جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و …!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و دوربین، اولین ویژگی‌هایی باشند که اکثر کاربران هنگام خرید یک گوشی به آنها توجه می‌کنند. اما غیر از موارد ذکرشده که مربوط به بخش سخت‌افزاری بوده و بیشترین اهمیت را در انتخاب یک دستگاه مناسب دارند، باید به چه نکات مهم سخت‌افزاری دیگری توجه کرد. در این مطلب به بررسی مهمترین نکاتی که بعد از بررسی پارامترهای اصلی سخت‌افزاری (پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و دوربین) باید در هنگام خرید یکی گوشی موردتوجه قرار بگیرند پرداخته شده است. با اِروتِک همراه باشید.

نمایشگر روشن و ضد انعکاس نور!

اکثر کاربران حرفه‌ای منتظرند که ببینند نمایشگر یک گوشی چند پیکسل را می‌تواند پشتیبانی کند! فول‌اچ دی؟! کواد اچ‌دی یا 4K؟! با این حال، وقتی در مورد یک صفحه‌نمایش 6 اینچی یا کمی بیشتر صحبت می‌کنیم، واقعاً تفاوت بین Full HD و 4K آنقدرها که فکر می‌کنید آشکار نیست. با این حال، کیفیت‌های ذکرشده در بالا می‌توانند در عمر باتری گوشی شما تاثیرگذار باشد و آن را زودتر تخلیه کنند.

بیایید به سوالات دیگری که تاثیر بیشتری بر تجربه کاربری شما با گوشی دارند بپردازیم، مثل اینکه صفحه‌نمایش براق است یا مات؟! گلکسی S24 اولترا سامسونگ نمایشگری با وضوح بالاتر نسبت به نسل قبلی خود ندارد، اما بازتابش آن بسیار کمتر شده است. کمپانی TCL نیز یک صفحه‌نمایش ضد‌انعکاس‌تر با نام NXTPAPER را تبلیغ می‌کند که حتی برای چشم راحت‌تر است. این نوع تغییر می‌تواند خواندن کتاب‌های الکترونیکی بر روی گوشی شما را از حالت ناخوشایند به روش موردعلاقه‌تان برای خواندن تبدیل کند!

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

این ویژگی را با صفحه‌نمایشی که در نور مستقیم خورشید بسیار روشن می‌شود ترکیب کنید! اکنون صفحه‌نمایشی دارید که گوشی شما را هنگام بیرون رفتن قابل‌استفاده‌تر می‌کند!

پس شاید بهتر باشد از این به بعد غیر از کیفیت نمایشگر، به ویژگی‌هایی مانند ضد انعکاس بودن و روشنایی نمایشگر بیشتر توجه کنید چرا که این دو، تجربه کاربری شما را کاملاً تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پورت USB با خروجی ویدیو!

ما همیشه از گوشی‌های هوشمند خود برای تماشای ویدیو استفاده می‌کنیم، هرچند که معمولاً به یک صفحه‌نمایش کوچک خیره می‌شویم. اما آیا گاهی اوقات می‌خواهید با یک نمایشگر بزرگتر نیز همان ویدیوها را تماشا کنید؟ شاید نیازی به تغییر به دستگاه دیگری نداشته باشید، چراکه می‌توانید گوشی خود را مستقیماً به تلویزیون یا مانیتور رایانه وصل کنید و به تماشای ویدیوهای خود ادامه دهید. اما برای این کار به یک پورت USB نیاز دارید که از خروجی ویدیو پشتیبانی کند!

ممکن است گوشی شما دارای پورت USB-C باشد، اما این بدان معنا نیست که حتماً می‌تواند این کار را انجام دهد. برای این کار شما به یک گوشی با پشتیبانی از پورت USB 3 یا بالاتر نیاز دارید. گوشی‌های سامسونگ با قابلیت Samsung DeX همگی این توان را دارند و می‌توانید یکی از آن‌ها را به یک نمایشگر خارجی متصل کرده و از گوشی خود مانند یک رایانه یا تلویزیون هوشمند استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید گوشی هوشمند خود را به لپ‌داک متصل کنید، به USB 3 نیاز دارید!

