جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

قابلیت ردیابی چشم و چندین ویژگی کاربردی دیگر در راه آیفون و آیپد!

قابلیت ردیابی چشم و چندین ویژگی کاربردی دیگر در راه آیفون و آیپد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

هنوز با رونمایی کامل از ویژگی‌های سیستم‌عامل‌های iOS 18 و iPadOS 18 در رویداد سالانه‌ی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) فاصله داریم، اما این کمپانی پیش‌نمایش چند قابلیت جدید را قبل از برگزاری WWDC 2024 آغاز کرده است. در میان این ابزارهای جدید، می‌توان به قابلیت ردیابی چشم اشاره کرد که تا پایان سال جاری میلادی در دسترس کاربران آیفون‌ها و آیپدها قرار خواهد گرفت. برای آشنایی با این ویژگی‌های کاربردی و مفیدی که در راه آیفون و آیپد هستند، با اِروتِک همراه باشید.

ردیابی چشم

اپل با الهام از فناوری ردیابی چشم استفاده‌شده در ویژن پرو، قصد دارد قابلیتی مشابه را به آیفون و آیپد اضافه کند. این ویژگی به دوربین سلفی متکی است و به کاربر این امکان را می‌دهد که آیفون یا آیپد را به‌سادگی و تنها با نگاه کردن به یک بخش خاص در صفحه یا برنامه کنترل کند.

طبق گفته‌های اپل، کاربران برای فعال کردن ردیابی چشم در این دستگاه‌ها هیچ نیازی به لوازم جانبی و سخت‌افزار اضافی ندارند. با این حال، قابلیت مذکور به کالیبراسیون و تنظیم سریع نیازمند است و به یادگیری ماشین دستگاه تکیه می‌کند. این کمپانی همچنین خاطرنشان کرده است که ویژگی ردیابی چشم از برنامه‌های iOS و آیپد پشتیبانی خواهد کرد.

قابلیت ردیابی چشم و چندین ویژگی کاربردی دیگر در راه آیفون و آیپد!

گفتنی است که ردیابی چشم در واقع یک ویژگی کاملاً جدید محسوب نمی‌شود. برخی از تولیدکنندگان و کمپانی‌های فعال در این حوزه مانند سامسونگ و ال‌جی مدت‌هاست که گوشی‌های خود را با فناوری‌های ردیابی چشم به بازار عرضه می‌کنند، هرچند که این فناوری جذاب تنها به برنامه‌های خاصی مانند مرورگر و اپلیکیشن‌های پخش ویدیو محدود می‌شود.

شنیدن از طریق ویبره

یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که در راه آیفون و آیپد است، «Music Haptics» نام دارد که برای کمک به افرادی با ناتوانی‌های شنوایی طراحی شده است. بعد از فعال کردن این قابلیت، موتور ویبره‌ی آیفون لرزش‌ها و ضربه‌های مختلفی را بر اساس آهنگ و صدای در حال پخش تولید می‌کند.

این قابلیت با برنامه‌ی اپل موزیک سازگار است و از میلیون‌ها آهنگ در این برنامه پشتیبانی می‌کند. با این وجود، اپل قصد دارد یک API اختصاصی را اواخر امسال منتشر کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند از آن برای برنامه‌های شخص ثالث نیز استفاده کنند.

وداع با بیماری حرکت؟

اگر جزو افرادی هستید که هنگام رفت‌وآمد یا مسافرت با خودرو و وسایل نقلیه از گوشی یا تبلت خود زیاد استفاده می‌کنید، قابلیت جدید «Vehicle Motion Cues» می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش “بیماری حرکت” شما باشد.

این ویژگی با ایجاد نقاط متحرک پراکنده در لبه‌های صفحه‌‎نمایش آیفون یا آیپد، به کاربران در خودروهای در حال حرکت کمک می‌رساند. حرکت این نقاط با جهت و حرکات وسیله‌ی نقلیه، که توسط دستگاه تشخیص داده می‌شود، مطابقت دارد. با توجه به گفته‌های اپل، این نقاط متحرک «تضاد حسی» را که معمولاً منجر به بروز بیماری حرکت برای مسافران می‌شود، کاهش می‌دهند.

قابلیت ردیابی چشم و چندین ویژگی کاربردی دیگر در راه آیفون و آیپد!

بهبودهای گفتاری جدید

اپل با بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی، بهبودهای گفتاری جدیدی را در iOS 18 در دسترس قرار می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها که «Vocal Shortcuts» (میانبرهای صوتی) نام دارد، امکان استفاده از عبارات سفارشی جهت بهبود کنترل صدا با سیری را برای کاربران فراهم می‌کند. این در حالی است که ویژگی جدید «Listen for Atypical Speech» از یادگیری ماشینی برای تشخیص بهتر چنین الگوهای گفتاری خاصی کمک می‌گیرد. هر دو ویژگی مذکور اساساً برای کاربرانی طراحی شده‌اند که با مشکلات گفتاری تحت تأثیر شرایطی مانند سکته‌ی مغزی و بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کنترل و تشخیص صدا برای CarPlay

دو مورد از قابلیت‌های کاربردی و با محوریت دسترسی‌پذیری آیفون‌ها و آیپدها به سیستم کارپلی (CarPlay) اپل نیز راه می‌یابند. اضافه شدن کنترل صوتی، امکان کنترل بدون لمس مستقیم و از راه دور برنامه‌ها و ویژگی‌های کارپلی را در اختیار رانندگان و موتورسواران قرار می‌دهد، در حالیکه قابلیت جدید تشخیص صدا می‌تواند هشدارهایی بصری را برای بوق و آژیر ماشین در صفحه‌نمایش خودرو ایجاد کند.

فراتر از این تغییرات، بهبودهای مهم دیگری نیز مانند حالت Reader یا ترک‌پد مجازی جدید با قابلیت AssistiveTouch وجود دارند که از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در دسترس قرار می‌گیرند.

انتظار می‌رود که بسیاری از این ابزارهای دسترسی‌پذیری و قابلیت‌های ذکرشده در این مطلب سرانجام در پاییز امسال با آپدیت‌های iOS 18 و iPadOS 18 به آیفون‌ها و آیپدهای سازگار راه پیدا کنند.

منبع: NextPit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *