Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا گوشی اندرویدی شما آپدیت نمی شود؟

چرا گوشی اندرویدی شما آپدیت نمی شود؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

برخی از دستگاه های اندرویدی فوراً نسخه‌ جدید از به روزرسانی های جدید را دریافت می‌کنند، این در حالی است که برخی دیگر نیز از این امکان بی‌بهره هستند. دستگاه‌هایی که به این نوع از سیستم عامل مجهز هستند، بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی از گوشی هوشمند را شامل می‌شود. همین امر انتشار جدیدترین نسخه بروزرسانی برای این دستگاه‌ها را سخت و پیچیده می‌کند. با اِروتِک همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

همانطور که می‌دانید ویژگی‌های جدید و جالبی مدام در حال اضافه شدن به اندروید است. احتمالاً شما نیز منتظر استفاده از این تغییرات چشمگیر و جدید هستید و همیشه برایتان سوال بوده که آیا دستگاه من آن را دریافت خواهد کرد؟ اگر به این موضوع از زاویه دید بدتری نیز نگاه کنیم حتی ممکن است این فکر به ذهنتان خطور کند که شاید اصلاً دستگاه شما هرگز آن را دریافت نکند. ناگفته نماند عوامل بسیاری در مورد نحوه و زمان بروزرسانی دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد.

بروزرسانی‌های اندروید چگونه کار می‌کنند؟

در گذشته نوشته‌ای در رابطه با به روزرسانی‌های دقیق و منظم اپل منتشر کردیم. در این مطلب عنوان شد که انتشار به روزرسانی مداومی برای نسل جدید آیفون وجود دارد و اکثریت آن‌ها به جدیدترین نسخه از iOS مجهز هستند. اين درحالی است که اندروید با توجه به رابط‌های کاربری متنوع، محیطی شلوغ و آشفته برای به‌روز نگه داشتن تمامی دستگاه‌های خود دارد. در واقع هر برندی می‌تواند یک گوشی هوشمند یا تبلت تولید کند که از اندروید به عنوان سیستم عامل خود بهره می‌برد. نکته جالب اینجاست از گذشته تاکنون، هزاران مدل گوشی اندرویدی با برندهای مختلف تولید شده است، این در حال است که تنها فقط 38 مدل آیفون در این بازه زمانی در دسترس قرار گرفته است.

همه این هزاران دستگاه‌ها تولید شده ممکن است نسخه‌های متفاوتی از اندروید را به عنوان سیستم‌عامل خود اجرا کنند. گاهی اوقات به آن تجزیه یا تکه تکه شدن (Fragmentation) می‌گویند. در واقع این روند بدین صورت است که تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، وان پلاس و حتی گوگل از نسخه پایه اندروید که پروژه منبع باز (AOSP) نامیده می‌شود برای ساخت پوسته‌ها و رابط‌های کاربری سفارشی خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این سیستم‌عامل Fire OS آمازون نیز که در برخی از تبلت‌ها و تلویزیون‌ها استفاده می‌شود مبتنی بر AOSP است، البته باید توجه داشت که این سیستم عامل هیچ شباهتی به اندروید ندارد!

تا به اینجای کار در رابطه با راه‌اندازی و طراحی پایه سیستم عامل اندروید صحبت کردیم. در ادامه گوگل یک به‌روزرسانی به AOSP ارائه می‌کند، سپس این به برندهای تولیدکننده دستگاه‌های اندرویدی بستگی دارد که از آن استفاده کرده و ویژگی‌های سفارشی‌سازی‌ خود را بر روی این سیستم عامل پیاده‌سازی کنند و به‌روزرسانی را به دستگاه‌های تولیدی خود ارسال کنند. در این بین تنها دستگاه‌هایی که خود گوگل بصورت دقیق و مداوم طبق آخرین نسخه منتشر شده اندروید به‌روزرسانی می‌کند سری گوشی هوشمند و تبلت پیکسل است. در واقع برندهای تولیدکننده این محصولات مسئول بروزرسانی دستگاه‌های خود هستند!

پس نتیجه می‌گیریم که برخلاف iOS نباید اندروید را یکپارچه تصور کرد. رابط‌های کاربری و پوسته‌های طراحی شده، همه در زمان‌های متفاوتی انتشار می‌شوند. برای مثال ممکن است گوشی گلکسی سامسونگ شما به آخرین نسخه اندروید مجهز نشده باشد، اما می‌تواند آخرین نسخه رابط کاربری One UI که نسخه اندروید طراحی شده توسط سامسونگ است را دریافت کند. طبیعتاً این روش که بهینه‌سازی برای گوشی مخصوص شما باشد مهمتر است.

گوشی من از چه نسخه اندرویدی استفاده می‌کند؟

برای اینکه متوجه شوید گوشی شما به کدام نسخه اندروید مجهز است باید به بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود بروید. سپس به بخش درباره گوشی (About Phone) رفته و در آن‌جا در بخش نسخه اندروید (Android Version) نسخه اندروید دستگاه خود را بررسی کنید. کاربران سامسونگ نیز می‌توانند ابتدا وارد تنظیمات (Settings) شده و سپس بر روی درباره گوشی (About Phone) ضربه زده و وارد آن شوند. در بخش اطلاعات نرم افزاری (Software Information) مشخصات اندروید گوشی شما وارد شده است.

