Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

8 روش برای نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

8 روش برای نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند و اگرچه این باتری‌ها در ابتدا و هنگامی که هنوز مورداستفاده قرار نگرفته‌اند قادر به نگه‌‎داری کامل شارژ هستند، اما به‌مرور زمان این ظرفیت را از دست می‌دهند. مراقبت صحیح از باتری‌ها برای حفظ توانایی آنها در نگه‌داشتن حداکثر شارژ ممکن دارای اهمیت بالایی است. به همین منظور، با اِروتِک در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا به معرفی برخی از نکات و روش‌هایی که به نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن کمک می‌کنند بپردازیم.

۱. لپ تاپ خود را در طول شب شارژ نکنید!

اغلب افراد باور دارند که شارژ کردن لپ‌تاپ در طول شب کاملاً ایمن است، اما این کار را باید فقط در صورتی انجام دهید که از شارژری با قابلیت خاموش شدن خودکار استفاده می‌کنید تا پس از رسیدن باتری به ظرفیت کامل، شارژ را متوقف کند. استفاده از شارژری که این ویژگی را ندارد ممکن است به‌صورت مداوم به باتری انرژی برساند، به‌طور بالقوه آن را ضعیف کرده و طول عمر آن را کاهش دهد.

شارژ منظم لپ‌تاپ در طول شب، حتی با شارژری که از ویژگی خاموش شدن خودکار برخوردار باشد، می‌تواند فرسودگی باتری را تسریع کند. بنابراین، نباید از چنین کاری عادت بسازید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که احتمال بیش از حد گرم شدن شارژر و آتش گرفتن آن وجود دارد. از این رو، مگر در موارد ضروری، بهتر است از شارژ کردن لپ‌تاپ در طول شب خودداری کنید.

۲. لپ‌تاپ خود را در مکانی با تهویه‌ی مناسب شارژ کنید

8 روش برای نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

شارژ کردن باتری لپ‌تاپ، گرما تولید می‌کند و اگر این کار در یک محیط گرم و با تهویه‌ی ضعیف انجام شود، گرمای جمع‌شده منجر به داغ کردن بیش از حد باتری خواهد شد و بر طول عمر باتری تأثیر منفی خواهد گذاشت. برای جلوگیری از این امر، لپ تاپ خود را در فضایی باز و با جریان هوای کافی شارژ کرده یا آن را روی پایه قرار دهید و کمی کج کنید.

علاوه‌بر خطر داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ در حین شارژ، عوامل مختلف دیگری نیز می‌توانند در گرم شدن بیش از حد باتری و آسیب احتمالی نقش داشته باشند. به‌طور مثال، جا گذاشتن لپ تاپ در ماشین گرم در یک بعد از ظهر تابستانی، قرار دادن دستگاه در معرض نور مستقیم خورشید، یا انجام فرآیندهای شدید و سنگینی که باعث داغ کردن لپ‌تاپ می‌شود، همه و همه می‌توانند در طول عمر باتری تأثیر منفی بگذارند. حتی تلاش برای خنک کردن سریع لپ تاپ نیز ممکن است سبب کاهش طول عمر آن شود.

۳. شارژ لپ‌‎تاپ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد حفظ کنید

شارژ کردن لپ‌تاپ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت کامل، امری رایج است و به این منظور انجام می‌شود تا دستگاه با یک بار شارژ دوام بیشتری داشته باشد. همچنین، بسیاری از کاربران به استفاده از لپ‌تاپ خود، حتی زمانی که سطح شارژ به زیر ۱۰ درصد رسیده یا در حال خاموش شدن است نیز ادامه می‌دهند. با این حال، واقعیت این است که شارژ کردن باتری لپ تاپ تا حداکثر ظرفیت خود و استفاده از آن با درصد شارژ پایین می‌تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

بیشتر تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها توصیه می‌کنند که سطح شارژ دستگاه را برای حفظ سلامت باتری بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه‌دارید. بنابراین، هنگامی که سطح شارژ به ۸۰ درصد رسید، بهتر است که شارژر را جدا کنید و زمانی که به ۲۰  درصد کاهش یافت، دوباره آن را وصل نمایید. تنها در صورتی که نیاز فوری وجود داشته باشد و به‌طور مثال به لپ‌تاپ خود طی پروازها یا جلسات طولانی نیاز پیدا کنید، شارژ ۱۰۰ درصدی لپ‌تاپ توجیه دارد. در غیر این صورت، باید از شارژ ۱۰۰ درصدی لپ‌تاپ خودداری نمایید.

در صورتی که نمی‌توانید بر درصد شارژ باتری لپ تاپ خود نظارت داشته باشید، امکان محدود کردن شارژ باتری و توقف آن روی ۸۰ نیز وجود دارد و از این طریق به حفظ سلامت باتری کمک خواهید کرد.

۴. سطح شارژ را تا ۸۰ درصد کاهش دهید

8 روش برای نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی مجهز به ویژگی شارژ هوشمند هستند که پس از رسیدن باتری به سطح شارژ ۸۰ درصد، از ادامه‌ی فرآیند شارژ جلوگیری می‌کند. بسته به سازنده‌ی لپ‌تاپ شما، این قابلیت ممکن است «شارژ هوشمند» (Smart Charging)، «شارژ بهینه» (Optimized Charging) یا موارد مشابه‌ی دیگر نامیده شود.

همچنین مطالعه کنید
آموزش غیرفعال کردن تبلیغات گوشی های شیائومی، پوکو و ردمی!

