Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

نبرد غول ها؛ گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟!

نبرد غول ها؛ گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در دنیای پر هیاهوی گوشی‌های هوشمند، اپل و سامسونگ به عنوان دو غول بزرگ دنیای فناوری به عنوان تعیین‌کننده اصلی میدان نبرد گوشی‌های پرچم‌دار شناخته می‌شوند. در این میان، بی‌راه نیست اگر بگوییم که هر دو کمپانی هر ساله با اتخاذ رویکردهایی متفاوت در تلاشند تا رقیب دیرینه و سرسخت خود را شکست دهند! اما در یک نبرد رو در رو، کدام‌یک دیگری را شکست می‌دهد؟! در این مطلب از اِروتِک به بررسی و مقایسه “طراحی ظاهری، مشخصات کلیدی و عملکرد” جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار این دو کمپانی، یعنی گلکسی S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس، خواهیم پرداخت. در این سفر جذاب با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری

در حالیکه محصولات ممتاز کمپانی‌های اپل و سامسونگ از زبان طراحی منحصر‌به‌فرد و متمایزی نسبت به یک‌دیگر بهره می‌برند اما به نظر می‌رسد هر دو کمپانی در فرآیند توسعه و تولید گوشی‌های پرچم‌دار خود بر روی قانون “دست نزدن به ترکیب برنده” با یک‌دیگر توافق دارند! در صورتی که با طراحی ظاهری گوشی‌های پرچم‌دار این دو کمپانی در سال‌های اخیر آشنایی نسبی (یا حتی تخصصی!) داشته باشید، به احتمال زیاد در نگاه اول قادر به تشخیص گلکسی S24 اولترا از گلکسی S23 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس از آیفون 14 پرو مکس نخواهید بود!

گلکسی S24 اولترا با ابعاد 162.3 در 79 در 8.6 میلی‌متری خود، اغلب مشخصات ظاهری از جمله “صفحه نمایش تخت متنهی به قاب کمی خمیده، لبه‌های صاف و قاب جعبه‌ای شکل و مستطیلی” مدل پیش از خود (گلکسی S23 اولترا) را حفظ کرده است. این در حالی است که گوشه‌های این دستگاه نسبت به پرچم‌دار پیشین سامسونگ کاملاً تیز نبوده و اکنون کمی گردتر هستند که این مسئله احساس “راحتی” هر چه بیشتر در هنگام در دست گرفتن دستگاه را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. با این حال در حالیکه سامسونگ قاب تیتانیومی گرید 2 باکیفیت و بادوام را جایگزین قاب آلومینیومی پرچم‌دار پیشین خود کرده است، اما وزن گلکسی S24 اولترا “2 گرم” کاهش یافته و این دستگاه با وزن 232 گرمی خود، کمی سبک‌تر از گلکسی S23 اولترا 234 گرمی است.

گلکسی S24 اولترا

آیفون 15 پرو مکس با ابعاد 159.9 در 76.7 در 8.3 میلی‌متری ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تری (حدود 11 گرم) نسبت به گلکسی S24 اولترا داشته و از این رو به عنوان گزینه ایده‌آل‌تری برای افرادی که طرفدار سرسخت گوشی‌های جمع و جور و سبک هستند، در نظر گرفته می‌شود. از منظر طراحی ظاهری، کمپانی اپل نیز به ترکیب برنده پرچم‌دار پیشین خود (مانند قاب تخت، گوشه‌های گرد و حاشیه‌های کناری صاف) دست نزده و تنها به طرز نامحسوسی عرض حاشیه‌های اطراف نمایشگر آیفون 15 پرو مکس را کمی کاهش داده است. علاوه بر این کمپانی اپل در رویکردی مشابه با سامسونگ، قاب‌های تیتانیومی گرید 5 را با قاب‌های آلومینیومی قدیمی جایگزین کرده و در زمینه کاهش وزن گوشی پرچم‌دار جدید خود با تفاوت حدوداً 20 گرمی نسبت به پرچم‌دار پیشین (221 گرم در مقابل 240 گرم) عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است.

آیفون 15 پرو مکس

با این حال می‌توان گفت به‌کارگیری از محافظ گوریلا گلس آرمور (Gorilla Glass Armor) کورنینگ بر روی صفحه نمایش و محافظ شیشه‌ای گوریلا گلکس ویکتوس 2 در قاب پشتی گلکسی S24 اولترا و ارائه محافظت از اصلی‌ترین نواحی دستگاه در برابر شکستگی، به نوعی هوشمندانه‌ترین انتخاب سامسونگ در طراحی این دستگاه و برگ برنده دیگر این کمپانی در این نبرد جنجالی بوده است! این در حالی است که در سمت مقابل، اپل برای محافظت از صفحه نمایش پرچم‌دار خود تنها به محافظ شیشه‌ای سرامیک شیلد (Ceramic Shield Glass) ساخت شرکت کورنینگ بسنده کرده است!

