Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اسپیس ایکس: دیگر آسمان شب را خراب نمی‌کنیم!

اسپیس ایکس: دیگر آسمان شب را خراب نمی‌کنیم!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از زمانی که اسپیس ایکس (SpaceX) اولین مجموعه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک خود را در سال 2019 به آسمان پرتاب کرد، ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان به نجوم نگران این بودند که این ماهواره‌ها آسمان شب را خراب کنند. اما اکنون اسپیس ایکس با بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) برای کاهش اثرات ماهواره‌ها بر نجوم به توافق رسیده است.

برای کسانی که اطلاع ندارند، شرکت اسپیس ایکس متعلق ایلان ماسک، پروژه استارلینک، مجموعه‌ای از ماهواره‌های پرتودهی اینترنتی در مدار پایین زمین را اجرا می‌کند. در حالیکه این ماهواره‌ها اینترنت پرسرعت را به مناطقی که معمولاً به اینترنت دسترسی ندارند ارائه می‌دهند، اما همواره تعداد زیادی از آن‌ها در اطراف آسمان قابل مشاهده هستند.

شاید چندین نمونه از اتفاقاتی که برای نمای تلسکوپ‌ها هنگام عبور این ماهواره رخ می‌دهد را دیده باشید. البته همیشه می‌توانید ستاره‌شناسانی را در سرتاسر دنیا پیدا کنید که از این وضعیت و آن “قطارهای ماهواره‌ای” که از افق عبور می‌کنند، شکایت دارند. اما خوشبختانه آخرین اخبار از NSF تایید می‌کند که این دو در حال کار بر روی یک راه‌حل هستند.

اسپیس ایکس: دیگر آسمان شب را خراب نمی‌کنیم!

گزارشات جدید حاکی از آن است که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) به اسپیس ایکس اجازه داده است که تقریباً 7500 ماهواره استارلینک را به مدار زمین پرتاب کند. با این حال، این شرکت قصد دارد حداقل 30000 ماهواره (اگر بیشتر نباشد) را به آسمان ارسال کند. البته FCC به اسپیس ایکس گفته است که قبل از اعطای مجوز بعدی، باید با NSF هماهنگ شود.

همچنین مطالعه کنید
موشک اسپیس ایکس یک نور مارپیچی خیره کننده بر فراز شفق قطبی ایجاد کرد

بر همین اساس اسپیس ایکس در توافق با بنیاد ملی علوم آمریکا قول داده است که به کار بر روی راه‌هایی ادامه دهد تا ماهواره‌های استارلینک را با چشم غیرمسلح نامرئی کرده، آنها را درخشان‌تر از درجه 7 نکند و تأثیر آنها را بر ابزارهای نجوم کاهش دهد.

علاوه بر این، اسپیس ایکس موضع رصدخانه‌ها را نیز به خطر انداخته بود چراکه آنها باید لیزرهای خود را در هنگام عبور استارلینک خاموش می‌کردند و ظاهراً اکنون دیگر نیازی به غیرفعال کردن آن سیستم‌های نوری نخواهد بود. شایان ذکر است که اسپیس ایکس گفته است که برای از بین بردن تأثیر استارلینک “تا حد امکانِ عملی” کار خواهد کرد. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم این شرکت چه برنامه‌ای برای این کار دارد.

اسپیس ایکس: دیگر آسمان شب را خراب نمی‌کنیم!

در نهایت، در یک بیانیه مشترک، این دو گفتند:

بنیاد ملی علوم و اسپیس ایکس به کشف روش‌هایی برای محافظت بیشتر از نجوم زمینی ادامه می‌دهند.

بنابراین، به‌نظر می‌رسد این شرکت به پرتاب ماهواره‌ها به آسمان ادامه می‌دهد و دسترسی به اینترنت را به مناطق بیشتری گسترش خواهد داد و در عین حال تلاش می‌کند آسمان شب را زیبا و شفاف نگه دارد که البته این خبر بسیار خوبی برای ستاره‌شناسان است.

منبع: Reviewgeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>