Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

خداحافظی دوباره اپل از صنعت خودروهای برقی؛ هوش مصنوعی در اولویت بالاتر!

اپل پروژه تولید خودروی الکتریکی خود را فدای هوش مصنوعی کرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از یک دهه تلاش برای توسعه خودرو الکتریکی اپل کار (Apple Car) در پروژه “تایتان”، اکنون به نظر می‌رسد که اپل به ناچار از این پروژه و اهداف جاه‌طلبانه خود برای ورود به دنیای نوپا خودروهای الکتریکی خودران پا پس کشیده است. کمی پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی بر به بن‌بست رسیدن این پروژه به گوش می‌رسید، اما گزارشات فعلی از لغو کامل پروژه تایتان و رویکرد جدید اپل برای تمرکز بر روی توسعه “هوش مصنوعی” خبر می‌دهند.

در سال 2014 میلادی نخستین زمزمه‌های آغاز به کار “پروژه تایتان” به گوش رسید و کمپانی اپل با یک سرمایه‌گذاری جسورانه، تلاش‌های خود برای طراحی یک خودروی الکتریکی پیشرفته و خودران را آغاز کرد. تصاویر اولیه طراحی‌شده از اپل کار، خودرویی با طراحی بیرونی براق و زیبا و طراحی درونی لاکچری را به نمایش می‌گذاشتند. در آن دوره اغلب کارشناسان بر این باور بودند که این خودرو، انقلابی مشابه با انقلاب گوشی‌های آیفون در صنعت گوشی‌های هوشمند، را در صنعت خودروسازی رقم خواهد زد.

خداحافظی دوباره اپل از صنعت خودروهای برقی؛ هوش مصنوعی در اولویت بالاتر!
نمای بیرونی خودرو اپل کار

اما لغو پروژه تایتان و عدم تمرکز اپل بر روی توسعه خودرو الکتریکی خودران این شرکت، آینه‌ای تمام‌نما از چالش‌های بی‌حد و مرز صنعت خودروسازی است که حتی یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان را به خاک کشیده و امکان توسعه یک خودرو الکتریکی (چه رسد به یک خودرو خودران!) را از وی سلب کرده است.

این در حالی است که در طرف مقابل یکی از اصلی‌ترین رقیبان اپل در دنیای فناوری، یعنی شیائومی، در توسعه خودروهای الکتریکی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده است! در حال حاضر جدیدترین خودرو الکتریکی این کمپانی که با نام “شیائومی SU7” به بازار عرضه می‌شود، علاوه بر مورد ستایش قرار گرفته شدن در چین، پای خود را به برخی از کشورهای اروپایی نیز باز کرده است. بدون‌شک این میزان از پیشرفت و موفقیت شیائومی در حوزه‌ای که اپل سال‌ها در آن تلاش کرده اما به هیچ نتیجه نهایی دست نیافته است، برای این غول فناوری دردناک خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید
اجرای سرویس گیمینگ GeForce Now انودیا در خودروها (+ویدیو)
خداحافظی دوباره اپل از صنعت خودروهای برقی؛ هوش مصنوعی در اولویت بالاتر!
خودرو شیائومی SU7

کمپانی اپل برای غلبه بر چالش‌های خودروسازی، در پشت صحنه این پروژه عظیم، “تغییرات رهبری، تغییرات استراتژیک و هزینه‌های مالی هنگفت و سرسام‌آوری” را محتمل شد. با این حال، آخرین ضربه زمانی وارد شد که مدیران اپل دریافتند که این پروژه چیزی به جز “هدر رفت وقت گران‌بها و برعهده‌گیری تعهدات سنگین” در ازاء سود مالی بسیار ناچیز را برای این کمپانی بزرگ به همراه نخواهد داشت!

از این رو این کمپانی تصمیم گرفت ایده “حضور یک خودروی الکتریکی براق با نام تجاری اپل در نمایشگاه‌های خودرو” را به دست فراموشی بسپارد و منابع عظیم تحت‌سلطه این پروژه را در راستای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته به کار گیرد. در نتیجه این تصمیم انتظار می‌رود بخش هوش مصنوعی کمپانی اپل (به ریاست جان جیاناندریا) با هجمه‌ای از ورود متخصصان و استعدادهای درخشان حوزه “هوش مصنوعی” مواجه شود.

خداحافظی دوباره اپل از صنعت خودروهای برقی؛ هوش مصنوعی در اولویت بالاتر!
نمای داخلی خودرو اپل کار

در حالیکه کمپانی اپل تاکنون سخنی در رابطه با مشاغل از دست‌رفته ناشی از اتخاذ این رویکرد را به میان نیاورده است، اما این تصمیم قطعاً شرایط سختی را برای کارمندان مشغول به کار در این حوزه رقم خواهد زد. با این حال، انتظار می‌رود که متخصصان حوزه‌های “مهندسی سخت افزار” و “طراحی خودرو” با طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی رو‌به‌رو باشند و به سرعت (خواه در کمپانی اپل خواه در سایر کمپانی‌های فناوری بزرگ) مشغول به کار شوند.

با این حال از آنجایی که پروژه تایتان پیش‌تر نیز با فاز تعلیق رو‌به‌رو شده بود، امکان تصور یک آینده کاملاً واضح برای خودرو اپل کار وجود ندارد. آیا اپل برای همیشه با رویاهای جاه‌طلبانه خود برای توسعه خودروهای الکتریکی خودران خداحافظی خواهد کرد یا برای بار سوم به این پروژه باز خواهد گشت؟!

منبع: Arenaev

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>