با حرکت به سمت حاشیه‌های کناری، با یکی دیگر از شاخصه‌های متمایزکننده میان این دو دستگاه مواجه می‌شویم. در حالیکه سامسونگ هر دو دکمه پاور (روشن/ خاموش و راه‌اندازی مجدد دستگاه) و ولوم (کاهش/ افزایش صدا) یک‌پارچه (دکمه‌های چسبیده به یک‌دیگر) گلکسی S24 اولترا را در حاشیه کناری سمت راست تعبیه کرده است، اپل در طراحی آیفون 15 پرو مکس به رویکرد همیشگی خود یعنی “تعبیه دکمه پاور در حاشیه کناری سمت راست” و تعبیه “دکمه‌های ولوم مجزا در حاشیه کناری سمت چپ” پایبند بوده و این سبک از طراحی، احساس راحتی بیشتری را در هنگام استفاده از دستگاه برای کاربر به ارمغان می‌آورد. در بخش زیر حاشیه‌های کناری و دکمه‌های گلکسی S24 اولترا را مشاهده می‌کنید:

علاوه بر این اپل با جایگزینی یک دکمه قابل برنامه‌ریزی جدید به نام دکمه اکشن (Action Button) با “دکمه سوئیچ قطع/ وصل صدا” که در بالای دکمه‌های ولوم قرار دارد، امکان شخصی‌سازی عملکرد دستگاه از طریق لمس یک “دکمه” را در اختیار کاربران خود قرار داده و برگ برنده دیگری را از رقیب دیرینه خود ربوده است! در بخش زیر حاشیه‌های کناری و دکمه‌های آیفون 15 پرو مکس را مشاهده می‌کنید:

با این حال نباید فراموش کرد که اپل در “تعبیه پورت USB-C” بر روی دستگاه‌های پرچم‌دار خود، در حدود یک دهه از سامسونگ عقب‌تر است!

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
پورت USB-C آیفون 15 پرو مکس

علاوه بر این نادیده گرفتن جزئیات کوچکی مانند “تعبیه سینی سیم‌کارت در ناحیه زیرین گوشی” برای زیبایی بیشتر دستگاه، قطعاً به منزله کم‌لطفی در حق سامسونگ تلقی خواهد شد! با این حال لازم به ذکر است، نسخه‌های عرضه‌شده از آیفون 15 پرو مکس در ایالات متحده آمریکا تنها از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) پشتیبانی کرده و فاقد اسلات سیم‌کارت فیزیکی هستند. این در حالی است که تمامی نسخه‌های بین‌المللی و داخلی گلکسی S24 اولترا با پشتیبانی همزمان از eSIM و سیم‌کارت فیزیکی، محدودیت کمتری را برای کاربران خود رقم می‌زند.

سینی سیم‌کارت نسخه غیرآمریکایی آیفون 15 پرو مکس

همچنین بهره‌مندی گلکسی S24 اولترا از قلم S Pen می‌تواند به عنوان یکی دیگر از برگ‌های برنده تقابل سامسونگ در برابر اپل نظر گرفته شود. در حالیکه این قلم هوشمند تاکنون به‌روزرسانی چشمگیری نسبت به قلم S Pen گلکسی S23 اولترا را دریافت نکرده اما با این حال همچنان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مزایای ارائه‌شده در گلکسی S24 اولترا به شمار می‌آید!

قلم S Pen

در رابطه با روش‌های “احراز هویت بیومتریک”، گلکسی S24 اولترا به یک اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک (تعبیه‌شده در لایه زیرین نمایشگر) مجهز می‌باشد. این اسکنر اثر انگشت نسبت به مدل‌های پیش از این پرچم‌دار، به میزان قابل توجهی ارتقاء‌یافته و عملکرد سریع‌تری را ارئه می‌دهد. علاوه بر این، این دستگاه از احراز هویت بیومتریک به روش تشخیص چهره مبتنی بر عکس نیز پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های دسترسی متنوعی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. این در حالی است که در سمت مقابل، آیفون 15 پرو مکس تنها از احراز هویت بیومتریک به سبک “تشخیص چهره مبتنی بر مدل سه‌بعدی تهیه‌شده از چهره کاربر” پشتیبانی می‌کند. با این حال در نظر داشته باشید که هر دو روش امنیت شما را تضمین کرده و انتخاب هر یک از این دو دستگاه، تنها با در نظرگیری این شاخصه، عاقلانه نخواهد بود!

در بررسی گزینه‌های رنگی ارائه‌شده برای این دو گوشی پرچم‌دار نیز شباهت‌هایی به چشم می‌خورد. در حالیکه گلکسی S24 اولترا در تعداد گزینه‌های رنگی متنوع‌تری به بازار عرضه می‌شود، پیش‌بینی می‌شود کمپانی اپل (مشابه روند هر ساله خود) در کلکسیون بهاری از گزینه‌های رنگی جدیدی برای آیفون 15 پرو مکس رونمایی کند. در حال حاضر گلکسی S24 اولترا در رنگ‌های “طلایی روشن، آبی آسمانی، سبز نعنایی، نارنجی مایل به هلویی، بادمجانی کم‌رنگ، طوسی و مشکی” و آیفون 15 پرو مکس در 4 گزینه رنگی “سفید، طوسی، سرمه‌ای و مشکی” به بازار عرضه می‌شوند. از این رو و با درنظرگیری تنوع گزینه‌های رنگی گلکسی S24 اولترا، برگ برنده این بخش از آن سامسونگ خواهد بود. در تصاویر زیر گزینه‌های رنگی گلکسی S24 اولترا را مشاهده می‌کنید:

در نهایت لازم به ذکر است، هر دو گوشی از استاندارد IP68 (مقاومت در برابر آب، گرد و غبار) پشتیبانی کرده و می‌توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورند.

