Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟

گلکسی S23 اولترا یا پیکسل 8 پرو؛ جدال سامسونگ و گوگل!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

معرفی

اگرچه گوشی پیکسل 8 پرو آینه‌ای تمام‌نما و ایده‌آل برای سیستم‌عامل گوگل یعنی اندروید است، اما در بازار داغ گوشی‌های مبتنی بر اندروید، برترین گوشی گوگل نیز باید با رقیبان بسیار قدری مانند گلکسی S23 اولترا سامسونگ بجنگد. در حالیکه از رونمایی و عرضه گوشی پرچمدار سامسونگ نزدیک به یک سال می‌گذرد، اما تا زمان جایگزین شدن این گوشی با جدیدترین سری گوشی‌های گلکسی سامسونگ (یعنی سری گلکسی S24) بدون شک می‌توان اظهار کرد که این دستگاه در میان تمامی گوشی‌های اندرویدی، سرسخت‌ترین رقیب گوشی پیکسل 8 پرو گوگل است. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی و بررسی تمامی مشخصات هر دو گوشی (اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)، برنده این رقابت تنگاتنگ و نفس‌گیر را مشخص کنیم. با اِروتِک همراه باشید.

مشخصات ظاهری

گوشی پیکسل 8 پرو، همچنان ابعاد گوشی‌های پیشین گوگل را حفظ کرده است و ابعادی در حدود 162.6 در 76.5 در 8.8 میلی‌متری دارد. این در حالی است که گلکسی S23 اولترا با ابعاد 163.4 در 78.1 در 163.4 میلی‌متری خود، 1 میلی‌متر بلندتر و تقریباً در حدود 2 میلی‌متر عریض‌تر از پیکسل 8 پرو است و نسبت به پرچم‌دار جدید گوگل، کمی بزرگ‌تر است. طبعاً این تفاوت در ابعاد، تفاوت در وزن را نیز با خود به همراه دارد.

پیکسل 8 پرو با وزن 213 گرمی، تقریباً 21 گرم سبک‌تر از گلکسی S23 اولترا با وزن 234 گرمی است و می‌توان به این تفاوت وزنی به عنوان یک شاخص مهم و تاثیرگذار در انتخاب هر یک از دو گوشی نگاه کرد.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
مقایسه وزن و ابعاد گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

با این حال، از لحاظ مشخصات بدنه هر دو دستگاه تقریباً یکسان هستند. هر دو دستگاه از قاب آلومینیومی براق و قاب پشتی مات بهره می‌برند و هر دو سمت (قاب پشت و صفحه نمایش) دو گوشی، توسط گوریلا گلس ویکتوس (Victus) 2 محافظت می‌شود. علاوه بر این، هر دو گوشی به واسطه اخذ استاندارد IP68 (مقاومت در برابر آب، گرد و غبار) می‌توانند در عمق 1.5 متری آب، 30 دقیقه دوام بیاورند.

مقایسه ظاهری گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

یکی دیگر از تفاوت‌های میان دو گوشی، “حسگر اثر انگشت” آن‌ها است. در حالی که حسگر اثر انگشت پیکسل 8 پرو نسبت به مدل‌های پیشین خود ارتقاء یافته است، اما از لحاظ سرعت، همچنان به گرد پای “حسگر اولتراسونیک” گلکسی S23 اولترا نمی‌رسد. علاوه بر این، حسگر گوشی گلکسی برای خواندن اثر انگشت نیازی به دریافت نور ندارد و از این رو در فضاهای تاریک، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

گزینه‌های رنگی ارائه شده، یکی دیگر از عوامل متمایز‌کننده دو گوشی از یک‌دیگر است. در حالی که پیکسل 8 پرو تنها در 3 گزینه رنگی “آبی، کرم استخوانی و مشکی” به بازار عرضه شده است، سامسونگ گزینه‌های رنگی بیشتری را برای گوشی پرچم‌دار خود ارائه داده است.

