Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پروژه تایتان یا همان خودروی الکتریکی اپل یکی از پروژه‌های بسیار موردانتظار این کمپانی بود که به سرانجام نرسید. با این حال، اپل پروژه‌های جذاب دیگری را علاوه‌ بر خودروی الکتریکی خود در گذر سال‌ها لغو کرده است و برخی از ایده‌های بزرگ این غول فناوری از رسیدن به بازار جا ماندند. در ادامه با اِروتِک همراه باشید تا به‌مرور خاطرات پرداخته و نگاهی به تعدادی از این پروژه‌های فراموش‌شده بیاندازیم.

1. ایرپاور

ایرپاور (AirPower)

شاید ایرپاور (AirPower) بزرگ‌ترین محصول معرفی‌شده توسط اپل باشد که هرگز به قفسه‌ی فروشگاه‌ها راه پیدا نکرد. اپل در سپتامبر 2017 خبر داد که بر روی یک پد شارژ بی‌سیم بی‌نظیر کار می‌کند که به کاربران امکان شارژ همزمان آیفون، اپل واچ و ایرپاد را می‌دهد.

اما رساندن این ایده به مرحله‌ی عرضه برای اپل کار دشواری بود و این کمپانی با چالش‌هایی روبه‌رو شد که ایرپاور را از رسیدن به استاندارد سخت‌افزاری مطلوب اپل بازمی‌داشت. به هر حال، این پروژه در سال 2019 به‌طور رسمی توسط اپل لغو شد.

2. پن لایت

پن‌لایت (PenLite)

خط تولید آیپد یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت اپل به حساب می‌آید، اما این شرکت مدت‌ها قبل از عرضه‌ی آیپدهای محبوب خود، مشغول آزمایش تبلت‌های دیگری بود. پن‌لایت (PenLite) که نمونه‌های آزمایشی آن در سال 1992 ساخته شده بود، حکم اولین قدم‌های فناوری خاصی را داشت که در آینده عرضه می‌شد.

این تبلت دارای یک صفحه‌نمایش لمسی بود که می‌توانستید از یک قلم برای تعامل با آن استفاده کنید و تا حدی آیپد و اپل پنسل امروزی را یادآور می‌شد. در مقایسه با آیپدهای اولیه، پن‌لایت حاشیه‌های بزرگی در اطراف صفحه‌نمایش خود داشت. اندازه‌ی این صفحه‌نمایش نیز 9 اینچ بود، اما بر خلاف iPad، تنها می‌توانست تصاویر را به‌صورت سیاه‌وسفید ارائه دهد. اپل این پروژه را در سال 1993 لغو کرد اما صفحه‌‌ی لمسی خود را در قالب پروژه‌ی اپل نیوتن راهی بازار کرد که در نهایت با شکست وحشتناکی روبه‌رو شد!

3. تبلت Bashful

یکی دیگر از نمونه‌های اولیه‌ی تمایل اپل به ساخت تبلت‌های پیشرفته و قدرتمند، «Bashful» نام داشت که این شرکت ایده‌پردازی آن را حدود یک دهه قبل از پن‌لایت و پروژه‌ی نیوتن آغاز کرده بود. این ایده در سال 1983 توسط شرکت Frog Design توسعه داده شد، اما طراحی این تبلت تنها در سال 2010 در دسترس قرار گرفت.

تبلت Bashful

خبرگزاری وایرد (Wired) تصاویری از ظاهر احتمالی تبلت Bashful را جمع‌آوری کرد و مطلع شدیم که این تبلت در مقایسه با آیپدهای مدرن، بیشتر به یک کامپیوتر شباهت داشت و دارای طراحی بسیار ضخیم‌تری هم بود. تبلت Bashful نام خود را از شخصیت سفید برفی گرفته است و اپل طراحی سفید برفی شرکت Frog Design را در کامپیوترهایی که بین سال‌های 1984 و 1990 منتشر کرد، مورداستفاده قرار داد. اگرچه تبلت Bashful فرصت عرضه شدن را پیدا نکرد، اما این تبلت به درک بهتر مسیری که به ساخت آیپد منجر شد، کمک می‌کند.

4. جعبه‌ی تلویزیون تعاملی اپل

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل

می‌توان ادعا کرد که سرمایه‌گذاری‌های اپل در دنیای تلویزیون به اندازه‌ی مک بوک، آیپد، آیفون یا اپل واچ شناخته‌شده نیست. اما این شرکت برای مدت زیادی در این فضا حضور داشته است و جعبه‌ی تلویزیون تعاملی اپل (AITB) یکی از نمونه‌های اولیه‌ی اپل در این حوزه به حساب می‌آید.

اپل آزمایش این ایده را در دهه‌ی 90 و در هر دو بازار اروپا و ایالات متحده آغاز کرد. اپل همچنین با شرکت ارتباطات بلژیکی پراکسیموس (که در آن زمان با نام «بلگاکام» شناخته می‌شد)، همراه با ورایزون (که در آن زمان «بل آتلانتیک» نام داشت) و سایر شرکت‌های ارتباطی جهانی برای ایده‌پردازی و ساخت این جعبه وارد همکاری شد.

اگر این دستگاه به بازار راه می‌یافت، کاربران پس از اتصال جعبه به تلویزیون می‌توانستند به برنامه‌های تلویزیونی متعدد و متنوعی دسترسی داشته باشند. این پروژه علی‌رغم اینکه در سال‌های 1994 و 1995 برای برخی از خانواده‌های منتخب در ایالات متحده و اروپا اجرا شد، در نهایت نافرجام ماند اما راه را برای اپل تی‌وی هموار کرد.

