Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

۵ دلیل برای اینکه نباید از ایموجی ها در پسورد خود استفاده کنید

۵ دلیل برای عدم استفاده از ایموجی ها در پسورد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مدتهاست که ایموجی‌ها از مرزهای فرهنگی و زبانی فراتر رفته‌ و عملاً بخشی از واژگان اینترنتی و ارتباطات روزمره شده‌اند. این موضوع به حدی در فرهنگ اینترنتی پررنگ شده که برخی افراد شروع به استفاده از ایموجی در پسوردهای خودشان هم کرده‌اند! اما متأسفانه باید خبر داد که استفاده از ایموجی در پسورد (رمز عبور) ایده‌ی خوبی محسوب نمی‌شود. در ادامه‌ی این متن با اِروتِک همراه باشید تا به ۵ دلیل برای اینکه چرا نباید از ایموجی در ایجاد پسورد کمک گرفت بپردازیم.

۱. ممکن است نتوانید وارد حساب کاربری خود شوید!

آیا تا به حال سعی کرده‌اید که از ایموجی در پسورد خود استفاده کنید؟ اگر این کار را انجام داده باشید احتمالاً می‌دانید که برخی از سایت‌ها و پلتفرم‌ها امکان استفاده از ایموجی را فراهم کرده‌اند و برخی دیگر اجازه‌ی استفاده از ایموجی در پسورد را نمی‌دهند. طبیعتاً این موضوع به تنهایی مشکل بزرگی نیست. با این وجود، حتی اگر بتوانید در جای دیگری موفق به ساخت اکانت با پسورد ایموجی‌دار شوید، این احتمال همچنان وجود دارد که نتوانید وارد آن حساب کاربری شوید، به خصوص اگر آن پلتفرم قوانین مرتبط با پسوردش را تغییر دهد. علاوه بر این، بعید نیست که با مشکلات سازگاری روبه‌رو شوید یا سایتی که از آن استفاده می‌کنید توانایی پردازش مناسب ایموجی‌ها را نداشته باشد و نتوانید از رمز عبورهای ایموجی‌دار بهره ببرید.

۲. قابل پیش‌بینی بودن!

وقتی کار به انتخاب گذرواژه می‌رسد، اکثر افراد سراغ عبارات رایج و ترکیب‌های عددی‌ راحتی می‌روند که به‌سادگی قابل حدس زدن هستند. طبق تحقیقات نوردپس (NordPass)، رایج‌ترین رمز عبور در جهان پسورد «123456» است، در حالی که گذرواژه‌های ساده‌ی دیگری مانند «admin» یا «password» در بین ۱۰ رمز عبور رایج دیده می‌شوند! به همین دلیل، اگر افراد از ایموجی در ایجاد پسورد خود کمک بگیرند و این موضوع رایج بشود، می‌توان پیش‌بینی کرد که اکثر افراد سراغ محبوب‌ترین ایموجی‌ها بروند و پسوردهایی را انتخاب کنند که به‌راحتی قابل هک شدن باشند.

لیست ۳۰ پسورد رایج سال ۲۰۲۳ که بیش از بقیه گذرواژه‌ها هک شده‌اند
لیست ۳۰ پسورد رایج سال ۲۰۲۳ که بیش از سایر گذرواژه‌ها هک شده‌اند

۳. مشکلات ناسازگاری با پلتفرم‌های دیگر!

ایموجی‌ها بخشی از استاندارد یونی‌کد (Unicode) بوده و در تمامی پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌ها یکسان هستند. با این وجود، احتمالاً تا به حال متوجه‌ی تفاوت ظاهر ایموجی‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف شده‌اید. از آن‌جایی که ظاهر این ایموجی‌ها هم با یکدیگر فرق دارد، ممکن است در استفاده از گذرواژه‌ی درست و مناسب به مشکل بربخورید. در صورتی هم که پسورد خود را بیش از حد اشتباه وارد کنید، باید مجدداً به تایید اکانت خود بپردازید یا حتی امکان دسترسی به حساب کاربری خود را از دست بدهید و اکانت شما قفل شود.

۴. دردسرهای دیگر!

