Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

جدیدترین تحلیل سرعت اینترنت Ookla نشان می‌دهد که سرویس ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس، سریع‌ترین اینترنت ماهواره‌ای را در جهان ارائه می‌دهد. این سرویس حتی سرعت دانلود سریع‌تری نسبت به پهنای باند ثابت در اکثر کشورهای اروپایی را داراست.

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

با بیش از 2200 ماهواره در مدار (البته در زمان نگارش این مقاله)، سایر شرکت‌ها در صورت رقابت، باید کارهای زیادی را انجام دهند. اگرچه برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های بزرگی برای خود دارند. در این مطلب به 6 مورد از رقبای اصلی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اشاره شده است. برای آشنایی با این شرکت‌ها با اروتک همراه باشید.

1. وان وب (OneWeb)

برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، وان وب (OneWeb) و اسپیس ایکس (SpaceX) رقابت دوستانه‌ای با یکدیگر دارند. در ماه مارس، آژانس فضایی روسیه، Roscosmos، اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های غرب پس از تهاجم این کشور به اوکراین، دیگر مجموعه‌ای از ماهواره‌های OneWeb مستقر در بریتانیا را پرتاب نخواهد کرد. اندکی بعد، اسپیس ایکس اعلام کرد که برای پرتاب ماهواره‌های OneWeb وارد عمل خواهد شد.

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

رقابت این دو شرکت اخیراً دوستانه‌تر هم شده است چراکه ماه گذشته، هر دو شرکت نامه‌ای به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) ارسال کردند که بر اساس آن طی یک توافقنامه با یکدیگر همکاری خواهند کرد. علاوه بر این، هر دو از FCC خواسته‌اند که تمام اختلافات و شکایات گذشته علیه یکدیگر را لغو کند.

OneWeb در حال حاضر 428 ماهواره در مدار دارد که همگی با موشک‌های روسی سایوز فرستاده شده‌اند. این شرکت خدمات خود را به مشترکان تجاری ارائه کرده است و در حال حاضر قصد دارد در مجموع، 648 ماهواره را پرتاب کند. در آزمایش آوریل 2021، وان وب، سرعت دانلود 165 مگابیت بر ثانیه‌ای، سرعت آپلود 30 مگابیت بر ثانیه‌ای و تأخیر 45 میلی ثانیه‌ای را ثبت کرد.

2. ویاست (Viasat)

رابطه ویاست (Viasat) و اسپیس ایکس کمی کمتر دوستانه است. این ممکن است تا حدی به دلیل این واقعیت باشد که ویاست در مداری بالاتر از اسپیس ایکس فعالیت می‌کند و این شرکت برای ارسال ماهواره‌های خود باید از مدار ماهوراه‌های استارلینک عبور کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ویاست خدمات پهنای باند مصرفی را در سال گذشته به حدود 590000 مشترک ایالات متحده ارائه کرد در حالی که اسپیس ایکس 500000 مشترک داشت.

ویاست در حال حاضر دارای چهار ماهواره بزرگ است: ویاست-1، ویلدبلو1، آنیک-F2 و ویاست-2. این ماهواره‌ها بسیار بزرگ‌تر از ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس هستند، اگرچه این شرکت سرعت دانلود پایین‌تری را (از 12 مگابیت بر ثانیه تا 100 مگابیت در ثانیه) ارائه می‌کند. ماهواره بعدی ویاست، ویاست-3 که قرار است سال آینده پرتاب شود، سرعت دانلود تا 100 مگابیت در ثانیه را ارائه خواهد کرد.

3. جی اسپیس (Geespace)

نقشه دسترسی استارلینک نشان می‌دهد که این سرویس در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ارائه خدمات خود در چین ندارد. دسترسی به اینترنت در چین فقط از طریق ارائه‌دهندگان دولتی امکان‌پذیر است. بنابراین، برای جلوگیری از تغییرات تاریخی در وضعیت موجود و ارائه اینترنت خارج از کنترل دولت چین، شرکت‌های تحت حمایت دولت کسانی خواهند بود که اینترنت ماهواره‌ای را برای جمعیت 1.4 میلیاردی چین ارائه می‌کنند.

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

یکی از شرکت‌هایی که ممکن است این کار را انجام دهد جی اسپیس (Geespace) است. در 2 ژوئن، موشک چینی چانگ ژنگ 2C، نه ماهواره را برای این شرکت که زیرمجموعه غول خودروسازی چینی جیلی است، به مدار پایین زمین (لئو) پرتاب کرد.

جی اسپیس در حال حاضر قصد دارد مجموعه‌ای متشکل از 240 ماهواره بسازد و این ماهواره‌ها عمدتاً برای انتقال داده‌ها برای برنامه رانندگی خودران شرکت مادر جیلی استفاده می‌شوند. با این حال، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، مدیرعامل این شرکت گفته است: “شریک‌های همکاری آینده جیلی به اکوسیستم‌ها و برندهای خودرویی جیلی محدود نخواهد شد. ما همچنین در حال ایجاد مشارکت با سایر صنایع هستیم.”

