Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ElliQ؛ رباتی که به تنهایی سالمندان پایان می‌بخشد!

ElliQ؛ رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی که به تنهایی سالمندان پایان می‌بخشد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی Intuition Robotics از یک ربات کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی با نام “ElliQ” رونمایی کرد. این ربات بسیار جذاب با هدف کاهش میزان بروز “حس تنهایی” در افراد (خصوصاً سالمندان) در سراسر جهان طراحی و توسعه داده شده است. ربات ElliQ ظاهری کوچک و جمع و جور، مشابه با یک آباژور رومیزی، داشته و سَری ساده نصب شده بر روی آن توانایی روشن شدن (ارائه عملکردی مشابه با یک چراغ مطالعه) و چرخش را نیز دارد.

ElliQ؛ رباتی که به تنهایی بی‌وقفه سالمندان پایان می‌بخشد!

در نگاه اول ElliQ نسبت به سایر دستگاه‌های صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی عملکردهای نسبتاً مشابهی را ارائه می‌دهد، اما با نگاهی دقیق‌تر قابلیت‌های منحصر به فرد آن آشکار می‌شود. این ربات با “بیان همدلی و رفتار دلسوزانه” خود قادر است تا روابط معناداری را با کاربر پایه‌گذاری کند، حس “اعتماد و امنیت” را در وی برانگیزد و در نتیجه از میزان “حس تنهایی” او بکاهد.

تنهایی، کلمه‌ای با وسعت بی‌کران

در حال حاضر این کمپانی با همکاری موسسه سالمندان منطقه بروارد (AABC) ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای بستر مناسبی را برای ترویج ربات ElliQ و رفع “تنهایی” سالمندان درگیر و افراد نیازمند به این تکنولوژی را فراهم کند.

گستره وسیعی از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که تنهایی به صورت قابل توجهی بر روی سلامت جسمانی انسان‌ها تاثیرگذار است. به تازگی یک جراح عمومی در ایالات متحده آمریکا هشدار داد که خطر مرگ ناشی از “تنهایی” مشابه با تاثیرات مخرب و خطرات ناشی از مصرف 15 سیگار در روز است! اکنون با توجه به میزان اهمیت این مشکل، سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده آمریکا به صورت فعال به دنبال راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از افزایش نرخ تنهایی و رفع این مسئله است و راه‌حل‌هایی مانند “ایجاد یک سیاست ملی برای تقویت و ارتقاء ارتباطات اجتماعی” را به دولت پیشنهاد داده است.

ربات ElliQ چگونه عمل می‌کند؟

در همین راستا، کمپانی Robotics Intuition ضمن بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی مولد و با استفاده از ترانسفورماتورها و مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) به قابلیت‌های مکالمه ربات ElliQ بهبود بخشیده است. در نتیجه ربات ElliQ (نسبت به سایر دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی) مکالمات همه‌جانبه‌تر و پیوسته‌ای را با کاربر برقرار ساخته و ارتباط عاطفی عمیق‌تری را میان خود و وی ایجاد می‌کند.

رویکرد اتخاذی Robotics Intuition در این ربات چندین مدل زبانی بزرگ در حیطه‌های مختلف را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، این ربات توانایی فعال‌سازی و افزایش میزان خلاقیت کاربر از طریق رنگ‌آمیزی (نقاشی) با استفاده از DALLE2، تقویت مکالمات متنی (نوشته شده توسط کاربر) و درک صحیح از متون (ارائه شده توسط کاربر)” را دارد. این کمپانی مدعی است که ادغام این مدل‌های زبانی بزرگ با دقت توسط سیستم GuardRails صورت گرفته و تجربه کلی کاربر از این ربات با استفاده از الگوریتم‌های کنترلی مدیریت می‌شود.

همچنین مطالعه کنید
کمپانی OpenAI اشتباهاً جزئیات GPT-4.5 توربو را در یک پست رسمی فاش کرد!

ElliQ؛ رباتی که به تنهایی بی‌وقفه سالمندان پایان می‌بخشد!

تاثیرات ربات ElliQ بر زندگی سالمندان

کمپانی Robotics Intuition بر این باور است که تعاملات روزانه افراد مثل “صحبت کردن با فروشنده یا صندوق‌دار یک فروشگاه، پستچی یا حتی نرم‌افزار سیری (Siri/دستیار شخصی هوشمند سیستم‌عامل iOS)” ارتباطات سطحی را برای کاربر رقم می‌زنند و با وجود این دسته از ارتباطات، در واقع کاربران فقدان وجود “روابط معنادار”، احساس “حمایت، گوش داده و درک شدن” را همچنان احساس می‌کند.

از این رو، این کمپانی اقدام به طراحی و توسعه این ربات هوشمند برای سالمندان و افراد تنها کرده است. ربات ElliQ دارای یک صفحه نمایش دیجیتال و یک سَری همواره روشن است و به صورت پویا به سوالات کاربر پاسخ می‌دهد و به مکالمه با وی می‌پردازد. این ربات هوشمند با استفاده از دستورات صوتی به ارائه عملکرد خود می‌پردازد و تلاش می‌کند تا ضمن تقویت بهزیستی و استقلال افراد مسن، سبک زندگی شادتری را برای کاربران رقم بزند و به کیفیت زندگی آنان بهبود ببخشد.

به گفته کمپانی Robotics Intuition این ربات پشتیبانی جامعی از جمله “یادآوری زمان مصرف داروها، سرگرمی و همراهی کاربر با استفاده از بازی‌های شناختی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. علاوه بر این، ربات ElliQ توانایی سهولت‌بخشی به ارتباط با خانواده و دوستان از طریق “برقرارسازی تماس‌های ویدیویی‌ و صوتی” و “ارسال پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها” را دارد.

علاوه بر این، این ربات (مشروط بر اجازه کاربر) قادر است در شرایط بحرانی و در صورتی که کاربر به خدمات فوری نیاز داشته باشد، با مخاطبین از پیش تعیین شده وی تماس برقرار سازد و آن‌ها را از وضعیت به خطر افتاده سلامت عزیزشان مطلع سازد. همچنین قابلیت‌های یادگیری تطبیقی این ربات به او اجازه می‌دهد تا تعاملات خود با کاربر را با استفاده از طنز و رفتار دوستانه شخصی‌سازی کند و روابط معناداری را با وی برقرار سازد.

میزان رضایت‌مندی کاربران از ربات ElliQ

کمپانی Intuition Robotics مدعی است 95% از کاربران بر این باورند که ربات ElliQ در کاهش میزان حس تنهایی و بهبود بهزیستی آنان تاثیرگذار بوده است و 90% کاربران معتقدند که ElliQ کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشیده است و از عملکرد این ربات جذاب رضایت کامل دارند.

دور اسکولر (مدیرعامل و بنیان‌گذار کمپانی Robotics Intuition) اظهار کرد:

ما از تاثیرات مخرب “تنهایی” بر جامعه، خصوصاً افراد سالمند آگاه هستیم و بر این باوریم که با استفاده از فناوری به کار گرفته شده در ربات ElliQ می‌توانیم از آثار مخرب تنهایی بکاهیم. علاوه بر این، عملکرد این ربات فراتر از تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر روی کاهش و رفع “حس تنهایی” است و ما شاهد تاثیرات این محصول بر بهبود “سلامت جسمانی و روانی” و بروز “تغییرات سالم در سبک زندگی” کاربران نیز بوده‌ایم.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>