Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اسپیس ایکس رودستر

پنج سال پیش اسپیس ایکس یک خودروی رودستر را به فضا پرتاب کرد، اما این خودرو در حال حاضر کجاست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در 6 فوریه 2018، اسپیس ایکس یک خودروی رودستر تسلا و یک مانکن با لباس فضایی را با موشک فالکون هِوی (Falcon Heavy) خود به فضا پرتاب کرد. با فرض اینکه سختی فضا این دو را از بین نبرده است، سؤال این است که این محموله، پنج سال پس از پرتاب آن، اکنون دقیقاً کجاست؟ برای پاسخ به این سوال با اروتک همراه باشید.

در سال 2018، اسپیس ایکس به‌تازگی شروع به نشان دادن قابلیت اطمینان خود به عنوان یک پرتابگر مطمئن کرده بود تا قراردادهای تازه منعقدشده را امضا کند. با این حال، موشک فالکون هِوی آن هنوز در حال کار بود و اسپیس ایکس برای آزمایش آن به یک محموله ساختگی نیاز داشت. این به موضوع به پیدایش مرد ستاره‌ای (استارمن)، یک مانکن با لباس فضایی که بر روی صندلی راننده در یک خودروی رودستر قرمز رنگ تسلا نشسته بود، منجر شد!

اسپیس ایکس رودستر

رودستر و استارمن الان کجا هستند؟

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در آن زمان گفته بود که این شرکت میزان موفقیت این پرتاب را 50 درصد پیش‌بینی می‌کند. با این حال، پرتاب بدون مشکل انجام و چرخش رودستر و استارمن به دور خورشید شروع شد و اکنون تقریباً چهار دور آن را کامل کرده‌اند.

طبق اطلاعات وبسایت Whereisroadster.com که از زمان پرتاب محموله را ردیابی کرده است، این رودستر در مداری مستطیلی حرکت می‌کند که در نزدیکترین حالت به مدار زمین می‌رسد و تا مدار مریخ نیز می‌رود.

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان 2 سیاره را با شعاعی چند برابر زمین شناسایی کردند

در واقع، روز دوشنبه در پنجمین سالگرد ساخت، رودستر مدار مریخ را قطع کرد. با این حال، سیاره سرخ در آن سوی خورشید قرار داشت. به گفته ناسا، تا سال 2035 این خودرو و سرنشین آن دیگر به مریخ نزدیک نمی‌شوند، اما در سال‌های 2047 و 2050 است که دوباره به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید.

محققان حتی سعی کرده‌اند احتمال برخورد این خودرو با زمین را تخمین بزنند. طبق یک مقاله بررسی‌نشده، 22 درصد احتمال وجود دارد که در 15 میلیون سال آینده چنین اتفاقی رخ دهد. این جسم احتمالاً بدون اینکه آسیب زیادی وارد کند در جو می‌سوزد و یا وقتی وارد جو زمین شد ابزار بهتری برای منحرف کردن آن خواهیم داشت!

اسپیس ایکس رودستر

این رودستر تاکنون بیش از چهار میلیارد کیلومتر را در فضا پیموده است. وبسایت ردیاب رودستر می‌گوید این عدد، 70000 برابر مسافتی است که گارانتی تسلا برای آن معتبر است و معادل 63 بار رانندگی در تمام جاده‌های جهان است.

استارمن که دو قطعه موسیقی Space Oddity و Is There Life on Mars، یکی در هر گوشی برای سفر در اختیارش قرار داده بودند، ممکن است تقریبا 500000 بار Space Oddity و Is There Life on Mars را بیش از 670000 بار گوش داده باشد، البته در صورتی که باتری ماشین هنوز کار کند.

متأسفانه اسپیس ایکس این محموله را با دوربین تجهیز نکرد که بتواند اطلاعات آن را در اختیار ما قرار دهد. بنابراین، برای تشخیص این خودرو، باید تلسکوپی با قطر 14640 متر بسازیم تا بتوانیم رودستر را از زمین ببینیم!

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>