Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هابل اسرار نامرئی مادون قرمز را به شگفتی های بصری تبدیل می‌کند!

هابل اسرار نامرئی مادون قرمز را به شگفتی های بصری تبدیل می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

جدیدترین تصویر هابل حاوی منطقه ستاره‌زایی رنگارنگ و پویا IRAS 16562-3959 است که ترکیبی از فناوری و هنر در نجوم را به نمایش می‌گذارد. تصویر هفته هابل مربوط به دو هفته پیش تا حدودی کم نور و ظریف بود، با این حال تصویر این هفته، یک معجون واقعی از رنگ و سرزندگی است! این تصویر، منطقه ستاره‌زایی نسبتاً نزدیک به نام IRAS 16562-3959 را نشان می‌دهد که در کهکشان راه شیری در صورت فلکی عقرب، حدود 5900 سال نوری از زمین قرار دارد.

نقش دوربین میدان وسیع (واید) هابل 3

این تصویر با استفاده از مشاهدات دوربین میدان وسیع هابل 3 (WFC 3) گردآوری شده است. تفاوت‌های ظریف رنگ به دلیل چهار فیلتر جداگانه‌ای است که برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. فیلترها برش‌های نازکی از مواد بسیار تخصصی هستند که تنها به طول موج‌های بسیار خاصی از نور اجازه عبور می‌دهند. آنها را می‌توان در مقابل قسمتی از تلسکوپ که به نور حساس است حرکت داده و به اخترشناسان اجازه داد تا طول موج‌های نوری را که تلسکوپ با هر رصد جمع‌آوری می‌کند، کنترل کنند. این سیستم نه تنها برای تحقیقات علمی خاص، بلکه برای ایجاد تصاویری مانند این بسیار مفید است.

تصویر هفته هابل

تلاقی شگفت‌انگیز هنر با علم!

رصدهای خام تلسکوپ همیشه تک‌رنگ هستند، صرف‌نظر از اینکه از کدام فیلتر استفاده شده است. با این حال، هنرمندان و متخصصان تصویر آموزش‌دیده می‌توانند رنگ‌هایی را انتخاب کنند که با محدوده طول موج تحت پوشش فیلترهای جداگانه مطابقت داشته باشد یا در مواردی که تطابق مستقیم امکان‌پذیر نباشد، مانند داده‌های استفاده‌شده در این تصویر که همگی در رژیم مادون قرمز هستند که چشم انسان به آن حساس نیست، هنرمند می‌تواند رنگی معقولانه را انتخاب کند که بخش‌های مختلف را به‌درستی به‌تصویر بکشد. برای مثال، ممکن است رنگ‌های آبی‌تر را به طول‌موج‌های کوتاه‌تر و رنگ‌های قرمزتر را به طول‌موج‌های بلندتر اختصاص دهند، همانطور که در محدوده نور مرئی چنین است. سپس، داده‌های چند فیلتر را می‌توان برای ایجاد یک تصویر چندرنگ ترکیب کرد که هم زیبا به‌نظر می‌رسد و هم معنای علمی دقیق‌تری دارد.

همچنین مطالعه کنید
کشف یک ستاره نوترونی عجیب که خیلی آهسته می‌چرخد ​​و 7 نوع سیگنال مختلف منتشر می‌کند!

آشکارسازی رازهای تشکیل ستاره‌های عظیم!

تصور می‌شود که در مرکز تصویر، یعنی منطقه IRAS 16562-3959، میزبان ستاره‌ای پرجرم حدود 30 برابر جرم خورشید باشد که هنوز در حال شکل‌گیری است. در طول موج‌های نزدیک به فروسرخ که هابل به آن‌ها حساس است، ناحیه مرکزی تاریک به‌نظر می‌رسد، زیرا غبار پنهان زیادی در آن وجود دارد. با این حال نور مادون قرمز نزدیک، عمدتاً از دو طرف، سمت چپ بالا و پایین سمت راست، نشت می‌کند جایی که یک جت قدرتمند از پیش‌ستاره عظیم، غبار را پاک کرده است. تصاویر چند طول موجی از جمله این صحنه باورنکردنی هابل به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه تولد پرجرم‌ترین و درخشان‌ترین ستارگان در کهکشانمان به‌دست آوریم.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>