Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

امکان دانلود مستقیم اپلیکیشن‌ها از وب‌سایت‌ها در آپدیت iOS 17.5 فراهم می‌شود!

امکان دانلود مستقیم اپلیکیشن‌ها از وب‌سایت توسعه‌دهنده در iOS 17.5 فراهم می‌شود!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

روز گذشته کمپانی اپل دومین نسخه بتا iOS 17.5 را منتشر و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. پس از بررسی‌های اولیه، کارشناسان با یکی از قابل توجه‌ترین قابلیت‌های ارائه‌شده توسط اپل (که البته تحت فشارهای اعمال‌شده از سمت “قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا DMA” نهایتاً تحقق یافت!) در سال‌های اخیر مواجه شدند.

پس از انتشار رسمی آپدیت iOS 17.5، مالکان گوشی‌های آیفون ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیگر الزامی به مراجعه به فروشگاه اپ استور اپل (یا هر فروشگاه دیگری) برای دانلود اپلیکیشن‌های مورد نظر خود ندارند و قادر به دانلود (Sideloading) اپلیکیشن‌ها از وب‌سایت توسعه‌دهندگان خواهند بود. کمی پیش‌تر نیز (البته باز هم به لطف DMA!) اپل امکان دانلود اپلیکیشن‌ها از طریق سایر فروشگاه‌های اپ استور معتبر را در اختیار کاربران آپدیت iOS 17.4 قرار داد.

این انعطاف‌پذیری امکان دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها را سهولت می‌بخشد. با این حال، باید در نظر داشت که این قابلیت به عنوان یک “مزیت” از طرف اپل ارائه شده و تمامی توسعه‌دهندگان امکان بهره‌مندی از آن را نخواهند داشت! با استناد به شروط ارائه‌شده از سمت اپل، این قابلیت تنها در اختیار توسعه‌دهندگان واجد شرایط زیر قرار می‌گیرد:

  • عضویت کمپانی توسعه‌دهنده در “برنامه توسعه‌دهنده اپل/ Apple Developer Program” به مدت دو سال (یا بیشتر)
  • استقرار توسعه‌دهنده (یا یک زیرمجموعه از کمپانی توسعه‌دهنده) در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

با این حال طبق روال رایج، اپل رویکرد حریصانه (یا شاید منطقی!) خود را کنار نگذاشته و این 2 شرط تنها شروط اصلی اپل برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها نخواهند بود! به گفته اپل تنها اپلیکیشن‌هایی که در سال گذشته حداقل یک میلیون نصب اولیه سالانه در پلت‌فرم iOS در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را داشته‌اند، واجد شرایط توزیع اپلیکیشن‌های خود به این روش می‌باشند. بنابراین در حالیکه حصار اکونومی خودساخته اپل اکنون کمی کوتاه‌تر شده اما همچنان کاملاً از بین نرفته و محدودیت‌هایی نیز وجود دارند.

همچنین مطالعه کنید
درب اکوسیستم خودروهای تسلا بر روی برنامه های شخص ثالث باز خواهد شد!

اما ارائه این قابلیت، چه مزیتی را برای توسعه‌دهندگان به همراه خواهد داشت؟ پس از اجراء این قانون توسعه‌دهندگان به پرداخت بخش قابل توجهی از درآمد ناشی از فروش اپلیکیشن در اپ استور اپل ملزم نخواهند بود، اما این بدان معنا نیست که این قابلیت به صورت کاملاً رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده خواهد شد. در این شرایط، اپل هزینه 0.5 یورویی به ازاء هر نصب را از توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشن‌های آن‌ها بیش از یک میلیون در سال نصب شده‌اند را به عنوان “هزینه فناوری اصلی” طلب می‌کند. با این حال خوشبختانه “موسسات غیرانتفاعی، موسسات آموزشی و نهادهای دولتی” از پرداخت این هزینه نیز معاف شده‌اند.

فرآیند نصب مستقیم اپلیکیشن‌ها در آپدیت iOS 17.5

در فرآیند نصب برنامه‌ها از وب‌سایت مرجع (توسعه‌دهنده)، ابتدا یک برگه سیستم شامل “نام برنامه، نام توسعه‌دهنده، توضیحات برنامه و اسکرین‌شات‌هایی از رابط کاربری اپلیکیشن” برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، توسعه‌دهنده برای نصب اپلیکیشن، ملزم به دریافت “مجوز نصب” از سمت کاربر خواهد بود.

همچنین پس از انتشار آپدیت iOS 17.5، امکان “پشتیبان‌گیری، بازیابی و به‌روزرسانی” برای اپلیکیشن‌های دانلودشده از وب‌سایت‌ها نیز در اختیار کاربران قرار داده خواهد شد. با این حال، در نظر داشته باشید که این قابلیت تنها در اختیار مالکان گوشی‌های آیفون ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار داده خواهد شد.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>