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
گزینه‌های رنگی آیفون 15 پرو مکس

صفحه نمایش

گلکسی S24 اولترا از صفحه نمایش داینامیک LTPO آمولد 6.8 اینچی با “رزولوشن 3120 در 1440 پیکسلی، نسبت تصویر 19:3:9، نرخ تازه‌سازی تطبیقی از 1 تا 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 2600 نیتی” بهره می‌برد. این صفحه نمایش به واسطه پشتیبانی از +HDR10 تصاویر را با جزئیات دقیق و رنگ‌هایی پر جنب و جوش برای کاربر به نمایش می‌گذارد.

صفحه نمایش گلکسی S24 اولترا

در سمت مقابل، آیفون 15 پرو مکس به یک صفحه نمایش LTPO اولد کوچک‌تر و در ابعاد 6.7 اینچی با “رزولوشن 2796 در 1290 پیکسلی، نسبت تصویر 19.5:9، نرخ تازه‌سازی تطبیقی 1 تا 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 2000 نیتی” مجهز می‌باشد. این صفحه نمایش از HDR10 و دالبی ویژن (Dolby Vision) پشتیبانی کرده و از لحاظ دقت در “جزئیات و رنگ‌های به نمایش گذاشته‌شده” عملکرد نسبتاً یکسانی را نسبت به نمایشگر گلکسی S24 اولترا ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش آیفون 15 پرو مکس

در هنگام مقایسه صفحه نمایش دو محصول از آنجایی که هر دو دستگاه از پنل‌هایی با ابعاد نسبتاً مشابه (اختلاف حدود 0.1 اینچ) و نرخ تازه‌سازی تطبیقی یکسانی بهره می‌برند، شاخص‌های قیاس تنها به مشخصات جزئی و عملکرد نمایشگرها محدود می‌شوند. در نگاه اول، اختلاف رزولوشن دو صفحه نمایش توجه ما رو به خود جلب می‌کند و به نظر می‌رسد که رزولوشن 3120 در 1440 پیکسلی گلکسی S24 اولترا در مقابل رزولوشن 2796 در 1290 پیکسلی آیفون 15 پرو مکس برتری قابل توجهی را به این دستگاه ببخشد. اما این باور کاملاً صحیح نیست چرا که با استناد به آزمایشات انجام‌شده، این میزان از تفاوت رزولوشن از نگاه تیزبین‌ترین چشم‌ها نیز پوشیده باقی می‌ماند و هر دو نمایشگر عملکرد یکسانی را به نمایش می‌گذارند!

از منظر شاخص “حداکثر روشنایی”، در حالیکه حداکثر روشنایی صفحه نمایش پرچم‌دار اپل تنها به 2000 نیت محدود می‌شود صفحه نمایش پرچم‌دار سامسونگ با حداکثر روشنایی 2600 نیتی خود قادر است در روشنایی روز “وضوح و کیفیت” بهتری را برای کاربر خود به نمایش بگذارد. علاوه بر این محافظ گوریلا گلس آرمور تعبیه‌شده بر روی صفحه نمایش گلکسی S24 اولترا با خواص ضدانعکاسی خود تا 75 درصد از میزان خیره‌کنندگی نور تابیده‌شده بر روی صفحه کاسته، بر شدت وضوح تصاویر به نمایش گذاشته‌شده افزوده و در محیط‌های باز تجربه تماشای روان‌تری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

در نهایت از آنجایی که هر دو دستگاه در عملکرد کلی “صفحه نمایش” اختلاف قابل‌توجهی با یک‌دیگر نداشته و در بالاترین سطوح کلاس گوشی‌های پرچم‌دار قرار می‌گیرند، می‌توان گفت که انتخاب برنده نهایی این بخش بدون در نظرگیری تمایلات شخصی کاربران کمی سخت است! با این حال خواص ضدانعکاسی محافظ نمایشگر گلکسی S24 اولترا، کفه ترازو را به‌شکل زیادی به سمت پرچمدار سامسونگ سنگین می‌کند.

مقایسه صفحه نمایش گلکسی S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس

سخت‌افزار

بی‌راه نیست اگر بگوییم جذاب‌ترین بخش نبرد میان این دو دستگاه پرچم‌دار، مقایسه سخت‌افزاری آن‌ها از منظر “تراشه، رم و فضای ذخیره‌سازی” است! گلکسی S24 اولترا به تراشه 4 نانومتری “اسنپدراگون 8 نسل 3 کمپانی کوالکام” و پردازنده گرافیکی “آدرنو 750” مجهز می‌باشد. پردازنده (CPU) این چیپست از “یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتزی، پنج هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتزی و 2 هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.3 گیگاهرتزی” بهره می‌برد. علاوه بر این، مودم X75 5G تعبیه‌شده بر روی این تراشه از اتصال بی‌سیم WIFI-7 با حداکثر پهنای باند “5.8 گیگاهرتز بر ثانیه” پشتیبانی می‌کند.

مقایسه تراشه‌های تعبیه‌شده بر روی گوشی‌های گلکسی S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس

در سمت مقابل، آیفون 15 پرو مکس به اولین تراشه توسعه‌یافته بر مبنای تکنولوژی 3 نانومتری یعنی تراشه “A17 پرو اپل” و GPU (واحد پردازش گرافیکی) “Apple 6 Core” مجهز می‌باشد. پردازنده این تراشه به عنوان یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های موبایل موجود در سراسر دنیا از “دو هسته سری P-Cores با فرکانس 3.78 گیگاهرتزی و چهار هسته 2.11 E-Cores” بهره می‌برد. علاوه بر این، مودم X70 5G تعبیه‌شده بر روی این تراشه از اتصال بی‌سیم WIFI-6E پشتیبانی می‌کند.