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

البته گوشی‌های دارای USB 3 به‌طور خودکار از خروجی ویدیو پشتیبانی نمی‌کنند، مانند پیکسل‌های گوگل که با اتصال به نمایشگر خارجی تا حد زیادی مشکل دارند! اما این روند می‌تواند با به‌روزرسانی نرم‌افزاری تغییر کند. با این حال گوشی‌های دارای USB 2 نمی‌توانند با یا بدون به‌روزرسانی نرم‌افزاری به نمایشگر خارجی متصل شوند. به همین دلیل است که به‌طور مثال گوشی Edge+ 2023 می‌تواند حالت دسکتاپ موتورولا را اجرا کند، اما گوشی تاشو موتورولا Razr+ 2023 گران‌تر نمی‌تواند، مگر اینکه از اتصال بی‌سیم (کمتر پایدارتر) استفاده کنید. دلیل عدم توانایی گوشی دوم این است که با یک پورت USB 2 عرضه می‌شود! چراکه موتورولا با عدم استفاده از USB 3، هزینه‌ها را کاهش داده تا آن را به یک تاشوی مقرون‌به‌صرفه‌تر تبدیل کند.

کیفیت و بلندی صدا بلندگوها!

آیا بیشتر اوقات به یک اسپیکر بلوتوثی نیاز دارید؟! اگر بلندگوهای گوشی شما به اندازه کافی خوب باشند احتمالاً نه! یک گوشی با بلندگوهای خوب و باکیفیت در اکثر اوقات نیاز شما را به اسپیکر بلوتوثی از بین می‌برد و حتی تجربه گیمینگ و مشاهده ویدیوها را بسیار بالاتر می‌برد!

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

در حالیکه معمولاً هیچ عددی در برگه مشخصات گوشی‌ها برای این ویژگی‌ها وجود ندارد، اما می‌توان به تست‌های مختلف اشخاص و برخی از سایت‌ها و همچنین نظرات کاربران برای بررسی این موضوع استفاده کرد. با این حال در برگه مشخصات یک گوشی به دنبال پشتیبانی “دالبی اتموس (Dolby Atmos)” باشید، زیرا این نشانه خوبی است که تولیدکننده یک گوشی در تلاش برای ارائه یک صدای خوب و باکیفیت است.

دوربین سلفی قدرتمند!

ما همیشه این را به عنوان یک فکت در نظر می‌گیریم که دوربین جلو یا سلفی، به خوبی دوربین عقب گوشی نیست! البته این هنوز تا حد زیادی درست است، اما این بدان معنا نیست که دوربین‌های سلفی همیشه بی‌کیفیت هستند. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌ها دارای دوربین‌های سلفی هستند که تصاویر زیبایی به شما می‌دهد، بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آنها برای ارسال عکس در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

برخی از دوربین‌های سلفی در گوشی‌های پریمیوم کیفیت تصویر بهتری نسبت به دوربین‌های اصلی گوشی‌های ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند. تا زمانی که یک دوربین سلفی خوب نداشته باشید، به اهمیت آن پی نمی‌برید! دوربین‌های سلفی خوب حتی به کیفیت تماس‌های ویدیویی نیز کمک می‌کنند. پس شاید بهتر باشد از این به بعد، کیفیت دوربین سلفی را در انتخاب خود مورد توجه قرار دهید.

میکروفون شفاف و قوی!

یک میکروفون خوب می‌تواند به اندازه یک دوربین قوی مهم باشد، در برخی شرایط حتی بیشتر از آن! کاربران دیگر باید بتوانند آنچه را که شما می‌گویید به وضوح بشنوند. گاهی اوقات، ممکن است فکر کنید که اتصال اینترنت بدی دارید، در حالیکه، در حقیقت این میکروفون شماست که به نوعی خفه و ضعیف است.

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

داشتن یک میکروفون خوب به تماس‌های صوتی، انجام بازی‌های آنلاین و بالا بردن کیفیت پخش زنده کمک می‌کند. این واقعاً بخش مهمی از گوشی‌ها است.

صفحه‌نمایش با وضوح پایین درنهایت به معنای عمر باتری بهتر است. یک دوربین ضعیف همچنان کار خود را انجام می‌دهد و می‌تواند حداقل کدهای QR را اسکن کند. یک پردازنده ضعیف هنوز هم می‌تواند اکثر برنامه‌های عادی را به خوبی اجرا کند. اما یک میکروفون بد، کیفیت گوشی شما را از بین می‌برد!

موتور ویبره (لرزشی) خوب!