گزینه‌های رنگی گوشی پیکسل 8 پرو

گلکسی S23 اولترا در 8 گزینه رنگی “مشکی،کرم، توسی، یاسی روشن، آبی آسمانی، لیمویی، قرمز و سبز روشن” به بازار روانه شد. در حالی که 4 گزینه رنگی آخر تنها از طریق وب‌سایت رسمی سامسونگ (در برخی از کشورها) قابل خریداری است، اما این گوشی پرچم‌دار با تنوع رنگی بیشتر خود، قدرت انتخاب بیشتری را به کاربران می‌دهد.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
گزینه‌های رنگی گوشی گلکسی S23 اولترا

صفحه نمایش پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا

یکی از قابل توجه‌ترین پیشرفت‌های گوشی پیکسل 8 پرو (نسبت به مدل‌های پیشین) ارتقاء در صفحه نمایش و مجهز شدن به فناوری “Super Actua” است. در آزمایش گوشی پیکسل 8 پرو گوگل، این پنل توانست روشنایی 954 نیتی (در حالت عادی) را از خود ارائه دهد. این رقم یکی از بالاترین میزان روشنایی است که در حالت عادی و در صفحه نمایش‌های اولد (OLED) می‌توان به آن دست یافت و گلکسی S23 اولترا، با روشنایی 831 نیتی خود، در این بخش با اختلاف بسیار زیاد از پیکسل 8 پرو عقب‌تر است. علاوه بر این، در فضای دارای نور روشن و در حالت “روشنایی خودکار/Auto Brightness) گوشی، پیکسل 8 پرو با روشنایی 1600 نیتی همچنان از گلکسی S23 اولترا با روشنایی 1274 نیتی، جلوتر است و یکه‌تازی می‌کند.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
صفحه نمایش گوشی پیکسل 8 پرو

علاوه بر این، پیکسل 8 پرو در “نرخ تازه‌سازی” با ثبات‌تر و سازگارتر از گلکسی S23 اولترا عمل می‌کند و در حالت عدم استفاده‌ از گوشی، نرخ تازه‌سازی 1 هرتزی را گزارش می‌دهد. به نظر می‌رسد که (حداقل در این بخش) سامسونگ برای پا بر جا ماندن در کورس رقابت، باید یک سر و سامان اساسی به صفحه نمایش گوشی‌های پرچم‌دار بعدی خود بدهد.

پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا

در نهایت، هر دو گوشی با پشتیبانی از مدل‌های رنگی 10 بیتی “HDR10 و +HDR10” کالیبراسیون رنگ عالی را از خود به نمایش می‌گذارند و برای کارهای گرافیکی حساس (طراحی، نقاشی و ..) مناسب هستند، اما متاسفانه هیچ‌یک از دو دستگاه در صفحه نمایش‌های خود از قابلیت دالبی ویژن (Dolby Vision) پشتیبانی نمی‌کنند!

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
صفحه نمایش گوشی گلکسی S23 اولترا

جزئیات باتری

هر دو گوشی پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا به باتری‌هایی با ظرفیت مشابه (5050 میلی‌آمپر ساعتی) مجهز می‌باشند. از آنجایی که هر دو دستگاه از صفحه نمایش‌هایی با وضوح یکسان و تراشه‌هایی مشابه بهره می‌برند، قاعدتاً عمر باتری هر دو دستگاه باید یکسان باشد، اما در واقعیت اینطور نیست و در تست‌ها، باتری گوشی گلکسی S23 اولترا سامسونگ امتیاز بهتری را کسب کرد!

باتری گوشی پیکسل 8 پرو

از لحاظ سرعت شارژ این گوشی‌های پرچم‌دار نیز، سامسونگ یک گام جلوتر از گوگل است. پیکسل 8 پرو با پشتیبانی از شارژ 30 واتی و گلکسی S23 اولترا با پشتیبانی از شارژ 45 واتی، برای یک نوبت شارژ (0 تا 100%) به ترتیب به “83 دقیقه” و “59 دقیقه” به زمان نیاز دارند. علاوه بر این، در مدت زمان 30 دقیقه، ظرفیت شارژ گوشی پیکسل 8 پرو تنها به 53% و گوشی گلکسی S23 اولترا به 68% می‌رسد. در حالی که به نظر می‌رسد سامسونگ در بخش “باتری” پرچم‌دار فعلی خود، بهتر از گوگل عمل کرده است، اما گوگل یک پیروزی کوچک را در این بخش از آن خود کرده است.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
مقایسه ماندگاری باتری گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

از آنجایی که این ویژگی، قابل آزمایش نیست، ناچاراً به مستندات کمپانی‌های سازنده هر دو گوشی روی می‌آوریم. به گفته گوگل، پیکسل 8 پرو قادر به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 23 واتی است. این در حالی است که گوشی گلکسی S23 اولترا تنها از قابلیت شارژ بی‌سیم 15 واتی پشتیبانی می‌کند. البته، ما بر این باوریم که در صورت استفاده از پدهای شارژ عمومی (که به نمایه برق توسعه‌یافته می‌چسبند) پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در هر دو گوشی به 12 وات افت پیدا خواهد کرد!

