جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

نوید هواپیماهای الکتریکی با برد بسیار بالا با انجام یک پرواز غیرمنتظره!

نوید هواپیماهای الکتریکی با برد بسیار بالا با انجام یک پرواز غیرمنتظره!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شرکت باتری‌سازی چینی CATL اعلام کرده است که به‌تازگی موفق شده یک هواپیمای ۴ تنی را با استفاده از “باتری‌های فشرده” با چگالی بسیار بالا به پرواز درآورد. اکنون انتظار می‌رود در ۳ تا ۴ سال آینده یک هواپیمای الکتریکی ۸ تنی با برد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ تا ۱۸۶۵ مایل) در دسترس قرار بگیرد.

شرکت محدود فناوری آمپرکس معاصر (CATL) در حال حاضر رهبر جهانی در تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی است و ۳۷٪ از کل سهم بازار را در اختیار دارد. تقریباً همه تولیدکنندگان بزرگ خودرو، از فورد تا تسلا، از باتری‌های CATL استفاده می‌کنند.

در آوریل ۲۰۲۳، CATL اعلام کرد که “باتری فشرده” خود را با بیش از دو برابر چگالی انرژی موجود در تقریباً هر باتری مشابه در بازار، با مقدار چشمگیر ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) طراحی کرده است. برای مقایسه، یک باتری ماشین سرب‌اسیدی معمولی می‌تواند تا حدود ۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی داشته باشد، در حالیکه باتری‌های لیتیوم-یونی خودروهای الکتریکی مانند تسلا مدل ۳ می‌توانند تا حدود ۲۶۵ وات ساعت بر کیلوگرم باشند.

این شرکت می‌گوید باتری فشرده با هدف ایمنی و وزن کم و به‌طور خاص برای درجه هوانوردی، با انتظار افزایش برد هواپیماهای پاک، طراحی شده است.

نوید هواپیماهای الکتریکی با برد بسیار بالا با انجام یک پرواز غیرمنتظره!

سه ماه پس از آن اعلامیه، CATL یک بخش هواپیمایی تأسیس و با شرکت هواپیمایی تجاری چین (COMAC)، یک شرکت هواپیمایی دولتی چین، همکاری خود را آغاز کرد.

از آن زمان تاکنون این همکاری بسیار سریع پیش رفته است. بر همین اساس در روز سه‌شنبه، CATL اعلام کرد که با موفقیت یک هواپیمای ۴ تنی را با نیروی باتری به پرواز درآورده است. مشخصات بسته باتری این هواپیما، پیکربندی موتور و هر گونه داده‌ای در مورد طول پرواز، ارتفاع یا سرعت‌ها، در زمان نوشتن این خبر به‌صورت اسرار دولتی به شدت محافظت‌شده باقی مانده است، اما ChinaDaily گزارش می‌دهد که CATL هدف دارد تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ یک هواپیمای الکتریکی تجاری با برد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر تولید کند.

یک هواپیمای ۸ تنی از یک بوئینگ ۷۳۷ با وزن ۳۱ تن یا یک ایرباس A320 با وزن ۴۱ تن فاصله زیادی دارد، اما یک Learjet 70/75 با وزن کمی بیش از ۷ تن می‌تواند با ۹ مسافر پرواز کند که به نظر می‌رسد بازار اولیه هدف CATL باشد.

مقدار برد وعده داده‌شده بسیار بیشتر از هر هواپیمای مسافربری پاک دیگری است که در حال حاضر در حال پرواز است. حتی هواپیماهای الکتریکی آینده‌نگرانه مانند Elysian E9X بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۱ مایل) وعده نمی‌دهند و ما هیچ وعده بردی نزدیک به این، حتی با استفاده از سوخت هیدروژن مایع نمی‌بینیم. بنابراین اگر CATL بتواند آنچه ادعا می‌کند را انجام دهد، این واقعاً یک جهش بزرگ در فناوری هوانوردی است.

مقامات هواپیمایی چین قبلاً تمایل خود برای پیشبرد حمل‌ونقل هوایی الکتریکی آینده‌نگرانه با تأیید کامل عملیات تاکسی هوایی eVTOL eHang سال‌ها قبل از آماده بودن رگولاتورهای آمریکایی یا اروپایی برای سبزکردن حرکت هواپیماهای تجاری مشابه در غرب را نشان داده‌اند.

از سوی دیگر، هرچه انرژی بیشتری در هر وزن باتری داده‌شده وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات حرارتی بیشتر می‌شود و وقتی اوضاع خراب می‌شود، نتیجه‌ به طرز وحشتناکی مخرب‌تر خواهد بود. ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم در این زمینه عدد بسیار ترسناکی است، بنابراین در حالیکه CATL تلاش می‌کند این هواپیمای قابل‌توجه را در چند سال آینده به خدمت بگیرد، ما قطعاً امیدواریم که آزمایش‌های ایمنی، اولین، دومین و سومین اولویت CATL باشد.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *