Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سامسونگ از لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک 4 مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد

سامسونگ از لپ تاپ های گلکسی بوک 4 مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سامسونگ پیش از این، از سری گلکسی S24 که حدود یک ماه دیگر رونمایی می‌شود به عنوان «هوشمندترین گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی» یاد کرده بود و اکنون نوبت لپ‌تاپ‌های سری گلکسی بوک 4 رسیده تا تمرکز سامسونگ بر روی هوش مصنوعی را بار دیگر بازتاب دهند. اما ویژگی‌های قابل توجه‌ی لپ‌تاپ جدید سامسونگ تنها محدود به هوش مصنوعی نیستند و سری گلکسی بوک 4 با نمایشگر بهتر، شارژ سریع‌تر و قدرت پردازش بیشتر روانه‌ی بازارها می‌شود. برای آشنایی با مشخصات مدل‌های مختلف لپ‌تاپ گلکسی بوک 4، با اِروتِک در ادامه همراه باشید.

سری گلکسی بوک 4 سامسونگ مجهز به تراشه‌ی جدید Core Ultra 9 اینتل است که یک پردازشگر مرکزی سریع، یک پردازشگر گرافیکی و یک ریزپردازنده‌ی واحد پردازش عصبی (NPU) را کنار هم قرار می‌دهد. البته از کارت گرافیک قدرتمند Nvidia RTX 4070 با ۸ گیگابایت VRAM که توانایی انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی مانند تولید تصویر با هوش مصنوعی مولد Stable Diffusion و پشتیبانی از فناوری DLSS برای اجرای بهینه‌تر بازی‌های ویدیویی را دارد نیز نباید غافل شد. در صورت تمایل نیز می‌توانید سراغ نسخه‌ی دیگر گلکسی بوک 4 که دارای پردازنده‌ی Core Ultra 7 اینتل و کارت گرافیک RTX 4050 با ۶ گیگابایت VRAM است بروید.

طراحی جدید این لپ‌تاپ، یک خنک‌کننده‌ی بهبودیافته با محفظه‌ی بخاری که ۱۱ درصد عریض‌تر از نسل قبل است و دو عدد فن خنک‌کننده را شامل می‌شود. گزینه‌هایی که برای رم ارائه شده نیز از ۱۶ گیگابایت تا ۶۴ گیگابایت (رم LPDDR5X) متغیر است و می‌توانید بین ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت حافظه‌ی SSD که دارای یک اسلات توسعه می‌باشد نیز انتخاب کنید.

سری گلکسی بوک ۳ بین مدل‌های دارای صفحه‌ی لمسی و مدل‌های فاقد آن تقسیم شده بود اما چنین تمایزی بین مدل‌های مختلف سری گلکسی بوک ۴ مشاهده نمی‌شود. هر سه مدل لپ‌تاپ جدید سامسونگ از نمایشگرهای امولد پویا استفاده می‌کنند که به قابلیت تقویت‌کننده‌ی دید (Vision Booster) و فناوری ضدانعکاس جدید جهت افزایش خوانایی در زیر نور خورشید مجهز شده‌اند.

گلکسی بوک ۴ اولترا قدرتمندترین مدل سری جدید لپ‌تاپ‌های سامسونگ به حساب می‌آید که از صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل (با نسبت تصویر ۱۶:۱۰)، نرخ نوسازی متغیر بین ۴۸ تا ۱۲۰ هرتزی، پوشش ۱۲۰ درصدی از فضای رنگی DCI-P3 بهره می‌برد و در اندازه‌ی ۱۶ اینچی به بازارها عرضه می‌شود.

سامسونگ با سری گلکسی بوک ۴ دنبال بهبود راندمان انرژی و افزایش سرعت شارژ لپ‌تاپ‌های خود بوده است. در همین راستا، این سری جدید به یک آداپتور ۱۴۰ واتی مجهز شده که می‌تواند باتری ۷۶ وات‌ساعتی این دستگاه را تنها در عرض ۳۰ دقیقه، از ۰ به ۵۵ درصد برساند، عملکرد چشمگیری که ۴۰ درصد سریع‌تر از مدل قبلی گلکسی بوک محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ به بلندگوهای چهارگانه‌ی AKG با پشتیبانی از سیستم صدای دالبی اتموس (Dolby Atmos) با دو عدد ووفر ۵ واتی و دو عدد تیوتر ۲ واتی مجهز شده‌اند. در این بخش، باز شاهد حضور پررنگ هوش مصنوعی هستیم و گلکسی بوک ۴ به کمک فناوری‌های مرتبط با AI، حذف نویز را برای آرایه‌ی میکروفون دوگانه ارائه می‌دهد. سامسونگ این قابلیت جالب توجه‌ لپ‌تاپ‌های جدید خود را به عنوان «کیفیت استودیویی» توصیف کرده است. همچنین، اگر صاحب هدفون سامسونگ گلکسی بادز ۲ پرو هستید، می‌توانید از استاندارد جدید بلوتوث LE Audio برای صدای با کیفیت بالاتر و تأخیر کمتر بهره ببرید. از سایر گزینه‌های اتصال بی‌سیم این سری جدید نیز باید به Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۳ اشاره کرد.