در بخش “رم” هر دو کمپانی تنها یک ظرفیت از رم را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود ارائه داده‌اند. گلکسی S24 اولترا به “رم نوع LPDDR5x با ظرفیت 12 گیگابایتی و حداکثر فرکانس 4800 مگاهرتزی” و آیفون 15 پرو مکس مجهز به “رم نوع LPDDR5 با ظرفیت 8 گیگابایتی” مجهز می‌باشد. از این رو می‌توان گفت که پرچم‌دار سامسونگ در این بخش، (البته تنها بر روی کاغذ!) برتری نسبی را از آن خود کرده است. با این حال از آنجایی که هر دو دستگاه از فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت “256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی” پشتیبانی کرده و گزینه‌های متنوعی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهند، می‌توان اذعان داشت که در این بخش تفاوت قابل توجهی احساس نمی‌شود!

نرم‌افزار

بدون شک، در هنگام مقایسه گلکسی S24 اولترا با آیفون 15 پرو مکس (یا هر دو دستگاه دیگری!) نحوه “ارائه عملکرد” و قابلیت‌های “نرم‌افزاری” به عنوان اصلی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین شاخص قیاسی به حساب می‌آید. از منظر کلی، باید اذعان داشت که اکوسیستم‌های این دو دستگاه به دلیل تفاوت‌های بنیادین در سیستم عامل‌های اندروید و iOS به طرز چشمگیری با یک‌دیگر تفاوت دارند. از این رو در عین در نظرگیری این شاخص، لازم است “ترجیحات و تمایلات” خود را به خوبی بشناسید و بر اساس “میزان راحتی” خود در هر یک از این اکوسیستم‌ها، انتخاب نهایی خود را داشته باشید!

گلکسی S24 اولترا از طریق رابط کاربری (پوسته اندرویدی) One UI 6.1 (مبتنی بر اندروید 14) عملکرد بسیار خوب و روانی را از خود به نمایش می‌گذارد. این رابط کاربری با ارائه قابلیت “تغییر”جزئیات بصری رابط کاربری مانند “تم‌ها، رنگ‌ها، ویجت‌ها” و “تنظیم عملکرد” دست کاربر را در شخصی‌سازی رابط کاربری باز گذاشته و ریش و قیچی را به دست او می‌سپارد! با این حال بدون شک، “هوش مصنوعی گلکسی/ Galaxy AI” با ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ذیل به عنوان گل سرسبد تمامی قابلیت‌های نرم‌افزاری جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ در نظر گرفته می‌شود:

  • ترجمه تماس‌های تلفنی به صورت زنده (تبدیل صوت به متن)
  • دستیار چت (Chat Assist): ترجمه پیام‌های متنی به صورت زنده (در اپلیکیشن پیامک/ Messages)
  • ویرایش هوشمند عکس: حرکت دادن، حذف یا تغییر اندازه یک شی، صاف کردن یک عکس کج از طریق پر کردن فضاهای خالی و ..
  • قابلیت Instant Slow-mo: ایجاد فریم‌های مضاعف در فایل‌های ویدیویی ضبط‌شده برای طولانی‌تر کردن زمان ویدیو
  • قابلیت مبتنی بر ژست Circle to Search: خط کشیدن دور شی یا هایلایت کردن متن و جستجو آن‌ها در موتور جستجو گوگل
  • دستیار یاد‌داشت‌برداری (Note Assist): خلاصه‌سازی، ایجاد قالب و جلد از پیش تعیین‌شده برای یادداشت‌ها در اپلیکیشن Samsung Notes
  • دستیار رونویسی (Transcript Assist): رونویسی، خلاصه‌سازی و ترجمه فایل‌های صوتی ضبط شده
  • خلاصه‌سازی صفحه وب در داخل مرورگر وب
  • دستیار شخصی اندروید اوتو (مبتنی بر هوش مصنوعی): خلاصه‌سازی پیام‌های دریافتی در هنگام رانندگی کاربر و پیشنهاد پاسخ‌های احتمالی برای پاسخ‌دهی به پیام ارسال‌شده
قابلیت Circle to Search گلکسی S24 اولترا

در سمت مقابل، آیفون 15 پرو مکس با سیستم عامل iOS 17.3 به عنوان یک “زندان کوچک” برای طرفداران پر و پا قرص سیستم عامل اندروید در نظر گرفته می‌شود! این در حالی است که آیفون 15 پرو مکس با استفاده از این نسخه از سیستم عامل iOS، عملکرد بسیار روانی در نرم‌افزارهای بومی (مانند سافاری و iTunes) و شبکه‌های اجتماعی (که از سمت کمپانی‌های سازنده برای سازگاری بهتر با iOS توسعه یافته‌اند) را از خود به نمایش می‌گذارد. با این حال برخلاف سامسونگ، کمپانی اپل تاکنون قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی (به جز شبیه‌سازی صدا) را برای جدیدترین پرچم‌دار خود ارائه نداده است اما انتظار می‌رود که با فرا رسیدن پاییز و انتشار رسمی به‌روزرسانی iOS 18، این کمپانی نیز مجموعه‌ای منحصر به فرد از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید
پوکو X6 یا ردمی نوت 13 پرو؛ کدام یک خرید بهتری است؟
Circle to Search
کتابخانه برنامه‌های آیفون 15 پرو مکس

با این حال پشتیبانی از “اتصال ماهواره‌ای” در آیفون 15 پرو مکس و عدم پشتیبانی از این گزینه اتصالی در گلکسی S24 اولترا، یک برگ برنده منحصر به فرد را در اختیار پرچم‌دار اپل قرار می‌دهد.