همچنین مطالعه کنید
معرفی 8 مورد از بهترین پروژه هایی که توسط گوگل طرد شدند!

5. شارژر جادویی

اگرچه ایرپاور یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های آزمایشی اپل با محوریت شارژ بی‌سیم قبل از مگ‌سیف (MagSafe) محسوب می‌شود، اما احتمالاً تنها نمونه‌ی آزمایشی اپل برای در دسترس قرار دادن این فناوری نبوده است. برخی از کاربران توییتری در نوامبر 2022 عکس‌هایی از یک شارژر عرضه‌نشده برای دستگاه‌های اپل را به اشتراک گذاشتند که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

شارژری که در این تصاویر مشاهده می‌شود، دارای پلتفرمی است که می‌توان آن را بلند کرد. همچنین به نظر می‌رسد که این شارژر تنها قادر به شارژ کردن آیفون است و تعجبی ندارد که اپل در نهایت چنین شارژری را به تولید انبوه نرساند.

6. کامپیوتر جاناتان

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل

شکی نیست که اپل دنیای کامپیوتر را با محصولات مختلف خود متحول کرده است. یکی از دلایل موفقیت اپل در این مسیر، نمونه‌های اولیه‌ای مانند کامپیوتر «جاناتان» (Jonathan) بود که طی سال‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

ایده‌ی کلی کامپیوتر جاناتان این بود که کاربران بتوانند سیستم‌عامل کامپیوتر خود را به روش‌های مختلفی به‌طور مداوم ارتقاء دهند. این کامپیوتر به‌خودی خود طراحی زیبایی دارد، اما نمی‌دانیم که آیا می‌توانست در واقعیت به چنین وعده‌‌ای عمل کند یا خیر.

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل

اپل به دلایل مختلفی، از جمله آسیب احتمالی به سودآوری، تصمیم گرفت که این پروژه را ادامه ندهد اما برخی از طراحی‌های کامپیوتر جاناتان را در پروژه‌های بعد خود گنجاند.

7. کاپ‌لند

کاپ‌لند (Copland) شاید معروف‌ترین پروژه‌ی نرم‌افزاری اپل بود که هرگز منتشر نشد. این شرکت کار بر روی کاپ‌لند را پس از مشکلات و کمبودهای مقیاس‌پذیری سیستم‌عامل مک در آن زمان آغاز کرد.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، گرش‌وین (Gershwin) در نهایت جانشین کاپ‌لند می‌شد. این سیستم‌عامل همچنین قرار بود دروازه‌ای برای ویژگی‌های جدید خاصی مانند امکان مدیریت چند کار به‌صورت همزمان و چندوظیفه‌ای بودن باشد.

علاوه‌بر کمبودهای مقیاس‌پذیری، اپل در آن مقطع در رقابت با ویندوز مایکروسافت با مشکل مواجه شده بود و بسیاری از کاربران آن زمان حس می‌کردند که شکاف بین ویندوز 95 و مک‌اواس سیستم 7 به اندازه‌ی نسخه‌های قبلی بزرگ نیست.

علی‌رغم بیش از یک سال آزمایش و تست، کاپ‌لند هرگز نتوانست فرصت انتشار پیدا کند و اپل این پروژه را همراه با گرش‌وین در سال 1996 رها کرد. در عوض، این شرکت به انتشار مک‌اواس 8 در سال 1997 پرداخت و در سال 2001 به یک راه‌حل مقیاس‌پذیرتر با مک‌اواس ایکس (Mac OS X) رسید.

8. پالادین اپل

8 مورد از بهترین پروژه های نافرجام اپل

قبل از اینکه اپل اولین «آی‌مک» (iMac) را در سال 1998 معرفی کند، این کمپانی آزمایشات زیادی با محوریت دستگاه‌های همه‌کاره و چندمنظوره انجام داد. پالادین اپل (Apple Paladin) یکی از این موارد بود و نمونه‌ی اولیه‌ی آن عمدتاً برای مشاغل و نه مصرف‌کنندگان هدف قرار داده شد.

پالادین علاوه‌بر کامپیوتر و دستگاه فکس، یک تلفن را هم به‌عنوان بخشی از همان دستگاه ارائه می‌کرد. اگر این محصول روانه‌ی بازار می‌شد، کاربران می‌توانستند از آن برای سازمان‌دهی و مدیریت کارهای خود در یک مکان ثابت بهره بگیرند، امری که برای منشی‌ها و مسئولان پذیرش بسیار کاربردی به حساب می‌آمد.

با وجود وعده‌های جذاب پالادین، این دستگاه هرگز به‌طور رسمی به بازار راه پیدا نکرد و می‌توان متصور شد که قرار دادن سه سیستم مختلف در یک دستگاه برای اپل در آن زمان کار دشواری بوده است.

تمامی این پروژه‌ها، اهمیت شکست در مسیر موفقیت را برجسته می‌کنند و همچنین ماهیت نوآورانه‌ی اپل را نشان می‌دهند. بسیاری از پروژه‌ها و ایده‌های رهاشده‌ی این کمپانی، مانند تبلت‌های اپل، راه را برای عرضه‌های موفقیت‌آمیز بعدی هموار کردند. بنابراین، اگرچه این پروژه‌ها به بازار راه نیافتند، اما همچنان بخش مهمی از تاریخ این شرکت هستند.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>