Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

عجیب ترین اجسامی که تاکنون به فضا فرستاده شده اند!

عجیب ترین اجسامی که تاکنون به فضا فرستاده شده اند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از زمانی که ماهواره اسپوتنیک-1 به عنوان اولین جسم ساخت بشر در سال 1957 به فضا پرتاب شد، تابه‌حال تعداد زیادی از اجسام شگفت‌انگیز به مدارهای پایین زمین و فراتر از آن پرواز کرده‌اند. در اینجا برخی از عجیب ترین اجسامی که بشر به فضا فرستاده و دلیل آن‌ها آورده شده است. برای مطالعه این مطلب جذاب با اِروتِک همراه باشید.

1. بقایای انسان!

کاوشگر ماه پرگرین (Peregrine) و ماموریت ویرجین گلکتیک 03، بقایای فسیل‌شده انسان را به عنوان “ادای احترام به همه اجداد بشر و خویشاوندان باستانی انسان” به فضا فرستادند. البته برخلاف فرودگر ماه پرگرین-1، ماموریت ویرجین گلکتیک 03 برای پرواز به فضای زیرمداری طراحی شده بود.

بقایای انسان!

ماموریت پرگرین-1 نمونه‌های DNA، از جمله نمونه‌ای از نویسنده معروف داستان‌های علمی-تخیلی، آرتور سی کلارک و همچنین بقایای سوزانده‌شده برخی افراد دیگر را به فضا فرستاد که همه توسط سازمان تدفین فضایی Celestis، سازماندهی شده بودند. البته این موضوع پس از اینکه اعضای قبیله بومی آمریکایی ناواهو (Navajo) از شرکت‌ها خواستند ارسال بقایای انسان به ماه را متوقف کنند، موضوع بحث و جدل فراوان شد.

2. ارسال پیتزا!

“پیتزا هات” اولین رستورانی بود که در سال 2001 توانست ِک غذا را به فضا ارسال کند. در کمال تعجب، این فروشگاه معروف پیتزا آمریکایی با آژانس فضایی روسیه روسکاسموس، قراردادی برای تحویل پیتزا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با موشک سایوز منعقد کرد!

ارسال پیتزا!

بر اساس گزارشات، ارزش تحویل این محموله یک میلیون دلار بود. البته پیتزا کمی برای سفرهای فضایی تطبیق داده و از نمک و ادویه اضافی استفاده شد چراکه جوانه‌های چشایی انسان در اثر گرانش اندکی کاهش می‌یابد. همچنین در این پیتزا از سالامی به جای پپرونی استفاده شد زیرا ماندگاری بهتری داشت. موشک سایوز که تحویل پیتزای فضایی را بر عهده داشت دارای آرم پیتزا هات بود که روی بخش بیرونی آن نقش بسته شده بود!

3. خودروی رودستر تسلا!

در فوریه سال 2018، اسپیس ایکس برای اولین بار موشک فالکون هِوی خود را پرتاب کرد. این موشک سنگین، متشکل از سه تقویت‌کننده فالکون 9 بود که به هم متصل شده بودند و در یک طبقه بالای آن، محموله ویژه‌ای را با خود حمل می‌کرد که توسط شرکت دیگر ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس، یعنی تسلا درخواست شده بود.

رودستر تسلا!

این محموله یک خودروی رودستر (Roadster) قرمز گیلاسی ساخت تسلا متعلق به ماسک بود. در صندلی راننده نیز، “استارمن”، مانکنی که لباس فضایی اسپیس ایکس را پوشیده بود، نشسته بود. رودستر تسلا و استارمن اکنون بین زمین و مریخ به دور خورشید می‌چرخند!

4. رکوردهای طلایی وویجر!

فضاپیمای وویجر 1 و 2 که در اعماق فضا سفر می‌کنند، دورترین فضاپیمای ساخت انسان از زمین هستند. به دستور کارل سیگان، ستاره‌شناس معروف، هر یک از آنها قبل از پرتاب در سال 1977، یک رکورد طلایی دریافت کردند.