در حالیکه کمپانی سامسونگ ارائه به‌روزرسانی‌های “نرم‌افزاری و وصله‌های امنیتی” 7 ساله را برای گلکسی S24 اولترا وعده داده است، کمپانی اپل بازه زمانی مشخصی را برای پشتیبانی از آیفون 15 پرو مکس ارائه نداده است. با این حال با استناد به روند همیشگی اپل، می‌توان انتظار داشت این دستگاه نیز 5 یا 6 به‌روزرسانی سیستم‌عاملی (پشتیبانی نرم‌افزاری 6 یا 7 ساله) را دریافت نماید.

عملکرد کلی

با بررسی نتایج به‌دست‌آمده در بنچمارک‌های معتبر، مقایسه سخت‌افزاری دو دستگاه کمی “چالش برانگیز” می‌شود! در حالیکه گلکسی S24 اولترا در تست‌های بنچمارک آنتوتو (V10) با امتیاز “1814869” به طرز قابل توجهی از آیفون 15 پرو مکس با امتیاز “1641883” پیشی می‌گیرد اما در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ (V6) آیفون 15 پرو مکس با امتیاز “2958 و 7288” در برابر امتیازات “2187 و 6669” کسب‌شده توسط گلکسی S24 اولترا، ورق بازی را به نفع خود باز می‌گرداند!

نتایج کسب‌شده در بنچمارک‌های معتبر توسط گلکسی S24 اولترا (رنگ زرد) و آیفون 15 پرو مکس (رنگ آبی)

در شرایط مشابه، در نتایج کسب‌شده توسط هر دو دستگاه، گلکسی S24 اولترا با امتیاز “4960” در برابر امتیاز “4236” در تست “3DMark Wild Life Extreme Unlimited” و آیفون 15 پرو مکس با زمان “0.24 ثانیه” در مقابل “0.42 ثانیه” در تست “زمان رمزگذاری در ادوبی پریمیر/ Adobe Premiere Rush time to transcode” به برتری دست یافتند!

در نهایت بی‌راه نیست اگر بگوییم که هر دو دستگاه در بخش “عملکرد کلی” پا به پای یک‌دیگر حرکت می‌کنند و در این بخش “برنده و بازنده نهایی” وجود نخواهد داشت!

تنظیمات دوربین

در اولین نگاه، ماژول دوربین چهارگانه گلکسی S24 اولترا نسبت به ماژول دوربین سه‌گانه آیفون 15 پرو مکس به طرز قابل توجهی برتری دارد. با این حال باید توجه داشت که تعداد ماژول‌های دوربین و وضوح لنزها، تنها عوامل تعیین‌کننده برتری تنظیمات دوربین میان این دو دستگاه نخواهند بود! گلکسی S24 اولترا در قاب پشتی خود به “یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌عریض (اولترا واید) 12 مگاپیکسلی، یک دوربین تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی (با زوم 3 برابری) و یک دوربین تله‌فوتو 0.7 میکروپیکسلی با وضوح 50 مگاپیکسلی (با زوم 5 برابری)” مجهز می‌باشد.

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
ماژول‌های دوربین گلکسی S24 اولترا

در سمت مقابل، جزیره دوربین مربعی‌شکل آیفون 15 پرو مکس “یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌عریض (اولترا واید) 12 مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی (با زوم 5 برابری)” را در خود جای داده است.

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
جزیره دوربین آیفون 15 پرو مکس

علاوه بر این، هر دو دستگاه از دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی بهره می‌برند. اما در هنگام عکاسی هر دو دستگاه چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارند؟

  • بررسی تصاویر ثبت‌شده در نور روز و شب (سمت راست: گلکسی / سمت چپ: آیفون)

در حالت عکاسی پیش فرض دوربین اصلی (12 مگاپیکسلی) در حالیکه گلکسی S24 اولترا اشباع رنگی بیشتر و تصاویر واقع‌گرایانه‌تری را نسبت به آیفون 15 پرو مکس به نمایش می‌گذارد، اما در نهایت تفاوت بسیار قابل توجهی در عکس‌های ثبت‌شده از ستون‌های رنگی محله پدینگتون شهر وینچستر در قلب لندن به چشم نمی‌خورد.

در یک تصویر ثبت‌شده از فاصله نزدیک‌تر، به جزئیات بیشتری در رابطه با عملکرد دو دستگاه دست می‌یابیم. در تصاویر زیر که از یک نقش برجسته در شهر کنتیش به ثبت رسیده است گلکسی S24 اولترا با تقویت رنگ‌ها، رنگ‌های “روشن‌تر و واضح‌تری” را به تصویر کشیده اما در طرف مقابل آیفون 15 پرو مکس با ثبت جزئیات دقیق‌تر از این نقش برجسته، بازی را به نفع خود برگردانده است!

