Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بهترین بازی های نقش آفرینی سال 2023

بهترین بازی های نقش آفرینی سال 2023

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سال ۲۰۲۳ میلادی برای صنعت بازی‌های ویدیویی در تمامی ژانرها سالی طلایی و فراموش‌نشدنی بود، اما ژانر نقش‌آفرینی نیز میزبان چندین مورد از بهترین عناوین سال‌های اخیر شد و شاهد ارائه‌ی تجربه‌های عالی متعددی در این ژانر بودیم. از ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز به اعماق دنیاهای فانتزی، تا بازی های نقش آفرینی اکشن جدی با گیم‌پلی و مبارزات جذاب، سال ۲۰۲۳ برای تمامی علاقه‌مندان به ژانر نقش‌آفرینی با دستان پر جلو آمده بود. در ادامه‌ی این متن با اِروتِک همراه باشید تا نگاهی به برخی از بهترین بازی های نقش آفرینی یک‌سال اخیر بیاندازیم.

۱۲. بازی Diablo 4

استودیو: بلیزارد اینترتیمنت (Blizzard Entertainment)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، PS4 و PS5

بازی Diablo 4

حتی اگر جنجال‌های پیرامون جدایی لوئیس باریگا به‌عنوان کارگردان سابق بازی Diablo 4 و اتفاقات دیگری که در پشت پرده‌ی بلیزارد اینترتیمنت می‌افتاد را نادیده بگیریم، جدیدترین قسمت سری دیابلو شروع چندان جالبی در زمان عرضه‌اش نداشت. خارج از تعریف‌هایی که دنیای جهان‌باز دیابلو 4 دریافت می‌کرد و داستان‌گویی تماشایی‌اش، گزینه‌های ساخت بیلد بسیار ساده و محدود در نظر گرفته شده بود و محتوای پایان بازی نیز در بهترین حالت قابل قبول به حساب می‎آمد و در بدترین حالت، به مرزهای گرایندی شدن و وادار کردن بازیکن به تکرار نزدیک می‌شد. آپدیتی که قبل از فصل اول بازی در دسترس قرار گرفت نیز با نرف‌های متعددی که انجام داد، در حل مشکلات ابتدایی دیابلو 4 ناکام ماند.

با این حال، تیم توسعه‌دهنده‌ی بازی بهبودهای قابل توجهی را در طولانی‌مدت بر روی این بازی اعمال کرد؛ از ارتقای کلاس‌هایی مانند «Sorcerer» و افزایش میزان XP دریافتی گرفته تا تغییرات جزئی اما مهمی مثل راحت‌تر کردن دسترسی به سیاهچاله‌های «Nightmare»، همه و همه به جذابیت بازی دیابلو 4 افزودند. در صورتی که از دیابلو 2 یا 3 خسته شده‌اید، نمی‌توانید با بازی Path of Exile ارتباط بگیرید و دنبال یک بازی نقش آفرینی اکشن با محوریت لوت می‌گردید، دیابلو 4 هم‌اکنون در وضعیت بسیار بهتری قرار گرفته و ارزش تجربه کردن را دارد.

۱۱. بازی Lords of the Fallen

استودیو: Hexworks

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن 5

بازی Lords of the Fallen

بازی Lords of the Fallen که ۹ سال پیش معرفی شده بود، سرانجام در سال ۲۰۲۳ عرضه شد. استودیوی Hexworks توانست جهان وسیعی که ۵ برابر بزرگتر از بازی اصلی است را ارائه دهد و مکانیک جابه‌جایی بین دو دنیای اکسیوم و آمبرال با تأثیر مستقیم بر روی گیم‌‎پلی را همراه با ظاهر فانتزی تاریک و به‌یادماندنی تقدیم بازیکنان کنند. اگر این‌ها هم کافی نبود، مبارزات بازی از بازخورد بسیار خوبی بهره‌مند بودند و وزن اسلحه‌های مختلف حس می‌شد. تنوع بالای جادوها و سلاح‌های این عنوان نیز نقش مهمی در جذابیت بازی Lords of the Fallen برعهده داشت.