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
بررسی قدرت شارژ گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

جزئیات بلندگو

گوشی‌های پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا از تنظیمات بلندگو (یک واحد اصلی در حاشیه زیرین گوشی و یک واحد کپسولی در بالای نمایشگر که به عنوان Earpiece نیز عمل می‌کند) نسبتاً مشابهی با یک‌دیگر بهره می‌برند. کانال‌های صوتی در بلندگوهای هر دو گوشی به صورت پویا (Dynamic) تفکیک می‌شوند و از این رو، در هنگام پخش صدا (فارغ از جهت قرارگیری گوشی) میدان صوتی همواره در حالت افقی به کاربر تحویل داده می‌شود.

پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا

در این تست، پیکسل 8 پرو با امتیاز “خوب” یک پله پایین‌تر از گلکسی S23 اولترا با امتیاز “بسیار خوب” قرار می‌گیرد. با این حال، از لحاظ “کیفیت صدا” هر دو گوشی با ارائه خروجی صدا با فرکانسی متعادل، عملکرد یکسانی را از خود به نمایش می‌گذارند.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
مقایسه جزئیات بلندگو گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

عملکرد کلی

گلکسی S23 اولترا به نسخه گلکسی (Galaxy Edition) تراشه پرچم‌دار کوالکام در سال 2023، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2، مجهز می‌باشد. نسخه گلکسی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2، در مقایسه با سایر تراشه‌ها، نرخ کلاک بهتری را در بخش پردازنده (CPU) ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، پیکسل 8 پرو از تراشه نسل سوم تنسور جی 3 (Tensor G3 تولیدشده توسط سامسونگ) بهره می‌برد.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
مقایسه تراشه‌های تعبیه شده در گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

در حالی که امکان ارتقاء فضای ذخیره‌سازی تا 1 ترابایت در هر دو گوشی فراهم است، اما در ارائه پیکربندی پایه برای یک گوشی پرچم‌دار، سامسونگ با ارائه فضای ذخیره‌سازی حداقل 256 گیگابایتی نسبت به گوگل (با حداقل فضای ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی) بهتر عمل کرده است. از سوی دیگر، تمامی پیکربندی‌های گوشی پیکسل 8 پرو با رم 12 گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند، اما پیکربندی پایه گلکسی S23 اولترا تنها به یک رم 8 گیگابایتی مجهز می‌باشد. در نهایت انتخاب برنده این بخش، تنها با درنظرگیری این تفاوت‌ها، می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. با این حال، امتیازات اخذ شده در بنچمارک‌های معتبر، این دو گوشی را از یک‌دیگر متمایز می‌کنند.

پیکسل 8 پرو در بنچمارک معتبری مانند آنتوتو (AnTuTu 10) عملکرد نسبتاً متوسطی را از خود به نمایش گذاشته است و به نظر می‌رسد عملکرد این دستگاه نسبت به پرچم‌دار پیشین (پیکسل 7 پرو) به آن صورت ارتقاء نیافته است. علاوه بر این، در مقایسه امتیازات کسب شده توسط پیکسل 8 پرو با گلکسی S23 اولترا، پیکسل دست بالا را ندارد و از لحاظ آماری نسبتاً پایین‌تر از پرچم‌دار گلکسی قرار می‌گیرد.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
مقایسه امتیازات به دست آمده در بنچمارک‌های معتبر گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

در حالت کلی، هر دو گوشی عملکرد نرم و روانی را از خود به نمایش می‌گذارند، اما از لحاظ تجربه کاربری، پیکسل 8 پرو در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در حالی که این دستگاه از برخی از قابلیت‌های منحصر به فرد هوش مصنوعی بهره می‌برد، اما این قابلیت‌ها در برخی از مناطق در دسترس کاربران قرار داده نمی‌شوند!

اما در این بخش، گوشی گلکسی S23 اولترا به واسطه پشتیبانی از قلم لمسی (S Pen) یک برگ برنده بزرگ را در برابر پیکسل 8 پرو (یا حتی سایر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار) در دست دارد. این قلم قابلیت‌های اختصاصی فراوانی از جمله “اتصال به سامسونگ دکس (DeX)، یادداشت‌برداری، نقاشی و طراحی و کنترل از راه دور دوربین” را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. در نهایت، به نظر می‌رسد در این بخش، هیچ یک از دو گوشی به صورت قاطعانه دیگری را شکست نمی‌دهند!

