Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

قابلیت ارسال و دریافت تصاویر اولترا HDR در پیام های RCS برنامه گوگل مسیج فعال شد

قابلیت تبادل تصاویر دارای فرمت اولترا HDR در پیام های RCS گوگل مسیج فعال شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوگل قابلیت پشتیبانی از فرمت تصویری جدید اولترا HDR در پیام‌های RCS را به برنامه گوگل مسیج (Google Messages) خود اضافه کرد. از این پس در هنگام ارسال تصاویر دارای فرمت اولترا HDR به روش RCS (سرویس‌های ارتباطی پیشرفته)، این تصاویر، متادیتا (فراداده/داده‌های توصیفی در رابطه با عکس) خود را حفظ می‌کنند و با کیفیتی که از سمت فرستنده ارسال شده‌اند، به گیرنده تحویل داده و برای او به نمایش گذاشته می‌شوند.

این قابلیت برای نخستین بار توسط گروهی از وبلاگ‌نویسان با نام “TheSpAndroid” و در هنگام گنجاندن کد “flag bugle.support_ultra_hdr” در APK برنامه گوگل مسیج کشف شد. پس از این کشف، تیم نویسندگان با ارائه فراخوانی برای جمع‌سپاری (برون‌سپاری پروژه به یک جمعیت انبوه از برنامه‌نویسان) این قابلیت، صحت عملکرد آن را در گوشی‌های سری پیکسل 8 گوگل تایید کردند.

فرمت تصویری اولترا HDR به تازگی در سیستم عامل اندروید 14 گنجانده شده است. این فرمت اساساً نوعی از JPEG است و عملکرد خود را به واسطه رمزگذاری نقشه تصویر با استفاده از افزایش دامنه لگاریتمی در متادیتا به نمایش می‌گذارد. در دستگاه‌هایی که توانایی تحلیل متادیتای فرمت HDR را دارند و از صفحه نمایش با رزولوشن HDR بهره می‌برند، تصاویر دارای این فرمت در محدوده دینامیکی گسترده‌تر، با روشنایی برجسته‌تر نمایش داده می‌شوند و جزئیات بیشتری از تصویر (مانند سایه اجسام) را با وضوح بیشتری به نمایش می‌گذارند. لازم به ذکر است، در دستگاه‌هایی که امکان پشتیبانی از متادیتا فرمت اولترا HDR فراهم نیست، تصاویر دارای فرمت اولترا HDR در فرمت JPEG رایج و در محدوده دینامیکی استاندارد به کاربر نمایش داده می‌شوند.

کمپانی گوگل در ماه گذشته (پیش از عرضه گوشی‌های سری پیکسل 8) قابلیت پشتیبانی از این فرمت تصویری را به دستگاه‌های جدید خود اضافه کرد. در نتیجه، گوشی‌های سری پیکسل 8 (با سیستم عامل مبتنی بر اندروید)، اولین دستگاه‌های اندرویدی هستند که توانایی دریافت این فرمت تصویر را دارند. لازم به ذکر است، سری‌های قدیمی‌تر پیکسل (پیکسل 6، 7 و ..) توانایی ثبت تصاویر با فرمت اولترا HDR را ندارند اما قادرند تا تصاویر ثبت شده با این فرمت را به نمایش بگذارند.

همچنین مطالعه کنید
آیفون 13 احتمالاً از قابلیت اتصال ماهواره‌ای برخوردار است

با وجود فعال‌سازی قابلیت اولترا HDR در اندروید 14، استقبال چندان گسترده‌ای از این قابلیت را شاهد نبوده‌ایم. در حالیکه کمپانی‌های وان پلاس و اوپو نسخه‌ای از این قابلیت به نام “ProXDR” را در نسخه‌های سفارشی اندروید دستگاه‌های خود گنجانده‌اند، اما متادیتا ProXDR این دستگاه‌ها با دستگاه‌هایی که از فرمت اولترا HDR پشتیبانی می‌کنند (مانند گوشی‌های سری پیکسل 8) سازگار نیستند. از سوی دیگر، اپل از زمان رونمایی از آیفون ایکس (X) قابلیت مشابهی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. با این حال، قابلیت اولترا HDR گوشی‌های آیفون از متادیتا منحصر به فرد خود استفاده می‌کند و این نوع از متادیتا سفارشی‌سازی شده نیز با سایر دستگاه‌ها سازگار نمی‌باشد. از این رو، در این قابلیت و متادیتاهای مرتبط با آن، محدودیت‌های سازگاری میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد.

قابلیت تبادل تصاویر دارای فرمت اولترا HDR در پیام های RCS گوگل مسیج فعال شد

در نهایت، به نظر می‌رسد برای فراگیری این قابلیت، نیاز است تا کمپانی‌های توسعه‌دهنده محصولات اندرویدی با یک‌دیگر به توافق برسند و از یک قالب واحد و استاندارد برای این قابلیت استفاده و پشتیبانی کنند. از سوی دیگر، به واسطه منحصر به فرد بودن سیستم عامل اپل و سابقه طولانی این شرکت در پشتیبانی از فرمت اولترا HDR بعید به نظر می‌رسد این غول بزرگ دنیای فناوری، (حتی در شرایطی که قول پشتیبانی از RCS را داده باشد) استانداردهای گوگل را اتخاذ کند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>