جدیدترین اثر استودیوی Hexworks بدون مشکلات خاص خودش هم نبود و به‌طور مثال، تقابل‌های بسیار دشوار با تعداد زیادی از دشمنان و عملکرد فنی بی‌ثبات بازی در زمان عرضه به تجربه‌ی کلی آن ضربه وارد کرد. خوشبختانه اما چندین به‌روزرسانی و آپدیتی که بعد از انتشار بازی در دسترس قرار گرفت، عملکرد فنی این عنوان را بهبود داد، جادوها و اسپل‌های جدیدی اضافه نمود و دو حالت PvP و PvE را از یکدیگر جدا کرد. حتی اگر بازی Lords of the Fallen بهترین بازی سولزلایک سال ۲۰۲۳ هم نباشد (که در ادامه‌ی این لیست به معرفی مدعی اصلی این عنوان خواهیم پرداخت)، همچنان تجربه‌ی سرگرم‌کننده و جذابی برای دوست‌داران سری بازی Dark Souls محسوب می‌شود.

۱۰. بازی Dead Island 2

استودیو: Dambuster Studios

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، PS4 و PS5

بازی Dead Island 2

بازی Dead Island 2 نیز مشابه عنوان Lords of the Fallen، سال‌ها پیش معرفی شده بود و طرفداران خود را مدت زیادی در انتظار گذاشت تا در نهایت عرضه شود. این بازی که در لس آنجلس آخرالزمانی و پر از زامبی جریان دارد، عنوان اول‌شخصی است که بر روی مبارزات و ارائه‌ی روش‌های خلاقانه‌ای برای کشتن و سلاخی کردن زامبی‌‎ها تمرکز می‌کند و توجه‌ی آن‌چنان زیادی به دنیای جهان‌بازش یا روایت یک داستان عمیق نشان نمی‌دهد.

با این وجود، بازی Dead Island 2 گزینه‌های شخصی‌سازی زیاد را به‌‎لطف کارت‌های مهارتی و امکان سفارشی‌سازی اسلحه‌ها در اختیار بازیکنان می‎گذارد و می‌توان روش‌های جدیدی را برای کشتن زامبی‌ها موردآزمایش قرار داد و از سلاح‌های سرد منحصربه‌فردی بهره برد. محتواهای فرعی بازی نیز وضعیت خوبی دارند و دد آیلند 2 کوئست‌های فرعی قابل قبولی را شامل می‌شود. مبارزات بازی هم در عین سرراست بودن، خشن و نیازمند استراتژی هستند و تعادل خوبی بین این دو جنبه ایجاد شده است.

۹. بازی Everspace 2

استودیو: راک‌فیش گیمز (Rockfish Games)

پلتفرم: پلی استیشن 5، کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس/اس

بهترین بازی های نقش آفرینی سال 2023

سری Everspace که با بازی‌ای در ژانر روگ‌لایت و شوتر فضایی آغاز شده بود، در قسمت دوم از مکانیک‌های عمیق نقش‌آفرینی و محتواهای دست‌ساز بهره می‌گیرد. از کهکشان‌های وسیع برای کاوش گرفته تا جذب متحدان جدیدی که هرکدام پرک (Perk) خاص خودشان را دارند، بازی Everspace 2 گسترده و پرمحتوا است و در دنیای بزرگش می‌توانید سفینه‌های منحصربه‌فردی را نیز پیدا کنید.

اگرچه داستان این بازی احتمالاً برای هرکسی دلچسب نباشد، اما هر کهکشان پر از فعالیت‌های متنوع است و نبردهای گوناگونی با سفینه‌های دیگر را ارائه می‌کند. گرافیک قابل‌توجه‌ این بازی نیز قطعاً توانسته جابه‌جایی در فضا را حتی بیشتر از گذشته تماشایی نشان دهد.

۸. بازی WILD HEARTS

استودیو: اومگا فورس (Omega Force)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن 5

بهترین بازی های نقش آفرینی سال 2023

حقیقتاً بازی WILD HEARTS در زمان معرفی آن‌چنان موردتوجه قرار نگرفت و شباهت آن به بازی‌های Monster Hunter در این زمینه به جدیدترین بازی نقش آفرینی اومگا فورس کمک نکرد. خوشبختانه اما گیم‌پلی بازی رویکرد جدیدی به مبارزات نقش‌آفرینی داشت و مبارزات درگیرکننده و مهیجی را به نمایش گذاشت. مکانیک «Karakuri» که ساخت ابزارهای مختلف را آسان‌تر می‌کرد هم به کمک بازی آمد تا نبردهای WILD HEARTS بسیار هیجان‌انگیزتر از انتظارات قبلی شوند.