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
قلم S Pen گلکسی S23 اولترا

از سوی دیگر، می‌توانیم به “مدت پشتیبانی نرم‌افزاری” به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده سرنوشت این رقابت نگاه کنیم. در حالی که گوگل برای از گوشی پیکسل 8 پرو وعده پشتیبانی 7 ساله را ارائه می‌دهد، سامسونگ نهایتاً تا 5 سال از گلکسی S23 اولترا پشتیبانی می‌کند. البته این شاخص برای شیفتگان دنیای تکنولوژی، شاخص ایده‌آلی نیست، چرا که این گروه از کاربران تمایل دارند تا همواره از به‌روزترین گوشی‌های هوشمند استفاده کنند و معمولاً بعد از یک یا دو سال گوشی خود را تعویض می‌کنند. اما اگر جزء این دسته از کاربران نیستید، می‌توانید به این شاخص به عنوان یک عامل تاثیرگذار روی انتخاب خود نگاه کنید.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
بررسی مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌های گلکسی S23 اولترا و پیکسل 8 پرو

تنظیمات دوربین گوشی‌های پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا

از آنجایی که هر گوشی‌های پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا به عنوان گوشی‌های پرچم‌دار گوگل و سامسونگ محسوب می‌شوند، هر دو دستگاه با وجود رویکرد‌های متفاوت، از بهترین دوربین‌های موجود در بازار بهره می‌برند.

در قاب پشتی و جزیره دوربین گوشی گلکسی S23 اولترا، 4 دوربین با مشخصات زیر مشاهده می‌شوند:

  • سنسور اصلی 1/1.3 اینچی 200 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 مجهز به لرزشگیر اپتیکال (OIS)
  • سنسور تله‌فوتو 1/3.52 اینچی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 با قابلیت زوم اپتیکال 3 برابری
  • سنسور تله‌فوتو پریسکوپ 1/3.52 اینچی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/4.9 با قابلیت زوم اپتیکال 10 برابری
  • سنسور 1/2.55 اینچی فوق‌عریض (اولترا واید) 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
دوربین‌های گوشی گلکسی S23 اولترا

از سوی دیگر، در جزیره دوربین گوشی پیکسل 8 پرو، 3 دوربین با مشخصات زیر مشاهده می‌شوند:

  • سنسور اصلی 1/1.31 اینچی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 مجهز به لرزشگیر اپتیکال (OIS)
  • سنسور تله‌فوتو 1/2.55 اینچی 48 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.8 با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری
  • سنسور فوق‌عریض (اولترا واید) 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟
دوربین‌های گوشی پیکسل 8 پرو

در حالی که گوشی گلکسی S23 اولترا به 4 سنسور و پیکسل 8 پرو به 3 سنسور دوربین مجهز می‌باشند، اما به دلیل عملکرد نسبتاً متوسط دوربین‌های تله‌فوتو گلکسی S23 اولترا، می‌توان گفت که هر دو گوشی از لحاظ توانمندی نسبتاً یکسان هستند و عملکرد بسیار مناسبی را از خود برجای می‌گذارند.

  • بررسی کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های پر نور

به نظر می‌رسد خروجی تصاویر ثبت شده توسط گلکسی S23 اولترا با به‌روز‌رسانی‌های اخیر برنامه دوربین، به طرز محسوسی تغییر کرده است. با این حال، هنگام مقایسه خروجی‌های جدید با عکس‌هایی که تقریبا یک سال پیش ثبت شده‌اند، ما بر این باوریم که کیفیت عکس‌های یک سال قبل، بهتر هستند. در مقابل، جزئیات ارائه شده در عکس‌های ثبت شده توسط گوشی پیکسل 8 پرو (خصوصاً در دوربین اصلی) بسیار مطلوب‌تر هستند و وضوح تصویر بیش از حد گلکسی، برای ما جذاب نیست. علاوه بر این، دوربین فوق‌عریض پیکسل در ثبت جزئیات تصادفی و کوچک، وضوح بسیار عالی را ارائه می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید
گلکسی A54 سامسونگ یا شیائومی پوکو F5؛ کدام گوشی را بخریم؟

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی پیکسل 8 پرو در نور روز و دو مکان مختلف (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

در بزرگ‌نمایی 2 برابری، دوربین هر دو گوشی سطوح مشابهی از جزئیات را ثبت می‌کنند. با این حال در تصاویر ثبت شده در حالت زوم 2 برابری، عکس‌های گوشی پیکسل 8 پرو در مقایسه با گلکسی S23 اولترا کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. در این سطح، عکس‌های سامسونگ نویز بیشتری دارند و در حالتی که در مقیاس 1:1 بررسی می‌شوند، کاملاً غیرطبیعی به نظر می‌رسند.

