Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بعد از افتادن گوشی یا تبلت در آب، چه باید کرد؟

بعد از افتادن گوشی یا تبلت در آب، چه باید کرد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگر گوشی یا تبلت خود را در آب انداخته‌اید، نگران نباشید، احتمالاً دستگاه شما هنوز به‌طور دائمی آسیب ندیده است و فرصت نجات دادنش را دارید اما باید سریع عمل کنید. رعایت نکات زیر برای نجات دادن گوشی یا تبلت شما اهمیت بالایی دارد، با اِروتِک در ادامه‌ی این متن همراه باشید.

گوشی خیس خود را بلافاصله روشن نکنید!

بعد از افتادن گوشی در آب چه اقداماتی را باید انجام داد؟

همان‌طور که می‌دانید، رابطه‌ی آب و برق چندان جالب نیست و دستگاه خیس شما می‌تواند اتصال کوتاه کرده و حتی به شما شوک الکتریکی بدهد! در این حالت، آب قادر است که به صفحه‌نمایش آسیب وارد کرده و از طریق حاشیه‌های گوشی به آن نفوذ نموده و در نهایت به باتری برسد. عدم دقت و رسیدگی مناسب در این نوع سناریوها می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب جدی به دستگاه شما شود.

پس اگر گوشی شما به داخل آب افتاد و به‌خودی خود خاموش شد، آن را روشن نکنید. در صورتی هم که گوشی شما هنوز روشن باشد، باید به‌سرعت آن را خاموش کنید تا از وارد شدن آسیب جبران‌ناپذیر به آن جلوگیری نمایید. تا قبل از اینکه گوشی خود را کامل خشک نکرده‌اید، آن را روشن نکنید.

اکثر دستگاه‌های اندرویدی با نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور و انتخاب گزینه «Power off» از منویی که پدیدار می‌شود، خاموش خواهند شد. برای دسترسی به چنین منویی در یک آیفون یا آیپد امروزی، دکمه‌ی کناری را همزمان با یکی از دکمه‌های ولوم و تنظیم صدا نگه‌دارید. در صورتی که از یکی از دستگاه‌های قدیمی‌تر آیفون که دارای دکمه‌ی فیزیکی هوم هستند استفاده می‌کنید، تنها باید دکمه‌ی کناری را برای چند ثانیه نگه‌دارید تا به این منو دسترسی داشته باشید.

بلافاصله هر آن‌چه که می‌توانید را خشک کنید

بعد از افتادن گوشی در آب چه اقداماتی را باید انجام داد؟

بعد از خاموش کردن گوشی یا تبلت خود، اول سعی کنید که خارج دستگاه را تا جایی که می‌توانید خشک نمایید تا از ورود بیشتر آب به داخل دستگاه شما جلوگیری شود. از استفاده از دستمال کاغذی یا سایر مواردی که ممکن است آثاری از خود باقی بگذارند، خودداری کنید. نکات زیر در این راه به شما کمک می‌کنند:

  1. اگر دستگاه شما دارای یک باتری قابل تعویض است، آن را از محفظه‌اش بردارید، روی سطحی صاف قرار دهید و به‌آرامی یک پارچه‌ی خشک را روی آن بکشید تا رطوبتش جذب شود.
  2. سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی SD را (اگر در داخل دستگاه قرار دارد) بیرون آورید و آن‌ها را با یک پارچه‌ی بدون پرز خشک کرده و در جای امنی نگه‌داری کنید.
  3. خشاب سیم‌کارت، اسلات کارت حافظه و باتری را با یک پارچه‌ی بدون پرز خشک کنید تا آب باقی‌مانده نیز جذب شود. این کار از نفوذ آب به داخل دستگاه و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند.
  4. قطرات آبی که هنوز در نزدیکی لبه‌های صفحه‌نمایش مشاهده می‌شود را پاک کنید. حفره‌های پیچ، حاشیه‌ها و کل قسمت بیرونی گوشی یا تبلت خود را بررسی کنید تا از خشک بودن آن کاملاً مطمئن شوید.
  5. گوشی یا تبلت خود را در یک روز گرم در یک اتاق گرم یا فضای بیرونی قرار دهید. از نور مستقیم خورشید یا گرمای شدید نیز اجتناب کنید، چرا که می‌تواند برای دستگاه شما زیان‌آور باشد و به آن آسیب وارد کند.
  6. از استفاده از منابع حرارتی مختلفی نظیر سشوار خودداری کنید، چرا که این موارد ممکن است به باتری دستگاه و سایر قطعات دستگاه شما آسیب برسانند. در عوض، اجازه دهید که دستگاهتان به‌صورت طبیعی خشک شود.

با دنبال کردن این نکات، می‌توانید بدنه و قسمت بیرونی دستگاه خود را در عرض چند دقیقه خشک کنید. اما فعلاً بیخیال روشن کردن گوشی یا تبلت خود شوید، چرا که ممکن است هنوز مقداری آب به داخل آن نفوذ کرده باشد.

آب باقی‌مانده‌ای که ممکن است به بدنه نفوذ کرده باشد را خارج کنید

نقاطی مانند پورت USB، جک هدفون و اسپیکرهای گوشی یا تبلت شما که آب می‌تواند به‌آسانی از طریق آن‌ها نفود کند، نقاطی آسیب‌پذیر هستند. اگر به این نقاط توجه نشان ندهید، روشن کردن گوشی یا تبلت شما در هنگامی که هنوز آب داخلش قرار دارد، می‌تواند به دستگاه آسیب وارد نماید.

