Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

معرفی بهترین برنامه های اندرویدی برای شناسایی گیاهان

معرفی بهترین برنامه های اندرویدی برای شناسایی گیاهان

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

آیا شما نیز دوست دارید نام گیاهان و درختانی را که می‌بینید بدانید و اطلاعات بیشتری در مورد آنها داشته باشید؟! خوشبختانه برنامه‌هایی وجود دارند که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد و حتی حرفه‌ای‌ها و طرفداران حفظ محیط زیست هم این برنامه‌ها و ابزارها را در کارهای خود مورداستفاده قرار می‌دهند. بعد از اینکه با نام یک گیاه آشنا شوید، نیمی از راه برای اطلاع از نحوه‌ی مراقبت کردن و رسیدگی به آن را هم طی کرده‌اید. از این رو، با اِروتِک در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا برخی از بهترین برنامه‌های اندروید برای شناسایی گیاهان را معرفی کنیم.

برنامه‌ی Seek

در صورتی که تنها دنبال یک برنامه‌ی رایگان هستید که بتواند گیاهان را برای شما شناسایی کند، ممکن است جستجوی شما با اولین برنامه‌ی پیشنهادی این لیست یعنی «Seek» از iNaturalist به پایان برسد. هدف اصلی برنامه‌ی Seek این است که نام گیاهان و حیوانات منطقه‌ی شما را به‌همراه اطلاعات اضافی درباره‌ی هر یک ارائه کند تا به بیرون رفتن از خانه تشویق شوید. اگر بتوانید شارژ گوشی خود را بیرون از خانه نیز پر نگه‌دارید، این برنامه برای کمپ زدن در طبیعت گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود و به شما اطلاعات جالبی می‌دهد.

هیچ‌گونه تبلیغاتی را در برنامه‌ی Seek مشاهده نخواهید کرد و به همین دلیل، در تجربه‌ی رایگان این برنامه به تمامی قابلیت‌های آن بدون مزاحمت دسترسی دارید. با ساخت حساب کاربری iNaturalist نیز می‌توانید از امکاناتی نظیر همگام‌سازی بین دستگاه‌ها، پیشنهادات مبتنی‌بر موقعیت مکانی و ویژگی‌های اجتماعی آن بهره‌مند شوید. گفتنی است که ایجاد حساب کاربری iNaturalist هزینه‌ای ندارد و به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود. «iNaturalist» یک سازمان غیرانتفاعی است که قصد دارد تعامل شما با دنیای طبیعی را افزایش دهد.

برای این منظور، برنامه‌ی Seek دارای چالش‌های مختلفی است و بر اساس آن‌چه که شناسایی می‌کنید، نشان‌هایی را به شما ارائه می‌کند. یکی از نکات منفی برنامه‌ی Seek اما این است که گاهی اوقات از پس شناسایی گونه‌ی دقیقی که به آن نگاه می‌کنید برنمی‌آید و در عوض، بهترین حدس خود از خانواده یا جنس آن را ارائه می‌دهد. برنامه‌های دیگر این لیست نتایج قابل اعتمادتری را برای کاربران فراهم می‌کنند.

دانلود برنامه‌ی Seek

برنامه‌ی PictureThis

برنامه‌ی PictureThis رایگان نیست اما اگر در شناسایی کردن گیاه خاصی از سایر برنامه‌های رایگان ناامید شده‌اید و حاضرید که برای شناسایی آن پول پرداخت کنید، این برنامه بهترین گزینه‌ی شما محسوب می‌شود. برنامه‌ی PictureThis می‌تواند گیاهان اطراف خانه‌‌ی شما را حتی در فصل زمستان و وقتی که با حالت ایده‌آل و تابستانی خود فاصله‌ی زیادی دارند، به‌طور دقیق شناسایی کند.