در بزرگ‌نمایی بیشتر، این دو گوشی رویکردهای متفاوتی را در پیش می‌گیرند. به عنوان مثال، زوم 3 برابری گلکسی در مقایسه با زوم 5 برابری پیکسل، فریم عریض‌تری را ارائه می‌دهد. اما از آنجایی که قابلیت‌های زوم در دو گوشی متفاوت هستند، سعی کردیم هر دو دستگاه را در سطوح بزرگ‌نمایی بومی (نسبت به دستگاه‌های سری پیش از خود) مقایسه کنیم تا در حق دیگری اجحاف نشود.

هر دو گوشی عکس‌های واضح و دقیقی می‌گیرند، اما گلکسی S23 اولترا تصاویر را با بافت شن‌مانند ثبت می‌کند و تصاویر ثبت شده توسط پیکسل 8 پرو نسبتاً بدون نویز باقی می‌مانند. در مقایسه خروجی زوم 10 برابری پیکسل 8 پرو (با استفاده از سنسور بزرگ Quad Bayer در حالت بزرگ‌نمایی 5 برابری) با دوربین اختصاصی گلکسی S23 اولترا با قابلیت زوم 10 برابری تقریباً یکسان است و هر دو گوشی با یک‌دیگر برابری می‌کنند. با این حال، در حالیکه تصاویر ثبت شده توسط گلکسی کمی نویز دارند، اما از نظر وضوح، پرچم‌دار سامسونگ نسبت به پیکسل 8 پرو برتری دارد.

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی گلکسی S23 اولترا در نور روز و در دو مکان مختلف (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

در حالت کلی، استاندارد‌های رنگی تصاویر ثبت شده توسط گلکسی به طرز قابل توجهی با تصاویر به ثبت رسیده توسط پیکسل تفاوت دارد. گلکسی S23 اولترا تصاویر را با رنگ و لعاب بهتری ثبت می‌کند که این ویژگی در خروجی تصاویر پیکسل 8 پرو اندکی کمتر است، اما به این معنا نیست که تصاویر ثبت شده توسط پیکسل 8 پرو بی‌روح هستند. در نهایت، دوربین هر دو گوشی قابلیت‌های محدوده دینامیکی عالی را از خود به نمایش می‌گذارند.

  • بررسی کیفیت عکس‌های ثبت شده در محیط‌های کم‌نور

در شرایط نور کم و فضاهای تاریک، دوربین فوق‌عریض گلکسی S23 اولترا، در مقایسه با پیکسل 8 پرو، تصاویر واضح‌تری را ثبت می‌کند و دوربین اصلی آن نیز یک مزیت جزئی دارد. در زوم 2 برابری، هر دو گوشی عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارند. با این حال، در حالت زوم 3 برابری گلکسی در فضاهای کم‌نور، این دستگاه همچنان نویز بیشتری نسبت به حالت زوم 5 برابری پیکسل را روی عکس‌های خود اعمال می‌کند.

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی پیکسل 8 پرو در نور شب (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

با این حال، هر دو گوشی علی‌رغم ایراداتی که دارند، عکس‌های قابل قبولی را ثبت می‌کنند. در حالت زوم 10 برابری در نور کم، هر دو گوشی تحت تأثیر تاریکی قرار می‌گیرند، اما نتایج همچنان قابل قبول هستند. در این حالت، عکس‌های ثبت شده توسط گلکسی S23 اولترا میزان نویز بیشتری را دربر دارند اما جزئیات بهتری را ثبت می‌کنند که در این شرایط، برتری نسبی از آن پرچم‌دار سامسونگ خواهد بود.