فرآیند فعال کردن این قابلیت نیز به نوع لپ‌تاپی که دارید بستگی دارد. اگر لپ‌تاپ شما سرفیس است، می‌توانید حداکثر درصد شارژ را با استفاده از برنامه‌ی «Surface» تنظیم کنید. برای لپ‌تاپ‌های لنوو، از برنامه‌ی همراه «Lenovo Vantage» کمک بگیرید. برای لپ‌تاپ‌های ایسوس، سراغ برنامه‌ی «MyAsus» بروید و برای لپ‌تاپ‌های برند MSI از نرم‌افزار «MSI Dragon Center» جهت تنظیم حداکثر درصد شارژ بهره ببرید.

در صورتی که لپ‌تاپ شما (مانند اکثر لپ‌تاپ‌های Dell) بدون برنامه‌ی اختصاصی باشد، ممکن است مجبور شوید این تنظیمات را مستقیماً از بایوس (BIOS) لپ‌تاپ خود فعال کنید.

۵. از شارژرهای ناسازگار استفاده نکنید

مقدار وات آداپتور شارژرتان باید با نیاز باتری لپ تاپ شما مطابقت داشته باشد. اگر یک شارژر کم‌وات را انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که باتری جریان کافی نداشته باشد، سرعت شارژ را کاهش داده و طول عمر آن تحت تأثیر قرار بگیرد. این موضوع همچنین می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد شارژر کم‌وات شود و به‌طور بالقوه به باتری لپ تاپ آسیب برساند.

علاوه‌ بر این، استفاده از شارژر شخص ثالث بدون ویژگی‌های اصلی شارژر لپ‌تاپ شما، مانند مکانیزم خاموش شدن خودکار که شارژ شدن باتری را بعد از پر شدن ظرفیت آن متوقف می‌کند، هم می‌تواند برای سلامت باتری لپ‌تاپ شما ضرر داشته باشد.

۶. کم‌تر از لپ‌تاپ در حال شارژ استفاده کنید

استفاده از لپ تاپ در حالی که به برق متصل است معمولاً ایمن در نظر گرفته می‌شود، چرا که انرژی لپ‌تاپ شما در این حالت از طریق آداپتور AC تأمین می‌گردد و انرژی اضافی نیز باتری دستگاه را شارژ می‌کند. با این حال، بسیاری از کاربران نادیده می‌گیرند که استفاده‌ی زیاد از لپ تاپ می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود و این گرمای بیش از حد ممکن است عمر باتری را تحت تأثیر قرار دهد.
بنابراین، اگر حس می‌کنید که لپ‌تاپ شما داغ شده است، باید از استفاده از آن در حین اتصال به برق خودداری کنید. همچنین، هنگام انجام کارهای سنگین و پیچیده که سخت‌افزار را تحت فشار قرار می‌دهند و گرمای بیشتری تولید می‌کنند، لپ‌تاپ خود را به برق متصل نکنید. اگر دستگاه شما دارای باتری قابل تعویض است، درآوردن باتری در حالی که لپ تاپ به پریز برق AC متصل است می‌تواند عمر باتری را افزایش دهد.

نکته: اگرچه هیچ مدرک قطعی‌ای وجود ندارد که ثابت کند وصل و جدا کردن مداوم شارژر بر باتری لپ‌تاپ تأثیر می‌گذارد، اما برای حفظ سلامت باتری بهتر است از انجام این کار اجتناب کنید.

۷. مصرف باتری لپ تاپ خود را کاهش دهید

هر باتری دارای تعداد محدودی چرخه‌ی شارژ است، قبل از اینکه با کاهش عملکرد و ظرفیت نگهداری شارژ روبه‌رو شود. بنابراین، هرچه بیشتر و شدیدتر از شارژ باتری خود استفاده کنید، زودتر به حداکثر تعداد چرخه می‌رسید. برای کاهش این مشکل، تنظیمات لپ تاپ خود را برای مصرف حداقل باتری بهینه نمایید.

برای بهینه‌سازی عمر باتری و طولانی‌تر کردن مدت استفاده‌ی هر شارژ کامل، سطح روشنایی را پایین نگه دارید، برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید و غیرفعال کنید، حالت ذخیره‌ی باتری را فعال نمایید، بدون دلیل سراغ اجرای برنامه‌های سنگین نروید، لپ‌تاپ خود را در محیط خنک نگه‌دارید و استفاده از حالت هواپیما را افزایش دهید.

۸. لپ تاپ خود را همیشه متصل به برق نگذارید

اگرچه متصل نگه‌داشتن لپ‌تاپ به برق در زمانی که شارژ آن کامل شده باشد، در مواقعی که به برق دسترسی ندارید به کار شما خواهد آمد و ظرفیت بیشتری را در اختیار خواهید داشت، اما حفظ مداوم باتری در حداکثر ظرفیت می‌تواند به آن آسیب وارد کند. کمپانی مایکروسافت در این زمینه توصیه کرده است که سطح شارژ را همیشه در ۱۰۰ درصد نگه ندارید و ویژگی شارژ هوشمند را مورداستفاده قرار دهید.

روش بهینه‌ی استفاده از لپ‌تاپ این است که دستگاه خود را تا حد پیشنهادی (۸۰ درصد) شارژ کرده و بعد، اتصال آن به برق را قطع کنید. مدتی بعد از استفاده از لپ‌تاپ و زمانی که سطح باتری به ۲۰ درصد کاهش یافت، آن را مجدداً شارژ نمایید.

نکاتی که بالاتر ذکر شد، جهت سالم نگه‌داشتن باتری لپ تاپ برای مدت زمان طولانی بسیار اهمیت دارند. پیروی از این نکات کلی می‌تواند دوام باتری لپ‌تاپ را بهبود بخشد و نیاز به تعویض دستگاه را کاهش دهد.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>