علاوه بر این همان طور که مشاهده می‌کنید دوربین فوق‌عریض آیفون 15 پرو مکس در ثبت عکس در هوای نیمه‌ابری با افزایش میزان روشنایی صحنه، رنگ‌های “شاداب‌تر و زنده‌تری” را از محیط ثبت ثبت می‌کند. این در حالی است که روشنایی واقع‌گرایانه و اشباع رنگی بالا در دوربین فوق‌عریض گلکسی S24 اولترا، بر میزان بی‌رمقی و پژمردگی صحنه می‌افزاید!

این تفاوت در عکس‌های ثبت‌شده توسط دوربین‌های تله‌فوتو (با زوم 5 برابری) نیز احساس می‌شود. در عکس زیر که تابلو “به شهر کنتیش خوش آمدید” را به تصویر می‌کشد، عکس ثبت‌شده توسط گلکسی S24 اولترا کمی تیره‌تر است. با این حال باید اذعان داشت که هر دو دوربین در ثبت جزئیات و وضوح تصویر در حالت زوم 5 برابری، عملکرد نسبتاً یکسانی را از خود به نمایش می‌گذارند.

در تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین‌های سلفی، هر دو دستگاه عملکرد قابل توجهی را از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در عکس‌های زیر در حالیکه گلکسی S24 سامسونگ شدت “رنگ و بافت” بهتری را به نمایش می‌گذارد و وضوح لبه‌ها و حاشیه‌های اطراف اشیاء (مانند عینک) را با دقت بیشتری ثبت می‌کند، اما بی‌راه نیست اگر بگوییم عکس سلفی ثبت‌شده توسط آیفون 15 پرو مکس با رنگ‌های غیر اغراق‌آمیزشده  “واقع‌گرایانه‌تر” است!

با حرکت به سمت تصاویر ثبت‌شده در نور شب، برتری پرچم‌دار اپل نسبت به پرچم‌دار سامسونگ واضح‌تر می‌شود. در تصاویر زیر که از کاونت‌گاردن (واقع در لندن) به ثبت رسیده شده، آیفون 15 پرو مکس موفق به ثبت عکسی “روشن‌تر و گرم‌تر” شده است. این در حالی است که سایه‌دهی بیش از حد گلکسی S24 اولترا به نواحی اطراف چراغ‌ها و لامپ‌های داخل تصویر در عین نمایش جزئیات بیشتر از خیابان، کمی چشم را می‌زند.

  • بررسی ویدیوهای ثبت‌شده در نور روز و شب

در ویدیوهای ثبت‌شده از هر دو گوشی در طی روز، دوربین گلکسی S24 اولترا در عین ضبط تصاویر روشن‌تر، کنتراست (تفاوت درخشندگی/ تضاد رنگ) کمتری را نسبت به دوربین آیفون 15 پرو مکس اعمال می‌کند. در بخش زیر ویدیو ضبط‌شده (در نور روز) توسط گلکسی S24 اولترا را مشاهده می‌کنید:

علاوه بر این، در حالیکه این ویژگی ممکن است به چشم اغلب کاربران نیاید، اما گلکسی S24 اولترا با رزولوشن 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه در مقابل رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه آیفون 15 پرو مکس مزیت قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. در بخش زیر ویدیو ضبط‌شده (در نور روز) توسط آیفون 15 پرو مکس را مشاهده می‌کنید:

در سمت مقابل، در ویدیوهای ثبت‌شده در نور شب، آیفون 15 پرو مکس تصاویر را با روشنایی بیشتری ضبط می‌کند اما با این حال، گلکسی S24 اولترا با وضوح ضبط بالاتر (8K) جزئیات رنگ بیشتری را در قسمت‌های تیره‌تر ویدیو به نمایش می‌گذارد. در بخش زیر ویدیو ضبط‌شده (در نور شب) توسط گلکسی S24 اولترا را مشاهده می‌کنید:

 

در بخش زیر ویدیو ضبط‌شده (در نور شب) توسط آیفون 15 پرو مکس را مشاهده می‌کنید:

در نهایت همان‌طور که انتظار می‌رفت هر دو دستگاه در ثبت تصاویر و ضبط ویدیو در روشنایی روز و تاریکی شب عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشتند. با این حال با استناد به فایل‌های تصویری و ویدیویی ثبت‌شده می‌توان گفت که ماژول‌های دوربین به ظاهر ضعیف‌تر آیفون 15 پرو مکس، نسبت به گلکسی S24 اولترا عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند!

جزئیات باتری

در این بخش باتری هر دو دستگاه را با استفاده از 3 شاخص “ظرفیت، عمر و سرعت شارژ” باتری بررسی می‌کنیم. در حالیکه گلکسی S24 اولترا به یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز می‌باشد، آیفون 15 پرو مکس یک باتری کوچک‌تر با ظرفیت 4441 میلی‌آمپر ساعتی را در دل خود جای داده است. با این حال، لازم به ذکر است که “ظرفیت بیشتر باتری” لزوماً به معنای عمر بهتر باتری نیست!