در بخش زیر، تصاویر ثبت شده توسط گوشی گلکسی S23 اولترا در نور شب (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

  • بررسی کیفیت ویدیوهای ضبط شده در محیط‌های پر نور

هر دو گوشی، قابلیت‌های مناسبی را در هنگام ضبط ویدیو ارائه می‌دهند. در حالیکه دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 8K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد، دوربین پیکسل 8 پرو از این قابلیت بی‌بهره است. توجه داشته باشید که فقدان این قابلیت به معنای بی‌کیفیت بودن دوربین پیکسل 8 پرو نیست. از سوی دیگر، پرچم‌دار گلکسی توانایی ضبط ویدیو با سرعت 24 فریم بر ثانیه را ندارد، اما پیکسل 8 از این قابلیت پشتیبانی می‌کند که ممکن است این مسئله برای برخی از کاربران در اولویت بالاتری قرار بگیرد. به غیر از تفاوت‌های مطرح شده، هر دو گوشی در تمامی دوربین‌های خود، از قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K و با سرعت‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

در بخش زیر، تصاویر فیلم‌های ضبط شده توسط گوشی پیکسل 8 پرو در نور روز (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

در حالیکه کیفیت ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین فوق‌عریض گوشی پیکسل 8 پرو (در محیط‌های پرنور) نسبت به خروجی‌های دریافت شده از گلکسی S23 اولترا برتری دارد، اما در حالت بدون بزرگ‌نمایی، دوربین‌های اصلی هر دو گوشی عملکرد یکسانی را به نمایش می‌گذارند. با این حال، در شرایط زوم 2 برابری، بدون شک برگ برنده از آن پرچم‌دار سامسونگ است. علاوه بر این، در شرایط مشابه برای دوربین تله‌فوتو (در حالت‌های بین زوم 1 تا 5 برابری) پیکسل 8 پرو نسبت به گلکسی S23 اولترا عملکرد نه چندان درخشان و سطح متوسطی را از خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر، گلکسی ویدیوهای با کیفیتی را در هر دو سطح زوم 2 و 3 برابر ارائه می‌دهد و در بخش ویدیوهای زوم شده با برد کوتاه، برتری را از آن خود می‌کند. علاوه بر این، در حالیکه گوشی پرچم‌دار سامسونگ از قابلیت زوم 10 برابری پشتیبانی می‌کند، اما وضوح تصاویر ثبت شده در این حالت، کیفیت چندان مناسبی ندارند!

در بخش زیر، تصاویر فیلم‌های ضبط شده توسط گوشی گلکسی S23 اولترا در نور روز (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

اساساً می‌توان گفت که دوربین‌های گوشی پیکسل 8 پرو در هنگام ضبط ویدیو در فواصل کانونی اصلی بسیار عالی عمل می‌کنند که در شرایطی که به 3 سطح اصلی بزرگ‌نمایی راضی باشید، پرچم‌دار گوگل برای شما مناسب خواهد بود. با این حال، از آنجایی که دوربین گوشی گلکسی S23 اولترا در 4 سطح بزرگ‌نمایی بومی نتایج قابل قبولی را از خود ارائه می‌دهد، به نظر می‌رسد که این دستگاه از منظر محدوده کانونی، عملکرد روان‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد.

  • بررسی کیفیت ویدیوهای ضبط شده در محیط‌های کم‌نور

توازن قدرت در محیط‌های کم‌نور تقریباً بدون تغییر باقی می‌ماند. به عنوان مثال، دوربین فوق‌عریض پیکسل 8 پرو در محیط‌های کم‌نور، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر، در حالیکه دوربین اصلی هر دو گوشی در حالت عادی (بدون بزرگ‌نمایی) نسبت به یک‌دیگر کیفیت مشابهی را ارائه می‌دهند، اما کیفیت ویدیو‌های ضبط شده در حالت زوم 2 برابری توسط دوربین گلکسی S23 اولترا نسبت به خروجی پیکسل 8 پرو، از کیفیت بالاتری برخوردارند.

در بخش زیر، تصاویر فیلم‌های ضبط شده توسط گوشی پیکسل 8 پرو در نور شب (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

در بخش ضبط ویدیو با استفاده از “دوربین تله‌فوتو” هر دو گوشی با چالش مواجه می‌شوند. دوربین تله‌فوتو پیکسل 8 پرو در حالت زوم 5 برابری، تصاویر را همراه با فلر (نور شدید) و به صورت آستیگماتیسم (تار و محو) ضبط می‌کند. علاوه بر این، ویدیوهای ضبط شده در حالت زوم 3 برابری دوربین تله‌فوتو گلکسی S23 اولترا مملو از نویز می‌باشد. لازم به ذکر است، دوربین‌های تله‌فوتو هر دو گوشی در حالت زوم 10 برابری نیز نتایج دلپسندی را ارائه نمی‌دهند.