پس از شناسایی شدن یک گیاه جدید توسط PictureThis، این برنامه اطلاعات مفید زیادی را درباره‌ی آن با کاربر به اشتراک می‌گذارد. اگر به‌دنبال گیاهی برای کاشتن در باغچه‌ی خود هستید، اطلاعات موردنیاز خود را به‌کمک این برنامه پیدا خواهید کرد. اگرچه بسیاری از برنامه‌های مشابه به‌دلیل تخصص داشتن در یک نوع اطلاعات خاص با یکدیگر وجه تمایز دارند، تمرکز PictureThis بر شناسایی دقیق گیاهان و ارائه‌ی جامع‌ترین اطلاعات ممکن است. از آشنایی با زیستگاه بومی گیاهان گرفته تا شرایطی که در آن بهتر رشد می‌کند و حتی مزایای فیزیولوژیکی بالقوه‌ی رشد گیاه در خانه‌ی خود یا اتاقی که برای آن گیاه بهتر است، تمامی این اطلاعات مفید و کاربردی را از طریق برنامه‌ی PictureThis به‌دست خواهید آورد.

این برنامه ادعا می‌کند که قادر به شناسایی بیش از ۱۷٬۰۰۰ نوع گیاه است، رقمی که بسیار بیشتر از سایر رقبا به‌شمار می‌‎رود. با توجه به نظرات کاربرانی که از این برنامه‌ی پولی استفاده می‌کنند، PictureThis سریع‌ترین و قابل اعتمادترین نتایج را ارائه می‌دهد.

دانلود برنامه‌ی PictureThis

برنامه‌ی Planta

اگر صرفاً در پیاده‌روی‌های خود قصد شناسایی گیاهانی که در مسیر به آن‌ها برخورد می‌کنید را ندارید و در عوض می‌خواهید از گیاهی که به خانه‌ی خود آورده‌اید مراقبت کنید، برنامه‌ی Planta بدون توجه به سطح مهارتی شما می‌تواند در راه نگه‌داری از گیاهان دستیار خوبی باشد. به همین دلیل، این برنامه دارای ویژگی‌هایی است که به‌درد کاربران کاملاً مبتدی می‌خورد و از این نظر یکی از بهترین برنامه‌هایی به حساب می‌آید که به شما در نگه‌داری از گیاهان آپارتمانی خود یاری خواهد رساند.

همچنین مطالعه کنید
دسترسی سریع به اپلیکیشن‌‌‌های موزیک و پادکست در گوشی سامسونگ + آموزش

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که گیاه موردنظرتان به‌خوبی در آن رشد نخواهد کرد یا به تعهد زمانی بالاتری برای مراقبت و نگه‌داری از آن نیاز دارید، برنامه‌ی Planta می‌تواند به شما اطلاع دهد که وقت خود را با کدام گیاهان تلف نکنید. بعد از اینکه گیاه دلخواه خود را انتخاب کردید، می‌توانید اعلان‌هایی دریافت کنید که یادآور می‌شوند دقیقاً چه زمانی باید به آن گیاه رسیدگی نمایید.

برای بهره‌مندی از قابلیت عکس گرفتن از گیاهان و شناسایی مستقیم آن‌ها به یک اشتراک پریمیوم نیاز خواهید داشت. این باعث می‌شود که Planta به‌عنوان برنامه‌ای که صرفاً برای شناسایی گیاهان مورداستفاده قرار می‌گیرد، جذابیت کمتری داشته باشد اما باز هم لایق قرارگیری در این لیست است، چرا که این برنامه همچنان در به‌کارگیری اطلاعاتی که به شما ارائه می‌کند، مفید ظاهر می‌شود و در نگه‌داری موفقیت‌آمیز از گیاهان، دستیار و کمک خوبی به حساب می‌آید.