تمام اسلحه‌های موجود در این بازی، از کاربرد هوایی سلاح «Claw Blade» گرفته تا طراحی غیرمتعارف «Bladed Wagasa»، گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌ای را برای بازیکن فراهم می‌کنند. تنوع مناسب اسلحه‌های بازی را با دنیای بزرگی که برای کاوش در دسترس قرار گرفته و محتوای مفصل بعد از به پایان رسیدن بازی ترکیب کنید تا با یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی سال ۲۰۲۳ روبه‌برو باشیم که محکم بر روی پاهای خودش می‌ایستد.

۷. بازی Horizon Forbidden West: Burning Shores

استودیو: گوریلا گیمز (Guerrilla Games)

پلتفرم: پلی استیشن 5

بهترین بازی های نقش آفرینی سال 2023

یک‌سال بعد از عرضه‌ی بازی Horizon Forbidden West با گرافیک بصری خیره‌کننده، سیستم مهارتی عمیق، مبارزات و گزینه‌های شخصی‌سازی بالایش، بسته‌ی الحاقی Burning Shores از راه رسید تا کیفیت بالای بازی اصلی را یادآوری کند. این بسته‌ی الحاقی جدید در منطقه‌ی جداگانه‌ای جریان دارد و مراحل داستانی، شخصیت‌های به‌یادماندنی و محتواهای زیادی را به بازی اضافه می‌کند و یکی از حماسی‌ترین باس‌فایت‌ها و مبارزات بزرگ کل بازی را شامل می‌شود.

چه به کاوش دنیای بازی در زیر آب بپردازید و چه سراغ آسمان‌ها بروید و لابه‌لای ابرها گم شوید تا از مبارزات دوری کنید، بسته‌ی الحاقی Burning Shores نقاط قوت بازی اصلی را ادامه می‌دهد و شخصیت‌پردازی مناسبی را برای شخصیت اصلی بازی، ایلوی (Aloy) به تصویر می‌کشد.

همچنین مطالعه کنید
سازنده Helldivers 2 برنامه‌های جذابی برای پشتیبانی از این بازی دارد!

۶. بازی Lies of P

استودیوها: نئوویز گیمز (Neowiz Games) و راند 8 (Round8)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، PS4 و PS5

بازی Lies of P

سال 2023 نیز به پایان رسید اما همچنان خبری از نسخه‌ی ریمستر یا ریمیک بازی Bloodborne نشد و حتی شاهد هیچ نوع اشاره‌ای به احتمال ساخت چنین نسخه‌ای از بازی محبوب فرام‌سافتور نیز نبودیم. در این میان اما بازی نقش آفرینی اکشن جدید استودیوی کره‌ای نئوویز گیمز که در عصر طلایی تاریخ اروپا جریان دارد و براساس داستان پینوکیو شکل گرفته است، سرانجام عرضه شد تا عطش سیری‌ناپذیر طرفداران بلادبورن را کمی آرام کند! در این عنوان، بازیکنان در خرابه‌های شهر «Krat» با عروسک‌های کشنده می‌جنگند تا ژپتو را پیدا کنند و وضعیت را تغییر دهند.

فضاسازی و جو دنیا در سطح بسیار بالایی قرار دارد و گیم‌پلی و مبارزات جذاب بازی همراه با سرعت داستان‌گویی و ارائه‌ی محتوای عالی، نقاط قوت اصلی Lies of P هستند. از قابلیت‌ها و حملات ویژه یا اسلحه‌های منحصربه‌فرد و قابل شخصی‌سازی گرفته، تا نبردهای به‌یادماندنی مقابل دشمنان چالش‌برانگیز، این بازی هرآن‌چه که طرفداران زیرژانر سولزلایک مشتاقش بودند را به نمایش درمی‌آورد.

۵. بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

استودیو: سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt RED)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس

بازی سایبرپانک ۲۰۷۷

با تغییراتی که آپدیت بزرگ 2.0 در بازی سایبرپانک 2077 ایجاد کرد، این عنوان به‌‎خودی خود یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سال ۲۰۲۳ را ارائه می‌داد. با این حال، بسته‌ی الحاقی «Phantom Liberty» با محتوای جدید خود مانند مأموریت‌های سرقت خودرو و دزدین لوت‌ها و آیتم‌های مختلف قبل از اینکه سایر گنگ‌ها و دشمنان بازی به آن‌ها برسند، به حجم محتوای فرعی بازی اصلی افزود. در کنار این‌ها اما شاهد داستان جاسوسی درگیرکننده و مملو از خیانت و توطئه بودیم که تصمیمات شما به‌طرز قابل لمسی بر روی شخصیت‌های دیگر و سرنوشتشان تأثیر می‌گذاشت.

برای علاقه‌مندان به مبارزات بازی اصلی نیز این بسته‌ی الحاقی با قابلیت‌های رلیک (Relic) توانست به گیم‌پلی سایبرپانک 2077 تنوع بیشتری بدهد. اگر این‌ها هم کافی نبود، بسته‌ی الحاقی Phantom Liberty بیش از ۱۰۰ آیتم جدید، از اسلحه‎ها تا خودروها و سایبرور‌ها (Cyberware)، را به بازی اضافه می‌کند و حتی پایان‌بندی تازه‌ای برای بازی اصلی را هم دربرمی‌گیرد. در مجموع می‌توان گفت که بسته‌ی الحاقی Phantom Liberty پایان مناسبی برای داستان رستگاری بازی سایبرپانک 2077 است.

۴. بازی Final Fantasy 16

استودیو: تیم «Creative Business Unit 3» اسکوئر انیکس (Square Enix)

پلتفرم: پلی استیشن 5

بازی Final Fantasy 16

سری فاینال فانتزی برای هر قشری از مخاطبان، معنای متفاوتی دارد و خاطرات متفاوتی را بازتاب می‌دهد. از این رو، بازی Final Fantasy 16 توان راضی کردن تمامی علاقه‌مندان به این سری نقش‌آفرینی را ندارد و خصوصاً طرفداران سبک مبارزات نوبتی را کمی دلسرد می‌کند اما شکی نیست که جدیدترین قسمت سری فاینال فانتزی با داستان، شخصیت‌ها و دنیای جذابش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دنیای تاریک والیستیا (Valisthea) و لحن جدی‌تر این بازی، به یکدیگر گره خوردند تا مسیر داستانی شخصیت اصلی، کلایو رزفیلد، را از انتقام به رستگاری نشان دهند.

گیم‌پلی و مبارزات بازی نیز از جذابیت بالایی برخوردار است و وقتی قابلیت‌ها و مهارت‌های جدیدی را باز می‌کنید، تنوع خوبی را در این بخش تجربه خواهید کرد. محیط‌های میخکوب‌کننده و موسیقی متن شنیدنی بازی نیز به کمک آن آمده و تجربه‌ی فراموش‌نشدنی‌ای را رقم زده است. اگرچه برخی از کوئست‌های فرعی این عنوان می‌توانستند کمی پرجزئیات‌تر و گسترده‌تر طراحی شوند یا کمبود مکانیک‌های عمیق نقش‌آفرینی و سیاهچاله‌های پیچیده‌تر حس می‌شد، اما بازی Final Fantasy 16 از دقایق ابتدایی تا آخرین لحظات، یک تجربه‌ی نقش‌آفرینی اکشن سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز را ارائه می‌کند.

۳. بازی Hogwarts Legacy

استودیو: آوالانچ سافتور (Avalanche Software)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، نینتندو سوییچ، ایکس باکس سری ایکس/اس، ایکس باکس وان، PS4 و PS5

هاگوارتز لگسی

خارج از جنجال‌های زمان عرضه، بازی Hogwarts Legacy دقیقاً همان تجربه‌ای بود که طرفداران دنیای هری پاتر برای سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. یک بازی AAA و با بودجه‌ی بالا که فانتزی جادوگر بودن را در دنیای پرجزئیات برای علاقه‌مندان به هری پاتر فراهم می‌کرد و شخصیت‌های به‌یادماندنی و کوئست‌های فرعی جذابی را شامل می‌شد.

