Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چین از فناوری جدید پهپاد بدون GPS رونمایی می‌کند، اما چرا؟

چین از فناوری جدید پهپاد بدون GPS رونمایی می‌کند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

محققان چینی روشی جدید را برای توانا ساختن وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها)، برای مانور، دستیابی به اهداف و حمله بالقوه به آنها در محیط‌هایی که در آنجا سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) مختل یا مسدود شده است را توسعه داده‌اند. این تکنیک که در نسخه ژوئیه مجله Engineering منتشر شده است، استفاده از “هدایت بصری مبتنی بر تصویر (IBVS)” را برای “قفل کردن” روی اهداف متخاصم پیشنهاد می‌کند. این محققان مدعی‌اند که این روش می‌تواند برای به دسترسی به اهداف، حتی آنهایی که سریع حرکت می‌کنند، استفاده شود.

عملیات پهپاد بدون کمک جی پی اس (GPS)

اگرچه این ایده به‌خودی‌خود بسیار جالب و نو به‌نظر می‌رسد، اما اصول پشت این تکنیک از دهه 1980 شناخته شده است. به عنوان مثال، همانطور که مجله Defence One اشاره می‌کند، ربات‌ها سال‌هاست از داده‌های دوربین برای هدف قرار دادن و شناسایی اشیا استفاده می‌کنند. اما، پیشرفت‌ها در پردازش کامپیوتری، الگوریتم‌ها و حسگرهای دوربین اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که ربات‌ها می‌توانند به طور موثر وظایف پیچیده‌ای مانند بازی تنیس روی میز را ببینند و حتی آنها را انجام دهند.

این قابلیت جدید که در مناطق مختل یا مسدود از نظر GPS استفاده شده است، احتمالاً در ابتدا به پهپادهای نظامی، جایی که جنگ الکترونیک در حال تبدیل شدن به امری عادی است راه پیدا می‌کند. با این حال، در حالی که این تکنیک برای شناسایی و ردیابی اهداف در مناطق مختل از نظر GPS مفید است، اما هنوز در بیشتر موارد، اپراتورهای انسانی باید دستور “حمله” را صادر کنند.

چین از فناوری جدید پهپاد بدون GPS رونمایی می‌کند، اما چرا؟

پیتر سینگر، کارشناس فناوری و امنیت در مجله New America می‌گوید که این مورد نیز ممکن است در شرف تغییر باشد. او خاطرنشان می‌کند که افزایش استفاده از هوش مصنوعی (AI) و استقلال هواپیماهای بدون سرنشین به سرعت در حال ضروری شدن است زیرا پهپادهای کنترل‌شده توسط انسان به دلیل تکنیک‌های پیچیده هک و پارازیت، اکنون کارایی کمتری دارند.

همچنین مطالعه کنید
هابل یک نمایش نوری خیره کننده از یک جت قدرتمند پیش ستاره ای را ثبت کرد

روزگاری که یک انسان با استفاده جوی استیک و با کمک سیگنال کنترلی بدون چالش و دسترسی آسان به GPS یا StarLink یک پهپاد را از دور و کنترل می‌کرد، در حال سپری شدن است. او همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا چنین فناوری به ظاهر “تغییرکننده بازی (گیم چنچر)”، اجازه چاپ آزادانه توسط حزب کمونیست چین را دریافت کرده است.

سینگر توضیح داد که سانسورهای سختگیرانه حزب کمونیست چین گاهی اوقات اجازه می‌دهد تا اطلاعات به ظاهر حساس در محیط‌های غیر طبقه‌بندی‌شده، از جمله اسناد رسمی حزب در مورد سیاست‌های فنی و مقالات ژورنال‌های نظامی درباره دکترین جنگ ربات‌ها، به دست جهانیان نیز برسد. او ادامه داد:

پیام دیگر انتشار این اطلاعات در میان برجسته‌سازی پیشرفت‌های فناوری جدید و تبلیغ قابلیت‌های دفاعی چینی، این نکته را برجسته می‌کند که هدف آن ایجاد غرور در مخاطبان داخلی یا حتی ترساندن دشمنان خارجی است!

چین از فناوری جدید پهپاد بدون GPS رونمایی می‌کند، اما چرا؟

پروپاگاندای رسانه‌ای برای فروش بیشتر سلاح؟!

بدیهی است که دانشمندان چینی دلایلی حرفه‌ای نیز برای اطمینان از آگاهی جهانی از کار خود دارند. اما علاوه بر این، سینگر افزود که این نشریات می‌توانند ارزش سلاح های چینی را برای خریداران بالقوه شخص ثالث افزایش دهند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>