جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا عادت به نوشیدن روزانه‌ی قهوه می‌تواند به قلب شما آسیب برساند؟

آیا عادت به نوشیدن روزانه‌ی قهوه می‌تواند به قلب شما آسیب برساند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز که یک عادت رایج در میان بسیاری از افراد است، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

این مطالعه که اثرات کافئین را بر بزرگسالان جوان و سالم مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهند که مصرف منظم در این سطح، سیستم عصبی خودمختار را مختل کرده و منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. این یافته‌ها بر اهمیت تعدیل مصرف کافئین برای کاهش خطر فشار خون بالا و شرایط قلبی عروقی تأکید می‌کنند.

علاقه جهانی به کافئین و خطرات پنهان آن

از قهوه گرفته تا چای، نوشیدنی‌های کافئین‌دار بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه‌ی صبحگاهی مردم در سراسر جهان است. اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها مضر بوده و بر اساس مطالعه‌ای که در کنفرانس ACC Asia 2024 در دهلی هند ارائه شد، نوشیدن بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند احتمال ابتلای افراد سالم به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

ننسی کاگاتارا از کالج و بیمارستان پزشکی زیدوس در داهود هند می‌گوید:

مصرف منظم کافئین می‌تواند سیستم پاراسمپاتیک را مختل کرده و منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. این مطالعه به بررسی اثرات مصرف مزمن کافئین بر سلامت قلب، به‌ویژه بازیابی ضربان قلب و فشار خون پرداخته است.

اندازه‌گیری اثرات کافئین بر بزرگسالان جوان

در این مطالعه، مصرف مزمن کافئین به عنوان مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار حداقل پنج روز در هفته و به مدت بیش از یک سال تعریف شده است. این تحقیق بر روی چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار مانند کوکاکولا، پپسی، ردبول، استینگ و مانستر تمرکز داشته است.

محققان گروهی تصادفی متشکل از 92 فرد سالم و دارای فشار خون طبیعی بین سنین 18 تا 45 سال را مورد بررسی قرار دادند. فشار خون و نبض همه شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد و هر کدام از افراد در یک آزمایش سه دقیقه‌ای شرکت کردند. سپس دوباره فشار خون و ضربان قلب در دو مرحله، یک و پنج دقیقه پس از آزمایش اندازه‌گیری شدند. همچنین اطلاعات جمعیت‌شناختی و مصرف روزانه کافئین هرکدام از شرکت‌کننده‌ها نیز ثبت شد.

محتوای کافئین معمولی

یک قوطی ۳۵۰ گرمی نوشابه کافئین‌دار معمولاً ۳۰ تا ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که در یک فنجان چای سبز یا سیاه ۲۲۰ گرمی حاوی ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین است. یک فنجان قهوه ۲۲۰ گرمی معمولاً ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند بین ۴۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین در هر ۲۲۰ گرم از مایع داشته باشند.

یافته‌های کلیدی: خطرات مصرف زیاد کافئین

نتایج نشان داد که 19.6 درصد از شرکت‌کنندگان بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کردند که معادل حدود چهار فنجان قهوه، 10 قوطی نوشابه یا دو نوشیدنی انرژی‌زا است. مصرف مزمن کافئین در این سطح به طور قابل‌توجهی بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر گذاشته و ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد.

بیشترین میزان مصرف کافئینی که در میان شرکت‌کنندگان مشاهده شد مربوط به یک زن، شاغل در مشاغل تجاری و مدیریتی و ساکن مناطق شهری بود. کسانی که بیش از 600 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کردند، پس از پنج دقیقه استراحت بعد از آزمون، هنوز ضربان قلب و فشار خون بالایی داشتند.

کاگاتارا می‌گوید:

به دلیل تأثیر کافئین بر سیستم عصبی خودمختار، مصرف منظم کافئین می‌تواند خطر فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی عروقی را در افراد سالم افزایش دهد.

او همچنین بر اهمیت افزایش آگاهی از این خطرات برای بهبود سلامت قلبی تأکید کرد.

پیامدهای گسترده‌تر: کافئین، فشار خون بالا و بیماری قلبی

فشار خون بالا که به عنوان هیپرتانسیون نیز شناخته می‌شود، با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروقی کرونر، نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیوی و زوال عقل همراه است. فشار خون بالا به مرور زمان قلب را ضعیف کرده و یکی از عوامل اصلی خطر بیماری قلبی است.

افزایش فعالیت بدنی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، و تغییرات دیگر در سبک زندگی، به همراه تعدیل مصرف کافئین، می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر این بیماری‌ها کمک کند.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *