Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

خط و نشان اسنپدراگون 8 نسل 4 برای تراشه M3 اپل!

خط و نشان اسنپدراگون 8 نسل 4 برای تراشه M3 اپل!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شایعات جدید پیرامون تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 4 حاکی از آنند که اولین تراشه‌ی کوالکام با هسته‌های سفارشی این کمپانی، از تراشه‌ی M2 اپل عملکرد سریع‌تری خواهد داشت. چنین برتری و سرعتی که از نظر قدرت پردازش گرافیکی به ثبت رسیده بود، تنها به نتایج یک بنچمارک اختصاص پیدا می‌کرد. با این حال، بنچمارک‌های غیررسمی جدید خبر از عملکرد بسیار چشمگیرتری می‌دهند؛ امتیازهای چندهسته‌ای و تک هسته‌ای اسنپدراگون 8 نسل 4 در بنچمارک گیک‌بنچ 6 (Geekbench 6) نه‌تنها نسبت به نسل قبلی تراشه‌های کوالکام (اسنپ‎‌دراگون 8 نسل 3) برتری واضحی دارد که نتایج چندهسته‌ای آن حتی می‌تواند با تراشه‌ی قدرتمند M3 اپل هم رقابت کند. همراه با امتیازهای گیک‌بنچ 6، نتایج بنچمارک آنتوتو (AnTuTu) نیز به اشتراک گذاشته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی قدرت احتمالی جدیدترین تراشه‌ی پرچمدار کوالکام با اِروتِک همراه باشید.

کاربر «negativeonehero@» به‌تازگی در شبکه‌ی اجتماعی X (توییتر سابق) خبر داد که تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 4 در بنچمارک گیک‌بنچ 6 به‌ترتیب موفق به کسب امتیاز تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای ۲٬۸۴۵ و ۱۰٬۶۲۸ شده است. در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 3 موجود در گوشی گلکسی S24 اولترا و امتیاز آن (۷٬۲۴۹)، اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام ۴۶ درصد در آزمون‌های چندهسته‌ای سریع‌تر بوده و در آزمون‌های تک‌هسته‌ای نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر از نسل پیشین خود عمل کرده است.

یکی از دلایلی که ظاهراً تراشه‌ی نسل بعدی کوالکام (با وجود پیکربندی ۶ + ۲ خود) موفق به ثبت چنین امتیاز بالایی شده، به گمانه‌زنی‌های پیرامون استفاده‌ی کوالکام از هسته‌های قدرتمند «فینیکس» (Phoenix) برمی‌گردد که قرار است تنها هسته‌های این تراشه را تشکیل دهند. این‌طور که به نظر می‌آید، اسنپدراگون 8 نسل 4 نیز مانند تراشه‌ی دایمنسیتی 9300، از هسته‌های کم‌مصرف بهره نخواهد گرفت، موضوعی که عملکرد چندهسته‌ای این تراشه را بهبود می‌بخشد اما بر روی مصرف انرژی آن تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

نتایج تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تراشه‌ی M3 اپل
نتایج تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تراشه‌ی M3 اپل

خوشبختانه، تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 4 طبق شواهد با معماری «N3E» سه نانومتری TSMC به تولید انبوه می‌رسد. به همین دلیل، راندمان بهبودیافته‌ی این لیتوگرافی می‌تواند اثرات نامطلوب عدم استفاده از هسته‌های کم‌مصرف را تا حدی جبران کند. در مقایسه با تراشه‌ی M3 اپل، می‌توان مشاهده کرد که این تراشه در نتایج تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌سختی توانسته سریع‌تر از اسنپدراگون 8 نسل 4 باشد. این مسئله نشان می‌دهد که تصمیم کوالکام مبنی‌ بر بهره‌گیری از یک پردازنده‌ی سفارشی، حتی با وجود هزینه‌ی بالاتری که نسبت به اسنپ‎‌دراگون 8 نسل 3 برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در پی دارد، حرکت درستی بوده است.

همچنین مطالعه کنید
کمپانی دل از قدرتمندترین کامپیوتر دسکتاپ سری XPS رونمایی کرد

این ارقام قابل توجه بدون شک از توسعه یافتن بهترین تراشه برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی حکایت دارند و از آن‌جایی که شکاف عملکردی بین تراشه‌‎های کوالکام و سری A اپل در حال محو شدن است، باید انتظار رقابت بیشتری را در این حوزه داشت. با این وجود، همچنان چندین سوال مرتبط با بنچمارک‌های غیررسمی تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 4 بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. به‌طور مثال، معیارهای مصرف انرژی در این آزمون‌ها ارائه نشده است، بنابراین حتی اگر اسنپدراگون 8 نسل 4 از ۱۰٬۰۰۰ امتیاز در تست چند هسته‌ای گیک‌بنچ 6 نیز فراتر رفته باشد، ضروری است که بدانیم این تراشه دقیقاً با چه میزان مصرفی توانسته به چنین رقمی دست پیدا کند.

خط و نشان کشیدن بنچمارک های غیررسمی اسنپدراگون 8 نسل 4 برای تراشه M3 اپل

نکته‌ی قابل توجه‌ی دیگری که درباره‌ی بنچمارک‌های جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ وجود دارد، این موضوع است که در نتایج آنتوتو (سمت چپ تصویر بالا)، همان نام رمزی «Lahaina» مشاهده می‌شود که برای اسنپ‌دراگون ۸۸۸ در نظر گرفته شده بود. در حالی که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با نام رمزی «Pakala» در دست ساخت قرار دارد. با توجه به اینکه تاکنون توضیح خاصی در این زمینه ارائه نشده است، ممکن است نتایج فوق ویرایش‌شده و به بیان دیگر، تقلبی و جعلی باشند. با این حال طبق گزارش یک منبع آگاه، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در فرکانس ۴٫۰۰ گیگاهرتزی موردآزمایش قرار می‌گرفته است و این احتمال وجود دارد که این امتیازهای تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای براساس همین فرکانس باشند.

با تمامی این صحبت‌ها، در نهایت باید توجه داشته باشید که این بنچمارک‌های غیررسمی ممکن است دقیق و واقعی نباشند. در گذشته بارها پیش آمده که اعداد تقلبی و جعلی در فضای آنلاین به اشتراک گذاشته شوند، پس تا گزارشات معتبرتر و اطلاعات مؤثق‌تر، نباید چنین ارقام و نتایجی را کاملاً جدی گرفت.

منبع: Wccftech

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>