Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

محل تولید آیفون‌ها و آیپدهای کمپانی اپل کجاست؟

محل تولید آیفون ها و آیپدهای کمپانی اپل کجاست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

برون‌سپاری تولیدات برای دهه‌ها در آمریکا موضوعی جنجالی و پربحث بوده است. منتقدان ادعا می‌کنند که برون‌سپاری باعث رکود دستمزدها و افزایش بیکاری در این کشور شده، در حالی که کیفیت محصولات را نیز کاهش داده و از قوانین متزلزل کار در کشورهای در حال توسعه سوء‌استفاده کرده است. از سوی دیگر، موافقان برون‌سپاری تولیدات معتقدند که این امر شرکت‌های آمریکایی را رقابتی‌تر می‌کند و همزمان تأثیر مثبتی بر توسعه‌ی اقتصادی جنوب جهانی دارد و به کاهش قیمت نهایی برای مصرف‌کننده منجر می‌شود.

شرکت‌های دنیای فناوری همواره در مرکز این بحث‌ها قرار داشته‌اند و نظارت و دقت شدیدی بر روی شیوه‌های کاری آن‌ها انجام شده است. خصوصاً سیاست‌های کمپانی اپل که با انتقاد شدید مردم و رسانه‌ها مواجه بوده و با اتهامات مختلفی بابت شیوه‌های کاری بسیار غیراخلاقی خود روبه‌رو شده است. احتمالاً در نتیجه‌ی همین ادعاهاست که اکنون این باور عمومی وجود دارد که محصولات اپل، از جمله آیفون و آیپد، منحصراً در کشور چین تولید و مونتاژ می‌شوند. حقیقت ماجرا اما کمی پیچیده‌تر است و در ادامه قصد داریم که نگاهی نزدیک‌تر به زنجیره‌ی تأمین اپل داشته باشیم.

اپل در این رابطه چه می‌گوید؟

محل تولید آیفون‌ها و آیپدهای کمپانی اپل کجاست؟

اپل سالی یک‌بار گزارش‌های مفصلی درباره‌ی زنجیره‌ی تأمین خود را منتشر می‌کند اما این گزارش‌ها صرفاً اسنادی از طرف بخش روابط عمومی هستند که جنبه‌ی تبلیغاتی دارند و صحت ادعاهای مطرح‌شده در آن‌ها را نمی‌توان به‌طور کامل قبول کرد. با این وجود، چنین اسناد و گزارش‌هایی در واقع اطلاعات و بینش‌های ارزشمندی را در مورد نحوه‌ی عملکرد این کمپانی فراهم می‌کنند. اپل در جدیدترین گزارش خود اذعان کرده است که زنجیره‌ی تأمین این شرکت بیش از ۵۰ کشور را دربر می‌گیرد. این شبکه‌ی جهانی همچنین بیش از ۳ میلیون نفر و هزاران ساختمان و تأسیسات را شامل می‌شود.

در این گزارش، اپل به حمایت از قوانین مختلف حقوق بشر و محیط زیست هم می‌بالد و در عین حال اطمینان خاطر می‌‎دهد که تأمین‌کنندگان این کمپانی به‌طور منظم توسط اشخاص ثالث ارزیابی می‌شوند. طبق گفته‌های اپل، بیش از نیم میلیون کارمند تأمین‌کننده تنها در سال ۲۰۲۲ توسط نهادهای مستقل مورد بررسی و مصاحبه قرار گرفتند. این گزارش همچنین تأکید داشته است که تأمین‌کنندگانی که قوانین و استانداردهای این شرکت را رعایت نمی‌کنند، از ورود به زنجیره‌ی تأمین اپل منع می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید
بی ام و از عینک هوشمند ConnectedRide برای دوچرخه سواران رونمایی کرد

در سند جداگانه‌ای که جزئیات نحوه‌ی همکاری اپل با شرکت‌های سراسر جهان را شرح می‌دهد، اظهار شده است که تأمین‌کنندگان استانداردهای بالایی دارند و این استانداردها در راستای قوانین بین‌المللی کار و اصول حقوق بشر قرار می‌گیرند. این سند حتی به کار کودکان نیز اشاره داشته است و ابراز می‌کند که اگر چنین اقداماتی کشف شود، آن تأمین‌کننده موظف است که فوراً از ادامه‌ی کار کارمند زیر سن قانونی خود جلوگیری کند و او را سالم به خانه‌اش بازگرداند.

آیا آیفون‌ها و آیپدهای کمپانی اپل در کشور چین تولید می‌شوند؟

محل تولید آیفون‌ها و آیپدهای کمپانی اپل کجاست؟

با این توصیفات، محل تولید آیفون‌ها و آیپدها دقیقاً کجاست؟ فهرست رسمی تأمین‌کنندگان کمپانی اپل که لیستی ساده و سرراست بدون ابهامات رایج کمپانی‌هاست، اطلاعات ارزشمندی را دربرمی‌گیرد. کشورهای مختلف زیادی در این سند ذکر شده‌اند و می‌توان نام آمریکا و چندین کشور اروپایی را نیز دید اما مطابق انتظارات، چین در صدر این فهرست قرار دارد و بار دیگر به تأکید بر این حقیقت می‌پردازد که همواره چه‌قدر نقش مهمی در توسعه و تولید محصولات اپل از جمله آیفون و آیپد ایفا می‌کند.

زنجیره‌ی تأمین اپل پیچیده‌تر از باور عمومی مردم است، اما چین، حداقل در حال حاضر، نقشی ضروری و غیرقابل جایگزین در این زنجیره را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، می‌توان به این نتیجه‌ی نهایی رسید که آیفون‌ها و آیپدها شامل قطعاتی از سراسر جهان هستند، اما بخش بزرگی از فرایند ساخت را در کشور چین طی می‌کنند. اپل در سال‌های اخیر بخشی از تولیدات خود را به کشورهایی مانند هند منتقل کرده است، اما جدایی جدی از چین به احتمال زیاد به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: SlashGear

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>