در بخش زیر، تصاویر فیلم‌های ضبط شده توسط گوشی گلکسی S23 اولترا در نور شب (با تنظیمات  0.5x • 1x • 2x • 5x • 10x) را مشاهده می‌کنید:

هر دو گوشی تثبیت‌کننده ویدیویی مناسبی را روی دوربین‌های “فوق‌عریض و اصلی” خود ارائه می‌کنند اما در صورت افزایش لرزش، همچنان یک مرحله از گوشی‌های آیفون عقب می‌مانند. در نهایت، گلکسی S23 اولترا با دو دوربین تله‌فوتو (3 برابری و 10 برابری) خود، در حالت زوم 5 برابری و 10 برابری، نسبت به پیکسل 8 پرو برتری دارد و پایدارتر از آن عمل می‌کند.

نظر نهایی

هر دو گوشی پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا به عنوان برترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر محسوب می‌شوند. هر یک از دو گوشی رویکردهای متفاوتی از سازندگان خود، یعنی گوگل و سامسونگ، را منعکس می‌کنند. از این رو، انتخاب قاطعانه یک برنده در این رویارویی، تقریباً غیرممکن است! گوگل در گوشی پرچم‌دار خود، روی رابط کاربری ساده با قابلیت‌های هوش مصنوعی بی‌نظیر تمرکز کرده است و سامسونگ ترجیح داده است رابط کاربری قابل تنظیم و چشمگیرتری را ارائه دهد.

در تست‌های ما، هر دو گوشی در بسیاری از بخش‌ها، عملکرد بسیار خوب و مشابهی با یک‌دیگر را به نمایش گذاشتند. به عنوان مثال “نمایشگر، بلندگو و قابلیت شارژ” هر دو گوشی عالی است، اما باتری گلکسی S23 اولترا طول عمر بیشتری دارد که این مسئله می‌تواند در انتخاب نهایی کاربران تاثیرگذار باشد.

مهم‌ترین وجه تمایز دو گوشی، دوربین‌های آن‌ها است، اما نمی‌توان گفت که یک گوشی عملکرد فوق‌العاده بدی دارد و دیگری عملکرد بسیار چشمگیری را از خود به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید مشخصات ظاهری یک جزیره دوربین را دوست داشته باشید، اما دیگری را دوست نداشته باشید! علاوه بر این، به نظر می‌رسد سامسونگ با ارائه برخی از قابلیت‌های پر زرق و برق و بدون استفاده (نظیر پردازش بیش از حد تصاویر)، تنها قصد سردرگم کردن کاربران را داشته است.

علاوه بر این، ترجیحات شخصی کاربران در انتخاب فواصل کانونی مورد نظرشان، یک عامل مهم و تاثیرگذار است که ما نمی‌توانیم یک نظر واحد را در این رابطه ارائه دهیم. در حالیکه در حالت زوم 10 برابری، پیکسل 8 پرو تقریباً عملکرد مشابهی با گلکسی S23 اولترا را از خود به نمایش می‌گذارد، اما در صورتی که به استفاده از فاصله کانونی 70 میلی‌متری تمایل دارید، لنز 3 برابری گلکسی با نیازهای شما سازگاری بیشتری دارد. علاوه بر این، در ضبط ویدیو، پیکسل از قابلیت‌های بزرگ‌نمایی بازه 1 تا 5 برابری گلکسی، بهره‌ای نمی‌برد.

در نهایت، در انتخاب یکی از دو گوشی پیکسل 8 پرو و گلکسی S23 اولترا بهتر است به دو عامل کلیدی “طول عمر باتری، بزرگ‌نمایی دوربین” و “ترجیحات شخصی برای استفاده از قابلیت‌هایی مانند قلم S Pen، رابط کاربری OneUI و اتصال به سامسونگ دکس (DeX)” نسبت به تجربه اندروید خودساخته گوگل، توجه داشته باشید. علاوه بر این، در دسترس بودن برخی از قابلیت‌های اصلی گوشی پیکسل 8 پرو می‌تواند در تصمیم شما نقش بزرگی را ایفاء کند.

