Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هوش مصنوعی متا چه قابلیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؟

هوش مصنوعی متا چه قابلیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اخیراً کمپانی متا از مجموعه‌ای از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است و قصد دارد به زودی، این دسته از قابلیت‌ها را در پلت‌فرم‌ها و دستگاه‌های هوشمند خود (مانند عینک و هدست واقعیت مجازی) در اختیار کاربران قرار دهد.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

نیک کلگ (رئیس امور جهانی کمپانی متا) در مصاحبه خود با رویترز اظهار کرد:

در رویکرد جدید، دستیار مکالمات صوتی متا، که از آن با نام هوش مصنوعی متا (Meta AI) نیز یاد می‌شود، با استفاده از پست‌های عمومی و به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی آموزش دیده است.

با رونق بی‌نظیر ابزار‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها در ماه‌های اخیر، به تازگی توجه برخی از متخصصان به رویکرد آموزشی مدل‌های هوش مصنوعی مشهور جلب شده است. با استناد به برخی از اسناد موجود، به نظر می‌رسد که برخی از غول‌های بزرگ دنیای فناوری مانند “متا، گوگل و OpenAI” در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود از روش استخراج داده‌های وب (Web Scraping) بهره گرفته‌اند.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

از آنجایی که این رویکرد اتخاذ شده در نهایت می‌تواند به خراش دادن بیش از حد داده‌های سطح وب منتهی شود، این مسئله نگرانی بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات را برانگیخته است. از این رو و به منظور مقابله با خراشیدگی شدید داده‌های وب، ایلان ماسک محدودیت‌هایی را در به‌کارگیری از روش استخراج داده‌های وب در پلتفرم رسانه اجتماعی خود (شبکه اجتماعی X) اعمال کرد.

علاوه بر این، شرکت‌های فناوری در فرآیند آموزش دادن به مدل‌های هوش مصنوعی خود، همواره با یک مانع بزرگ، یعنی استفاده از مطالب دارای حق چاپ (کپی‌رایت) بدون دربرداشتن مجوزهای قانونی کافی، مواجه می‌باشند. اگرچه پس از معرفی قابلیت جدید هوش مصنوعی متا در کنفرانس سالانه Connect، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای در رابطه با نحوه مواجهه شرکت‌های فناوری با این چالش بزرگ و دور زدن قانون کپی‌رایت توسط آنان به گوش می‌رسد.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

تازه‌ترین هوش مصنوعی متا چه قابلیت‌هایی دارد؟

متا سعی دارد با گسترش قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی خود تجربه کاربری در پلت‌فرم‌های خود را بهبود بخشد. به عنوان مثال حالا کاربران قادرند با استفاده از هوش مصنوعی متا، استیکرهای دلخواه خود را برای چت‌ها و استوری‌هایشان طراحی و ایجاد نمایند. با استناد به بیانیه مطبوعاتی منتشر شده کمپانی متا، این شرکت قصد دارد تا با انتشار ابزار Emu (ابزار تولید‌کننده محتوای تصویری این کمپانی) در ماه آینده، این دسته از قابلیت‌های جدید را در اختیار کاربران قرار دهد. در این قابلیت جدید، از این پس کاربران قادرند با ارائه یک پیام متنی ساده به ابزار Emu، به چند استیکر منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده دسترسی پیدا کنند.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؟

علاوه بر این، در قابلیت جدید شبکه اجتماعی تصویر محور اینستاگرام، بستری برای تعویض تصویر پس‌زمینه تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی برای کاربران فراهم شده است. در این قابلیت اینستاگرام کاربران قادرند به آسانی و به سرعت تصاویر خود را ویرایش کنند. لازم به ذکر است که پس از انتشار این دسته از تصاویر، به کارگیری از هوش مصنوعی متا در فرآیند ویرایش آن‌ها به وضوح مشخص خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید
تیانگونگ؛ اولین ربات انسان‌نمای تمام الکتریکی که با سرعت 6 کیلومتر در ساعت می‌دود!

ضمناً چت‌بات متا (که توسط مدل متن‌باز زبانی بزرگ Llama 2 ارائه می‌شود) به واسطه مشارکت خود با مایکروسافت بینگ، قادر است تا نتایج جستجوی بلادرنگ را سریعاً به کاربران تحویل دهد و امکان تولید محتوای تصویری در چت‌های گروهی را نیز فراهم سازد.

هوش مصنوعی اینستاگرام چه قابلیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؟

داده‌های آموزشی مدل هوش مصنوعی متا

پس از رونمایی از قابلیت‌ها و ابزار‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی متا، نگرانی‌هایی در رابطه با داده‌های به کار گرفته شده در آموزش آنان به گوش می‌رسد. با این حال، نیک کلگ در مصاحبه خود با رویترز تصریح کرد که متا برای حفظ حریم خصوصی، کاربران از به کارگیری از مطالب خصوصی (نظیر پیام‌های خصوصی به اشتراک گذاشته در پیام‌رسان واتساپ) آنان پرهیز کرده است.

با وجود اهمیت برخی از داده‌ها برای آموزش عمومی مدل هوش مصنوعی، متا از به‌کارگیری از مجموعه داده‌هایی که احتمال دربرداشتن اطلاعات شخصی افراد را داشتند، نیز اجتناب کرده است. به عنوان مثال به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران، متا از به‌کارگیری اطلاعات مفید منتشر شده در پلت‌فرم لینکدین نیز خودداری کرده است.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد؟

به طور کلی، در حوزه تولید محتوای تصویری، برخی از شرکت‌ها، به سایر رقیبان اجازه بازتولید برخی از شخصیت‌های نمادین را می‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها ضمن سلب این اجازه، از رقباء خود تقاضا می‌کنند تا این دسته از شخصیت‌های نمادین را از داده‌های آموزشی مدل‌های هوش مصنوعی خود حذف کنند. به گفته متا، این شرکت قصد دارد به منظور جلوگیری از گنجانده شدن مطالبی که حریم خصوصی یا حقوق مالکیت معنوی را نقض می‌کنند، برخی از اقدامات پیشگیرانه را روی مدل هوش مصنوعی خود اعمال نماید.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

علی‌رغم این تلاش‌ها، به دلیل وجود داشتن طیف وسیعی از نظرات در خصوص استفاده محدود از محتوای خلاقانه برای مقاصدی مانند “تفسیر، تحقیق یا تقلید” متا انتظار دارد تا با برخی از شکایات قضایی مواجه شود. به گفته کلگ، شرکت متا بر این باور است که در محدوده آموزش مدل هوش مصنوعی خود، هیچ حرکت غیرقانونی را انجام نداده است، اما این احتمال می‌رود که این شرکت با برخی از شکایات و اختلافات قانونی مواجه شود.

هوش مصنوعی شبکه‌های اجتماعی متا چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

در نقطه مقابل، به تازگی یکی از رقباء سرسخت متا، یعنی کمپانی OpenAI، یک قرارداد شش ساله را با وب‌سایت Shutterstock منعقد کرده است. به گفته رویترز، به واسطه این قرارداد، OpenAI قادر است از کتابخانه‌های تصویری، ویدیویی و موسیقیایی Shutterstock به منظور آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره بگیرد.

منبع: InterestingEngineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>