Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت های اندرویدی شوند؟

آیا گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت های اندرویدی شوند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این روزها گوشی‌های تاشو، بسیاری از افرادی که قصد خرید تبلت دارند را سردرگم کرده‌اند. در بازار فعلی، این سوال مطرح می‌شود که آیا خرید یک تبلت اندرویدی جدید انتخاب بهتری خواهد بود یا باید سراغ یک گوشی تاشو رفت؟ با خرید گوشی تاشو، نه‌تنها از مزیت صفحه‌نمایش بزرگ موجود در تبلت‌ها بهره‌مند می‌شوید، که می‌توانید این دستگاه‌ها را به‌آسانی در جیب خود جا دهید. اما آیا یک گوشی تاشو قادر است تمامی مزایای تبلت‌های اندرویدی را به شکل ایده‌آل و بی‌نقصی ارائه کند یا نقاط ضعف خاص خودش را هم شامل می‌شود؟ برای پاسخ به سوالات مشابه، با اِروتِک در ادامه‌ی این متن همراه باشید تا ببینیم آیا یک گوشی تاشو جایگزین مناسبی برای یک تبلت اندرویدی محسوب می‌شود یا خیر؟!

ارزان‌قیمت بودن تبلت‌ها نسبت به گوشی تاشو

قیمت گوشی‌های تاشو مانند گلکسی زد فولد ۵ سامسونگ یا پیکسل فولد گوگل از حدود ۱۸۰۰ دلار شروع شده و در پیکربندی‌های قوی‌تر، بالاتر نیز می‌رود. از این رو، در همان اولین قدم با تفاوت قابل لمسی میان تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو مواجه هستیم و مشخصاً برای خرید یک گوشی تاشو باید هزینه‌ی بسیار زیادی پرداخت کنید. خرید گوشی تاشو معادل خرید دستگاهی است که همزمان یک تبلت و یک گوشی هوشمند را در خود جا داده و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند. بنابراین، نیاز به بودجه‌ی قابل توجهی دارید تا بتوانید از پس خرید یک گوشی تاشو بربیایید. در واقع، به‌سختی می‌توان گوشی تاشویی را پیدا کرد که کمتر از ۱۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد.

در طرف مقابل اما تبلت‌های اندرویدی دارای محدوده‌ی قیمتی گسترده‌تری هستند و می‌توان سراغ دستگاه‌های پایین‌رده و اقتصادی‌تر رفت یا تبلت میان‌رده و حتی پرچم‌دار تهیه کرد. به طور مثال، اگر قرار است از تبلت خود صرفاً جهت تماشای فیلم و سریال بر روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر استفاده کنید، طبیعتاً خرید یک مدل ارزان‌تر برای نوع مصرف شما کافی است. اما اگر یک هنرمند باشید که قصد دارد از تبلت برای طراحی و نقاشی استفاده کند، در این حالت باید سراغ گزینه‎‌های گران‌قیمت‌تر رفت. دقیقاً به همین خاطر است که تبلت‌ها از نظر قیمتی گزینه‌ی بهتری نسبت به گوشی‌های تاشو محسوب می‎شوند، چرا که بسته به نیاز و اولویت‌های خود، دستگاه موردنظرتان را تهیه می‌کنید و با گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی بیشتری مواجه‌اید.

گوشی‌های تاشو قابل حمل تر هستند

آیا گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت های اندرویدی شوند؟

وقتی که یک گوشی تاشو بسته باشد، صفحه‌ی بیرونی این دستگاه فرق زیادی با یک گوشی هوشمند معمولی ندارد و می‌توانید با آن به کارهای روزمره‌ی خود مانند تماس گرفتن، پیام دادن، چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی و بررسی اعلان‌ها بپردازید. وقتی هم که نیاز به انجام چندکار به‌صورت همزمان را داشته باشید یا بخواهید کتاب الکترونیکی بخوانید و سند خاصی را امضا کنید، تنها کافی است که گوشی تاشوی خود را باز کرده و از صفحه‌نمایش بزرگ آن برای انجام تمامی کارهای خود بهره ببرید.

از آن‌جایی که تبلت‌ها در جیب جا نمی‌شوند، این دستگاه‌ها معمولاً در خانه و محیط‌های سربسته مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما با گوشی تاشو می‌توانید مطمئن باشید که در هر نقطه و هر مکان، امکان استفاده از نمایشگر بزرگ این محصولات را دارید و نیازی به حمل کیف یا کوله‌پشتی جداگانه نیست.

بنابراین، اگر تنها به جنبه‌ی قابل حمل بودن این دو دستگاه توجه داشته باشیم، گوشی‌های تاشو از این نظر به‌وضوح برتر از تبلت‌ها هستند.

