Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بزرگترین ماهواره مخابراتی جهان مستقیماً شبکه 4G را در دسترس موبایل‌ها قرار می‌دهد

بزرگترین ماهواره مخابراتی جهان مستقیماً شبکه 4G را در دسترس موبایل‌ها قرار می‌دهد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شرکت AST SpaceMobile مستقر در تگزاس، بزرگترین ماهواره ارتباطی جهان که BlueWalker 3 نام دارد را با ارسال سیگنال‌های 4G به تلفن‌های هوشمند آزمایش کرد. BlueWalker 3 که در واقع به عنوان یک برج مخابراتی در فضا عمل می‌کند، به گونه‌ای طراحی شده تا در نهایت بتواند داده‌ها را با سرعت 5G ارسال کند. اندازه بزرگ این تلسکوپ باعث نگرانی علاقمندان فضا شده است؛ برخی خاطر نشان کرده‌اند که این ماهواره در آسمان شب به اندازه یک ستاره درخشان است.

در 21 ژوئن 2023 شرکت AST SpaceMobile اعلام کرد که مهندسان این کمپانی مجموعه‌ای از تست‌ها را بر روی این ماهواره در ماه ژوئن انجام داده‌اند. آن‌ها داده‌ها را با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه به موبایل‌های معمولی در زمین ارسال کرده‌اند.

این ماهواره که به دلیل اندازه بزرگش می‌تواند مشاهدات نجومی را مسدود کند جنجال به پا کرده، از طیف AT&T و تکنولوژی Nokia RAN استفاده می‌کند. قدم بعدی برای کمپانی AST SpaceMobile، آزمایش اینترنت ماهواره‌ای با سرعت 5G است.

ابل آولان (Abel Avellan)، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل AST SpaceMobile در بیانیه این کمپانی گفت:

دستیابی به این نقطه عطف از یک تلفن همراه استاندارد و تنظیم نشده بر روی زمین که به ماهواره مدار پایین ما متصل می‌شود لحظه‌ای پیشگامانه در تاریخ مخابرات است.

ماهواره BlueWalker 3 در سپتامبر سال گذشته با یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب و در ماه نوامبر در جای خود مستقر شد. این ماهواره 64 متر مربعی در حوالی تاریخ پرتاب خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شد؛ زمانی که کانی تاکر، یکی از اخترشناسان بنیاد ملی علوم آمریکا هشدار داد که ان ماهواره به اندازه ستاره Vega در اوجش روشن خواهد بود.

در ماه آپریل، کمپانی AST SpaceMobile از ماهواره‌اش برای برقراری یک تماس صوتی بین دو تلفن هوشمند که یکی در تگزاس آمریکا و دیگری در ژاپن بود استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید
همکاری جک و هواوی برای تولید خودروهای الکتریکی هوشمند لاکچری!

ماهواره

هدف نهایی AST SpaceMobile ایجاد اولین شبکه پهنای باند مبتنی بر فضاست که داده‌ها را مستقیماً به موبایل‌های کاربران ارسال کند، است. بعضی کمپانی‌های دیگر مانند Lynk Global نیز همین هدف را دارند. Lynk Global اخیراً سه ماهواره را در مدار پایینی زمین مستقر کرده است. با این حال، کمپانی Lynk Global با توجه به نتایج آزمایشات اخیر می‌داند که شانس خوبی برای تبدیل شدن به اولین ارائه دهنده این سرویس دارد.

BlueWalker 3 یک ماهواره آزمایشی است که برای تست تکنولوژی کمپانی AST SpaceMobile طراحی شده است. این کمپانی قصد دارد در نهایت شبکه‌ای از صد ماهواره به نام BlueBirds را در مدار مستقر کند و ارسال آن‌ها از اواخر سال 2024 آغاز خواهد شد.

چند اخترشناس، افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین را نگران کننده عنوان کرده‌اند. برای مثال، دکتر سامانتا لویر (Samantha Lawler) که اخترشناس دانشگاه رجینا است در مصاحبه با IE درباره تعداد بالای ماهواره‌های استارلینکی که اسپیس ایکس به فضا ارسال می‌کند، بحث کرد.

لویر به این نکته اشاره کرد که استارلینک می‌تواند مشکل فزاینده زباله‌های فضایی را تشدید کند؛ چیزی که ما را در آستانه یک سناریوی فاجعه‌بار بالقوه به نام سندرم کسلر قرار داده است.

دکتر لویر همچنین گفت که ما دقیقا در لبه سندروم کسلر قرار داریم. اگر این اتفاق بیفتد احساس می‌کنیم چند ساعت پس از طلوع و غروب خورشید در یک کره برفی تزئینی هستیم. هر تلاشی هم برای رفع این مشکل شبیه به “جمع آوری گلوله” است. ناسا همچنین هشدار داده است که ماهواره‌ها می‌توانند توانایی این سازمان را برای شناسایی شهاب سنگ‌های خطرناکی که به سمت زمین حرکت می‌کنند مختل کند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>