Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سامسونگ از اولین پردازنده 3 نانومتری موبایل که با هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد

سامسونگ از اولین پردازنده 3 نانومتری موبایل که با هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سامسونگ با معرفی اولین تراشه‌ی ۳ نانومتری خود، جهشی قابل‌توجه در فناوری پردازنده‌های موبایل داشته است. این دستاورد وقتی چشمگیرتر می‌شود که بدانیم سامسونگ در فرآیند طراحی تراشه‌ی جدید خود از ابزارهای هوش مصنوعی (AI) توسعه‌یافته توسط سیناپسیس (Synopsys) بهره می‌گیرد. این دستاورد، یک گام بزرگ و روبه‌جلو در استفاده از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی روند ساخت تراشه محسوب می‌شود و ممکن است راه را برای تحول قدرت پردازش موبایل‌ها در آینده هموار کند!

پردازنده‌ی جدید سامسونگ دستاورد مضاعفی برای این کمپانی به حساب می‌آید؛ این اولین تراشه‌ی سامسونگ برای موبایل‌هاست که با استفاده از فناوری پیشرفته‌ی فرآیند ۳ نانومتری ساخته شده است. این فناوری از ترانزیستورهای اثر میدانی (GAAFET) استفاده می‌کند که عملکرد و کارایی قابل‌توجهی را نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهند.

با این حال، پیشگامانه‌ترین جنبه‌ی این دستاورد در خود فرآیند طراحی نهفته است. سامسونگ با همکاری سیناپسیس توانست از ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) مجهز به هوش مصنوعی این کمپانی (معروف به Synopsys.ai) استفاده کند. این ابزارها از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای خودکارسازی مراحل مختلف طراحی تراشه، شامل برنامه‌ریزی معماری، پیاده‌سازی فیزیکی و تأیید نهایی بهره می‌برند.

سامسونگ از اولین پردازنده 3 نانومتری موبایل که با هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد

این وظایف وقت‌گیر پیش از این به‌طور کامل توسط مهندسان انجام می‌شد، اما هوش مصنوعی سرعت بیشتری به روند آن بخشیده است. Synopsys.ai به‌عنوان یک مجموعه‌ی طراحی جامع هوش مصنوعی عمل می‌کند و دارای «جادوگران هوش مصنوعی» است که وظایف خاصی نظیر طراحی تراشه، تأیید عملکرد و آزمایش سیلیکون را انجام می‌دهند. این «جادوگرها» با استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق به تجزیه و تحلیل مجموعه‌داده‌های گسترده‌ای می‌پردازند و از این طریق قادر هستند تا مراحل طراحی پیچیده را به‌صورت خودکار پیش ببرند و زمان توسعه را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

همچنین مطالعه کنید
وعده اپل برای رفع لرزش دوربین‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در هفته آینده

هوش مصنوعی نقش مهمی در بهینه‌سازی چیدمان تراشه‌ی ۳ نانومتری جدید سامسونگ ایفا نمود. نرم‌افزار Fusion Compiler سیناپسیس این فرآیند را بسیار ساده‌تر کرد و احتمالاً هفته‌ها کار تیم سامسونگ را کاهش داد. این تراشه‌ی طراحی‌شده با هوش مصنوعی افزایش ۳۰۰ مگاهرتزی فرکانس پردازنده‌ی مرکزی و کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف انرژی را به ثبت می‌رساند که با توجه به پیچیدگی‌های فناوری ۳ نانومتری، دستاوردهایی چشمگیر است.

توسعه‌ی تراشه‌ی مذکور، یک گام مهم برای سامسونگ و کل صنعت به حساب می‌آید و پتانسیل هوش مصنوعی برای سرعت‌بخشیدن به فرآیندهای پیچیده‌ی طراحی تراشه، به‌ویژه برای فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ساخت این نوع تراشه‌ی ۳ نانومتری، را نشان می‌دهد. موفقیت این همکاری بین سامسونگ و سیناپسیس راه را برای آینده‌ای هموار می‌کند که در آن هوش مصنوعی نقشی اساسی در طراحی پردازنده‌های موبایل قدرتمندتر و کارآمدتر برعهده خواهد داشت.

منبع: Gizchina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>