بهینه‌سازی ضعیف برنامه‌ها برای هر دو دستگاه

آیا گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت های اندرویدی شوند؟

علی‌رغم اینکه از اولین گوشی تاشو چندین سال پیش رونمایی شده است، بهینه‌سازی برنامه‌ها همچنان مشکل بزرگی برای این دستگاه‌ها به حساب می‌آید و هنوز کمپانی‌ها و تولیدکنندگان بر سر نسبت تصویر ثابتی به توافق نرسیده‌اند. به طور مثال، سری گلکسی زد فولد سامسونگ از نسبت تصویر ۲۳.۱:۹ استفاده می‌کند، اما نسبت تصویر سری پیکسل فولد برابر با ۱۷.۴:۹ است. طبیعتاً توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مختلف نمی‌توانند برنامه‌های خود را برای هر دستگاه به شکل جداگانه بهینه کنند.

متأسفانه وضعیت تبلت‌های اندرویدی نیز در این زمینه آن‌چنان تعریفی ندارد. مشکلات مرتبط با نسبت تصویر در تبلت‌ها شبیه به گوشی‌های تاشو نیست اما از آن‌جایی که اکثر افراد تا همین چندوقت پیش، به جای خرید تبلت اندرویدی سراغ آیپدهای اپل می‌رفتند، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها دیگر انگیزه و دلیل خاصی نداشتند که به فرایند بهینه‌سازی برنامه‌های خود برای تبلت‌های اندرویدی توجه نشان دهند.

با این حال، خوشبختانه گوگل اخیراً برنامه‌هایی که از صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر پشتیبانی می‌کنند را در بالای لیست برنامه‌های فروشگاه گوگل پلی قرار می‌دهد تا توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی برای دست‌یابی به این رتبه‌ها و رقابت کردن با سایر برنامه‌ها، به پشتیبانی از نمایشگرهای بزرگ توجه بیشتری داشته باشند. اما در حال حاضر فرقی ندارد که سراغ گوشی تاشو بروید یا تبلت، در هر صورت بسیاری از برنامه‌های اندرویدی وضعیت چندان جالبی بر روی این دستگاه‌ها ندارند و از بهینه‌سازی قابل قبولی بهره نمی‌برند.

همچنین مطالعه کنید
افشای تصاویر مفهومی از تبلت گلکسی Tab S8 سامسونگ

تبلت‌ها برای سرگرمی و بهره‌وری گزینه‌ی بهتری هستند

تماشای ویدیو با نمایشگر داخلی گوشی‌های تاشو تجربه‌ی خوشایند و جالبی نیست، چرا که حاشیه‌ی نمایشگر در این دستگاه‌ها بیشتر جلب توجه می‌کند و چین‌خوردگی وسط صفحه نیز بیش از حد احساس می‌شود. می‌توان گفت که حدود یک‌سوم از صفحه‌نمایش به حاشیه‌های سیاه بالایی و پایین اختصاص پیدا می‌کند و تجربه‌ی تماشای ویدیو در این حالت را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به دلیل صفحه‌نمایش بزرگ‌‌تر تبلت‌ها و نسبت تصویر مرسوم و ثابتی که دارند، این دستگاه‌ها انتخاب بهتری برای تماشای فیلم و ویدیو محسوب می‌شوند. علاوه بر این، تبلت‌ها همچنین در زمینه‌ی بهره‌وری از گوشی‌های تاشو بهتر عمل می‌کنند و تجربه‌ی نزدیک‌تری به کامپیوترهای رومیزی ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها پشتیبانی بهتری از قلم لمسی هم دارند و برای طراحی دیجیتال مناسب هستند. در واقع، تبلت‌های پرچم‌داری نظیر لنوو تب اکستریم (Lenovo Tab Extreme) همراه با صفحه‌‌کلیدی عرضه می‌شوند که وقتی آن را به تبلت وصل نمایید، تجربه‌ی کار با لپ‌تاپ را شبیه‌سازی می‌کنند.

ضمناً توجه داشته باشید که اندازه‌ی گوشی‌های تاشو محدود است و باید تا حدی بزرگ طراحی شوند که با تا شدن، همچنان به‌آسانی قابل حمل باشند و در جیب جا بگیرند. اما از آن‌جایی که تبلت‌های اندرویدی درگیر چنین محدودیتی نیستند، می‌توانید مدل‌هایی را تهیه کنید که از صفحه‌نمایش بسیار بزرگ‌تری نسبت به گوشی‌های تاشو بهره می‌برند و در بعضی مواقع از این نظر حتی قادر به جایگزین کردن لپ‌تاپ‌ها نیز هستند.