جابه‌جا شدن بین اسپل‌های مختلف در حین مبارزات و استفاده از طلسم مرگبار «آواداکداورا» بر روی دشمنان، حس بسیار خوبی داشت و امکان پرورش موجودات گوناگون نیز به جنبه‌ی فانتزی بازی بیش از پیش کمک می‌کرد. اگر کلاس‌های درس جداگانه‌ای برای هاگوارتز در دسترس می‌گرفت و ورزش نمادین کوییدیچ (Quidditch) نیز در بازی حضور داشت، بازی Hogwarts Legacy برای طرفداران هری پاتر عنوان ایده‌آلی می‌شد.

۲. بازی Baldur’s Gate 3

استودیو: لریان (Larian)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس

بازی Baldur’s Gate 3

بازی Baldur’s Gate 3 که ۶ سال در دست ساخت قرار داشت و دوران دسترسی زودهنگام (Early Access) طولانی‌ای را نیز پشت سر گذاشته بود، سرانجام در سال ۲۰۲۳ به‌صورت رسمی عرضه شد تا یادآور جایگاه استودیوی لریان به‌عنوان یکی از بهترین توسعه‌دهندگان ژانر نقش‌آفرینی در حال حاضر باشد. این بازی با بهره‌مندی از امکان شخصی‌سازی گسترده، از کلاس‌ها گرفته تا اسپل‌ها و اکشن‌ها، فانتزی Dungeons & Dragons و نقش آفرینی کردن به‌جای شخصیت دلخواه خود را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد.

بازی بالدرز گیت 3 از داستان بسیار خوبی نیز بهره می‌برد و تصمیمات متعددی را با عواقب طولانی‌مدت و تأثیرگذار همراه با شخصیت‌پردازی‌های معرکه و فراموش‌نشدنی ارائه می‌دهد. می‌توان از عملکرد فنی اکت سوم بازی در زمان عرضه و برخی از مشکلات مرتبط دیگر انتقاد کرد اما استودیوی لریان از آن زمان تاکنون مشغول انتشار آپدیت‌های مختلفی برای بهبود وضعیت بازی بوده است و حتی بخش پایانی جدیدی را به بازی اضافه کرده که عواقب و نتایج تصمیمات شما در طول بازی را بهتر از قبل به نمایش می‌گذارد. فرقی ندارد که این بازی را در زمان عرضه تجربه کرده‌اید یا تازه به ماجراجویی‌های آن پیوسته‌اید، بازی بالدرز گیت 3 بدون شک یک شاهکار نقش آفرینی به حساب می‌آید.

۱. بازی Starfield

استودیو: بتسدا گیم (Bethesda)

پلتفرم‌ها: کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس/اس

بازی استارفیلد

بازی استارفیلد با اختلاف بسیار کمی با رقیب خود توانست به رتبه‌ی اول بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۳ دست پیدا کند. عنوان جدید استودیوی بتسدا، فارغ از تمام کمبودها و مشکلات مربوط به رابط کاربری، تنوع سلاح‌ها و کمبود مادها، همچنان جذابیت خاص و منحصربه‌فردی دارد. گشتن در سیاره‌های متروکه و خلوت این بازی و حس سکوت خاصشان، ساخت پایگاه و مقر یا در جستجوی منابع بودن و غرق در جو دنیای بازی شدن، همه و همه در راستای بهبود این تجربه‌ی علمی-تخیلی خاص موفق ظاهر شدند.

بازیکنان در استارفیلد به محتواهای گوناگونی دسترسی دارند، از نبردهای فضایی گرفته تا قاچاق بار و شکار خلافکاران و مجرمان، جدیدترین نقش‌آفرینی بتسدا سرگرم‌کننده و خوش‌ساخت است و بازخورد اسلحه‌ها و حس شلیک کردن خوبی را نیز فراهم می‌کند. مشخص نیست که آپدیت‌های بعدی و بسته‌های الحاقی آینده‌ی آن چه تغییراتی را به بازی اضافه خواهند کرد اما در حال حاضر، بازی Starfield یک تجربه‌ی علمی-تخیلی ماجراجویانه با محتوای گوناگونی است که شاید برای هر کسی جذاب نباشد، اما در راضی کردن علاقه‌مندان خود سربلند بیرون می‌آید.

منبع: Gamingbolt

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>