هر دو گوشی از “عمر باتری” بسیار بالایی برخوردارند که با توجه به پرچم‌دار بودن آن‌ها، این مسئله چندان تعجب بر‌انگیز نیست! با استناد به آزمایشات انجام‌شده در زمان تنظیم هر دو دستگاه بر روی حالت “نرخ تازه‌سازی تطبیقی”، گلکسی S24 اولترا با عمر باتری “15 ساعت و 41 دقیقه‌ای” توانست آیفون 15 پرو مکس با عمر باتری “14 ساعت و 2 دقیقه‌ای” را با اختلاف قابل توجه بیش از “90 دقیقه‌ای” شکست دهد! اما در حالت “مشاهده ویدیو” آیفون 15 پرو مکس با عمر باتری “9 ساعت و 45 دقیقه‌ای” در برابر عمر باتری “8 ساعت و 18 دقیقه‌ای” گلکسی S24 اولترا عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشت!

مقایسه عمر باتری گلکسی S24 اولترا (رنگ زرد) و آیفون 15 پرو مکس (رنگ آبی)

در شاخص “سرعت شارژ”، آیفون 15 پرو مکس با پشتیبانی از شارژ سیمی با سرعت “25 الی 27 واتی” (که در برخی از آزمایشات این میزان به 20 وات نیز رسید) باتری خود را در 15 دقیقه تا “20 درصد” و در مدت 30 دقیقه “41 درصد” شارژ می‌کند. در سمت مقابل گلکسی S24 اولترا با پشتیبانی از شارژ سیمی با سرعت “45 واتی” شارژ باتری خود را در عرض 15 دقیقه به “39 درصد” و در مدت زمان 30 دقیقه به “71 درصد” می‌رساند.

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
مقایسه سرعت شارژ گلکسی S24 اولترا (رنگ زرد) و آیفون 15 پرو مکس (رنگ آبی)

علاوه بر این، هر دو دستگاه از شارژ بی‌سیم با سرعت 15 وات و شارژ معکوس 4.5 واتی پشتیبانی می‌کنند. با در نظرگیری 3 شاخص اصلی، گلکسی S24 اولترا برنده بلامنازغ این بخش خواهد بود. با این حال، لازم به ذکر است که هر دو کمپانی در اتخاذ رویکردی عجیب هیچ‌گونه شارژری را در جعبه هر دو گوشی پرچم‌دار خود نگنجانده‌اند و لازم است کاربران برای تهیه شارژر، هزینه جداگانه‌ای را متحمل شوند!

آداپتور شارژ آیفون 15 پرو مکس

پیکربندی و قیمت

هر دو دستگاه، نسبت به مدل‌های پیش از خود کمی گران‌تر شده‌اند. با این حال، آیفون 15 پرو مکس در تمامی پیکربندی‌ها نسبت به گلکسی S24 اولترا کمی ارزان قیمت‌تر (اختلاف قیمت از پیکربندی پایه به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر به ترتیب: 100، 20 و 60 دلار) است.

جزئیات پیکربندی و قیمت گلکسی S24 اولترا به شرح زیر است:

  • پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی”: 1300 دلار
  • پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی”: 1420 دلار
  • پیکربندی “رم 12 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی”: 1660 دلار

جزئیات پیکربندی و قیمت آیفون 15 پرو مکس به شرح زیر است:

  • پیکربندی “رم 8 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی”: 1200 دلار
  • پیکربندی “رم 8 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی”: 1400 دلار
  • پیکربندی “رم 8 گیگابایتی/ فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی”: 1600 دلار

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟

نظر نهایی

هر دو دستگاه از منظر “زیبایی و عملکرد” به عنوان دو مورد از برترین گوشی‌های پرچم‌دار در سراسر جهان به شمار می‌آیند. در این مقایسه تلاش داشتیم تا هر دو دستگاه را از ابعاد و جنبه‌های مختلف در 2 شاخص کلی “طراحی ظاهر” و “عملکرد” بررسی و مقایسه کنیم. با این حال توجه داشته باشید که “انتخاب نهایی” بر اساس تمایلات شماست و این شمایید که برنده نهایی این نبرد را تعیین می‌کنید!

در حالت کلی، گلکسی S24 اولترا در بخش‌های “کیفیت صفحه نمایش، مقاومت دستگاه، روش‌های احراز هویت، گزینه‌های رنگی متنوع، ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد گرافیکی، عمر و سرعت شارژ باتری” نسبت به رقیب دیرینه خود بهتر عمل کرد. به طور کلی در شرایطی که جزئیاتی نظیر “پشتیبانی از سیستم عامل اندروید”، “شخصی‌سازی رابط کاربری”، “عمر و سرعت شارژ باتری” و “قابلیت‌های هوش مصنوعی” برای شما در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند، بدون شک “گلکسی S24 اولترا” بهترین انتخاب برای شما خواهد بود!

جنگ ستارگان: گلکسی S24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس؟
مقایسه ابعاد گلکسی S24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس

در سمت مقابل، آیفون 15 پرو مکس با “طراحی همه‌پسند، زیبا و جوان‌گرایانه” و “ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تر” رضایت طرفداران خاص‌پسند خود را به دست آورده است. علاوه بر این، این دستگاه در بخش‌هایی نظیر: “عملکرد در بنچمارک‌های معتبر” و “ثبت و ضبط تصاویر و ویدیوها” یک پله بالاتر از گلکسی S24 اولترا قرار گرفت. در صورتی که طرفدار سرسخت سیستم عامل iOS هستید و شاخصه‌هایی نظیر: “طراحی ظاهری خاص”، “وزن و ابعاد”، “کیفیت دوربین” و “عملکرد روان” برای شما از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سایر جنبه‌ها برخوردارند، “آیفون 15 پرو مکس” برای شما ایده‌آل‌ترین گوشی در میان گوشی‌های پرچم‌دار در سراسر جهان خواهد بود!