البته یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب بین این دو گوشی، قیمت آنهاست. قیمت پرچمدار گوگل در رنج قیمتی 60 تا 70 میلیون قرار دارد، این در حالی است که پرچمدار سامسونگ در بازار ایران (بسته به پیکربندی) در بازه 50 تا 60 میلیون تومانی به‌فروش می‌رسد.

با این حال در این مطلب سعی شده است این دو گوشی، فارغ از قیمت آنها بررسی شوند.

جنگ ستارگان اندروید؛ پیکسل 8 پرو یا گلکسی S23 اولترا؟

نگاه کلی به ویژگی‌های گوشی

مشخصات گلکسی S23 اولترا سامسونگ پیکسل 8 پرو گوگل
ابعاد  8.9 × 78.1 × 163.4 میلی‌متر 8.8 × 76.5 × 162.6 میلی‌متر
وزن 234 گرم 213 گرم
صفحه‌نمایش
  • فناوری: داینامیک آمولد (Dynamic AMOLED)
  • ابعاد: 6.8 اینچ
  • رزولوشن: 3080 × 1440 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 500
  • حداکثر روشنایی: 1750 نیت
  • فناوری: LTPO اولد
  • ابعاد: 6.7 اینچ
  • رزولوشن: 2992 × 1344 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 489
  • حداکثر روشنایی: 2400 نیت
پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام (4 نانومتری) تنسور G3 گوگل (4 نانومتری)
رم 8 یا 12 گیگا‌بایت 12 گیگا‌بایت
حافظه 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت 128 | 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت
تعداد پیکر‌بندی موجود 4 4
باتری
  • ظرفیت: 5050 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ: 45 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم: 15وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 59 دقیقه
  • ماندگاری شارژ : 126 ساعت
  • ظرفیت: 5050 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ سیمی: 30 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم: 23 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 83 دقیقه
  • ماندگاری شارژ : 90 ساعت
بلند‌گو
  • بلندی صدا (LUFS) : 25.6-
  • عملکرد بلند‌گو: بسیار خوب
  • بلندی صدا (LUFS) : 26.6-
  • عملکرد بلند‌گو: خوب
دوربین
  • اصلی: 200 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • تله‌فوتو: 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • تله‌فوتو پریسکوپ: 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/4.9
  • فوق‌عریض: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • سلفی: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دارای OIS و Multi-Directional PDAF در دوربین اصلی
  • اصلی: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • تله‌فوتو: 48 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.8
  • فوق‌عریض: 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
  • سلفی: 10.5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دارای OIS و Dual Pixel PDAF در دوربین اصلی
رنگ‌بندی مشکی،کرم، توسی، یاسی روشن، آبی آسمانی، لیمویی، قرمز و سبز روشن آبی، کرم استخوانی و مشکی
جک هدفون ندارد ندارد
استاندارد IP IP68 (عمق 1.5 آب تا 30 دقیقه) IP68 (عمق 1.5 آب تا 30 دقیقه)
نتایج بنچ‌مارک
  • آنتوتو (V9): 1241531
  • گیک‌بنچ 6 (V5.1): 4927
  • جی اف اکس بنچ: 67 فریم بر ثانیه
  • آنتوتو (V9): 924853
  • گیک‌بنچ 6 (V5): 3613
  • جی اف اکس بنچ: 49 فریم بر ثانیه
عملکرد کلی روان/خوب روان/بسیار خوب
نسخه اندروید اندروید 13 اندروید 14
رابط کاربری Google Pixel UI One UI 6
قیمت پیکر‌بندی پایه 50 میلیون تومان 70 میلیون تومان

مزایای گوشی پیکسل 8 پرو گوگل

  • رابط کاربری ساده و خالص اندروید
  • قابلیت‌های منحصر به فرد هوش مصنوعی
  • پشتیبانی نرم‌افزاری 7 ساله
  • تجربه کاربری روان‌تر
  • فاصله کانونی دوربین (با قدرت زوم 5 برابری)
  • کیفیت نمای کلی تصاویر ثبت شده توسط پیکسل 8 پرو

مزایای گوشی گلکسی S23 اولترا سامسونگ

  • پشتیبانی از قلم S Pen
  • قابلیت اتصال به سامسونگ دکس (DeX)
  • حسگر اولتراسونیک
  • بلندگو بسیار عالی
  • عمر باتری بیشتر
  • مدت زمان شارژ کمتر
  • گزینه‌های رنگی بیشتر
  • فاصله کانونی دوربین (با قدرت زوم 3 برابری و 10 برابری)

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>