دانلود برنامه‌ی Planta

برنامه‌ی Blossom

هر دو برنامه‌ی PictureThis و Planta ابزارهای بسیار خوبی هستند اما ممکن است اطلاعات بیشتری از آن‌چه که واقعاً نیاز دارید ارائه دهند. اگر این مسئله برای شما هم صادق است، می‌توانید نگاهی به برنامه‌ی Blossom داشته باشید. اگرچه این برنامه در زمینه‌ی اطلاعات هم می‌درخشد، اما اطلاعات ارزشمند خود را به‌گونه‌ای به کاربر ارائه می‌کند که ساده‌تر و سرراست‌تر به نظر می‌رسد.

با استفاده از برنامه‌ی Blossom می‌توانید برای شناسایی گیاهان یا تشخیص سلامت و وضعیتشان از آن‌ها عکس بگیرید. در صورت تمایل حتی قادر به ذخیره‌ی گیاهانی که شناسایی کرده‌اید در باغ مجازی خود هستید (تا بتوانید بعداً دوباره آنها را پیدا کنید). بخش دیگری نیز در این برنامه وجود دارد که اصول اولیه‌ی نگه‌داری و مراقبت از گیاهان را توضیح می‌دهد. اما اگر فقط به‌دنبال این هستید که نوع یک گیاه را شناسایی کنید، به‌راحتی می توان این ویژگی‌های مربوط به باغبانی را نادیده گرفت. کار با این برنامه سریع انجام می‌شود و نتایج خوبی را در هنگام شناسایی گیاه موردنظر خود به‌دست خواهید آورد. شایان ذکر است که با نسخه‌ی رایگان برنامه‌ی Blossom تنها می‌توانید تعداد محدودی عکس بگیرید و اگر می‌خواهید در این زمینه با محدودیت مواجه نباشید، به یک اشتراک پرمیوم نیاز دارید.

دانلود برنامه‌ی Blossom

برنامه‌ی گوگل لنز

گوگل لنز (Google Lens) با سایر برنامه‌های پیشنهادی در این لیست متفاوت است و فقط برای شناسایی گیاهان کاربرد ندارد، بلکه از پس شناسایی هر چیزی برمی‌آید. تنها کافی است که از سوژه‌ی موردنظر خود عکس بگیرید تا این برنامه یک جستجوی بصری در گوگل انجام دهد و نتایج را بر اساس آنچه که از تصویر شما تشخیص داده است، ارائه کند.

به همین خاطر، گوگل لنز به برنامه‌ی بسیار کاربردی و مفیدی برای شناسایی گیاهان تبدیل شده است. به‌طور مثال، وقتی که از یک گیاه سانسوریا عکس بگیرید، نتایج جستجوی مرتبط با گیاه سانسوریا را دریافت خواهید کرد و بعد می‌توانید هر یک از آن مقاله‌ها و نتایج گوگل را برای اطلاعات دقیق‌تر بخوانید تا دیگر نیازی نباشد تنها به گفته‌های یک برنامه اعتماد کنید. چنین قابلیت و کاربردی باعث می‌شود که گوگل لنز مینیمالیستی‌ترین گزینه‌ی این لیست باشد.

با این حال، رویکرد شناسایی گوگل لنز دارای نقاط ضعفی است و وابستگی زیادی به حدس‌های موتور جستجوی گوگل بر اساس عکسی که گرفته‌اید دارد، که همیشه هم به‌خوبی کار نمی‌کند و نتایج دقیقی نشان نمی‌دهد. اگر به‌طور جدی به گیاهان علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای گوگل لنز، سراغ یکی از برنامه‌های تخصصی‌تر بروید.

دانلود برنامه‌ی گوگل لنز

این برنامه‌های همه‌منظوره برای شناسایی گیاهان گزینه‌های بسیار خوبی هستند، اما محدودیت‌های خود را هم دارند. گاهی اوقات، یک برنامه قادر به شناسایی دقیق یک گیاه خاص از طریق عکس نیست و اگر از چندین برنامه‌ی مختلف استفاده نکنید، نمی‌توانید مطمئن باشید که گیاه موردنظر خود را به‌درستی توسط آن برنامه شناسایی کرده‌اید یا خیر.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>