسیار پیشرفته‌تر است. به ادعا کمپانی سامسونگ، دوربین تله‌فوتو جدید گلکسی S24 اولترا در حالت “بزرگ‌نمایی 5 برابری” نسبت به حالت “بزرگ‌نمایی 10 برابری” گلکسی S23 اولترا عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید
گوشی زنفون 11 اولترا ایسوس با سیستم دوربین سه‌گانه رونمایی شد

با این حال، به نظر می‌رسد سامسونگ به سایر بخش‌های ترکیب برنده ماژول دوربین گلکسی S23 اولترا دست نزده است، چرا که گلکسی S24 اولترا نیز از “یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی (23 میلی‌متری) با دیافراگم f/1.7″، “یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی (13 میلی‌متری) با دیافراگم f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار” و “یک واحد تله‌فوتو جانبی 10 مگاپیکسلی (69 میلی‌متری) با دیافراگم f/2.4” مجهز می‌باشد. علاوه بر این، حفره پانچ این دستگاه نیز یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی (26 میلی‌متری) با دیافراگم f/2.2 را در خود جای داده است.

با بازگشت به قابلیت‌های هوش مصنوعی، در دوربین‌های گلکسی S24 اولترا با دو قابلیت اختصاصی جدید “ProVisual Engine” و “ISP Block” مواجه می‌شویم. در حالیکه قابلیت “ISP Block” اختصاصی مسئولیت “کاهش و مقابله با نویز” در هنگام ثبت تصاویر توسط دوربین‌های پشت و دوربین سلفی را برعهده دارد، قابلیت “ProVisual Engine” با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر “Generative Edit” در بخش ویرایش عکس‌ها عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. قابلیت “Generative Edit” قادر است عملکردهای زیر را بر روی تصاویر ثبت شده اعمال کند:

  • حذف اشیاء مورد نظر
  • پر کردن فضاهای خالی اطراف تصویر (در صورت تغییر اندازه تصویر) با استفاده از هوش مصنوعی
  • پر کردن فضاهای خالی اطراف تصویر (در صورت صاف کردن یک تصویر کج)

همچنین، قابلیت “Instant Slow-mo” قادر است با ایجاد فریم‌های مضاعف، بر مدت زمان ویدیوهای ثبت شده بیفزاید و ویدیوهای طولانی‌تری را به کاربر تحویل دهد.

علاوه بر این، به لطف “زاویه لرزشگیر اپتیکال (OIS)” ارتقاء یافته و کاهش تاثیرگذاری “لرزش دست” قابلیت نایتوگرافی (ثبت تصاویر در شب) در گلکسی S24 اولترا، بسیار بهبود یافته است. در نهایت، قابلیت “Super HDR” با ارائه پیش‌نمایشی از قاب در حال ثبت (توسط منظره‌یاب اپلیکیشن دوربین) به کاربر اجازه می‌دهد تا پیش از ثبت قاب، نمای نهایی را مشاهده کند. علاوه بر این، در صورت ثبت قاب، این قابلیت عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده را در فرمت HDR در گالری گوشی به نمایش می‌گذارد.

با گذر از قابلیت‌های هوش مصنوعی و دوربین به سایر مشخصات سخت‌افزاری گلکسی S24 اولترا می‌رسیم. این دستگاه به یک “باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سیمی 45 واتی و شارژ بی‌سیم 15 واتی” مجهز می‌باشد. از منظر نرم‌افزاری، گلکسی S24 اولترا از رابط کاربری One UI 6.1 (مبتنی بر اندروید 14) بهره می‌برد. کمپانی سامسونگ پشتیبانی نرم‌افزاری “7 ساله” را برای این دستگاه وعده داده است، که در نوع خود کم‌نظیر است!

این گوشی در گزینه‌های رنگی “طلایی روشن، آبی آسمانی، سبز نعنایی، نارنجی مایل به هلویی، بادمجانی کم‌رنگ، طوسی و مشکی” و در 3 پیکربندی زیر به بازار عرضه می‌شود:

  1. پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی” : 1300 دلار
  2. پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی” : 1420 دلار
  3. پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی”: 1660 دلار

با این حال، بنا به دلایل نامعلوم نسخه دارای فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی گلکسی S24 اولترا، در کشورهای اروپایی همراه با رم 8 گیگابایتی و با قیمت 1450 یورو به دست کاربران خواهد رسید.

منبع: Gsmarena | Samsung

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>