همچنین مطالعه کنید
گوگل از دومین گوشی تاشو خود منصرف شد و فقط به تولید پیکسل فولد اکتفا کرد

بطور دقیق تر برای انجام این کار، ابتدا یک یا دو بار انگشت خود را از بالای صفحه به پایین کشیده تا پنل تنظیمات سریع ظاهر شود، سپس بر روی نماد چرخ دنده ضربه بزنید.

به پایین صفحه رفته و About Phone را انتخاب کنید.

در نهایت، به انتهای صفحه رفته و آخرین بخش یعنی نسخه اندروید (Android Version) را مشاهده کنید. نسخه‌ اندرویدی که دستگاه شما اجرا می‌کند در زیر این قسمت با فونت کوچک‌تری نوشته شده است.

باید توجه داشت که در برخی از دستگاه‌ها، از جمله گوشی‌های سامسونگ باید به بخش درباره گوشی (About Phone) و اطلاعات نرم افزاری (Software Information) بروید.

سپس در این قسمت Android Version را به همراه رابط کاربری سامسونگ (One UI Version) مشاهده خواهید کرد. رابط کاربری One UI نسخه سفارشی اندروید سامسونگ می‌باشد.

و این روش تمام راهی است تا نسخه اندرویدی گوشی هوشمند خود را به آسانی پیدا کنید. اما یک سوال باقی می‌ماند که آخرین نسخه منتشر شده اندروید کدام است؟

آخرین نسخه اندروید منتشر شده چیست؟

از ژوئن سال 2023، آخرین نسخه اندروید، یعنی اندروید 13 منتشر شد. اخیراً نیز گوگل تصمیم گرفته است تا انتشار اندروید 14 را برای پاییز 2023 برنامه‌ریزی کند. در واقع اولین نسخه‌های پیش نمایش توسعه دهندگان و نسخه بتا اندروید 14 در بهار 2023 عرضه شد.

دلایل بروزرسانی نشدن گوشی اندروید چیست؟!

کدامیک از گوشی‌های اندرویدی از طولانی ترین پشتیبانی بهره‌مند است؟

به نظر می‌رسد بهترین گوشی اندرویدی با پشتیبانی طولانی مدت از آخرین نسخه اندروید را باید گوشی‌های هوشمند سامسونگ و پیکسل گوگل دانست. اگر شما نیز تمایل به دریافت جدیدترین نسخه از به‌روزرسانی‌های اندروید را دارید، باید یک گوشی جدید با پشتیبانی طولانی مدت برای به‌روز بودن به آخرین نسخه از اندروید تهیه کنید.

سامسونگ به‌روزرسانی‌ به آخرین نسخه اندروید را طی یک برنامه ماهانه، سه ماهه و دو ساله منتشر می‌کند. به طور کلی، دستگاه‌های گلکسی که در سال 2019 یا بعد از آن عرضه می‌شوند، به‌طور رسمی چهار سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند. این در حالی است که دستگاه‌های جدیدتر تا پنج سال نیز پشتیبانی می‌شوند. سامسونگ برای دقیق مشخص کردن مدت عرضه آپدیت امنیتی برای محصولات خود، وب سایت دقیقی با نامSecurity Updates Scope راه‌اندازی کرده است.

دلایل بروزرسانی نشدن گوشی اندروید چیست؟!

در این بین نیز غول جست و جوی گوگل، با شروع سری پیکسل 6، برای دستگاه‌های خود سه سال به‌روزرسانی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، پیکسل 5a و بالاتر نیز سه سال به‌روزرسانی امنیتی اندروید دریافت می‌کند. این به این معنی است که پیکسل 3 و نسخه‌های قدیمی‌تر دیگر شامل این پشتیبانی نمی‌شوند.

چگونه اندروید خود را آپدیت کنیم؟

به روزرسانی یک دستگاه اندرویدی، به نوع و مدل دستگاه شما و در دسترس بودن به روزرسانی آن بستگی دارد. با این حال، روند بررسی به‌روزرسانی به طور کلی در همه دستگاه‌ها بسیار مشابه با یکدیگر است. هنگامی که یک به‌روزرسانی در دسترس است، سیستم عامل پیشین دستگاهتان به شما نسخه جدیدتر را اعلان می‌کند.

گاهی اوقات نیز بروزرسانی برای دستگاه شما در دسترس است، اما کمی زمان می‌برد تا براتان نمایش داده شود. و یا بالعکس در برخی موارد نیز اصلاً به‌روزرسانی‌ در دستگاه‌ها منتشر نمی‌شود که در این صورت می‌توانید به‌صورت دستی با فایل‌های رسمی سازنده، به‌روزرسانی جدید را نصب کنید.

متأسفانه، روند بروزرسانی اندروید همیشه یک وضعیت بسیار پیچیده برای کاربران و حتی برندهای تولیدکننده می‌باشد. امیدواریم برای شما نیز به‌صورت مداوم آخرین نسخه از بروزرسانی اندروید منتشر شود تا دستگاه شما نیز از جدیدترین و جالب‌ترین ویژگی‌ها بهره ببرد.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>