همچنین مطالعه کنید
منشا اسرارآمیز آب موجود در کره‌زمین؛ بادهای خورشیدی؟!

رکوردهای طلایی وویجر!

رکوردهای طلایی وویجر (Voyager Golden Records) حاوی دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه پخش آنها بود. هر کدام این رکوردها 115 تصویر به‌صورت آنالوگ و همچنین تبریک به 55 زبان مختلف را شامل می‌شد. در نهایت، آنها شامل یک مجموعه موسیقی 90 دقیقه‌ای و همچنین “صداهایی از زمین” بود. دلیل ارسال این اجسام این بود که اگر هر گونه حیات فرازمینی هوشمند این رکوردهای طلایی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند بفهمد که از کجا آمده‌اند!

5. شمشیر نوری لوک اسکای واکر!

شمشیر نوری واقعی که توسط مارک همیل بازیگر لوک اسکای واکر در فیلمبرداری فیلم “جنگ ستارگان: بازگشت جدای” استفاده شده بود در سال 2007 به فضا پرتاب شد.

شمشیر نوری لوک اسکای واکر!

این سلاح علمی تخیلی با هفت فضانورد که ماژول هارمونی، بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تحویل و مونتاژ کردند پرواز کرد. این سلاح نمادین برای بزرگداشت سی‌امین سالگرد اولین فیلم جنگ ستارگان که همزمان با اکران هفتمین فیلم دنباله‌دار، “جنگ ستارگان: آخرین جدای” (یا همان جنگ ستارگان: قسمت هشتم) به فضا پرتاب شد.

6. کتابخانه قمری: پشتیبانی برای بشریت!

در فوریه 2019، برشیت (Beresheet)، فرودگر ماه خصوصی و غیر انتفاعی SpaceIL، با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب شد. همراه این فضاپیما، یک “کتابخانه قمری” قرار داشت، یک آرشیو 30 میلیون صفحه‌ای از تاریخ و تمدن بشر که در درون یک دستگاه نانوتکنولوژی 100 گرمی به اندازه یک دی‌وی‌دی قرار گرفته بود.

کتابخانه قمری: پشتیبانی برای بشریت!

بنیاد Arch Mission مستقر در لس آنجلس، این آرشیو را که شامل تمام ویکی‌پدیا و هزاران کتاب درسی و ترجمه بود، سازماندهی کرده بود.

این مجموعه به عنوان یک پشتیبان برای بشریت ابداع شد که می‌توانست به هر تمدن آینده درباره اشتباهات گذشته بشریت در صورت انقراض تمدن ما آموزش دهد. البته متأسفانه برشیت (Beresheet) بر روی ماه سقوط کرد و تمام آن آرشیو را از بین برد!

7. قطعاتی از اولین هواپیمای برادران رایت!

قطعات جداگانه‌ای از اولین هواپیمای برادران رایت، رایت فلایر، نیز در دو ماموریت جداگانه به فضا پرتاب شده‌اند. رایت فلایر که با نام کیتی هاوک نیز شناخته می‌شود، بخشی نمادین از تاریخ بشر است که اولین انسان‌ها را در سال 1903 با هواپیما به پرواز درآورده است. این نشانگر آغاز عصر هوانوردی بود.

قطعاتی از اولین هواپیمای برادران رایت!

در سال 1969، نیل آرمسترانگ در مأموریت آپولو 11، بخش‌هایی از هواپیمای دوبال رایت فلایر را به ماه برد. آرمسترانگ در کیت شخصی خود (یک کیسه پارچه‌ای کوچک که در آن هر فضانورد اجازه داشت وسایل کوچک مهمی را که می‌خواستند به فضا ببرند)، چهار تکه پارچه موسلین را از بال هواپیمای دوباله و همچنین دو تکه از ملخ آن را برداشت.

در سال 2021، قطعه دیگری از پارچه موسلین از رایت فلایر با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا و هلیکوپتر Ingenuity که اولین پرواز کنترل‌شده را در سیاره دیگری انجام می‌داد، روی مریخ فرود آمد.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>