Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 رونمایی شد؛ پای هوش مصنوعی به گوشی‌های میان‌رده باز شد!

اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 رونمایی شد؛ ورود هوش مصنوعی به میان رده ها!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از رونمایی از تراشه شبه‌پرچم‌دار اسنپدراگون 8s نسل 3 در اوایل هفته جاری، کمپانی کوالکام روز گذشته از تراشه میان‌رده اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 خود رونمایی کرد. اما این تراشه چه قابلیت‌های تازه‌ای را در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی میان‌رده تا رده‌بالا قرار می‌دهد؟ برای بررسی بیشتر مشخصات این چیپست با اِروتِک همراه باشید.

با استناد به مشخصات ارائه‌شده، به نظر می‌رسد کوالکام در طراحی تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3، تمرکز اصلی خود را بر روی 2 شاخصه “هوش مصنوعی” و “اتصال” قرار داده است. کوالکام مدعی است این تراشه میان‌رده علاوه بر ارائه قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی داخلی (بر روی دستگاه)، نسبت به تراشه هم‌رده پیش از خود، به ازاء هر وات 60 درصد عملکرد بهتری را در انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین به گفته کوالکام اکنون این چیپست با طیف وسیع‌تری از چت‌بات‌ها و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) از جمله مدل‌های “Llama 2” متا و “جمینای نانو (Gemini Nano)” گوگل سازگار است.

علاوه بر پیشرفت‌های مرتبط با حوزه هوش مصنوعی، پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) این تراشه نیز ارتقاءیافته و از این رو قادر است در بخش‌بندی معنایی تصویر (طبقه‌بندی پیکسل‌های موجود در یک تصویر به یک کلاس یا شی به منظور تولید نقشه تقسیم‌بندی پیکسلی متراکم) یا شناسایی اشیاء و چهره‌ها (حتی در شرایط کم نور) عملکرد بسیار بهتری را به نمایش بگذارد و متعاقباً کمک بصری را از طریق قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بهبود ببخشد.

از منظر گزینه‌های اتصال، تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 اولین چیپستی محسوب می‌شود که اتصال Wi-Fi 7 را از طریق کنترلر FastConnect 7800 فراهم می‌کند. علاوه بر این، مودم اسنپدراگون X63 (فایوجی/ 5G) تعبیه‌شده بر روی این تراشه با نسخه‌های 5G در نسخه 17 از 3GPP (پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه سیار) سازگار است و از این رو از امکان دانلود با حداکثر سرعت 4.2 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند.

همچنین مطالعه کنید
رایج‌ترین مشکلات موبایل که تعمیرکاران با آن مواجه می‌شوند

واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 بر روی یک معماری 4 نانومتری ساخته شده است که به ادعای کوالکام این طراحی، نسبت به تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2، افزایش 5 درصدی بهره‌وری را با خود به همراه دارد. این چیپست دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای (متشکل از هسته‌های Cortex-X4) است که هسته اصلی آن از حداکثر فرکانس 2.8 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. کوالکام مدعی است که در این تراشه میان‌رده، سرعت عملکرد واحد پردازش مرکزی 15 درصد و قدرت واحد پردازش گرافیکی آدرنو (Adreno GPU) تا 45 درصد قدرت گرافیکی افزایش یافته است.

تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 با رم نوع LPDDR5X با حداکثر ظرفیت 24 گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی نوع UFS 4.0 سازگاری دارد و قادر است از نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی متغیر از 1 تا 240 هرتزی و پنل‌هایی با رزولوشن 4K (با سرعت 60 فریم در ثانیه) یا رزولوشن +QHD (با سرعت 120 فریم در ثانیه) پشتیبانی نماید.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد گوشی وان پلاس ایس 3V به عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 3 کوالکام به بازار عرضه شود. انتظار می‌رود وان پلاس با ری‌برندینگ این گوشی به “وان پلاس نورد 4″، این دستگاه را مانند وان پلاس 12 و وان پلاس 12R به ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا نیز عرضه نماید.

منبع: Nextpit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>