همچنین مطالعه کنید
چگونه از گوشی آیفون خود در برابر ویروس Gold Pickaxe محافظت کنیم؟

4. تله ست (Telesat)

شرکت کانادایی تله ست Telesat در حال حاضر 15 ماهواره زمین ثابت (Geostationary) را اداره می‌کند. مانند OneWeb، این شرکت نیز به جای کاربران عادی، مشاغل را هدف قرار می‌دهد. با این حال، تله ست در حال برنامه‌ریزی یک مجموعه جدید بزرگ به نام Lightspeed است که از 1600 ماهواره مدار پایین زمین (لئو) تشکیل می‌شود.

طبق گزارش رویترز در سال گذشته، این شرکت اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب اولین ماهواره‌های Lightspeed در اوایل سال 2023 است که به آن امکان می‌دهد خدمات جزئی را در عرض‌های جغرافیایی بالاتر در همان سال ارائه دهد و به دنبال آن خدمات کلی جهانی در سال 2024 ارائه خواهد شد. تله ست در وب‌سایت خود، می‌گوید که این کار را انجام داده و با این کار سرعت و تأخیر “گیگابیت در ثانیه” را “همتراز با شبکه‌های فیبر نوری” ارائه می‌کند.

5. آمازون (Amazon)

بدون شک آمازون جدی‌ترین شرکت خصوصی برای رقابت با سرویس‌های استارلینک اسپیس ایکس در سطح جهانی است. این شرکت اخیراً “بزرگترین خرید تجاری وسایل نقلیه پرتاب در تاریخ” را به نام خود ثبت کرده است.

83 پرتاب موشک که توسط United Launch Alliance ،Arianespace و Blue Origin انجام خواهد شد، 3236 ماهواره پروژه کویپر (Kuiper) آمازون را به مدار پایین زمین (لئو) ارسال می‌کنند.

آمازون مدعی است که “بیش از 10 میلیارد دلار برای ساخت” پروژه کویپر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. و همچنین می‌گوید که “از ردپای عملیات لجستیک و عملیات جهانی آمازون و همچنین تخصص شبکه و زیرساخت خدمات وب آمازون (AWS)” برای ارائه خدمات خود و دسترسی بیشتر استفاده خواهد کرد.

آیا سرویس استارلینک اسپیس ایکس تنها ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ایست؟

این شرکت قصد دارد تا دو ماهواره اولیه پروژه کویپر خود، با نام‌های کویپرست-1 و کویپر ست-2 را در اواخر سال جاری با موشک ABL Space Systems RS-1 پرتاب کند. در سال 2020، آمازون یک پایانه مشتری کوچک با قابلیت دستیابی به سرعت 400 مگابیت در ثانیه را رونمایی کرد. از سوی دیگر، این شرکت می‌گوید پرتاب‌های مختلف آن روی موشک‌هایی انجام می‌شود که برای اولین بار است به سکوی پرتاب هدایت خواهند شد (از جمله موشک نیو گلن متعلق به بلو اوریجین، یکی از شرکت‌های متلق به جف بزوس، مالک آمازون).

6. اتحادیه اروپا (The European Union)

در ماه فوریه، اتحادیه اروپا طرح‌هایی را برای سیستم اینترنت ماهواره‌ای 6 میلیارد یورویی (6.11 میلیارد دلار) برای رقابت با استارلینک اسپیس ایکس و سایر خدمات اینترنت ماهواره‌ای تصویب کرد.

اتحادیه اروپا شرکت‌های خصوصی ایرباس، SES و یوتلست را مامور کرده است تا یک مطالعه فنی برای این پروژه انجام دهند. این طرح هنوز نیاز به تایید پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، اما پس از راه‌اندازی و اجرا از حمایت عمده برخوردار خواهد شد.

این تنها شرکت‌ها و سازمان‌های رقیب اسپیس ایکس نیستند که این شرکت باید با آنها مبارزه کند. اسپیس ایکس اخیراً اعلام کرد که دولت روسیه در حال افزایش تلاش‌ها برای از بین بردن اینترنت استارلینک در اوکراین است. ستاره‌شناسان نیز علیه این شرکت سازماندهی کرده‌ و به‌تازگی مرکز حفاظت از آسمان تاریک و آرام در برابر تداخل صورت فلکی ماهواره‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود اینترنت ماهواره‌ای تا سال 2030 به ارزش بازار 18.59 میلیارد دلار برسد، واضح است که اسپیس ایکس تنها بازیگر اصلی در مدار نخواهد بود.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>