آخرین باری که صدای زنگ گوشی خود را شنیدید کی بود؟ اگر نمی‌توانید به خاطر بسپارید، پس کیفیت موتور لرزش گوشی شما احتمالا مهمتر از آهنگ‌های زنگ موجود است. این چیزی است که تعیین می‌کند آیا واقعاً صدای وزوز گوشی خود را در جیب خود احساس کرده و از تماس‌ها مطلع می‌شوید یا نیاز به صدای بلند زنگ گوشی خود دارید.

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

یک موتور ارتعاشی ضعیف می‌تواند کل تجربه کاربری را خراب کند. ممکن است هر زمان که کسی تماس می‌گیرد، تلفن شما به اندازه کافی نلرزد. ممکن است با هر بار فشار دادن صفحه کلید مجازی هنگام ارسال پیام به افراد، لرزش غیرعادی داشته باشد یا هر زمان که پین خود را برای باز کردن قفل دستگاه خود وارد می‌کنید، می‌تواند بی‌دلیل تکان بخورد. اگر موتور لرزشی گوشی ضعیف باشد، هیچ کاری برای رفع آن وجود ندارد.

رادیو FM و بلستر IR (مادون قرمز)!

این دو ویژگی برای همه افراد مناسب نیست، اما ویژگی‌های خاص اغلب بهترین‌ها هستند. رادیو FM تامین‌کننده موسیقی و اخبار رایگان است. این ویژگی همچنین می‌تواند گوشی شما را در مواقع اضطراری مفیدتر کند.

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

یک بلستر IR به تلفن شما اجازه می‌دهد تا کنترل از راه دور تلویزیون را جایگزین کرده و راه دیگری برای تعامل با ست‌تاپ باکس‌ها فراهم کنید. این فرآیند می‌تواند سریعتر و قابل اعتمادتر از استفاده از یک برنامه متصل به وایفای یا بلوتوث باشد. ممکن است شما خیلی از این ویژگی استفاده نکنید اما واقعاً بسیاری از مردم بلسترهای IR را در گوشی‌ها دوست دارند!

پشتیبانی از قلم لمسی!

در گوشی‌های پشتیبانی‌کننده، قلم لمسی یک گزینه اضافی اختیاری است. قلم به شما این امکان را می‌دهد که از گوشی خود همانطور که از قلم و کاغذ استفاده می‌کنید بهره ببرید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد از یک مرورگر وب با دقت ماوس استفاده کنید. حتی به طراحی روی صفحه و دستکاری تصاویر کمک می‌کند. اما برای استفاده حداکثری از این قابلیت، یک گوشی با قلم اختصاصی و فعال می‌خواهید. قلم‌های خازنی که حرکات انگشت شما را تقلید می‌کنند، به سختی بهتر از استفاده از انگشت‌های شما هستند.

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

اسکنر اثر انگشت

این روزها اساساً همه گوشی‌های اندرویدی دارای حسگر (اسکنر) اثر انگشت هستند. سوال این است که این قابلیت در گوشی شما از چه نوع و چقدر خوب است. برخی از گوشی‌ها دارای یک اسکنرهای اثر انگشت هستند که در زیر نمایشگر اصلی قرار دانرد. این محل قرارگیری می‌تواند بسیار قابل دسترس باشد، اما اسکنرهای اثرانگشت درون نمایشگر به سرعت اسکنرهای اختصاصی جداگانه نیستند!

مهمترین نکات هنگام خرید یک گوشی، غیر از پردازنده، رم و ...!

برخی از گوشی‌ها حسگر اثرانگشت شما را داخل دکمه پاور کنار گوشی قرار می‌دهند. بسیاری از گوشی‌ها نیز سنسور اثر انگشت را در پشت گوشی در دسترس انگشت اشاره شما قرار داده‌اند. هر رویکرد مزایا و معایب خود را دارد. مهم این است که به این نکته توجه کنید و موردی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است.

جمع‌بندی

اگر به‌طور معمول و نرمال از گوشی خود استفاده می‌کنید، سرعت پردازش دیگر اهمیتی ندارد. حتی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه هم اکنون به اندازه کافی سریع هستند. اگر دستورات چندوظیفه‌ای انجام نمی‌دهید یا با آنها بازی نمی‌کنید، این موارد دیگر ذکرشده در متن هستند که تعیین می‌کنند یک گوشی تا مدت‌ها پس از تعویض به عنوان یکی از بهترین گوشی‌هایی که تا به حال داشته‌اید، در حافظه شما باقی بماند.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *