Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا نباید برای حفظ امنیت گوشی از قفل های پترن استفاده کرد؟

چرا نباید از الگو (پترن) برای رمز گوشی استفاده کرد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

استفاده از قفل الگو (پترن) برای گوشی هوشمند، راهی سریع و بسیار آسان است که حتی در حالت خواب‌آلود نیز می‌توانید با چند بار تلاش و بدون فکر اضافی به گوشی خود دسترسی پیدا کنید. اما این نوع قفل‌های الگومحور دقیقاً تا چه اندازه امنیت گوشی شما را تضمین می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی میزان امنیت قفل‌های پترن از چند زاویه‌ی مختلف، با اِروتِک همراه باشید.

اغلب افراد از شکل‌های رایج یا حروف ثابت استفاده می‌کنند

سادگی و عادت کردن به الگوها برای بیشتر افراد در انتخاب قفل پترن گوشی‌هایشان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و اکثراً هم سراغ وصل کردن نقاط به شکل‌های آشنای انگلیسی و حروفی مانند C ،d ،D ،e ،g ،G ،L ،M ،N ،O ،P ،R ،S ،U ،W و b می‌روند یا اعدادی مانند 2، 5، 6، 7 و 9 را انتخاب می‌کنند. حتی شکل‌هایی مانند مربع یا مثلث نیز گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند و به خاطر سپردن آن‌ها راحت است. از طرف دیگر، کسی علاقه ندارد که وقت خود را با یادآوری الگوهای پیچیده تلف کند تا صرفاً جدیدترین اعلان گوشی خود را ببیند!

با این حال، اگر الگوی انتخابی شما برای خودتان راحت باشد، برای بقیه نیز به همان راحتی قابل حدس خواهد بود. خصوصاً اگر افراد دیگر، شما را تا حدی می‌شناسند که بتوانند حروف و الگویی که انتخاب کرده‌اید را بر اساس نام یا تاریخ تولدتان حدس بزنند. طبق مطالعه‌ای که توسط سایت «Arstechnica» انجام شده است، اکثر افراد برای قفل گوشی خود سراغ پترن‌هایی می‌روند که نقطه‌ی آغازینشان از گوشه‌ی بالا و سمت چپ بوده و از چپ به راست یا از بالا به پایین کشیده می‌شوند. آگاهی از این عادت کاربران، حدس زدن قفل پترن گوشی را حتی از قبل نیز آسان‌تر می‌کند.

چرا نباید برای حفظ امنیت گوشی از قفل های پترن استفاده کرد؟

بنابراین، در صورتی که قفل پترن گوشی شما نیز مشابه یکی از قفل‌هایی است که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، احتمالاً وقت آن رسیده که قفل گوشی خود را تغییر دهید. اگر گوشی شما دست افراد سوجو بیفتد، احتمالاً همین الگوهایی که بالاتر می‌بینید را آزمایش خواهند کردند. با این توصیفات، پیشنهاد می‌‎شود که از الگوی پیچیده‌تری برای قفل پترن گوشی بهره بگیرید و آن را کمی خاص‌تر و پرجزئیات‌تر کنید تا شانس حفظ امنیت گوشی خود را ارتقا دهید.

لکه‌های روی صفحه‌نمایش گوشی ممکن است قفل پترن رمز شما را فاش کنند

هر بار که انگشت خود را بر روی صفحه‌نمایش گوشی می‌کشید تا قفل آن را باز کنید، رد و لکه‌ای به‌جای می‌گذارید. این لکه‌ها نیز معمولاً تنها ظاهر کثیفی به گوشی شما می‌دهند و تأثیر منفی دیگری ندارند. با این حال، همین لکه‌ها و ردی که از انگشت شما باقی مانده است، می‌تواند الگوی قفل گوشی را به افراد سودجو نشان دهد.

سناریویی را تصور کنید که در آن بنا بر هر دلیلی، گوشی خود را در کافه یا رستورانی ترک کرده‌اید و فرد دیگری آن را برمی‌دارد، مقابل نور قرار می‌دهد و با استفاده از لکه‌های روی صفحه‌نمایش قادر به باز کردن قفل گوشی شما می‌شود.

طبق مطالعات محققان دانشگاه پنسیلوانیا، لکه‌ای که بر روی صفحه‌نمایش گوشی قرار گرفته باشد، در شرایط ایده‌آل می‌تواند در ۶۸ درصد مواقع با موفقیت به شناسایی مسیر الگوی قفل گوشی کمک کند. این مطالعه همچنین نشان داده است که پترن‌های پیچیده‌تر با چرخش‌ها و تغییر جهت‌های بیشتر در واقع باعث بروز تضاد قابل ملاحظه‌ای بین بخش‌هایی که رد انگشت پررنگ‌تر است با سایر بخش‌های صفحه می‌شوند و گاهی اوقات حتی راحت‌تر از پترن های ساده‌تر قابل تشخیص هستند.

