Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اندرویدی چیست؟

تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اندرویدی چیست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگر آن‌قدرها اهل دنیای فناوری نیستید، به‌راحتی ممکن است درباره‌ی تفاوت سیستم‌عامل‌ها، تولیدکنندگان، مدل‌ها و مشخصات گوشی‌های هوشمند سردرگم شوید. یکی از نمونه‌های این سردرگمی، اشتباه گرفتن «سامسونگ» با «اندروید» است که باور کاملاً درستی محسوب نمی‌شود. با اِروتِک در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا تفاوت بین گوشی‌های اندروید و سامسونگ را بهتر درک کنیم.

گوشی‌های سامسونگ از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند

اندروید یک سیستم‌عامل موبایلی به حساب می‌آید، در حالی که سامسونگ کمپانی تولیدکننده‌ی گوشی‌ها و تبلت‌هایی است که با اندروید اجرا می‌شوند. به‌طور ساده می‌توان گفت که اندروید پلتفرمی را فراهم می‌کند که گوشی سامسونگ شما در آن به اجرای برنامه‌ها و سرویس‌ها می‌پردازد.

همان‌طور که ویندوز و macOS سیستم‌عامل‌هایی برای کامپیوترهای رومیزی هستند، اندروید نیز یکی از دو سیستم‌عامل اصلی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها به‌شمار می‌رود. رقیب دیگر اندروید، iOS است که آیفون‌های اپل با آن اجرا می‌شوند.

سیستم‌عامل اندروید

با این حال، سیستم‌عامل‌های دیگری نیز خارج از اندروید و iOS برای این نوع دستگاه‌ها وجود دارند که برخی از آن‌ها از رده خارج شده‌اند و دیگر توسعه پیدا نمی‌کنند. در بین این سیستم‌عامل‌ها می‌تواند به مواردی نظیر ویندوز موبایل، تایزن و BlackBerry OS اشاره کرد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که «اندروید» نام یک کمپانی و تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند نیست، همان‌طور که «ویندوز» نام یک شرکت محسوب نمی‌شود و صرفاً یکی از محصولات مایکروسافت است.

تولیدکنندگان گوشی‌ها معمولاً سرویس‌های موبایل گوگل را نیز به‌طور یکپارچه با اندروید ارائه می‌دهند که رابط‌ها و برنامه‌های دارای مجوز گوگل مانند گوگل کروم (Google Chrome) و گوگل سرچ (Google Search) را شامل می‌شود. با این حال، اندروید و سرویس‌های موبایل گوگل از پایه به‌یکدیگر پیوند نخورده‌اند و یک گوشی می‌تواند سیستم‌عامل اندروید را اجرا کند اما همچنان از برنامه‌ها و رابط‎‌های اختصاصی دیگری بهره بگیرید.

گوگل صاحب اندروید محسوب می‌شود و آن را توسعه می‌دهد، اما خود سیستم‌عامل اندروید رایگان و منبع‌باز است تا توسعه‌دهندگان بتوانند آن را شخصی‌سازی کرده و مورداستفاده قرار دهند.

گوشی‌های سامسونگ چه تفاوتی با سایر دستگاه‌های اندرویدی دارند؟

سامسونگ یک شرکت الکترونیکی جهانی است که تجهیزاتی مانند مانیتور، لوازم خانگی هوشمند و تلویزیون تولید می‌کند. این شرکت همچنین گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل الکترونیکی مصرفی را تولید کرده و به فروش می‌رساند.

گو‌شی‌ سامسونگ‌

این کمپانی گوشی‌های هوشمند خود را با نام تجاری «گلکسی» (Galaxy) روانه‌ی بازار می‌کند که به خطوط تولیدی مانند «گلکسی Z» (دستگاه‌های تاشو) و «گلکسی S» (دستگاه‌های سطح بالا و با کارایی بالا) تقسیم می‌شوند. اگرچه سامسونگ قبلاً در محصولات خود از سایر سیستم‌عامل‌های موبایل نیز استفاده کرده است، تمامی گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ در حال حاضر از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند.

