Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا جلسات غیرحضوری و آنلاین به اندازه جلسات حضوری تاثیرگذارند؟

آیا جلسات غیرحضوری و آنلاین به اندازه جلسات حضوری تاثیرگذارند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که فعالیت عصبی مغز در طول تعاملات آنلاین (مانند پلتفرم زوم) در مقایسه با زمانی که افراد در جلسات حضوری شرکت کرده و به صورت رودررو صحبت می‌کنند، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. یافته‌های این مطالعه در مجله Imaging Neuroscience منتشر شده است. برای بررسی جزییات بیشتر این تحقیق با اِروتِک همراه باشید.

جوی هیرش (نورولوژیست از دانشگاه Yale) در مطالعه اخیر خود با استفاده از ابزارهای تصویربرداری پیشرفته، به نظارت بر فعالیت‌های مغزی پرداخته است. هیرش در بررسی گروهی از شرکت‌کنندگان که به صورت حضوری در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، به الگویی پیچیده از فعالیت‌های عصبی در مناطقی که مرتبط با تعاملات اجتماعی در مغز بودند، دست یافت.

آیا جلسات برگزار شده در پلتفرم زوم به اندازه جلسات حضوری تاثیرگذارند؟

با این حال، پس از آنکه آزمایشات مشابهی روی گروهی از شرکت‌کنندگان که با استفاده از ابزار کنفرانس ویدیویی زوم (Zoom) در مطالعه شرکت کرده بودند، صورت گرفت؛ هیرش به چشم‌اندازهای مغری، بسیار متفاوتی (نسبت به گروه پیشین) دست پیدا کرد.

آیا جلسات برگزار شده در پلتفرم زوم به اندازه جلسات حضوری تاثیرگذارند؟

روش انجام این مطالعه

محققان این پژوهش دریافتند که سیگنال‌های عصبی در حین جلساتی که به صورت آنلاین انجام می‌گیرند، در مقایسه با شرایطی که جلسات به صورت حضوری و رودررو صورت می‌گیرند، به طور قابل توجهی سرکوب می‌شوند. هیرش اظهار کرد:

ما در این مطالعه دریافتیم که سیستم‌های اجتماعی مغز انسان در طی برخوردهای حضوری به مراتب بیشتر از مواقعی که افراد در جلسات مجازی و در پلتفرم زوم شرکت می‌کنند، فعال می‌شوند. ما بر این باوریم که پلتفرم زوم، در برقرارسازی ارتباطات اجتماعی (نسبت به شرایط حضوری و رو در رو) ضعیف‌تر عمل می‌کند.

محققان بر این باورند که تعاملات اجتماعی، در واقع سنگ بنای هر جامعه هستند و مغز ما در پردازش حالت‌های بروز داده‌شده در چهره افراد در طی برخوردهای رودررو، بسیار ماهرانه عمل می‌کند. در حالیکه مطالعات پیشین عمدتاً فعالیت‌های مغزی صورت گرفته‌شده در حین مکالمات را به صورت انفرادی بررسی می‌کردند، آزمایشگاه هیرش ضمن توسعه فناوری‌های منحصر به فرد تصویربرداری عصبی، بستر مناسبی برای بررسی و مطالعه تعاملات صورت گرفته شده میان دو فرد (به صورت لحظه‌ای و در زمان واقعی) را فراهم ساخت.

همچنین مطالعه کنید
نور آبی آنقدرها هم که فکر می‌کنید خطرناک نیست!

یافته‌ها و مفاهیم این مطالعه

در ابتدای مطالعه، تیم هیرش پاسخ‌های سیستم عصبی هر دو گروه را مشاهده و ثبت کردند. سپس محققان دریافتند که قدرت سیگنال‌دهی عصبی در طی مکالمات صورت گرفته شده در پلتفرم زوم (در مقایسه با تعاملات حضوری) به طرز چشمگیری کاهش می‌یابند. در سمت دیگر، فعالیت عصبی شرکت‌کنندگان در مکالمات حضوری افزایش یافت و با افزایش مدت زمان خیره شدن به طرف مقابل در گفتگو، قطر مردمک چشم این گروه از افراد نیز بزرگ‌تر شد.

آیا جلسات برگزار شده در پلتفرم زوم به اندازه جلسات حضوری تاثیرگذارند؟

علاوه بر این، افزایش فعالیت در نوار مغزی (EEG) این گروه از شرکت‌کنندگان بیانگر برانگیختگی شدید سلول‌های مغزی آنان و افزایش توانایی پردازش حالات چهره طرف مقابل در تعاملات حضوری است. همچنین، فعالیت‌های عصبی هماهنگ‌تری در این گروه از افراد مشاهده شد که این مسئله بیانگر افزایش میزان “تبادلات متقابل سیگنال‌های اجتماعی” صورت گرفته شده در میان شرکت‌کنندگان در جلسات حضوری می‌باشد.

هیرش اظهار داشت:

نتایج تعجب بر‌انگیز این مطالعه به وضوح نشان می‌دهند که تعاملات اجتماعی طبیعی و پویایی که در طی مکالمات حضوری رخ می‌دهند، در طی جلسات برگزار شده در پلتفرم‌های آنلاین مانند زوم بسیار کاهش می‌یابند یا در برخی موارد اصلاً مشاهده نمی‌شوند! ما در این مطالعه دریافتیم که تعاملات زنده و حضوری نقش بسیار مهمی را بر رفتارهای اجتماعی انسان‌ها ایفاء می‌کنند. ما بر این باوریم که با توجه به فناوری‌های فعلی به کار گرفته شده در پلت‌فرم‌های برگزاری جلسات آنلاین، هیچ یک از این پلت‌فرم‌ها قادر به فراهم‌سازی بستری کاملاً عینی و مشابه با جلسات حضوری نخواهند بود!

منبع: ScitechDaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>