گوشی‌های تاشو، صفحه‌نمایش‌های داخلی شکننده‌ای دارند

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه‌ی افزایش دوام گوشی‌های تاشو داشته‌اند اما با وجود مستحکم بودن بدنه‌ی بیرونی و لولاها، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر پلاستیکی داخلی همچنان شکننده باقی مانده و به‌راحتی آسیب می‌بیند. از گیر کردن گرد و خاک در لولاها گرفته تا پیکسل‌های مرده و نمایان شدن چین‌خوردگی بعد از چندماه استفاده، همه و همه باعث شده تا صفحه‌نمایش‌های داخلی گوشی‌های تاشو بسیار شکننده تلقی شوند.

این موضوع اما در تبلت‌ها مایه‌ی نگرانی نیست و اگر سراغ پایین‌رده‌ترین و ارزان‎قیمت‌ترین مدل‌های موجود در بازار نروید، احتمالاً یک تبلت میان‌رده نسبت به یک گوشی تاشو عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد.

گوشی‌های تاشو دوربین بهتری دارند

آیا گوشی های تاشو می‌توانند جایگزین تبلت های اندرویدی شوند؟

عموم افراد ترجیح می‌دهند که از گوشی‌هایشان به عنوان دوربین اصلی خود استفاده کنند و طبیعی است که تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی توجه‌ی زیادی به طراحی و ارتقای دوربین‌های موجود در تبلت‌ها نشان نمی‌دهند. به عبارت دیگر، شاید بعضی‌وقت‌ها از دوربین تبلت خود استفاده کنید اما این بخش از دستگاه قطعاً دلیل اصلی نیست که تبلت خریداری کرده‌اید.

با این حال، وضعیت برای گوشی‌های تاشو نیز آن‌قدرها فرقی نمی‌کند و این محصولات نیز بهترین دوربین‌های موجود در بازار را ندارند، چرا که برای نازک‌نگه‌داشتن گوشی‌های تاشو، تولیدکنندگان باید برخی از قطعات را فدا کنند و از گزینه‌هایی که برای قطر و اندازه‌ی گوشی بهتر هستند، بهره بگیرند. به همین دلیل، دوربین گوشی‌های تاشو در سطح دوربین گوشی‌های پرچمدار معمولی نیست. پس اگر قصد دارید که گوشی پرچمدار غیرتاشو خود را با یک گوشی تاشو عوض کنید، احتمالاً افت واضحی را در زمینه‌ی کیفیت دوربین مشاهده خواهید کرد.

با وجود این، همچنان گوشی‌های تاشو برای عکاسی گزینه‌ی بهتری نسبت به تبلت‌ها محسوب می‏‌شوند و با این محصولات می‌‎توانید نسبت به اکثر تبلت‌های اندرویدی موجود در بازار عکس‌های بهتری بگیرید، البته در این زمینه چند استثنا نیز وجود دارد. یادتان هم نرود که قادر به استفاده از دوربین اصلی گوشی‌های تاشو به عنوان دوربین سلفی نیز هستید و فقط کافی است که دستگاه را بچرخانید و از صفحه‌نمایش دیگر به عنوان منظره‌یاب بهره ببرید.

طول عمر باتری تبلت بیشتر از گوشی تاشو است

تبلت‌های اندرویدی پرچمدار از نظر عملکرد فنی در حد گوشی‌های تاشو هستند و می‌توانید از هر دو دستگاه برای بازی کردن و انجام کارهای پیچیده‌تر یا رندر گرافیکی و سایر فعالیت‌های مشابه استفاده کنید.

با این حال و به دلیل وجود لولا در بدنه‌ی گوشی‌های تاشو، دیگر فضای کافی و مناسب برای به‌کارگیری یک باتری بزرگ و پرظرفیت موجود نیست. اما از طرف دیگر چنین مشکلی گریبان تبلت‌های اندرویدی را نگرفته و به همین دلیل، تبلت‌ها عمر باتری طولانی‌تری را نسبت به گوشی‌های تاشو ارائه می‌دهند.

هنوز گوشی‌های تاشو قادر به جایگزین کردن تبلت‌ها نیستند!

به ازای هر نقطه‌ی قوت و مزیتی که در گوشی‌های تاشو به چشم می‌خورد، شاهد یک نقطه‌ی ضعف و مشکلی هستیم که از این دستگاه‌های نوپا گزینه‌ی مناسب و ایده‌آلی برای تمامی استفاده‌ها و نیازها نمی‌سازد.

گوشی‌های تاشو همچنان از نمایشگرهای داخلی شکننده، بهینه‌سازی ضعیف برنامه‌ها، نسبت تصویر بی‌ثبات و برچسب قیمتی بسیار بالایی رنج می‌برند و عموم مردم قادر به خرید این محصولات نیستند. به همین خاطر، هنوز استفاده‌ی همزمان از گوشی هوشمند همراه با یک تبلت اندرویدی منطقی‌تر از خرید گوشی‌های تاشو است.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>