خارج از مشکلات امنیتی، بحث دیگری که درباره‌ی استفاده از ایموجی‌ها در پسورد افراد وجود دارد مربوط به دردسرهایی است که در این راه احتمالاً با آن‌ها دست‌وپنجه نرم خواهید کرد. اگر تنها از گوشی هوشمند خود برای کارهای اینترنتی استفاده می‌کنید، شاید پسوردهای ایموجی‌دار آن‌قدرها دردسری برای شما نداشته باشند و به‌آسانی مورد استفاده قرار بگیرند. با این وجود، آیا تا به حال سعی کرده‌اید که یک ایموجی خاص را از طریق رایانه‌ی شخصی خود برای فرد دیگری بفرستید؟ به طور مثال، اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، باید به کمک برنامه‌ای نظیر ViVeTool پشتیبانی از ایموجی را در کامپیوتر خود فعال نمایید. در این حالت، قطعاً استفاده از حروف و اعدادی که به‌آسانی روی کیبورد شما دیده می‌شوند، بسیار راحت‌تر از استفاده از ایموجی به نظر می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید
۹ روش برای حل مشکل بسته شدن برنامه ها در اندروید

۵. قرار گرفتن در معرض هک‌های مبتنی بر مهندسی اجتماعی

صفحه‌کلید گوشی هوشمند شما احتمالاً ایموجی‌هایی که به‌تازگی از آن‌ها زیاد استفاده کرده باشید را در بالای صفحه به نمایش می‌گذارد. به همین خاطر، ممکن است در معرض خطرهای مبتنی بر مهندسی اجتماعی مانند «Shoulder Surfing» قرار بگیرید. این روش در واقع به شکلی است که مهاجم پشت سر افراد قرار می‌گیرد و با نگاه مستقیم از شانه‌ی فرد مورد نظر، تمامی فعالیت هایی که آن کاربر انجام می‌دهد را با دقت رصد می‌کند و اطلاعات حساسی را به‌دست می‌آورد. طبیعتاً استفاده از پسوردهای معمولی باعث نمی‌شود که کاملاً در مقابل این‌گونه حملات آسیب‌ناپذیر باشید، اما شکی نیست که به‌خاطر سپردن یک پسورد ایموجی‌دار راحت‌تر از رمز عبوری پیچیده‌تری مانند «us1nFzP!qR» خواهد بود!

چگونه بدون استفاده از ایموجی، یک پسورد قوی بسازیم؟

۵ دلیل برای اینکه نباید از ایموجی ها در پسورد خود استفاده کنید

برای ساخت گذرواژه‌ی قوی نیازی به استفاده از ایموجی ندارید و تنها باید از حروف، اعداد و کاراکترهای ویژه کمک بگیرید. در واقع، بهتر است که این ۳ عنصر مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید. قدرت پسورد که در اصل آنتروپی رمز عبور (Password Entropy) نام دارد، قابل اندازه‌گیری است. هرچه‌قدر که یک پسورد پیچیده‌تر باشد و از کاراکترهای متنوع‌تری بهره ببرد، به همان میزان نیز هک کردن آن سخت‌تر می‌شود.

با این حال، مشکل اصلی پسوردهای پیچیده این موضوع است که نمی‌توان به‌آسانی آن‌ها را به خاطر سپرد. به همین دلیل باید از برنامه‌های مدیریت پسورد کمک بگیرید که به شکل ویژه برای نگه‌داری و مدیریت گذرواژه‌های شما طراحی شده‌‎اند. استفاده از این برنامه‌ها بسیار راحت و بی‌دردسر انجام می‌شود و نسخه‌های رایگان زیادی نیز برای اکثر آن‌ها در دسترس قرار گرفته است.

روش دیگری که باید در نظر داشته باشید، استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای است. با فعال‌سازی این قابلیت (که اکنون تقریباً در تمامی برنامه‌ها قابل دسترس می‌باشد)، باید هویت خود را با وارد کردن کد موقتی که برای شما ارسال شده یا از طریق یک برنامه‌ی مخصوص قابل مشاهده است را تأیید کنید.

ایموجی‌ها سرگرم‌کننده و بامزه هستند، اما برای پسوردها گزینه‌ی مناسبی محسوب نمی‌شوند!

در مواقعی که می‌خواهید احساسات خود را ابراز کنید یا به‌سرعت با فرد دیگری ارتباط برقرار نمایید، ایموجی‌ها بسیار کاربردی و جذاب هستند. اما این موضوع برای پسوردها صادق نیست و حداقل در حال حاضر، استفاده از ایموجی در رمز عبور انتخاب چندان منطقی و ایده‌آلی به حساب نمی‌آید. راه‌های بهتر، امن‌تر و راحت‌تری برای محافظت از حساب‌های کاربری شما وجود دارد و می‌توانید از برخی از راه‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره شد نیز جهت قوی‌تر کردن پسوردهای خود کمک بگیرید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>