با خشک کردن پورت USB و جک صدای گوشی هوشمند خود (در صورت وجود) شروع کنید. از یک پارچه‌ی بدون پرز برای جذب رطوبت از دهانه‌ها کمک بگیرید. از دمیدن هوا به حفره‌ها یا اتصال شارژر و هدفون خودداری کنید، چرا که ممکن است آب را بدتر به داخل دستگاه هل دهید.

همچنین مطالعه کنید
چرا آیپد شما با کامپیوتر یا مک‌بوک شارژ نمی‌شود؟ (+ راه‌حل)

بعد از افتادن گوشی در آب چه اقداماتی را باید انجام داد؟

در این مواقع، رطوبت‌گیر سیلیکاژل برای جذب آب باقی‌مانده از اسپیکرها و جاهای دیگر دستگاه توصیه می‌شود. سیلیکاژل در واقع یک رطوبت‌گیر رایج است که از آسیب وارد شدن به لوازم الکترونیکی در اثر خیسی جلوگیری می‌کند. تنها کافی است که سیلیکاژل را از یکی از فروشگاه‌های اطراف خود تهیه کنید و دستگاه خود را در یک محفظه‌ی بسته قرار دهید. حال باید سیلیکاژل را به آن اضافه نمایید و دانه‌های آن را به‌طور مساوی در آن ظرف و محفظه پخش کنید.

توصیه می‌شود که دستگاه خود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در سیلیکاژل بگذارید. اگر قادر نیستید که تا این حد منتظر بمانید، حداقل ۱۲ ساعت صبر داشته باشید و به ژل زمان کافی برای جذب رطوبت بدهید. از استفاده از یک کاسه برنج برای خشک کردن دستگاه خود نیز اجتناب کنید، ضرر این روش ممکن است از فایده‌ی آن بیشتر باشد. همچنین از باز کردن گوشی و جدا کردن قطعات برای تمیز کردن آب داخل بدنه خودداری کنید. انجام چنین کاری می‌تواند مدار داخلی را در معرض آب قرار دهد و در نهایت منجر به آسیب بیشتر شود.

بعد از خشک کردن کامل گوشی هوشمند و اطمینان از تخلیه و جذب تمامی آب باقی‌مانده، بگذارید دستگاه شما چند ساعت در همین حالت بماند. در نهایت، اقدام به روشن کردن گوشی کنید. اگر با موفقیت روشن شود، یعنی مجدداً آماده‌ی کار است اما اگر روشن نشد، به کمک متخصص و تعمیرکار نیاز دارید.

گوشی یا تبلت خود را پیش متخصص و تعمیرکار ببرید

بعد از افتادن گوشی در آب چه اقداماتی را باید انجام داد؟

اگر گوشی یا تبلت شما روشن نمی‌شود یا دو دل و مردد هستید که آن را روشن کنید، بهتر است به یک مرکز خدماتی و تعمیرکار نزدیک مراجعه کرده و بگذارید که دستگاهتان را بررسی کنند. اگر سخت‌افزار قابل تعمیر نباشد، تنها گزینه‌ای که در مقابل شما قرار گرفته، تعویض آن است.

اما اگر قابل تعمیر می‌باشد، باید بررسی کنید و ببینید که آیا گارانتی دستگاه شما آسیب مربوط به آب را پوشش می‌دهد یا خیر. با این حال و در اغلب موارد، باید تمام هزینه‌ها را خودتان بپردازید، مگر اینکه از گارانتی معتبر و تمدیدشده‌ای بهره می‌برید. در این حالت، به‌جای رجوع به تعمیرکارها باید همیشه سراغ مرکز خدمات رسمی بروید تا گارانتی دستگاه خود را از دست ندهید.

به مشکلات احتمالی توجه داشته باشید

در صورتی که گوشی یا تبلت خود را با موفقیت روشن کردید یا بعد از بررسی حرفه‌ای مراکز خدماتی و تعمیرکاران مجدداً قادر به استفاده از آن شدید، طی چند روز اول به آن توجه بیشتری نشان دهید. اگر هر گونه علائمی نظیر صفحه‌نمایش تار، تکه‌تکه شدن صفحه، ترق صدا، اسپیکرهای بسته، دوربین تار یا شارژ ناپایدار را مشاهده کردید که حاکی از آسیب‌های ناشی از در تماس قرار گرفتن با آب بودند، دستگاه خود را خاموش کرده و آن را مجدداً بررسی کنید.

اگر با اخطارها و پیام‌هایی مانند «Liquid Detected in Lightning Connector» در iOS یا «Moisture detected» در دستگاه سامسونگ خود، یا هر هشدار مرتبط با آب دیگری که وجود رطوبت را نشان می‌دهد مواجه شدید، ممکن است آب همچنان در داخل دستگاه باشد. در این حالت، برای راهنمایی بیشتر درباره‌ی آن هشدار خاص باید به وب سایت تولیدکننده‌ی دستگاه خود مراجعه نمایید. در صورتی که این هشدارها و پیام‌ها حتی پس از انجام مراحل پیشنهادی نیز ادامه پیدا کرد، باید از مراکز و تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بخواهید.

دنبال کردن نکاتی که در این مطلب ذکر شدند، به محافظت کردن از گوشی یا تبلت شما در برابر آسیب‌های جبران‌ناپذیر مرتبط با نفوذ آب یاری خواهد رساند. برای اینکه از وقوع مجدد چنین اتفاقی جلوگیری نمایید، از استفاده از دستگاه خود در نزدیکی منابع آب خودداری کنید، از کار با گوشی یا تبلت خود هنگام نوشیدن آب اجتناب کرده و در مکان‌هایی که احتمال نفوذ آب به دستگاه شما بالاست، محتاطانه رفتار کنید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>