یکی از مواردی که گوشی‌های سامسونگ را از سایر گوشی های اندرویدی متمایز می‌کند، رابط کاربری One UI (که قبلاً «سامسونگ اکسپرینس» (Samsung Experience) و تاچ‌ویز (TouchWiz) نامیده می‌شد) به حساب می‌آید. این رابط کاربری همان «پوسته» یا لایه‌ی نرم‌افزاری اختصاصی سامسونگ است که اندروید در قالب آن ارائه می‌شود و در متمایز ظاهر شدن دستگاه‌های گلکسی با سایر گزینه‌های موجود در بازار مؤثر است.

رابط کاربری One UI یکی از بهترین پوسته‌های اندرویدی تلقی می‌شود، چرا که مملو از ویژگی‌ها، گزینه‌های سفارشی‌سازی، برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف سامسونگ است که سیستم‌عامل اندروید گوشی‌های دیگر ارائه نمی‌کند. از این قابلیت‌های جذاب می‌توان به مواردی همچون پنل‌های کناری، پوشه‌ی امن، حالت‌ها و روتین‌ها و دستیار صوتی بیکسبی اشاره کرد. در واقع، بسیاری از نوآوری‌های نرم‌افزاری سامسونگ بعدها به تجربه‌ی اصلی اندروید راه پیدا کرده‌اند.

آیا تمام گوشی‌های اندرویدی یکسان هستند؟

خیر، تمامی گوشی‌های اندرویدی یکسان نیستند و سامسونگ تنها یکی از کمپانی‌هایی است که از این سیستم‌عامل برای دستگاه‌های خود استفاده می‌کند. از دیگر سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند می‌توان به شرکت‌هایی نظیر گوگل، سونی، موتورولا، وان پلاس، شیائومی، اوپو و ویوو اشاره کرد.

تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اندرویدی چیست؟

درست مانند سامسونگ، تمامی این تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند نیز رابط کاربری و پوسته‌ی سفارشی خود را به اندروید اضافه می‌کنند. این رابط کاربری‌ها باعث می‌شوند که گوشی‌های اندرویدی نسبت به رقبای خود متمایز به چشم بیایند و تجربه‌ی منحصربه‌فردی را به مشتریان خود ارائه دهند.

همچنین مطالعه کنید
پرچمداران قدیمی یا ارزان‌قیمت‌ها و میان‌رده‌های فعلی؛ کدام گوشی را باید بخرید؟!

برخی از رابط‌های کاربری اندروید عمدتاً بر روی جنبه‌های زیبایی ظاهری متمرکز می‌شوند، در حالی که برخی دیگر بر روی ارائه‌ی عملکرد و قابلیت‌های بیشتری تمرکز دارند.

تجربه‌ی اصلی و بدون تغییر اندروید که توسط گوگل توسعه یافته است به‌عنوان «اندروید استوک» (Stock Android) شناخته می‌شود. در گذشته به‌ندرت می‌شد گوشی‌هایی را پیدا کرد که چنین تجربه‌ای از اندروید را ارائه دهند اما امروزه این امر کمی رایج‌تر شده است، به‌خصوص با گوشی‌های پیکسل گوگل که رقیب محصولات سامسونگ هستند.

آیا گوشی‌های سامسونگ همزمان با اندروید پیشرفت می‌کنند؟

اندروید یک سیستم‌عامل همیشه در حال توسعه و تحول است و گوگل هر سال یک نسخه‌ی بزرگ جدید از آن منتشر می‌کند. برای مدت زیادی، اندروید در نام‌گذاری نسخه‌های مختلف خود از نام دسرها (پای، اوریو، نوقا) استفاده می‌کرد، اما اکنون به نام‌گذاری عددی مانند اندروید 13 و اندروید 14 پایبند شده است.

تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اندرویدی چیست؟

همزمان با بهبود و تحول اندروید، رابط کاربری One UI سامسونگ نیز پیشرفت می‌کند. به‌طور کلی، سامسونگ یک نسخه‌ی اصلی جدید One UI را برای هر به‌روزرسانی اصلی اندروید ارائه می‌کند، اما این شرکت آپدیت‌های جزئی‌تری را نیز در این چرخه در دسترس قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، به‌روزرسانی One UI 6 با ویژگی‌های مبتنی بر اندروید 14 منتشر شد، اما آپدیت جدیدتر One UI 6.1 ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی را نیز به گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ می‌افزاید.

باید به این نکته توجه داشت که گوشی سامسونگ شما به‌طور نامحدود از جدیدترین آپدیت‌های رابط کاربری One UI و سیستم‌عامل اندروید برخوردار نخواهد شد. سامسونگ معمولاً به‌مدت چهار سال پس از عرضه‌ی دستگاه‌های جدیدتر خود با این به‌روزرسانی‌های بزرگ از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. پس از آن، گوشی شما تنها واجد دریافت پچ‌های امنیتی خواهد بود اما این آپدیت‌ها نیز در نهایت متوقف می‌شوند.

شایان ذکر است که سامسونگ از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری طی چند وقت اخیر پیشرفت‌هایی را به نمایش گذاشته و اخیراً وعده داده که تا هفت سال با آپدیت‌های اصلی اندروید و به‌روزرسانی‌های امنیتی از سری گلکسی S24 خود پشتیبانی کند.

با این حال، از آن‌جایی که گوشی‌های سامسونگ از رابط کاربری سفارشی استفاده می‌کنند، به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را به‌سرعت گوشی‌های پیکسل گوگل که اندروید استوک دارند، دریافت نخواهند کرد. همچنین، اینکه دقیقاً چه زمانی به جدیدترین به‌روزرسانی‌های رابط کاربری One UI دسترسی خواهید داشت نیز به موقعیت مکانی شما بستگی پیدا می‌کند.

آیا سامسونگ بهترین گوشی‌های اندرویدی را می‌سازد؟

تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اندرویدی چیست؟

اکنون که با برخی از تفاوت‌های سامسونگ و اندروید آشنا شدید، آیا باید گوشی سامسونگی بخرید که از اندروید استفاده می‌کند؟ این تصمیم به ترجیحات و سلایق شخصی شما بستگی دارد. با این حال، دلایل زیادی را می‌توان پیدا کرد که در سهم بزرگ سامسونگ از بازار گوشی‌های اندرویدی تأثیر مثبتی گذاشته‌اند. بر اساس آمار سایت Statcounter، سامسونگ در زمان نگارش این متن ۲۳٫۶۹ درصد از سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و پس از اپل در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد.

برای هر رده‌ی قیمت و بودجه‌ای می‌توان گوشی سامسونگی مناسبی را پیدا کرد. اگر قادر به خرید گوشی‌های سری گلکسی S سامسونگ هستید، جهت بهره‌مندی از بهترین سخت‌افزارهای سامسونگ بهترین گزینه همین سری محسوب می‌شود، اگرچه سری گلکسی A بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

با این وجود، اگر به رابط کاربری One UI سامسونگ علاقه‌ای ندارید، باید نگاهی به محصولات سایر تولیدکنندگان بیندازید. به‌طور مثال، گوشی‌های پیکسل گوگل با اندروید استوکی که دارند، احتمالاً بیشتر مطابق سلیقه‌ی شما باشند. راه جایگزین دیگر نیز کنار گذاشتن اندروید و پیوستن به کاربران iOS و آیفون است. اپل هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار خود را با همان کیفیت بالایی که از این کمپانی انتظار می‌رود، توسعه می‌دهد.

سری گلکسی S سامسونگ در سال ۲۰۱۰ متولد شد و اولین گوشی این سری توانست بیش از ۲۰ میلیون دستگاه را به فروش برساند. اگرچه سامسونگ در نیمه‌ی راه با مشکلاتی مواجه بود، اما این کمپانی در نهایت بر این موانع غلبه کرد و به نوآوری‌های خود ادامه داد. چه یک صفحه‌نمایش تخت و چه یک صفحه‌نمایش خمیده یا یک گوشی تاشو بخواهید، سامسونگ محصولی برای ارائه دارد که مطابق علایق شما باشد.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>