همچنین مطالعه کنید
آموزش استفاده از قدم شمار گوشی اندرویدی و آیفون

ترکیب‌های بسیاری کمی برای قفل پترن گوشی وجود دارد

فرقی ندارد که دقیقاً نقطه‌ی آغازین بین ۹ نقطه و شکل ۳ در ۳ قفل پترن را چگونه انتخاب می‌کنید، در نهایت برای انتخاب نقطه‌ی بعدی گزینه‌های محدودی در اختیار خواهید داشت. امکان بازگشت به یک نقطه‌ی ثابت نیز وجود ندارد و قبل از رسیدن به برخی نقاط، باید ابتدا از نقاط دیگر عبور کنید.

با این توصیفات، دقیقاً چند پترن متفاوت می‌توان ساخت؟ در پاسخ باید گفت که طبق محاسبات ریاضی، کمتر از ۴۰۰,۰۰۰ ترکیب پترن ممکن وجود دارد. شاید این عدد در نگاه اول زیاد به نظر برسد، اما برای درک بهتر محدود بودن گزینه‌های در دسترس باید آن را با یک پین ۶ رقمی با یک میلیون ترکیب ممکن یا یک پسورد ۶ کاراکتری متشکل از حروف بزرگ و اعداد مقایسه کنید که ترکیب‌های مختلف آن به‌طور قابل توجهی بیشتر است و احتمالاً به میلیاردها می‌رسد.

فضای نسبتاً کوچک قفل‌های پترن به افراد سودجو این امکان را می‌دهد تا از نرم‌افزارهای خود به‌طور سیستماتیک برای بررسی تمامی پترن‌های ممکن جهت باز کردن قفل گوشی شما کمک بگیرند. این کار را می‌توان با پین‌ها و پسوردها نیز انجام داد، اما کار این‌گونه افراد برای باز کردن چنین قفل‌هایی آسان نخواهد بود.

افراد دیگر می‌توانند به‌راحتی پترن گوشی شما را ببینند

تصور کنید که در یک مکان عمومی حضور دارید و همان‌طور که در حال باز کردن قفل گوشی خود هستید، شخصی در نزدیکی شما نگاهی به صفحه‌نمایش گوشی می‌اندازد. در این حالت، تنها یک نگاه سریع و کوتاه کافی است تا آن شخص، الگویی که می‌کشید را ببیند و به خاطر بسپارد.

همان نقطه‌ی قوتی که در زیبایی و سادگی قفل‌های پترن نهفته است، نقطه‌ی ضعفی حساس نیز محسوب می‌شود. به خاطر سپردن این الگوها راحت است و حتی از فاصله‌ی دور و با نگاهی کوتاه نیز می‌توان این کار را انجام داد. از این رو، هر کسی که شما را در حال باز کردن گوشی خود و کشیدن پترن ببیند، ممکن است به آن پی ببرد و امنیت شما را به خطر اندازد.

با این حال، نیازی نیست که آن‌قدرها نگران چنین اتفاقی باشید، چرا که اگر از زاویه‌ی مناسبی که مانع دید سایر افراد می‌شود استفاده کنید، کمتر از قبل در مکان‌های عمومی از این نظر آسیب‌پذیر خواهید بود.

جایگزین‌های بهتری برای قفل‌های پترن وجود دارد

اگرچه قفل‌های پترن در نگاه اول گزینه‌ای آسان به نظر می‌رسند، اما این‌گونه قفل‌ها از امنیت بالایی برخوردار نیستند. در صورتی که می‌خواهید به‌درستی از گوشی اندرویدی خود محافظت کنید، جایگزین‌های بهتری وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

استفاده از پین یا پسورد مناسب، امنیت گوشی شما را به‌خوبی ارتقاء می‌دهد. با وجود خسته‌کننده بودن حفظ رمزی طولانی متشکل از اعداد، حروف و نمادها، این موضوع در نهایت احتمال اینکه کس دیگری قادر به حدس رمز عبور گوشی شما باشد را به‌طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. در صورتی هم که به خاطر سپردن پسوردهای پیچیده و طولانی از شما انرژی زیادی می‌گیرد، می‌توانید از فناوری‌های تشخیص اثر انگشت یا تشخیص چهره به همین منظور کمک بگیرید.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>