هر سه مدل لپ‌تاپ‌های سری گلکسی بوک ۴ دارای یک پورت HDMI 2.1 هستند که از رزولوشن 8K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 5K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. با این حال، راه دیگری نیز جهت افزایش صفحه‌نمایش برای کاربران فراهم شده و می‌توانید در صورت تمایل از قابلیت «Second Screen» و حالت‌های «Duplicate» و «Extend» برای تبدیل تبلت خود به نمایشگر کمک بگیرید و حتی تصویر خروجی را بچرخانید. علاوه بر این‌ها، دو پورت تاندربولت ۴ و یک پورت USB Type-A هم تعبیه شده تا کاربرانی که هنوز از این‌گونه تجهیزات جانبی استفاده می‌کنند نیز امکان متصل کردن دستگاه‌های خود به لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ را داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید
اپل این ماه از مک‌بوک پرو مجهز به تراشه MX1 رونمایی می‌کند

سامسونگ از لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک 4 مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد

لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ پرو سامسونگ در دو نسخه‌ی ۱۴ یا ۱۶ اینچی و با وزن ۱.۲۳ کیلوگرم یا ۱.۵۶ کیلوگرم عرضه می‌شود. هر دو لپ‌تاپ نیز همانند مدل اولترا، مجهز به نمایشگری با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۴۸ تا ۱۲۰ هرتزی هستند و ۱۲۰ درصد از گستره‌ی رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهند.

برای این مدل می‌توانید بین پردازنده‌ی Core Ultra 7 یا Core Ultra 5 اینتل و کارت گرافیک‌های Intel Arc انتخاب کنید. در بخش رم هم دو گزینه‌ی ۱۶ و ۳۲ گیگابایت ارائه شده و برای فضای ذخیره‌سازی باید بین یک حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت یا ۱ ترابایت همراه با اسلات توسعه انتخاب کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که نسخه‌ی کوچک‌تر لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ پرو با باتری ۶۳ وات‌ساعتی عرضه می‌شود، در حالی که نسخه‌ی بزرگ‌تر آن از یک باتری با ظرفیت ۷۶ وات‌ساعت بهره می‌برد. شایان ذکر است که هر دو از شارژ سریع ۶۵ واتی با USB-C پشتیبانی می‌کنند.

حضور پررنگ هوش مصنوعی در سری جدید لپ‌تاپ‌های سامسونگ با قابلیت «Photo Remaster» در برنامه‌ی گالری سامسونگ برای رایانه‌های شخصی ادامه پیدا می‌کند و به کمک این قابلیت می‌توانید تصاویر خود را سریع و آسان بهبود دهید و سایه‌ها یا بازتاب‌های ناخواسته و اضافی را از آن‌ها حذف کنید. برنامه‌ی «Samsung Studio» نیز یک ویرایشگر ویدیو است که برای تمامی دستگاه‌های گلکسی سامسونگ در دسترس قرار خواهد داشت و پروژه‌های کاربران را به شکل خودکار بین تمامی دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌کند تا بتوانید کاری که فرضاً با تبلت خود شروع کرده‌اید را با لپ‌تاپ ادامه دهید یا بالعکس.

در پایان نیز باید به مشخصات مدل گلکسی بوک ۴ پرو ۳۶۰ توجه داشت که با اندازه‌ی ۱۶ اینچی و وزن ۱.۶۶ کیلوگرمی روانه‌ی بازارها می‌شود. نمایشگر این مدل هم مشابه دو دستگاه دیگر است، با این تفاوت که لولاهای آن به‌صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخند و این لپ‌تاپ را به نوعی تبدیل به یک تبلت ویندوزی می‌کنند. همچنین، یک قلم لمسی مدل S Pen نیز در جعبه‌ی این محصول موجود خواهد بود.

از نظر گزینه‌های مختلف پیکربندی، تفاوتی بین لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ پرو و این مدل مشاهده نمی‌شود و انتخاب‌های کاربران به پردازنده‌های Core Ultra 7 یا Core Ultra 5 اینتل و ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم خلاصه شده و حافظه‌ی SSD این مدل نیز دارای ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت خواهد بود. با این حال، در مدل گلکسی بوک ۴ پرو ۳۶۰ خبری از اسلات توسعه نیست. پورت‌های مشابه‌ای بین این مدل و مدل پرو می‌توان دید و یک آداپتور ۶۵ واتی USB-C هم برای باتری ۷۶ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. آخرین نکته‌ی قابل توجهی که درباره‌ی سری جدید لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک سامسونگ وجود دارد، مربوط به استفاده‌ی این کمپانی از طیف متنوع‌تری از مواد بازیافتی آلومینیوم، شیشه و پلاستیک نسبت به نسل‌های قبلی می‌شود.

سری گلکسی بوک ۴ سامسونگ در ژانویه‌ی سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) در کشور کره‌ی جنوبی عرضه خواهد شد و کمی بعدتر، به بازارهای جهانی نیز راه پیدا خواهد کرد. سامسونگ هنوز جزئیات قیمتی مدل‌های جدید گلکسی بوک ۴ را به اشتراک نگذاشته است و برای آشنایی با برچسب قیمتی آن‌ها باید بیشتر منتظر ماند.

منبع: GSMArena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>