نگاه کلی به ویژگی‌های هر دو دستگاه

مشخصات گلکسی S24 اولترا سامسونگ آیفون 15 پرو مکس
ابعاد  8.6 × 79 × 162.3 میلی‌متر 8.3 × 76.7 × 159.9 میلی‌متر
وزن 232 گرم 221 گرم
صفحه‌نمایش
  • فناوری: داینامیک LTPO آمولد (2X)
  • ابعاد: 6.8 اینچ
  • رزولوشن: 3120 × 1440 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 505
  • حداکثر روشنایی: 2600 نیت
  • فناوری: LTPO Super Retina XDR اولد
  • ابعاد: 6.7 اینچ
  • رزولوشن: 2796 × 1290 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 460
  • حداکثر روشنایی: 2000 نیت
پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام (4 نانومتری/ نسخه SM8650-AC ) A17 پرو اپل (3 نانومتری)
رم 12 گیگا‌بایت 8 گیگا‌بایت
حافظه 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت
تعداد پیکر‌بندی موجود 3 3
باتری
  • ظرفیت: 5000 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ سیمی: 45 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم: 15وات
  • قدرت شارژ معکوس: 4.5 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 60 دقیقه
  • ماندگاری شارژ (مشاهده ویدیو): 8 ساعت و 18 دقیقه‌ای
  • ظرفیت: 4441 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ سیمی: 25 الی 27 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم (MagSafe و Qi2): 15 وات
  • قدرت شارژ معکوس: 4.5 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 131 دقیقه
  • ماندگاری شارژ (مشاهده ویدیو): 9 ساعت و 45 دقیقه‌ای
بلند‌گو
  • بلندی صدا (LUFS) : 24.6
  • عملکرد بلند‌گو: بسیار خوب
  • بلندی صدا (LUFS) : 24.5-
  • عملکرد بلند‌گو: بسیار خوب
گزینه‌های اتصال Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7 | بلوتوث 5.3 | GPS  Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e | بلوتوث 5.3 | GPS
دوربین
  • اصلی: 200 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • تله‌فوتو: 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • تله‌فوتو پریسکوپ: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/3.4
  • فوق‌عریض: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • سلفی: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دارای OIS ،Laser AF و Multi-Directional PDAF در دوربین اصلی
  • اصلی: 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • تله‌فوتو پریسکوپ: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.8
  • فوق‌عریض: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • سلفی: 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9
  • دارای Dual Pixel PDAF و Sensor-Shift OIS در دوربین اصلی
رنگ‌بندی طلایی روشن، آبی آسمانی، سبز نعنایی، نارنجی مایل به هلویی، بادمجانی کم‌رنگ، طوسی و مشکی سفید، طوسی، سرمه‌ای و مشکی
جک هدفون ندارد ندارد
استاندارد IP IP68 (عمق 1.5 متری آب تا 30 دقیقه) IP68 (عمق 1.5 متری آب تا 30 دقیقه)
نتایج بنچ‌مارک
  • آنتوتو (V10): 1814869
  • گیک‌بنچ (V6/ تک هسته‌ای): 2187
  • گیک‌بنچ (V6/ چند هسته‌ای): 6669
  • 3DMark (فریم بر ثانیه/امتیاز): 29.9 / 4960
  • زمان رمزگذاری Adobe Premiere (ثانیه): 0.42
  • آنتوتو (V10): 1641883
  • گیک‌بنچ (V6/ تک هسته‌ای): 2958
  • گیک‌بنچ (V6/ چند هسته‌ای): 7288
  • 3DMark (فریم بر ثانیه/امتیاز): 20.8 / 4236
  • زمان رمزگذاری Adobe Premiere (ثانیه): 0.24
عملکرد کلی روان/ بسیار خوب روان/بسیار خوب
سیستم عامل اندروید 14 iOS
رابط کاربری One UI 6.1 iOS 17.3
قیمت پیکر‌بندی پایه 1300 دلار 1130 دلار

مزایای گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

معایب گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

گزینه‌های رنگی متنوع‌تر ابعاد بزرگ‌تر
امکان شخصی‌سازی رابط کاربری وزن سنگین‌تر
ارائه قابلیت‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی عملکرد ضعیف‌تر از انتظار در ثبت تصاویر و ویدیو (خصوصاً در شب)
پشتیبانی از روش‌های متنوع احراز هویت بیومتریک گران‌قیمت‌تر
مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه (بهره‌مندی از محافظ گوریلا گلس آرمر)
عمر باتری و سرعت شارژ بهتر

مزایای گوشی آیفون 15 پرو مکس

معایب گوشی آیفون 15 پرو مکس

ابعاد کوچک‌تر گزینه‌های رنگی محدود و کلاسیک
وزن کمتر رزولوشن و حداکثر روشنایی کمتر صفحه نمایش
عملکرد بهتر در بنچمارک‌های معتبر عمر باتری و سرعت شارژ پایین‌تر
عملکرد بهتر در ثبت تصاویر و عکس‌ها (خصوصاً در نور شب) عدم ارائه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (در حال حاضر)
ارزان‌قیمت‌تر

 

مقالات مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>