Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هابل یک نمایش نوری خیره کننده از یک جت قدرتمند پیش ستاره ای را ثبت کرد

هابل یک نمایش نوری خیره کننده از یک جت قدرتمند پیش ستاره ای را ثبت کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این تصویر خیره کننده از تلسکوپ فضایی هابل، منطقه ای به نام G35.2-0.7N را نشان می دهد که به عنوان کانون تشکیل ستاره های با جرم بالا شناخته می‌شود. نوع ستارگانی که در اینجا شکل می‌گیرند آنقدر عظیم هستند که به زندگی خود به عنوان ابرنواخترهای مخرب پایان می‌دهند. با این حال، آنها حتی زمانی که شکل می‌گیرند، تأثیر زیادی بر محیط اطراف خود می‌گذارند. حداقل یک ستاره از نوع B (دومین نوع پرجرم) در منطقه‌ای که در اینجا نشان داده شده، کمین کرده است و یک جت پیش ستاره‌ای قدرتمند که به سمت ما پرتاب می‌شود، منبع این نمایش نوری تماشایی است.

این تصویر که با دوربین میدان عریض 3 (WFC3) نصب شده بر روی تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA گرفته شده است، منطقه G35.2-0.7N که تقریباً در فاصله 7200 سال نوری از زمین در صورت فلکی Aquila قرار دارد را نشان می‌دهد.

این تصویر زیبا با استفاده از داده‌هایی که عمدتاً برای اهداف تحقیقاتی بسیار خاص جمع‌آوری شده‌اند، مانند بسیاری از تصاویر هفته هابل جمع‌آوری شده است. تحقیقات انجام‌شده با استفاده از این داده‌ها شامل اندازه‌گیری میزان یونیزاسیون در جت‌هایی بود که از پیش ستاره مدفون در G35.2-0.7N منفجر می‌شوند. یونیزاسیون فرآیندی است که طی آن اتم‌ها یا مولکول‌ها باردار می‌شوند، اغلب به این دلیل که در محیطی پرانرژی قرار دارند که برخی از الکترون‌های خود را از دست داده‌اند (ذرات ریز با بار منفی که به دور هسته‌های اتم‌ها و مولکول‌ها می‌چرخند).

هابل یک نمایش نوری خیره کننده از یک جت قدرتمند پیش ستاره ای را ثبت کرد

جت های پیش ستاره ای نیز پرتوهای عظیم یکپارچه‌ای از ماده هستند که از پیش ستاره ها به بیرون پرتاب می‌شوند. منظور از این پرتوهای عظیم یکپارچه‌ این است که ماده در جریان‌های موازی (ستون مانند) به بیرون پرتاب می‌شود، که به نوبه خود به این معنی است که جت‌ها زیاد پخش نمی‌شوند، اما در خطوط نسبتاً مستقیم گسترش می‌یابند.

همچنین مطالعه کنید
مگاسونامی بزرگ رخ‌داده در مریخ به اصابت یک سیارک در 3.4 میلیارد سال پیش مرتبط است

نتیجه بصری ماده پرتاب‌شده، نمایش باشکوه قابل مشاهده در این تصویر است. البته بیشتر این سحابی تاریک است و نور از دید هابل توسط ابرهای غبار غنی که این ستارگان عظیم را تولید می‌کنند مسدود می‌شود.

در تصویر ثبت‌شده، در نزدیکی مرکز، مکان ستاره و فواره موادی که از آن ساطع شده، دیده می‌شود. رگه نارنجی کوچک و روشن، حفره‌ای در گرد و غباری است که توسط جت خروشان هنگام حرکت به سمت ما ایجاد شده است. جت با شکستن پیله غبارآلود خود، نوری را از پیش ستاره آشکار می‌کند، اما هنوز آنقدر غبار وجود دارد که نور به رنگ نارنجی آتشین “قرمز” دیده می‌‌شود. پیش ستاره عظیم نیز در نوک بسیار پایین سمت چپ این حفره قرار دارد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>